Dokument 12:44 (2015–2016)
er fremmet av Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe og gjelder endring
i § 49 (delegering).
Forslagsstillerne
viser til at begrunnelsen for forslaget er todelt.
For det første: Den
foreslåtte tilføyelse kodifiserer en over lang tid etablert praksis.
På tross av den opprinnelige tredeling av makten ble Kongen og regjeringen tildelt
oppgaver som materielt sett er lovgivning. Delegeringen av lovgivningskompetanse
– som opprinnelig var begrenset til utfyllende regler og regler
om fremgangsmåter – har etter hvert blitt utvidet til også å gjelde materiell
lovgivning. I stedet for at Stortinget vedtar konkret og substansielt
innhold i norske rettsregler, overlates dette i stadig større grad
til Kongen (regjeringen). Dette er en demokratisk utfordring.
Mer tvilsom juridisk
sett er den delegasjon av lovgivningsmyndighet som skjer via EØS
til EU. Professor Frede Castberg har uttalt følgende om dette:
«De regler som gjelder
om delegasjon av lovgivningsmyndighet til Kongen eller av forvaltningsmyndighet
fra Kongen (Regjeringen) til underordnede forvaltningsorganer, kan
ikke på noen måte anvendes, når det gjelder spørsmålet om «overføring»
av myndighet til internasjonale organer». (Dokument nr. 3 (1961–1962) Utredninger
m.v. om Det europeiske økonomiske felleskap i forhold til den norske
Grunnlov (utredning av professor dr. juris Frede Castberg) s. 6).»
Forslagsstillerne
mener vi her er ved sakens kjerne og grunnen som nødvendiggjør den
foreslåtte tilføyelse. Den stigende strøm av EU-direktiver og forordninger, som
blir en del av norsk rett gjennom EØS, krever hurtig implementering
i Norge. Bestemmelser som er «EØS-relevante» må derfor i all hovedsak
inntas i forskrifter og ikke som lovbestemmelser. Enden på dette
er en stadig mer svekket innflytelse for Stortinget. Samtidig blir
allmennheten stadig mindre oppmerksom på hva som egentlig er «norsk
rett», noe som fører til svekket lovlydighet.
For det andre: Den
i pkt. 1 omtalte utvikling har i de senere år fått en ny dimensjon
ved at lovgivningskompetanse delegeres videre til private organer.
Dette gjelder f.eks. for økologisk matproduksjon ved at det private selskap
Debio oppstiller kriterier for økologisk produksjon samtidig som
selskapet håndhever de regler selskapet har gitt. Et annet eksempel
er delegasjon til Internasjonal Standard Organization (ISO) – som
på en rekke områder, fra tekniske spesifikasjoner til driftsmåter
og kontroll, er tildelt lovgiverrollen. De regler disse organer oppstiller
har direkte virkning for norske rettssubjekter. Reglene vil i noen
tilfelle være etablert av organer i utlandet, f.eks. vil ISO-reglene
være utviklet i Sveits – ved ISOs hovedkvarter.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«§ 49 første ledd
annet punktum skal lyde:
Delegering og videre
delegering av lovgivningsmakt kan skje til norske offentlige organer.
–
Lovgjevingsmakta
kan delegerast og vidaredelegerast til norske offentlege organ.
§ 49 første ledd
nåværende annet punktum blir nytt tredje punktum.»