Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, frå Høgre, Leif Erik Egaas, Liv Kari Eskeland,
Stefan Heggelund og Lene Westgaard-Halle, frå Framstegspartiet,
Jon Georg Dale og Terje Halleland, frå Senterpartiet, Sandra Borch
og Ole André Myhrvold, frå Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
frå Venstre, leiaren Ketil Kjenseth, frå Kristeleg Folkeparti, Tore Storehaug,
og frå Miljøpartiet Dei Grøne, Une Bastholm, viser til Representantforslag
41 S (2019–2020), som omhandlar lisensfelling i ulvesona, nærare
bestemt Mangen- og Rømskogrevira.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Senterpartiet, syner til den todelte
målsettinga for norsk rovdyrpolitikk, der ein både skal sikre alle
dei store rovviltartane i norsk natur og ta i vare landbruks- og
tamreinsinteressene sin bruk av utmarksområde.
Fleirtalet meiner at rammene
for gjeldande rovviltpolitikk er sett gjennom dei vedtekne rovviltforlika (St.meld.
nr. 15 (2003–2004), jf. Innst. S. nr. 174 (2003–2004), og Dokument
8:163 S (2010–2011), jf. vedtak 687 (2010–2011)) som byggjer på
naturmangfaldslova og Bernkonvensjonen, samt fleirtalsvedtaket om
ulv, jf. Innst. 330 S (2015–2016).
Komiteen merkar
seg at rovviltnemndene har lagt naturmangfaldslova sin § 18 c til
grunn for vedtak om felling.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet, syner
vidare til svarbrev frå statsråd Sveinung Rotevatn, datert 28. januar
2020. Brevet er lagt ved innstillinga. Brevet syner til at departementet
har funne at for dei to revira Mangen og Rømskog er det ikkje heimel
for å nytte § 18 c, og har dermed trekt tilbake fellingsløyva.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Senterpartiet, har vidare merka seg
at Borgarting lagsmannsrett i ei ankesak mellom WWF og Staten i
dom 29. januar 2020 har gitt WWF medhald i at det ikkje skulle vore
gitt fellingsløyve i 2017 for ulveflokkane «Julussa» og «Osdalen».
Lagmannsretten sitt fleirtal meiner forvaltninga og departementet
i klagehandsaminga har tolka fellingsadgangen med heimel i naturmangfaldslova
sin § 18 c for vidt. Dette
fleirtalet syner til at dommen ikkje er rettskraftig, og at
heimelsgrunnlaget i § 18 c ikkje er endeleg avklara.
Medlemene i komiteen
frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Kristeleg Folkeparti merkar
seg at regjeringa ved Klima- og miljøverndepartementet 6. februar
2020 gjorde kjend at dei vil anke Borgarting lagsmannsretts dom
inn for Høgsterett. Det er særs viktig å få klarlagt det juridiske handlingsrommet
for ulveforvaltinga innanfor gjeldande lovverk.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet, syner
til at det i representantforslaget vert foreslått at Stortinget skal
overprøve eit forvaltingsvedtak og ei klagehandsaming som ligg til
regjeringa, og at det er uvisst om det vil vere lovleg for statsråden
å innfri forslaget. Fleirtalet meiner
derfor at forslaget ikkje bør vedtakast.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er viktig å bidra til en løsning
som er i tråd med den nødvendige balansegangen mellom ansvar for
en ulvebestand og andre hensyn, som ligger til grunn for ulveforliket
fra 2016. Derfor er det viktig at den brede enigheten i Stortinget
om å forvalte de store rovdyrene etter bestandsmål skal kunne bidra
til å dempe konfliktnivået i rovviltspørsmål.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og og Senterpartiet mener
det er avgjørende at alle parter har respekt for de bestandsmål
Stortinget har satt. Dette innebærer at når en bestand ligger over
bestandsmålet, så må bestanden reguleres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at føringene i forlikene skal bidra
til å dempe konfliktene, og vil nok en gang presisere at disse medlemmer forventer at myndighetene
og forvaltningen følger opp disse.
Disse medlemmer mener derfor
at det er nødvendig at det legges inn et eget punkt i naturmangfoldloven
§ 18 som grunnlag for felling når det av Stortinget vedtatte bestandsmålet
er nådd, og disse
medlemmer har fremmet et slikt lovendringsforslag i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet mener
det er avgjørende at det fastsatte bestandsmålet for ulv forvaltes
i tråd med best tilgjengelig kunnskap om bestandstallet for perioden.
Vilkåret «best tilgjengelig kunnskap» skal sikre forutsigbarhet med
hensyn til hva som forventes av kunnskapsinnhenting.
Disse medlemmer mener at det
bør utredes et system for å følge med på utviklingen i alle etablerte
ulverevir som grunnlag for at nødvendig dokumentasjon forefinnes
dersom/når det blir aktuelt å vurdere felling av ulv i etablerte
revir.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener videre at det bør settes
en frist for når departementets klagebehandling bør være avsluttet,
slik at klagebehandlingen er avsluttet senest innen én måned før
jaktstart. En slik frist vil gi forutsigbarhet for jegerne og virke
konfliktdempende.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for å utrede et system for at forvaltningen
kan følge med i utviklingen i alle etablerte ulverevir, samt de
samfunnsmessige konsekvenser av disse, slik at all nødvendig dokumentasjon forefinnes
som grunnlag for rovviltnemndenes vedtak.»
«Stortinget
ber regjeringen sette en frist for når departementets klagebehandling
bør være avsluttet, slik at klagebehandlingen er avsluttet senest
én måned før jaktstart.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Arbeiderpartiets forslag, som
går på den generelle ulveforvaltningen, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at rovviltnemndenes struktur skal ligge
fast, og at forslaget om å flytte den endelige beslutningsmakten
i klagesaker på rovviltfeltet til en uavhengig, nasjonal klagenemnd
legges bort.»
«Stortinget
ber regjeringen bruke høy innavlsgrad som et selvstendig kriterium
for uttak av ulv og at adgangen til å skjerme ulv fra forvaltning
på grunn av 'genetisk viktighet' strammes kraftig inn.»
«Stortinget
ber regjeringen se på muligheten for endring i rovviltforskriften
med tanke på ordinær kvotejakt på ulv når bestandsmålet er nådd
og stammen er levedyktig.»
«Stortinget
ber regjeringen endre bestandsmålet for ulv slik at enkeltindivider,
par og familiegrupper av ulv som ikke har ynglet, inkluderes, slik
at det samlede predasjonstrykket kommer fram og det settes et tak.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet mener det er behov
for at regjeringen sikrer muligheten for å utstede fellingstillatelser
for ulv som muliggjør en effektiv forvaltning i tråd med Stortingets
vedtatte bestandsmål. Dette målet er fastsatt for å ivareta den
todelte målsettingen i rovdyrpolitikken. Målet tydeliggjør at bestanden
gjennom tre år skal ha et gjennomsnitt på mellom 4 og 6 valpekull. Disse medlemmer viser
til at det i årene etter ulveforliket har vært et gjennomsnitt per
år på 8,6 valpekull.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at dette viser at man til tross
for nedgang i antall valpekull fortsatt ligger over Stortingets fastsatte
bestandsmål.
Disse medlemmer deler primært
forslagsstillernes syn på at også revirene Mangen og Rømskog skulle
vært tatt ut.
I lys av dommen av
29. januar 2020 fra Borgarting lagmannsrett som omhandler fellingen
av revirene Julussa og Osdal i lisensfellingsperioden 2017–2018,
anser disse medlemmer det
som usannsynlig at felling i tråd med forslaget vil kunne gjennomføres
uten at domstolene vil gi oppsettende virkning i tilfelle fellingsvedtaket
skulle bringes for retten.
Disse medlemmer er opptatt
av å sikre grunnlaget for en ulveforvaltning i tråd med ulveforliket.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet har merket seg at Borgarting lagmannsrett
i ankesak mellom WWF og Staten i dom av 29. januar 2020 har gitt
WWF medhold i at vedtak om fellingsløyve i 2017 for ulveflokkene
«Julussa» og «Osdalen» var ugyldig.
Lagmannsrettens flertall
mener, under en viss tvil, at forvaltningen og departementet i klagebehandlingen ikke
har foretatt en tilstrekkelig konkret og reell vurdering etter naturmangfoldloven
§ 18 c av de hensyn som begrunnet fellingen. Disse medlemmer viser til at dommen
ikke er rettskraftig, og at hjemmelsgrunnlaget i § 18 c ikke er
endelig avklart.
Disse medlemmer merker seg
imidlertid at lagmannsrettens flertall mener at § 18 c er utpreget skjønnsmessig,
og forutsetter en avveining av samfunnsmessige hensyn av politisk
karakter. Disse medlemmer merker
seg også at lagmannsrettens flertall er av den oppfatning at de
hensyn som komiteen i Innst. 257 L (2016–2017) la til grunn at er
omfattet av § 18 c, er lovlige.
Disse medlemmer viser til at
rovviltforlikene fra 2004 og 2011 bygger på en todelt målsetting,
og at det med det skal sikres bærekraftige bestander av de store
rovviltartene samtidig som det skal legges til rette for en fortsatt
aktiv og allsidig bruk av utmarksressursene og levende lokalsamfunn. Disse medlemmer understreker
at dette innebærer at det må føres en rovviltpolitikk som reduserer
rovviltskadene, demper konflikter og motvirker utrygghet for dem
som er mest berørt. Disse
medlemmer ser at norsk rovviltpolitikk de siste årene har
båret preg av å prioritere den første delen av den todelte målsettingen,
på bekostning av en aktiv beitepolitikk, og at dette berører mange
– både lokalsamfunn, næringsutøvere og enkeltpersoner/familier. Disse medlemmer vil
understreke at dette svekker den helhetlige rovviltpolitikkens legitimitet.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Meld. St. 21 (2015–2016) Ulv i norsk natur, jf. Innst. 330 S
(2015–2016), og vedtak om bestandsmål for ulv og ulvesone. Her vedtok
Stortinget et norsk bestandsmål på 4–6 ynglinger per år, hvorav
tre skulle være helnorske ynglinger, mens ynglinger i grenserevir
skulle telle med tilsvarende en faktor på 0,5.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er åtte ynglende ulveflokker i ulvesonen, og at det i
tillegg er registrert 7,5 revirhevdende par som ikke hadde valper
i 2019. De eneste ulvene som er felt innenfor sonen, er det skadde
og sterkt reduserte Slettåsparet, som ble tatt ut vinteren 2019,
og ulvene i Letjenna. Det er etter disse medlemmers syn ingen
tvil om at dagens bestandsmål for ulv nok et år er overskredet med
bred margin.
Disse medlemmer vil påpeke
at klima- og miljøministeren i forkant av årets lisensjakt igjen
har bidratt til at ulvesonen fremstår som et ulvereservat. Rovviltnemndene
i region 4 og 5 hadde innstilt på at tre flokker innenfor ulvesonen
skulle tas ut, men statsråden tillot bare uttak i reviret Letjenna.
De to andre flokkene som rovviltnemndene hadde innstilt på uttak
i, nemlig revirene i Mangen (Akershus/Hedmark) og Rømskog (Akershus/Østfold),
ble vernet. Disse
medlemmer mener videre det er svært kritikkverdig at regjeringen først
kommer med et vedtak som overprøver rovviltnemndene, 12 timer før
jakta skulle starte (31. januar 2019). På den måten trenerer regjeringen
arbeidet til rovviltnemndene og bidrar etter disse medlemmers syn ikke til
å dempe konfliktnivået rundt rovdyrpolitikken.
Rovviltnemndene har
hvert år vedtatt kvoter for lisensfelling som er store nok til at
Stortingets bestandsmål skal kunne overholdes. Disse medlemmer mener det er
under enhver kritikk at dagens regjering år etter år har overprøvd
rovviltnemndenes vedtak. Dette har, slik disse medlemmer ser det, ført
til at det ikke er tatt ut det antallet ulveflokker som skal til
for å komme ned på bestandsmålet. Antall ulv er dermed bevisst holdt
høyere enn det Stortinget har vedtatt, og disse medlemmer mener at det
er en direkte årsak til et høyt konfliktnivå og manglende tillit
til myndighetene på dette området.
Disse medlemmer viser til representantforslaget
og mener lagmannsrettens dom ikke hindrer uttak i Mangen- og Rømskogreviret
så lenge departementet har en tilstrekkelig konkret og reell begrunnelse
for de offentlige interessene av vesentlig betydning som ligger til
grunn for fellingsløyvene.
Disse medlemmer vil nok en
gang understreke at det skal være en høy terskel for å overprøve
rovviltnemndenes vedtak. Naturmangfoldloven § 18 c er utpreget skjønnsmessig,
og denne skjønnsmessige vurderingen skal i all hovedsak ligge til
rovviltnemndene så fremt bestandsmålet for rovdyrarten er oppfylt.
Disse medlemmer viser til
at både Bernkonvensjonen og naturmangfoldloven åpner for at Norge kan
forvalte ulvebestanden i tråd med Stortingets bestandsmål, og at
det således ikke er mulig å hevde at rovviltnemndenes vedtak strider
mot lovverket eller internasjonale forpliktelser. Disse medlemmer understreker
at manglende forvaltning av norsk ulvebestand under sittende regjering
utelukkende bygger på politiske vurderinger, selv om regjeringen
gjentatte ganger har forsøkt å skape et annet inntrykk.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart følge opp rovviltnemndenes vedtak om
å gi lisensfelling på ulvene i revirene i Mangen og Rømskog, slik
at fellingen kan skje i inneværende lisensfellingsperiode. Lisensfellingsperioden
forlenges hvis det er nødvendig, slik at de nevnte ulveflokkene
blir tatt ut.»
Medlemene i komiteen
frå Høgre, Venstre, Kristeleg Folkeparti og Miljøpartiet Dei Grøne merkar
seg at Arbeidarpartiet og Senterpartiet vil setje i gang lovprosessar
for å sikre lovheimel til å følgje opp rovdyrforlika og spesielt
fleirtalsvedtaket om ulv frå 2016 allereie medan ankesaka om fellingsgrunnlaget
for to ulveflokkar i 2017 er til handsaming i rettsapparatet. Desse medlemene meiner
det no er viktig at lagmannsretten sin dom blir vurdert av Høgsterett
før ein eventuelt gjer ytterlegare politiske grep frå Stortinget
si side om dei temaa som retten har til vurdering.
Desse medlemene syner til
at statsråden i sitt supplerande svarbrev datert 11. februar 2020
har kommentert dei forslaga som har kome fram i saka, i tillegg til
forslaga i det opprinnelege representantforslaget. Svarbrevet er
lagt ved innstillinga.
Desse medlemene meiner forslaga
som er blitt sett fram i løpet av handsaminga av representantforslaget,
vil skape endå meir uvisse om heimelsgrunnlaget og føringane i rovviltpolitikken,
fordi dei kompliserer rettskjeldebiletet ytterlegare medan dette
blir prøvd i rettsapparatet. Den rettsleg uavklarte situasjonen
gjer arbeidet i rovviltnemndene vanskelegare også inn mot førebuinga
til jakta neste vinter. Ytterlegare endringar i føresetnadene vil
vanskeleggjere dette endå meir.
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre, Kristeleg Folkeparti
og Miljøpartiet Dei Grøne, merkar seg at Senterpartiet i sine
merknader hevdar at lagmannsretten sin dom ikkje hindrar uttak av
Mangen- og Rømskogrevira. Fleirtalet vil påpeike at
lagmannsretten sin dom i stor grad handlar om kriteria i naturmangfaldslova
§ 18. Fleirtalet deler
statsråden si vurdering slik ho kjem til uttrykk i tilleggsbrevet
datert 11. februar 2020. I eit slikt høve hamnar ein i ein situasjon
der retten kan gje eit søksmål oppsettande verknad i lys av den
pågåande rettshandsaminga av ei «lovmessig beslekta» sak. Slikt
søksmål er allereie varsla av organisasjonar.
Fleirtalet vil understreke
at komiteen har vore villig og har ønskt å legge til rette for ei
rask handsaming av saka, nettopp fordi framlegget i representantforslaget
omhandla lisensjakta denne vinteren. Ei så rask handsaming som komiteen
fyrst hadde lagt opp til, vart likevel ikkje forsvarleg, sidan det
kom inn framlegg som gjekk langt utanfor spørsmålet om fellingsløyva
i årets lisensjakt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til svarene fra statsråd Sveinung Rotevatn
datert 11. februar 2020. For disse medlemmer er det avgjørende
at endringer i naturmangfoldloven eller en utvidet fortolkning av
ulveforliket er innrettet og utarbeidet slik at de reelt kan endre
forvaltningen over tid. Det er etter disse medlemmers syn derfor
avgjørende at en slik endring skjer gjennom et grundig lovarbeid,
slik at både rovviltnemndene, regjeringen og i siste instans også
domstolene kan tillegge Stortingets vurderinger avgjørende vekt.
Disse medlemmer oppfatter
forslagene som både Arbeiderpartiet og Senterpartiet nå fremmer,
som utilfredsstillende for å kunne gi en varig og bedret forvaltning
av Stortingets vedtatte bestandsmål. Forslagene har etter disse medlemmers syn
et klart preg av etterarbeid til naturmangfoldloven, der domstolene åpenbart
vil tillegge et forarbeid til loven vesentlig større vekt.
For disse medlemmer er
det avgjørende at når Stortinget gjør endringer som i større grad
gir rom for å holde bestandsmålet som er fastsatt i ulveforliket,
må det skje på en måte som gir en effektiv forvaltning fremfor grunnlag
for at nye fellingsvedtak vil føres for domstolene i stadig økende
grad.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer stemme
imot forslagene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Disse medlemmer vil
på et senere tidspunkt komme tilbake med forslag til endringer som
muliggjør en effektiv forvaltning av ulvebestanden i tråd med bestandsmålet. Disse medlemmer tar
sikte på at et slikt arbeid må ferdigstilles før behandlingen i
rovviltnemndene forut for beitesesongen 2020–2021.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet merker seg at Høyre, Venstre og Kristelig
Folkeparti nok en gang forpurrer en ulveforvaltning i tråd med rovviltnemndenes
vedtak og Stortingets bestandsmål. Dette har regjeringen nå greid
å gjøre i flere år og under vekslende statsråder, og da gjennomgående
med Fremskrittspartiets støtte.
Disse medlemmer mener at regjeringens
argumentasjon denne vinteren er fundert på en ikke-rettskraftig
dom som ble avsagt under dissens, hvor tingretten hadde kommet til
et annet resultat enn lagretten, og hvor regjeringen prisverdig
nok har anket dommen. Disse
medlemmer presiserer videre at dommen i Borgarting lagmannsrett
ikke eksplisitt legger til grunn at det ikke kan gis fellingstillatelser
for å ta ut ulveflokker i tråd med Stortingets bestandsmål, men
at departementet ikke hadde begrunnet sitt vedtak om uttak i Julussa-
og Osdalenrevirene i 2017 tilstrekkelig. Disse medlemmer er av den
klare oppfatning at denne juridiske komplikasjonen på ingen måte
synes uoverstigelig, og at den derfor ikke under noen omstendighet kan
brukes til å begrunne en avblåsning av ulvejakta i Mangen og Rømskog
denne vinteren.
Disse medlemmer vil klargjøre
at de vurderer dette som en avledning som knapt kan skjule at denne saken
handler om at klima- og miljøministeren fra Venstre vil gjøre sitt
ytterste for å sette til side en ulveforvaltning i tråd med Stortingets
demokratisk fattede vedtak om bestandsmål, og videre at regjeringen
Solberg i hele sin levetid (2013–2020) har sluttet opp om Venstres
rovviltpolitikk, selv om det er betydelige motkrefter både i Høyre
og Kristelig Folkeparti.
Disse medlemmer stiller seg
meget undrende til at Fremskrittspartiet aksepterer dette i en situasjon hvor
partiet har forlatt regjeringen og nå gjentatte ganger har hevdet
at Fremskrittsparti-representantene vil stemme i tråd med sitt primærstandpunkt. Disse medlemmer merker
seg imidlertid at Fremskrittspartiet vegrer seg for å bidra til
at ulveflokkene i Mangen og Rømskog blir tatt ut denne vinteren,
og at dette neppe kan beskrives som en «oppryddingsaksjon» i rovviltpolitikken.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at naturmangfoldloven ble vedtatt med det formål å ivareta naturens
biologiske mangfold. Disse medlemmer viser
til at lovverket er etablert for å beskytte naturen og livsgrunnlaget
vårt, og at slik loven er formulert, gjenspeiler den også Norges
folkerettslige forpliktelser under Bernkonvensjonen.
Disse medlemmer viser til
at de store rovdyrene har en viktig funksjon som regulatorer i økosystemene.
Rovdyrene bidrar til å regulere bestandene av byttedyr ved å ta
ut de syke og svake dyrene, slik at de sterkeste dyrene får videreført
sine gener. Dette er en økosystemtjeneste som kan ha stor samfunnsverdi
for eksempel i tider med sykdomsutbrudd, slik vi nå ser med tilfeller
av skrantesjuke i villreinbestanden i Nordfjella.
Disse medlemmer vil likevel
peke på at ulven ikke bare har hjortevilt på menyen. Den tar også
arter som bever og rødrev. Bestandene av disse artene ønsker hhv.
skogbruksinteressene og jegerinteressene å holde nede.
Disse medlemmer viser til
at den norske ulven har vært totalfredet siden 1973, og at alt uttak
i utgangspunktet er forbudt. Disse medlemmer viser til
at ulven er inkludert i Bernkonvensjonens Appendix II, noe som medfører
at den er en særskilt vernet art. Ulven er i dag kategorisert som
kritisk truet, med svært høy fare for utryddelse på Norsk rødliste
for arter. Disse
medlemmer mener at hovedformålet med forvaltningen av ulv
i Norge må være å løfte ulvens status fra kritisk truet til livskraftig
i tråd med forvaltningsmålet som er fastsatt i naturmangfoldloven
§ 5, som sier:
«Målet er at artene
og deres genetiske mangfold ivaretas på lang sikt og at artene forekommer
i levedyktige bestander i sine naturlige utbredelsesområder. Så
langt det er nødvendig for å nå dette målet ivaretas også artenes
økologiske funksjonsområder og de øvrige økologiske betingelsene
som de er avhengige av.»
Disse medlemmer ønsker å understreke
at naturmangfoldlovens formål om å ivareta biologisk mangfold, og
lovens forvaltningsmål for arter om å sikre en levedyktig bestand
på lang sikt, må være ivaretatt før man ser på en endring av § 18.
Disse medlemmer ønsker å understreke
at hastige lovendringer uten tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag kan
bidra til å undergrave tilliten til lovverk og forvaltning og skape
en uheldig presedens for fremtidig forvaltning av kritisk truede
arter og sårbar natur.
Disse medlemmer vil påpeke
at det knapt er noe sted i verden vi har bedre kunnskaper om rovdyra våre,
og ikke minst ulven, enn i Skandinavia. Det norsk-svenske forskningsprosjektet
Skandulv har fulgt bestanden i en årrekke, både når det gjelder
slektskap, genetikk, økologi og vandringsmønster. Kunnskapen herfra forteller
at et ulvepar som er etablert og får valper, har revir på fra ca.
500 til nesten 2 000 kvadratkilometer. De er selv den sterkeste
garantist for at ingen andre par får etablere seg innenfor deres
revir.
Dessuten er det
entydige resultater som viser at ulvevalper født på norsk side,
i ulvesonen, i over 90 pst. av tilfellene vandrer østover og inn
i de sentrale ulveområdene i Sverige. Det er overveiende unge ulver
fra Sverige som kommer vandrende vestover, og som er årsaken til større
tap av sau utenfor ulvesonen vår.
Disse medlemmer vil understreke
at bestandsmålet som ble satt av stortingsflertallet i forbindelse med
behandlingen av Meld. St. 21 (2015–2016) Ulv i norsk natur, ikke
kan tolkes som et maksimumsmål all den tid det ikke er gjort noen
gjennomgang basert på vitenskapelige og økologiske krav til hva
som vil utgjøre en livskraftig bestand av ulv i Norge, slik Bernkonvensjonen
artikkel 2 krever. Disse
medlemmer vil også minne om at da bestandsmålet ble innført
i det første rovviltforliket (Meld. St. 15 (2003–2004)), var hensikten at
bestandsmålet skulle fungere som et minimumsmål – slik det også
praktiseres i andre land som benytter seg av bestandsmål i forvaltningen.