Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til forslagene i Dokument 8:167 S (2018–2019) om å sikre alternative
behandlingsopplegg for transpersoner. Helseministeren har uttalt seg
om forslagene i brev til komiteen av 3. september 2019. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen. I tillegg har det kommet skriftlige
høringsinnspill fra Harry Benjamin ressurssenter og Øyvind Hasting,
som har sendt uttalelse på vegne av et nettverk bestående av 27
signaturer.
Komiteen merker seg at transpersoner,
eller mennesker med kjønnsinkongruens/-dysfori, kun har ett offentlig
behandlingstilbud i Norge. Nasjonal behandlingstjeneste for transseksualisme
(NBTS) holder til på Rikshospitalet. I representantforslaget påpekes det
at:
«Det kan føre til
at pasient- og rettighetsloven, som blant annet skal sikre at alle
pasienter har rett på nyvurdering hos spesialist, blir brutt.»
Komiteen viser til svaret fra
statsråden, hvor han blant annet skriver at:
«Helse Sør-Øst bekrefter
at ventetiden ved Nasjonal behandlingstjeneste for transseksualisme
har vært og er lang. Dette skyldes i hovedsak en svært stor årlig
økning i antall henvisninger, særlig av yngre personer med tildelt
jentekjønn ved fødsel og som er i tenårene. Den nasjonale behandlingstjenesten
har kapasitetsutfordringer, og økt bemanning har ikke fullt ut klart
å kompensere for den store økningen i antall henvisninger.»
Komiteen merker
seg at det siden 2011 har vært en voldsom økning i antall personer
som opplever kjønnsdysfori. I 2012 ble det henvist 33 personer til
NBTS. I 2018 ble det henvist 206 personer til NBTS. Av de som ble
henvist i 2018, ble 154 født som jenter. Av disse igjen var mer
enn halvparten i alderen 15–17 år. Den markerte økningen gir utfordringer
for både NBTS og det enkelte menneske.
Komiteen er kjent med at den
store økningen fører til at mange velger å henvende seg til blant
annet fastleger og sexologer for å påbegynne behandling med pubertetsblokkerende
hormoner, for senere å oppsøke NBTS.
Komiteen viser til at statsråden
skriver at Helse Sør-Øst RHF er i dialog med to helseforetak om
å utvikle et regionalt utredningsteam i samarbeid med Oslo universitetssykehus
og NBTS. Regionale utredningsteam vil kunne sikre at pasientene
får eventuell nyvurdering hos en annen spesialist, såkalt second
opinion.
Komiteen viser til at dagens
klagemuligheter på beslutninger ved NBTS er begrenset. Komiteen ber derfor
regjeringen om å vurdere å inngå en avtale om fornyet vurdering
av rett til kjønnsbekreftende høyspesialisert behandling i utlandet,
fortrinnsvis i Norden. Komiteen viser
også til at høyspesialisert genital kirurgi bør vurderes å gjøres
i samarbeid med andre nordiske land for å sikre et godt kompetansemiljø
og god kvalitet på tilbudet
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringen har som mål å få raskest mulig på plass
et helhetlig behandlingstilbud som ivaretar alle behov for helsehjelp
hos personer med kjønnsidentitetsutfordringer.
Flertallet viser til at departementet
i 2017 igangsatte et arbeid med å lage nasjonale faglige retningslinjer
for behandling av kjønnsinkongruens. Retningslinjene skal etter
planen være ferdig i 2020.
Flertallet viser til at begrunnelsen
for å etablere en nasjonal behandlingstjeneste for pasienter med
diagnosen transseksualisme (NBTS) ett sted i Norge, på Rikshospitalet,
har vært at det dreier seg om en relativt liten pasientgruppe med
behov for høyspesialisert behandling, og at det er behov for å samle
og utvikle spesialisert kompetanse. Flertallet viser til at regjeringen har
igangsatt et arbeid for å se på fremtidig organisering av behandlingstilbudet
i spesialisthelsetjenesten, samt å avklare hva som fortsatt skal
være høyspesialisert behandling forbeholdt en nasjonal behandlingstjeneste. Flertallet mener
at det trengs en ny fordeling av oppgaver og kompetanse på ulike
nivåer i spesialisthelsetjenesten, og at det er viktig å få etablert
behandlingstilbud også andre steder enn ved NBTS. Flertallet avventer regjeringens
utredninger før det tas stilling til hvordan.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at Helse Sør-Øst RHF frem
mot publisering av nasjonal faglig retningslinje i april 2020 skal
etablere et helhetlig behandlingstilbud for personer med kjønnsinkongruens.
Helsedirektoratets foreslåtte anbefalinger skal legges til grunn
ved etableringen, sammen med internasjonal fagkunnskap og erfaringer
fra andre lands tjenester på området. Når endelig retningslinje
er publisert, må det regionale helseforetaket vurdere om det er behov
for justeringer i tilbudet.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, vil avvente arbeidet regjeringen har satt i gang
på dette området.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til rapporten «Rett til rett kjønn – helse til alle kjønn» utarbeidet
på oppdrag fra Helsedirektoratet i 2015. På et overordnet nivå peker
rapporten på en rekke mangler og utfordringer ved dagens tilbud som
fører til at mange ikke får den helsehjelpen de har behov for. Rapporten
peker på prinsipper for hva slags helsehjelp som skal tilbys, hvilke
grupper helsepersonell som skal tilby tjenestene, og hvor i helsetjenestene ansvaret
for å yte ulike typer helsehjelp skal forankres.
Disse medlemmer viser til at
det ifølge rapporten er behov for økt kompetanse innenfor utredning, diagnostikk
og behandling av pasienter med kjønnsdysfori i ulike deler av helsetjenesten.
Rapporten peker videre på at de regionale helseforetakene bør sette
i verk nødvendige tiltak for å identifisere områder hvor det i dag
er kompetansemangel, og utarbeide rutiner og retningslinjer for
nødvendig diagnostikk og behandling i regionene.
Disse medlemmer vil påpeke
at det i tillegg er behov for økt kompetanse i den kommunale helsetjenesten,
ettersom mange pasienter kan få dekket noen av sine behov i den
kommunale helsetjenesten ved f.eks. fastlege, psykolog, helsestasjon
og skolehelsetjenesten.
Disse medlemmer viser til høringsuttalelsen fra
Harry Benjamin ressurssenter, hvor det gis uttrykk for at brukerperspektivet
har vært for lite involvert i Helsedirektoratets arbeid med nye
retningslinjer. Disse
medlemmer understreker viktigheten av brukermedvirkning i
de pågående prosessene, både i Helsedirektoratet og i Helse Sør-Øst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en levekårs- og livskvalitetsundersøkelse
for personer med kjønnsinkongruens som er blitt behandlet, er under
behandling, er under vurdering, eller har fått avslag på behandling.
Stortinget ber regjeringen foreslå tiltak for å bedre levekår og
livskvalitet i disse gruppene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peke på
at Norge har mye kunnskap og faglige miljøer utenfor NBTS. Rapporten
påpeker at helsepersonell i den kommunale helsetjenesten bør få
en tydeligere rolle i helsehjelpen til personer som opplever kjønnsdysfori, og
at den primære oppfølgingen av barn før puberteten som skiller seg
fra omverdenens forventninger til kjønn, bør forankres lokalt. Videre
peker rapporten på behovet for utvikling av kommunale tilbud om
råd og veiledning til foreldre, barnehage, skole og andre når et barn
skiller seg fra omverdenens forventninger til kjønn.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at behandlingstilbudet for personer med
kjønnsinkongruens gjøres lettere tilgjengelig og desentraliseres
til relevante fagmiljø, og at hormonell behandling og brystkirurgi tilbys
flere steder.»
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en langtidsstudie som skal utrede og
komme med forslag til evidensbasert og god behandling for personer
som oppfatter seg som ikke-binære.»
Disse medlemmer viser
til at dagens behandling ved Nasjonal behandlingstjeneste for transseksualisme
(NBTS) på Rikshospitalet kan føre til at pasient- og rettighetsloven
blir brutt, siden det er det eneste offentlige behandlingstilbudet,
og pasienter får med det ingen ny rett på vurdering hos spesialist.
Disse medlemmer merker seg
at de nye regionale utredningsteamene skal etableres i tett samarbeid med
NBTS. Disse medlemmer er
bekymret for at det ikke vil innebære en reell endring av dagens
monopolsituasjon, men bidra til at også de andre behandlingstilbudene
vil være preget av samme forståelse i NBTS.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet påpeker at selv om behandlingstilbudet
gjøres lettere tilgjengelig, må det kunne forutsettes at pasientene
får god og trygg informasjon om mulige bivirkninger og risiko for
komplikasjoner, slik at de har det hele og fulle bildet før den
endelige avgjørelse tas.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at kirurgi og hormonbehandling
av personer som opplever kjønnsinkongruens, er svært inngripende
og til dels irreversible behandlinger som er forbundet med risiko
for alvorlige komplikasjoner og bivirkninger. Av den grunn mener dette medlem det
er desto viktigere at behandlingen er faglig fundert, og at det
finnes vitenskapelig evidens for at behandlingen er hensiktsmessig
for den aktuelle pasientgruppen. Etter dette medlems syn bør det dermed
ikke være et mål i seg selv å senke terskelen for når slik behandling
skal tilbys – særlig når det i så stor grad er barn og ungdom som
i økende grad ønsker slik behandling.
Dette medlem viser til høringsuttalelsen
fra brukerorganisasjonen Harry Benjamin ressurssenter:
«Etter vår oppfatning
er det vanskelig å se den faglige begrunnelsen for forslaget. Snarere
synes det å være begrunnet i ideologi om selvbestemt kjønn. Etter
vår oppfatning, bør det stilles svært strenge krav til hva som utløser
livsendrende behandling med hormoner og kirurgi. Dels må det være
en absolutt forutsetning at behandlingen, mulige bivirkninger og
utilsiktede effekter er trygt forankret i forskning på faktisk effekt.
Videre er pasientgruppen så liten at det må stilles krav til at behandlere
som tilbyr livsendrende medikamentell eller kirurgisk behandling
har tilstrekkelig både kompetanse og erfaring.»
Dette medlem deler bekymringen
som kommer frem i høringsuttalelsen, og mener dette taler imot å oppløse
behandlingsmonopolet for spesialisert behandling ved Rikshospitalet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er opptatt av at alle skal få
nødvendig og god oppfølging før og etter eventuell behandling. Personer
som er i kontakt med de regionale utredningsteamene, må føle seg
ivaretatt og være sikre på at de får fullgod informasjon om hvilken
behandling som kan tilbys, og hva det vil bety konkret i deres tilfelle.
Det er avgjørende at de regionale utredningsteamene er uavhengige
aktører, og dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at NBTS på Rikshospitalet ikke skal ha
monopol på behandling av personer med kjønnsinkongruens.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at et nytt regionalt utredningsteam utvikles
i samarbeid med andre fagmiljøer med kompetanse på kjønnsdysfori/kjønnsinkongruens,
uavhengig av NBTS.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at pasienter med kjønnsinkongruens sikres
retten til ny vurdering av en uavhengig instans, i tråd med pasient-
og brukerrettighetsloven.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede tiltak for å få ned ventetiden i offentlige
sykehus og i kommunene for behandlingstilbud for personer med kjønnsinkongruens.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere et skandinavisk samarbeid for samordning
av tilbudet om kirurgi på kjønnsorganer, med det formål å sikre
god kvalitet gjennom et større behandlingsvolum.»