Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Erlend Larsen,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Jan Steinar Engeli Johansen, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Torleif Hamre, fra Venstre,
Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at et enstemmig storting ga sin tilslutning til Meld.
St. 34 (2015–2016) Verdier i pasientens helsetjeneste – Melding
om prioritering (prioriteringsmeldingen), jf. Innst. 57 S (2016–2017). Komiteen konstaterer
dermed at det er tverrpolitisk enighet om at helsetjenestens prioriteringer
på gruppenivå skal skje etter en avveining mellom ressursbruken
ved å innføre et nytt tiltak, nytten ved tiltaket og alvorlighetsgraden
til tilstanden som skal behandles. Komiteen viser til at det i
2013 ble opprettet et nasjonalt system for å vurdere og innføre nye
metoder i helsetjenesten (Nye metoder), og at dette systemet i kjølvannet
av prioriteringsmeldingen er blitt praktisert ut fra de vedtatte
prinsippene for prioritering.
Komiteen viser til at Helse-
og omsorgsdepartementet nå foreslår å lovfeste de tre prioriteringsprinsippene,
samt å lovfeste de regionale helseforetakenes (RHF-ene) ansvar for
å sørge for at det finnes et nasjonalt system for å beslutte hvilke
metoder som tilbys i spesialisthelsetjenesten. Departementet foreslår
herunder å lovfeste at beslutningene som fattes i dette systemet,
ikke skal betraktes som vedtak etter forvaltningsloven.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
dette innebærer en begrensning i adgangen til å klage på beslutningene.
Komiteen viser
til at departementet videre foreslår å lovfeste prinsippet om at
pasientens rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten begrenser
seg til de tjenestene spesialisthelsetjenesten har plikt til å yte
og finansiere, og lovfeste prinsippet om at det ikke skal være mulig
å betale for en oppgradering av helsehjelpen som tilbys i den offentlige
helsetjenesten.
Komiteen registrerer at departementet
med de foreslåtte lovendringene tar sikte på å lovfeste en praksis
som allerede er etablert gjennom departementets styringsdialog med
de regionale helseforetakene, snarere enn å endre dagens etablerte
praksis.
Komiteen er positiv til at
det er opprettet et nasjonalt system for å innføre nye metoder i
helsetjenesten. Komiteen anser
dette for å være et fremskritt sammenlignet med tidligere praksis,
der prioriteringsbeslutninger ble fattet lokalt. Komiteen registrerer samtidig
at det blant bransjeaktører, pasientorganisasjoner og profesjonsforeninger
er misnøye rundt flere sider ved Nye metoder, slik systemet praktiseres
i dag.
Komiteen merker seg at både
departementet i proposisjonen, og de regionale helseforetakene under høringen,
har gitt uttrykk for en antagelse om at en rettslig forankring av
Nye metoder vil gi systemet økt legitimitet. Komiteen vil i den anledning
understreke viktigheten av at det nasjonale systemet for prioriteringer
i helsetjenesten har tillit i befolkningen. Komiteen anser at størst mulig
rettferdighet og mest mulig åpenhet rundt prioriteringsbeslutningene
er en avgjørende faktor for å oppnå en slik tillit. Komiteen registrerer
av den offentlige debatten at en rekke bransjeaktører, pasienter
og fagfolk oppfatter prioriteringssystemet som lukket og ugjennomsiktig.
Komiteen viser til komiteens
høring 30. april 2019. Komiteen registrerer
at Den norske legeforening etterlyser ordninger hvor det åpnes for
unntak på individnivå fra vedtakene som fattes av Beslutningsforum
for nye metoder.
Komiteen merker seg videre
at Legeforeningen advarer mot en svekkelse av pasientenes rettigheter
dersom retten til helsehjelp begrenses til de tjenestene spesialisthelsetjenesten
er forpliktet til å yte og finansiere. Komiteen merker seg at bransjeforeningen
Legemiddelindustrien ytrer seg kritisk til den manglende klageadgangen
for vedtak i Beslutningsforum og stiller spørsmål ved om denne er
i tråd med norsk lov. Komiteen registrerer
at Melanor, bransjeorganisasjonen for med-tek og lab, anser Nye
metoder for å være lite tilpasset medisinsk utstyr.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at seks pasientforeninger deltok på høringen: Mental Helse,
Kreftforeningen, Hjernesvulstforeningen, Blodkreftforeningen, Lungekreftforeningen
og Gynkreftforeningen. Disse
medlemmer registrerer at samtlige pasientorganisasjoner er
negative til proposisjonens innhold, og at kritikken i hovedsak
handler om manglende brukerrepresentasjon i prioriteringssystemet,
manglende klageadgang og manglende åpning for individuelle unntak
fra beslutninger på gruppenivå.
Komiteen merker
seg at de regionale helseforetakene støtter endringene som foreslås
i proposisjonen. Komiteen registrerer
at RHF-ene er positive til å gi RHF-ene lovfestet myndighet og ansvar
for å drive og videreutvikle Nye metoder.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det fremgår i proposisjonen at flertallet av høringsinstansene
stiller seg positive til forslaget om å lovregulere et felles system
for å beslutte hvilke metoder som skal tilbys i spesialisthelsetjenesten.
Komiteen merker
seg videre RHF-enes understrekning av at RHF-ene ikke må få begrenset
handlingsrom i utøvelsen av denne myndigheten gjennom en eventuell
forskriftsregulering av Nye metoder.
Komiteen viser til at det
25. oktober 2019 ble sendt brev til helseministeren der komiteen
ba om svar på en del spørsmål i forbindelse med behandlingen av Prop.
55 L (2018–2019). Svarbrevet datert 7. november 2019 ligger vedlagt
denne innstillingen.
Komiteen merker seg at helseministeren
i svarbrevet understreker at lovforslaget ikke omhandler å lovfeste
dagens system for nye metoder, men å lovfeste at de regionale helseforetakene
skal sørge for et felles system som tar stilling til hvilke metoder
som skal tilbys i spesialisthelsetjenesten. Komiteen viser til at helseministeren
også understreker at det er foreslått en forskriftshjemmel, for
å eventuelt kunne gi nærmere bestemmelser i forskrift om innretningen
av systemet. Komiteen registrerer
at helseministeren i sitt svarbrev uttaler at dagens system for
nye metoder ikke er perfekt, og at det på enkelte områder har stort utviklingspotensial,
særlig med tanke på persontilpasset medisin. Komiteen merker seg at helseministeren sommeren
2018 ga de regionale helseforetakene i oppdrag å utrede hvordan
innføring og bruk av persontilpasset medisin kan håndteres i Nye
metoder i tråd med de vedtatte prioriteringskriteriene, herunder
beslutninger på enkeltpasientnivå.
Komiteen viser til at de regionale
helseforetakene i sin rapportering på oppdraget våren 2019 peker
på at det er noen forutsetninger som må endres. For det første bør
metoder kunne innføres midlertidig før de har markedsføringstillatelse,
og annen type dokumentasjon enn kliniske studier (for eksempel registerdata) bør
kunne benyttes som grunnlag for effektdokumentasjon ved vurdering
av nye metoder. For det andre bør det tilrettelegges for midlertidig
innføring av nye metoder med evaluering etter en tid. Komiteen vil
understreke behovet for en god utvikling og innføring av persontilpasset
medisin som gir pasienter rask og likeverdig tilgang til nye behandlingsmetoder,
og forventer at regjeringen snarlig og på egnet måte følger opp
forslagene i rapporten.
Komiteen legger til grunn
at overordnede beslutninger om metoder ikke skal påvirke retten
til individuelle vurderinger og rettigheter til nødvendig og forsvarlig
medisinsk behandling. De individuelle vurderingene skal ta utgangspunkt
i den enkeltes behov og faktiske muligheter for å diagnostisere
og behandle sykdom. Komiteen legger
til grunn at den individuelle rettigheten til nødvendig helsehjelp
skal være i samsvar med internasjonale forpliktelser. Personer med
sjeldne sykdommer har samme rett til tilpasset medisinsk behandling
i samsvar med de rettslige forpliktelsene til å ivareta likhet og
likeverd.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener at norske pasienter ved skifte av linse i forbindelse med
kataraktoperasjon fortsatt skal ha tilgang og mulighet til å velge
en linse som passer deres synsbehov, livsstil og preferanse. Flertallet viser
til viktigheten av at kirurgene er trygge på retningslinjene og
oppdatert på alle de forskjellige behandlingsmuligheter som de kan
tilby pasientene.
Flertallet understreker at
forskriften ikke må skape unødige barrierer som kan medføre mindre
fleksibilitet og konkurranse i markedet og redusert mulighet for
å tilby norske pasienter adgang til ny og innovativ teknologi. Flertallet vil
ha et fleksibelt system for egenandel som gir mulighet for å velge
linse og behandling ut fra pasientens synsbehov.
Flertallet viser til at rammene
for et nasjonalt system for innføring av nye og kostnadskrevende
behandlingsmetoder og teknologi i spesialisthelsetjenesten ble presentert
i Nasjonal helse- og omsorgsplan for perioden 2011–2015, og at systemet
ble ytterligere konkretisert i kvalitetsmeldingen (Meld. St. 10
(2012–2013)). Flertallet viser
videre til at Stortinget har behandlet Meld. St. 34 (2015–2016)(prioriteringsmeldingen),
jf. Innst. 57 S (2016–2017), og sluttet seg til prinsippene for
prioritering som ligger til grunn i helsetjenesten.
Flertallet slutter seg til
forslaget om å lovfeste at de regionale helseforetakene skal sørge
for et felles system for å beslutte hvilke metoder som skal tilbys
i spesialisthelsetjenesten. En slik lovfesting vil styrke legitimiteten
til systemet som har som formål å sikre likeverdige tjenester av
god kvalitet til alle pasienter uavhengig av hvor de bor i landet.
Flertallet mener at de utfordringene
og mulighetene som den medisinske utviklingen medfører, må løses
innenfor rammene av systemet for nye metoder. Flertallet mener samtidig
at det er svært viktig at systemet for nye metoder kontinuerlig
videreutvikles og tilpasses nye behov. Rutiner og prosesser i systemet
må tilpasses over tid og i tråd med den medisinske og teknologiske
utviklingen, herunder mer persontilpasset medisin som innebærer
at behandlingsmetoder rettes mot stadig mindre pasientgrupper, og
hvor det blant annet kan være behov for å videreutvikle dokumentasjon
av effekt for disse gruppene. Flertallet mener det bør gjennomføres
en evaluering av dagens organisering av og saksbehandling i systemet.
En slik evaluering kan gi innsikt i og bidra til videreutvikling
av systemet som innebærer bedre løsninger for innføring og bruk
av metoder i spesialisthelsetjenesten, og bedre ivaretakelse av de
hensyn systemet er tuftet på.
Flertallet mener en slik evaluering
må ta inn over seg de innspill som har kommet i forbindelse med høringen
til denne proposisjonen. Pasientperspektivet må ivaretas både i
evalueringen og i beslutningssystemet.
Flertallet vil spesielt nevne
utfordringen man ser i forbindelse med innføring av nye metoder
til sjeldne sykdommer og andre små pasientgrupper, og mener beslutningsprosessene
i større grad må ta høyde for disse.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen – i tråd med prioriteringsmeldingen og de vedtatte
målene for legemiddelpolitikken samt premissene i Prop. 55 L (2018–2019)
– sørge for en evaluering av dagens organisering av og saksbehandling
i systemet for nye metoder, med hensikt å videreutvikle et system
for likeverdig og rask introduksjon av nye metoder i spesialisthelsetjenesten.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
en lovfesting av beslutningsforum bør bygge på kunnskapen fra en
grundig evaluering, og mener derfor at en lovfesting bør avventes
til resultatene fra evalueringen foreligger.
Disse medlemmer deler proposisjonens
innledende betraktninger om at det er en grunnleggende utfordring
for helsetjenesten at mulighetene overstiger ressursene, og at det
derfor er nødvendig å prioritere. Dette er bakgrunnen for at disse medlemmer sluttet
seg til Meld. St. 34 (2015–2016)(prioriteringsmeldingen). Disse medlemmer mener
likevel at den foreliggende proposisjonen kan føre med seg såpass
mange utilsiktede negative konsekvenser at den ikke bør vedtas.
Disse medlemmer viser til
komiteens høring, der alle unntatt én høringsinstans ytret seg sterkt
kritisk til proposisjonen.