Beslutninger
i systemet for nye metoder og forholdet til forvaltningsloven
Etter departementets
vurdering følger det allerede av gjeldende rett at beslutninger
truffet i systemet for nye metoder ikke er enkeltvedtak i forvaltningslovens forstand,
og at forvaltningsloven kapittel IV–VI om enkeltvedtak følgelig
ikke kommer til anvendelse på disse beslutningene.
Departementets utgangspunkt
er at de regionale helseforetakenes beslutninger om for eksempel
hvilke legemidler eller medisinsk utstyr de skal kunne tilby, er underlagt
deres private autonomi (selvbestemmelsesrett). Dette gjelder på
samme måte som at det ligger under de regionale helseforetakenes
private autonomi å vurdere og beslutte om det skal oppføres nytt
sykehusbygg, om lokalisering av sykehus, om det er behov for å inngå
avtaler med private helsetjenesteleverandører mv. Disse beslutningene
faller inn under sørge-for-ansvaret.
Sivilombudsmannen
har i uttalelse av 4. april 2018 gitt sin tilslutning til departementets
vurdering. I uttalelsen fremgår det at dersom etableringen av Beslutningsforum
hadde vært del av et lovarbeid, ville det vært naturlig at den usikkerheten
som er om avgjørelsenes rettslige karakter i forhold til forvaltningslovens
generelle enkeltvedtaksdefinisjon, hadde vært uttrykkelig avklart.
Dette er en viktig grunn for at departementet foreslår at det i
§ 4-4 tredje ledd uttrykkelig fremgår at beslutninger som fattes
i systemet, ikke er å anse som enkeltvedtak eller forskrift.
Dette innebærer at
leverandører av produkter og tjenester til spesialisthelsetjenesten
ikke kan klage på disse beslutningene. Dette er ikke nytt, og departementet
vurderer det slik at dette ikke endres som følge av de forslagene
som fremmes. Det har aldri vært noen klageadgang for prioriteringsbeslutninger
som treffes på dette overordnede nivået.
Når det gjelder spørsmål
om klageadgang for pasienter, er det viktig å skille mellom de regionale
helseforetakenes kompetanse til å inngå privatrettslige avtaler
og forholdet til leverandørene på den ene siden, og pasientens krav
på nødvendig helsehjelp og de regionale helseforetakenes plikt til
å yte helsehjelp på den andre siden.