Dokument 12:40 (2015–2016),
som er fremsatt av Per Olaf Lundteigen, Marit Arnstad og Kjersti
Toppe, gjelder endring i § 14 (forbud mot å utnevne stortingsrepresentanter
til statssekretærer).
Forslagsstillerne
viser til Stortingets behandling av Innst. 162 S (2015–2016), jf.
Dokument 12:1 og 12:1B (2011–2012). Ved Stortingets behandling oppnådde ikke
forslaget om å utelukke at stortingsrepresentanter kan utnevnes
som statssekretærer, det nødvendige antall stemmer for å bli vedtatt.
Forslagsstillerne
mener forslaget, som ble fremmet av representanter for alle daværende
partier representert på Stortinget, var godt begrunnet, og vil derfor
fremme forslaget på nytt. Forslagsstillerne vil sitere fra Dokument
12:1 (2011–2012):
«Etter at ordningen
med statssekretærer hadde vokst frem i praksis, fikk den uttrykkelig
grunnlovsforankring gjennom § 14, som ble vedtatt i 1976. Samtidig ble
§ 62 endret for å gjøre det klart at statssekretærer – på samme
måte som statsråder – ikke samtidig kan fungere som stortingsrepresentanter.
I de senere år har
stortingsrepresentanter flere ganger blitt beskikket som statssekretærer.
Eksempler finnes fra regjeringer med ulik politisk farge.
Den som tiltrer som
statssekretær, må automatisk tre ut av Stortinget og kan først gjeninntre
dersom han eller hun får avskjed i løpet av valgperioden. På begge punkter
innebærer ordningen at en annen statsmakt (regjeringen) får direkte
innflytelse på Stortingets sammensetning. Dermed blir den kontrollerte
instans med på å bestemme hvordan kontrollinstansen skal settes sammen,
og kan hypotetisk sørge for å få «opposisjonelle» elementer ut av
Stortinget og inn i mer kontrollerte omgivelser i et departement.
Ordningen innebærer
også et praktisk sett ikke uvesentlig avvik fra den grunnlovsfestede
og prinsipielt sett grunnleggende ordning at det er velgerne, og
ikke den utøvende makt, som skal bestemme Stortingets sammensetning.
Det samme problemet
er selvfølgelig ikke til stede når en stortingsrepresentant blir
utnevnt til statsråd. Her er vi på en helt annen måte i kjernen
av det konstitusjonelle systemet, noe som ikke minst kommer til uttrykk
ved at statsrådene siden 1884 har rett (og – i praksis – langt på
vei plikt) til å møte i Stortinget og ved deres konstitusjonelle
og parlamentariske ansvar for regjeringens og departementenes virksomhet.
På bakgrunn av den
gjeldende ordningens betenkelighet i et demokratiperspektiv, tar
forslaget sikte på å stenge den mulighet som i dag finnes for å
hente statssekretærer fra Stortinget. Ettersom endringer ikke er
tilsiktet på noe annet punkt, vil bl.a. reglene om valgbarhet (§ 62)
bli stående urørt. Formålet realiseres enklest ved å endre Grunnloven
§ 14 om Kongens kompetanse til å beskikke statssekretærer (§ 14).
(…)
Regjeringen bør ikke
ha større frihet til å gripe direkte inn i Stortingets sammensetning
ved å tilsette rådgivere enn ved å beskikke statssekretærer.
Fast møtende vararepresentant
regnes i denne sammenheng som «stortingsrepresentant» og vil dermed være
uaktuell som statssekretær. Det samme gjelder for vararepresentanter
som er innkalt til Stortinget under den faste representantens sykdom
mv.
Forslaget vil derimot
ikke stenge for at vararepresentanter kan beskikkes i perioder da
de ikke er innkalt til Stortinget. Men så lenge de gjør tjeneste
som statssekretær, vil den neste på listen over vararepresentanter måtte
innkalles i stedet, jf. Grunnloven § 62 annet ledd. På samme måte
vil vararepresentant måtte innkalles for statssekretær som blir
innvalgt på Stortinget, men som ikke har tatt avskjed før den nyvalgte
forsamlingen har trådt sammen.»
Forslagsstillerne
fremmer på dette grunnlag grunnlovsforslag om å utelukke at stortingsrepresentanter kan
utnevnes til statssekretærer, i to alternativer. Alternativ 2 omfatter
i tillegg til statssekretærer også politiske rådgivere ved statsrådets
kontorer. Det vises ellers til begrunnelsen for dette gjengitt ovenfor
fra Dokument 12 (2011–2012).
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«I
§ 14 nytt annet
ledd skal lyde:
Alternativ 1:
Stortingsrepresentanter
kan ikke utnevnes til statssekretærer.
–
Stortingsrepresentantar
kan ikkje utnemnast til statssekretærar.
Alternativ 2:
Stortingsrepresentanter
kan ikke utnevnes til statssekretærer eller ansettes som politiske
rådgivere ved statsrådets kontorer.
–
Stortingsrepresentantar
kan ikkje utnemnast til statssekretærar eller tilsetjast som politiske
rådgjevarar ved statsrådskontora.
II
I trer i kraft fra
det tidspunkt Stortinget trer sammen etter stortingsvalget i 2021.»