Dokument
12:14 (2015–2016)
Dokument 12:14 (2015–2016),
som er fremsatt av Ulf Leirstein og Erlend Wiborg, gjelder ny § 85
om folkeavstemning.
Grunnlovsforslaget
går ut på at en tredjedel av Stortingets representanter innen en
viss frist skal kunne kreve at visse vedtak i Stortinget blir lagt
ut til en folkeavstemning. Dersom det er et flertall mot vedtaket,
forkastes forslaget. Det dreier seg m.a.o. ikke om å gi folket en rett
til å kreve at visse saker skal tas opp til folkeavstemning, såkalt
folkeinitiativ, men om en rett for et mindretall i Stortinget til
å spørre folket til råds når det gjelder forslag som alt er vedtatt,
i håp om at dette skal føre til at vedtaket blir omgjort.
Forslaget inneholder
en rekke begrensninger på områder som omhandler statsbudsjettet
og regjeringens prerogativer. Forslaget er likevel ikke ment å stenge for
at Stortinget gjennom alminnelige vedtak kan gjennomføre folkeavstemninger
også på disse områdene der dette er hensiktsmessig.
Behovet for folkeavstemninger
er særlig stort hvis det i valgperioden må tas stilling til spørsmål
som ikke forelå da Stortinget ble valgt. I en slik situasjon kan
man vanskelig hevde at Stortinget representerer folkemeningen. Det
er på det rene at Stortinget i dag kan bestemme at det skal holdes
rådgivende folkeavstemning om ethvert spørsmål. Men i dag er det
et flertall som må kreve folkeavstemning. Det innebærer at folkeavstemningsalternativet
praktisk talt er blokkert. Det er ytterst usannsynlig at et flertall
på Stortinget, etter å ha fattet et vedtak, vil spørre folket til
råds etterpå. Skal folkeavstemninger få noen praktisk betydning
som korrektiv til det representative demokrati, må et mindretall
kunne kreve folkeavstemning. På denne måten blir folkeavstemningsinstituttet
en reell demokratisering, samtidig som initiativet i prosessen forblir
hos folkets representanter.
Forslaget som fremsettes,
bygger på § 42 i den danske grunnloven. Det er således presedens
for en ordning med avgjørende folkeavstemninger og ankeadgang for et
mindretall i nasjonalforsamlingen i et av våre nordiske demokratier.
Den danske grunnlovens § 42 kan ikke betraktes som en «sovende»
paragraf. Paragrafens ulike bestemmelser har vært anvendt direkte,
henholdsvis i 1963 og 1993, og paragrafen blir dessuten vurdert
til å ha indirekte betydning ved at den gir grunnlag for å inngå forlik
som kan føre til at det ikke kreves folkeavstemninger. I dansk juridisk
litteratur er det lagt stor vekt på denne grunnlovsparagrafens antatte
praktiske betydning som en faktor i forliksforhandlinger.
Demokrati betyr folkestyre,
og det er derfor naturlig med den sikkerhetsventil som et system
med ankeadgang og endelig avgjørelse av folket selv innebærer. Et system
som foreslått i dette forslag, vil også stimulere interessen for
politikk og samfunnsstyring fordi det vil kunne gi den enkelte velger
mulighet for å medvirke direkte i avgjørelsen av større konkrete
saker.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«Ny § 85 a skal
lyde:
Når et forslag er
vedtatt av Stortinget, kan en tredjedel av Stortingets medlemmer
kreve folkeavstemning om forslaget. Fristen er tre virkedager etter
det endelige vedtaket. Kravet skal fremsettes skriftlig overfor
Stortingets president og skal være underskrevet av de deltagende
medlemmene.
Når det er krevd
folkeavstemning om et forslag, kan Stortinget innen fem virkedager
etter det endelige vedtak beslutte at forslaget skal bortfalle.
Treffer ikke Stortinget
beslutning etter annet ledd, skal det snarest sende melding til
kongen om at forslaget skal prøves ved folkeavstemning. Kongen kunngjør så
forslaget med meddelelse om at det skal holdes folkeavstemning.
Folkeavstemningen
holdes når kongen fastsetter det, men tidligst atten og senest tretti
virkedager etter kunngjøringen.
I folkeavstemningen
stemmes det for og mot forslaget. Et forslag er forkastet når et
flertall har stemt mot det.
Det kan ikke kreves
folkeavstemning etter denne paragraf om
-
a. påleggelse av
skatter, avgifter, toll og andre offentlige byrder;
-
b. bevilgning av
de pengesummer som er nødvendige for å dekke statens utgifter;
-
c. gasjer eller pensjoner
til statens tjenestemenn;
-
d. utnevnelser som
ikke gjelder tronfølgen;
-
e. militære, diplomatiske
og andre utenrikspolitiske saker.
Et forslag som kan
undergis folkeavstemning, kan bare i tilfeller som nevnt i syvende
ledd stadfestes av kongen innen den fristen som er nevnt i første
ledd, eller før folkeavstemningen er holdt.
I særdeles påtrengende
tilfeller kan et forslag som kan undergis folkeavstemning, stadfestes
av kongen straks etter vedtaket, såfremt forslaget inneholder en
bestemmelse om det. Dersom en tredjedel av Stortingets medlemmer
etter reglene i første ledd krever folkeavstemning om forslaget,
holdes det folkeavstemning etter reglene ovenfor, også dersom forslaget
er stadfestet.
Forkastes forslaget
i folkeavstemningen, kunngjøres dette av kongen uten unødig opphold
og senest fjorten dager etter folkeavstemmingen. Forslaget bortfaller på kunngjøringsdagen.
Bestemmelsene i paragrafen
her gjelder lovforslag så vel som vanlige forslag.
Nærmere regler for
krav om folkeavstemning og om forberedelse og gjennomføring av folkeavstemningen fastsettes
ved lov.
–
Når eit framlegg
er vedteke av Stortinget, kan ein tredjedel av medlemmene der krevje
folkerøysting om framlegget. Fristen er tre yrkedagar etter det
endelege vedtaket. Kravet skal setjast skriftleg fram for stortingspresidenten,
og dei deltakande medlemmene skal ha skrive under på det.
Når det er kravd
folkerøysting om eit framlegg, kan Stortinget innan fem yrkedagar
etter det endelege vedtaket vedta at framlegget skal falle bort.
Gjer ikkje Stortinget
vedtak etter andre ledd, skal det snarast sende melding til kongen
om at framlegget skal prøvast ved folkerøysting. Kongen kunngjer
så framlegget med melding om at det skal haldast folkerøysting.
Folkerøystinga blir halden når kongen fastset det, men tidlegast
atten og seinast tretti yrkedagar etter kunngjeringa.
I folkerøystinga
blir det røysta for og mot framlegget. Eit framlegg er forkasta
når eit fleirtal har røysta mot det.
Det kan ikkje krevjast
folkerøysting etter denne paragrafen om
-
a. pålegging av skattar,
avgifter, toll og andre offentlege tyngsler;
-
b. løyving av dei
pengesummane som trengst til statsutgiftene;
-
c. gasjar eller pensjonar
til statstenestemenn;
-
d. utnemningar som
ikkje gjeld tronfølgja;
-
e. militære, diplomatiske
og andre utanrikspolitiske saker.
Eit framlegg som
kan gjerast til emne for folkerøysting kan berre i tilfelle som
nemnde i sjuande ledd stadfestast av kongen innan den fristen som
er nemnd i fyrste ledd, eller før folkerøystinga er halden.
I særs påtrengjande
tilfelle kan eit framlegg som kan gjerast til emne for folkerøysting,
stadfestast av kongen straks etter vedtaket, såframt framlegget
inneheld ei føresegn om det. Dersom ein tredjedel av stortingsmedlemmene
etter reglane i første ledd krev folkerøysting om framlegget, skal
det haldast folkerøysting etter reglane ovanfor, òg dersom framlegget
er stadfesta.
Blir framlegget forkasta
i folkerøystinga, kunngjer kongen dette utan grunnlaus dryging og
seinast fjorten dagar etter folkerøystinga. Framlegget fell bort
på kunngjeringsdagen.
Føresegnene i paragrafen
her gjeld lovframlegg så vel som vanlege framlegg.
Nærare reglar for
krav om folkerøysting og for førebuing og gjennomføring av røystinga
blir fastsette i lov.»