Tilgang
til helseopplysninger om personer som omkommer i trafikken
Departementet slutter
seg til forslaget om at dagens praksis, hvor politiet oversender
obduksjonsrapporten til ulykkesanalysegruppen, forankres i lov,
noe alle høringsinstanser som har uttalt seg om dette punktet, støtter.
Obduksjonsrapporten inneholder taushetsbelagte opplysninger etter
helsepersonelloven. Helseopplysningene i obduksjonsrapporten er
omfattet av reglene om taushetsplikt i helsepersonelloven, jf. pasientjournalloven
§ 15. Det er etter departementets vurdering derfor nødvendig med
en klar lovhjemmel.
Departementet foreslår
at det inntas en ny bestemmelse i vegtrafikkloven § 51 a som fastslår
at ulykkesanalysegruppen skal gis tilgang til obduksjonsrapporten
knyttet til den trafikkdrepte.
Når det gjelder forslaget
om ulykkesanalysegruppens øvrige tilgang til helseopplysninger om
den trafikkdrepte og i hvilken grad det skal være plikt for helsepersonell
til utlevere slike opplysninger, har imidlertid flere høringsinstanser
innvendinger. Departementets utgangspunkt er at helsepersonell som
yter helsehjelp, har taushetsplikt etter helsepersonelloven § 21.
Formålet med helsepersonells taushetsplikt er å bidra til å verne
om pasienters integritet, sikre befolkningens tillit til helsepersonell
og helse- og omsorgstjenesten og sikre kvalitet i helsetjenesten.
Noen ganger kan andre interesser tale for å gjøre unntak fra dette
utgangspunktet. Helsepersonelloven har derfor bestemmelser som åpner
for å gjøre unntak fra taushetsplikten.
Dersom vektige grunner
taler for det, har helsepersonell adgang til å gi opplysninger om
en avdød person til ulykkesanalysegruppen etter helsepersonelloven § 24.
Det innebærer at ved hver enkelt hendelse må helsepersonell, på
henvendelse fra ulykkesanalysegruppen, vurdere om samfunnets behov
for tilgang til helseopplysninger går foran hensynet til den avdødes antatte
vilje, pårørende og opplysningenes art.
Departementet ser
at dette kan fremstå som mer tungvint enn om det gis en egen bestemmelse
om ulykkesanalysegruppens tilgang til opplysningene. Til dette kan
imidlertid bemerkes at det også med en egen bestemmelse om rett
til tilgang alltid må gjøres en nødvendighetsvurdering. Innhenting
av nødvendige opplysninger må uansett rettes til flere aktører og
vil være et krevende arbeid.
Departementet antar
at det ikke vil være mange tilfeller hvor helsepersonell avslår
en begrunnet forespørsel om ytterligere helseopplysninger om avdøde
fra ulykkesanalysegruppen eller Statens havarikommisjon for transport,
dersom det er nødvendig for å fastslå årsak til dødsulykken.
Det følger av dette
at departementet ikke finner å kunne videreføre arbeidsgruppens
forslag om hjemmel for ulykkesanalysegruppen for tilgang til helseopplysninger
om den trafikkdrepte, ut over obduksjonsrapporten. Det betyr også
at forslaget om å ta inn en ny bestemmelse i helsepersonelloven
om opplysningsplikt overfor Statens havarikommisjon for transport
(SHT) og Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) ikke følges
opp.
Etter departementets
syn er det derimot mer hensiktsmessig og naturlig at det er rettsmedisineren
som gis rett til å innhente helseopplysninger om den trafikkdrepte.
Slike helseopplysninger om den drepte kan være av betydning for
vurderingen av årsakssammenhengen. Dette gjelder for eksempel førerens
bruk av legemidler og helsetilstand som kan medføre redusert årvåkenhet
og forbigående bevissthetstap.
Departementet foreslår
etter dette en ny bestemmelse i obduksjonsloven § 8 a som fastslår
at legen som utfører obduksjonen, uten hensyn til om opplysningene
er underlagt taushetsplikt, skal få tilgang til nødvendige helseopplysninger
om den trafikkdrepte. Dette forslaget vil bidra til bedre kvalitet
på obduksjonsresultatet, som igjen vil kunne gi verdifull informasjon
til ulykkesanalysearbeidet.
Departementet foreslår
at bestemmelsen også skal gjelde ved medisinske obduksjoner. Det
vises til at medisinsk obduksjon er et viktig verktøy i kvalitetssikring av
helsehjelp og må skje i nært samarbeid med helsepersonell som har
ytt helsehjelpen. Departementet mener at lege som gjennomfører medisinsk
obduksjon, også i dag har tilgang til helseopplysninger om avdøde, som
en nødvendig del av helsehjelpen (diagnostikken). For å unngå tvil
om dette bør tilgangen til opplysningene presiseres i obduksjonsloven.