Tilgang
til helseopplysninger
Komiteen viser til arbeidsgruppens
forslag om en ny bestemmelse i helsepersonelloven med plikt for helsepersonell
til å utlevere opplysninger til Statens havarikommisjon for transport
(SHT) og Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) til bruk i
ulykkesundersøkelsen. Komiteen merker
seg at ingen høringsinstanser er imot forslaget om at ulykkesanalysegruppen
får tilgang til obduksjonsrapporten om den trafikkdrepte, og støtter
regjeringens forslag om å lovfeste dagens praksis der politiet oversender
obduksjonsrapporten til ulykkesanalysegruppen.
Komiteen merker seg at ulykkesanalysegruppens øvrige
tilgang til helseopplysninger om den trafikkdrepte, og om det skal
være en plikt for helsepersonell å utlevere slike opplysninger,
har møtt motstand hos flere høringsinstanser.
Komiteen merker seg at Statens
helsetilsyn mener at spredning av pasientopplysninger fra pasientjournaler
bør unngås i størst mulig grad, også etter pasientens død, og at
en rettslig likundersøkelse i de fleste tilfeller vil gi tilstrekkelig
informasjon. At det i et lite antall saker kan være behov for å
se avdødes pasientjournal, kan ifølge Statens helsetilsyn ikke forsvare
en lovhjemlet opplysningsplikt til UAG og SHT. Komiteen merker seg at også
Datatilsynet er bekymret for en vid og generell hjemmel til å undersøke
og samle inn opplysninger og mener at det må gjennomføres vurderinger av
personvernskonsekvenser. Komiteen vil også vise til
at Den norske legeforening fremhever at også obdusent bør gis tilgang
til helseopplysninger, og at det bør fremgå klart av lovteksten
at nødvendighetsvurdering skal gjøres av helsepersonell.
Komiteen er enig med høringsinstansene
i kritikken og støtter ut fra dette regjeringens forslag om å ikke gå
videre med arbeidsgruppens forslag om en hjemmel for ulykkesanalysegruppen
for tilgang til helseopplysninger om den trafikkdrepte. Komiteen støtter
også regjeringens vurdering om at arbeidsgruppens forslag om en
opplysningpliktbestemmelse i helsepersonelloven ikke følges opp. Komiteen gir
tilslutning til regjeringens forslag i proposisjonen om å innføre
en ny bestemmelse i obduksjonsloven § 8 a som fastslår at legen som
utfører obduksjonen, uten hensyn til om opplysningene er underlagt
taushetsplikt, skal få tilgang til nødvendige helseopplysninger
om den trafikkdrepte. Komiteen mener
at forslaget vil bidra til bedre kvalitet på obduksjonsresultatet,
som igjen vil kunne gi verdifull informasjon til ulykkesanalysearbeidet.
Samtidig forutsetter komiteen at
praktisering av den nye bestemmelsen blir gjort på en streng måte
slik at man kan ha tillit til at personopplysninger ikke spres,
og bare blir gjort tilgjengelig for den legen som utfører obduksjon, dersom
man trenger flere helseopplysninger for å bedre kvaliteten på obduksjonsresultatet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til forslaget om at legen som utfører obduksjonen, uten hensyn til
om opplysningene er underlagt taushetsplikt, skal få tilgang til
nødvendige helseopplysninger om den trafikkdrepte og at dette skal fastsettes
som ny bestemmelse i obduksjonsloven § 8 a. Disse medlemmer viser til
høringsinnspill fra MA – Rusfri trafikk, som skriver at siden det
er politiet som rekvirerer og betaler for obduksjonen, antas det
at disse nye ekstra helseopplysningene kan tilbakeføres til politiet.
Det kan i så fall innebære at politiet får tilgang på mer helseinformasjon
enn det de har i dag. Disse medlemmer er
enig med MA – Rusfri trafikk i at det ikke kan være intensjonen
med forslaget at flere aktører får tilgang til sensitive personopplysninger. Disse medlemmer ber
regjeringen sikre at det etableres rutiner og retningslinjer slik
at ikke forslag om ny bestemmelse om rett til å innhente helseopplysninger
i obduksjonsloven § 8 a fører til at det blir flere enn tidligere
som får adgang til disse.