Om Sivilombudsmannens funn
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
peker på at det er svært dårlig tilgang på informasjon om omfanget
av isolasjon. Komiteen merker
seg at FNs torturkomité både i 2012 og 2018 har anbefalt Norge å
sikre detaljert og offentlig statistikk om bruk av isolasjon. Komiteen viser
også til at Stortingets justiskomité etterlyste slike tall for mer
enn 20 år siden, jf. Innst. S. nr. 6 (1998–1999). Komiteen er kritisk til at
dette ikke har blitt fulgt opp godt nok ennå, og understreker at
god styringsinformasjon er viktig for å redusere bruken av isolasjon. Komiteen peker
på at anskaffelse av nytt IKT-system i kriminalomsorgen må føre
frem til bedre informasjon, men understreker også at regelverk med
krav til lovhjemling av isolasjon er nødvendig for å sikre nødvendig
statistikk og styringsinformasjon.
Komiteen viser til at selv
om tallmaterialet er svakt, finner Sivilombudsmannen at det likevel
er klart at isolasjon og mangel på menneskelig kontakt er et utbredt
problem i norske fengsler. Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
finner at flere innsatte sitter isolert i måneder, og enkelte over
flere år. Komiteen anerkjenner
på bakgrunn av Sivilombudsmannens rapport at isolasjon og begrensninger
i fellesskapet skjer i stort omfang i norske fengsler. Komiteen viser
til at dette ikke bare skyldes den innsattes egen adferd, men i stor
grad også skjer på grunn av praktiske eller økonomiske utfordringer
i fengselet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at når innsatte isoleres på grunn av praktiske eller økonomiske
hensyn, er dette i strid med internasjonale menneskerettighetsstandarder.
Komiteen viser
til at den særskilte meldingen peker på at disse utfordringene også
har sammenheng med at norsk lovgivning mangler regler som gir innsatte rett
til å ha minst åtte timer utenfor cella daglig, og å kunne drive
meningsfull aktivitet i lokaler som er tilrettelagt for fellesskap. Komiteen merker
seg at lovgivningen i noen tilfeller setter for lav terskel for
å bruke isolasjon, som for eksempel når isolasjon brukes som et
kontrolltiltak for å opprettholde «ro, orden og sikkerhet». Komiteen mener
at en slik vid adgang til isolasjon ikke er i tråd med internasjonale
menneskerettslige standarder, som forutsetter at isolasjon kun kan
benyttes i ekstraordinære tilfeller og under bestemte, spesifikke
kriterier.
Komiteen viser til at det
også er bekymringsverdig høy forekomst av selvisolasjon i enkelte
norske fengsler, og at det ikke arbeides tilstrekkelig og målrettet
nok for å forhindre isolasjon som er forårsaket av frykt og utrygghet
blant de innsatte. Komiteen merker
seg at selvisolasjon ikke blir registrert som vedtak, og at dette
gir mørketall.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
finner mangler ved statens oppfølging av innsatte som er utsatt
for isolasjon. Komiteen merker
seg at ansatte i kriminalomsorgen ofte er de eneste som har kontakt med
isolerte innsatte. Komiteen viser
til at deres mulighet til å følge dem opp begrenses av andre oppgaver, og
at maktforholdet mellom ansatte og innsatte også gjør at dette ikke
kan erstatte den menneskelige kontakten ved å være i fellesskap. Komiteen merker
seg også at i en del fengsler er det for lav bevissthet om betydningen
av å følge opp alle isolerte innsatte uavhengig av årsak til at
de er isolert, og om å arbeide systematisk med å få innsatte tilbakeført
til fellesskapet.
Som komiteen har
merket seg tidligere i innstillingen, er det enkelte grupper som
er spesielt sårbare for å bli isolert og mer utsatt for isolasjonsskader
enn andre. Komiteen viser
til at Sivilombudsmannen har sett innsatte som har utviklet stadig
dårligere funksjonsevne på de fleste områder mens de sitter i isolasjon,
og at flere av disse har hatt et klart udekket behov for helseoppfølging. Komiteen merker
seg også at Sivilombudsmannen finner at mindreårige og unge blir
isolert, i noen tilfeller over lang tid. Komiteen viser til at innsatte
med svært alvorlige psykiske lidelser isoleres i lange perioder,
og at det er utfordrende å få helsehjelp i spesialisthelsetjenesten
til disse. Komiteen ser
på disse funnene med bekymring, da disse gruppene er særlig rammet
av helsekonsekvenser av isolasjon, og forutsetter en særlig innsats
for å bedre situasjonen.
Komiteen viser til at bruk
av sikkerhetscelle og sikkerhetsseng innebærer en svært høy grad
av sansedeprivasjon og risiko for helseskader. Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
finner at innsatte mange steder ikke gis den hjelpen de trenger
av fengselet for å komme seg ut av cella så raskt som mulig, og
at opphold på sikkerhetscelle dermed kan bli lengre enn strengt
nødvendig. Komiteen merker
seg også at det mangler opplæring og veiledning i hvordan ansatte
skal følge opp innsatte for å sikre et så skånsomt og kort opphold
som mulig.
Komiteen viser til at til
tross for faren for både fysiske og psykiske skader ved bruk av
sikkerhetscelle og belteseng er det ikke fastsatt krav til tilsyn
fra ansatte i straffegjennomføringsloven eller i forskrift, og komiteen mener
dette bør endres.
Komiteen viser også til at
Sivilombudsmannens funn viser at det er svært ulik praksis mellom
ulike fengsler for hvordan helsetjenesten følger opp isolerte innsatte,
og at dette skyldes blant annet ulik organisering.
Komiteen viser videre til
at Sivilombudsmannen finner at det er svakheter ved varslingsrutinene
i flere fengsler. Komiteen merker
seg særlig at norsk regelverk og praksis ikke er i samsvar med internasjonale menneskerettighetsstandarder
når det gjelder krav til daglig helsetilsyn av isolerte innsatte,
og at Sivilombudsmannen i en rekke tilfeller har avdekket at innsatte med
til dels alvorlige helseplager har vært isolert i lang tid uten
tilsyn fra helsetjenesten. Komiteen er bekymret over
funnene og registrerer at helseministeren i komiteens åpne høring om saken
varslet oppfølging av dette overfor helseforetakene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, og uavhengig representant
Ulf Leirstein, viser til at helsedirektøren i den åpne høringen
uttalte at oppfølgingen av isolerte innsatte er en prioritert oppgave.
Han viste til at det skal bli stedlig psykiatrisk spesialisthelsetjeneste
i fengslene.
Komiteen forutsetter
at både praksis og regelverk blir i tråd med internasjonale menneskerettsstandarder.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil påpeke at virkemiddelbruken rettet mot
den kommunale helsetjenesten i fengsel må vurderes i lys av funnene
i rapporten, og viser særskilt til merknad i Innst. 100 S (2019–2020).
Merknaden omtaler kap. 762 Primærhelsetjeneste, post 61 Fengselshelsetjenesten,
som ble foreslått redusert med 13,7 mill. kroner på grunn av et mindreforbruk
i tilskuddsordningen til kommunenes tilbud om helsetjenester til
innsatte i fengsel.
Komiteen viser
til at Sivilombudsmannen finner at tilsynsrådsordningen ikke tilfredsstiller
standardene fastlagt i De europeiske fengselsreglene eller Mandelareglene. Komiteen merker
seg at det heller ikke gjennomføres jevnlige tilsyn med fengselshelsetjenesten. Komiteen mener
det er svært bekymringsverdig at tilsynsordningene ikke sikrer et
systematisk og jevnlig tilsyn, som er nødvendig for å ivareta innsattes
rettsikkerhet etter internasjonale menneskerettighetsstandarder. Komiteen mener
dette er spesielt alvorlig fordi innsatte i norske fengsler er en
gruppe som har svært begrensede ressurser og muligheter til å hevde sine
rettigheter, og også dårlig informasjon og kunnskap om hvilke rettigheter
de har. Komiteen viser også
til at innsatte i fengsler ikke går inn under fri rettshjelpsordningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at Sivilombudsmannens funn er svært alvorlige og peker på
store mangler i norsk forvaltning og lovverk som må rettes opp i.