Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Zaineb Al-Samarai, Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt,
Martin Kolberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Iselin Haugo, Anne
Kristine Linnestad, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy
Amundsen, Geir Hågen Karlsen og Hans Andreas Limi, fra Senterpartiet,
Steinar Ness, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra
Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide,
viser til den fremlagte proposisjonen, der regjeringen foreslår
endringer i forsvarsbudsjettet for 2019 på utgifts- og inntektssiden.
Komiteen merker seg at formålet
med proposisjonens foreslåtte endringer er å skape best mulig samsvar
mellom bevilgningene under de enkelte kapitler og poster, og endringer
i budsjettforutsetningene som har inntruffet i etterkant av at budsjettet
ble vedtatt.
Komiteen viser til at omprioriteringene
innenfor forsvarsbudsjettet for 2019 blant annet omfatter omdisponering
av 146 mill. kroner for å styrke forsyningsberedskapen for ammunisjon
i Forsvaret. Komiteen bemerker
at dette vil gi en forbedring av Forsvarets forsyningsberedskap
for ammunisjon.
Komiteen viser videre til at
det er signert kontrakt for å selge fem av Forsvarets utrangerte
C-130 H Hercules transportfly med tilhørende reservedeler for 4,5
mill. amerikanske dollar. Komiteen noterer seg at Forsvarsdepartementet
foreslår å benytte 30 mill. kroner av inntektene fra salget til
å kompensere for økte valutautgifter i Forsvaret.
Komiteen viser til at Forsvarsdepartementet foreslår
å omdisponere 19,2 mill. kroner til etablering av en leir på Skjold
i Troms, for nederlandske styrker som trener og øver i Norge.
Komiteen bemerker at grunnlaget
for omprioriteringene er vedtatt budsjett for 2019, midler overført fra
2018 samt senere endringer gjort av Stortinget. Komiteen merker seg dessuten
at forsvarssektorens del av lønnskompensasjonen for 2019 er hensyntatt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det foreslås en kraftig økning på drøyt 2,5 mrd. kroner i
bestillingsfullmakten for kapittel 1720, Felleskapasiteter i Forsvaret. Disse medlemmer kan
ikke se at proposisjonens kortfattede omtale av økningen – «bestillingar
av ammunisjon, klede og utrustning, samt at Forsvarets høgskule
inngår kontrakt om leveranse av utdanning frå eksterne» – utgjør
en tilstrekkelig begrunnelse for en så kraftig økning i bestillingsfullmakten
på et såpass sent tidspunkt i budsjettåret.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Forsvaret har inngått en ny, langvarig kontrakt med
NAMMO AS for leveranser av ammunisjon. Flertallet viser til at for
å styrke ammunisjonsberedskapen søkes det om en økning av bestillingsfullmakten
på 2 185 mill. kroner.
Flertallet er kjent med at
det i juni ble klart at en langsiktig avtale med NAMMO ville være
mulig. Flertallet understreker
betydningen av slike langsiktige avtaler, og at avtalen gir lavere
priser for Forsvaret samt økt forutsigbarhet for NAMMO.
Flertallet viser til at Forsvaret
har gjennomført en analyse av behovet for personlig bekledning og
utrustning (PBU). I analysen ble det belyst at et sett kritiske
artikler innen personlig bekledning og utrustning har lang leveringstid.
Forsvaret må dermed gjennomføre større anskaffelser for å sikre
at artiklene er tilgjengelig ved soldatinnrykk. Av denne grunn ønsker
Forsvaret å øke bestillingsfullmakten under kap. 1720 med ytterligere
300 mill. kroner.
Flertallet viser til at Forsvarets
høgskole i forbindelse med utdanningsreformen har inngått kontrakter med
eksterne skoler om levering av utdanning. Forsvaret ber derfor om
en ytterligere bestillingsfullmakt på 38 mill. kroner.