Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Erlend Larsen,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Jan Steinar Engeli Johansen, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Torleif Hamre, fra
Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen
Geir Jørgen Bekkevold, viser til at Stortinget i juni 2013
behandlet og sluttet seg til Prop. 118 L (2012–2013), jf. Innst.
388 L (2012–2013), om nødvendige lovendringer for gjennomføring
av pasientrettighetsdirektivet, jf. europaparlaments- og rådsdirektiv
2011/24/EU, om pasientrettigheter ved grenseoverskridende helsetjenester.
I lovsaken ble det vedtatt en utvidelse av den tids refusjonsordning til
å også omfatte sykehusbehandling. Det ble videre vedtatt en hjemmel
i folketrygdloven til å kunne stille krav om forhåndsgodkjenning. Komiteen viser
til at direktivets fundament er at helsetjenester er omfattet av reglene
for fri bevegelse av tjenester etter EFTA-traktaten. Pasientrettighetsdirektivet
var resultat av en lang prosess i EU-systemet og fastsetter at pasienter
skal ha rett til å få helsehjelp i alle land som blir omfattet av
EUs indre marked.
Komiteen viser til at Helse-
og omsorgsdepartementet den 27. juni 2014 sendte på høring forslag
om endringer i forskrift om stønad til helsetjenester mottatt i
et annet EØS-land. I høringsnotatet ble det ikke foreslått å stille
krav til forhåndsgodkjenning for refusjon av utgifter til sykehusbehandling,
slik Stortinget hadde lagt til grunn ved behandling av Prop. 118
L (2012–2013). Departementet mente i 2014 at en slik ordning var
uhensiktsmessig for det antatt lave antall pasienter som ville reise
ut. Komiteen viser
til at høringsnotatet ble fulgt opp i Prop. 135 S (2013–2014) om Stortingets
samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 153/2014
av 9. juli 2014 om innlemming i EØS-avtalen av direktiv 2011/24/EU,
om anvendelse av pasientrettigheter ved helsetjenester over landegrenser. Komiteen viser
til at Prop. 135 S (2013–2014), jf. Innst. 99 S (2014–2015), ble
vedtatt i Stortinget med støtte fra partiene Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre.
Komiteen registrerer at ESA
den 20. september 2017 gav en grunngitt uttalelse til Norge om at
deler av pasient- og brukerrettighetsloven og prioriteringsforskriften
ikke samsvarer med EØS-reglene om dekning av utgifter til helsehjelp
i utlandet. Komiteen merker seg
at departementet vurderer at dagens regelverk oppfyller Norges forpliktelser
etter EØS-avtalen, men at regelverket kan tydeliggjøres og gjøres
mer oversiktlig og tilgjengelig.
Komiteen viser til at saken
har vært på høring, og har merket seg høringsuttalelsene slik de
er gjengitt i proposisjonen. Komiteen har også gjennomført skriftlig
høring i saken, og det har kommet inn fire skriftlige innspill.
I innspill fra pasient- og brukerombudene presiseres det at innspillet
fra Pasient- og brukerombudet i Hedmark og Oppland som omtales i
proposisjonen, er på vegne av alle pasient- og brukerombudene.
Komiteen viser til at det foreslås
en ny bestemmelse i pasient- og brukerrettighetsloven som gir en oversikt
over de ulike dekningsordningene for helsehjelp i utlandet, og merker
seg at forslaget støttes av høringsinstansene.
Komiteen viser til at det foreslås
en presisering om at retten til helsehjelp i utlandet også skal
gjelde i tilfeller der helsehjelp i utlandet er «dokumentert» mer virkningsfull. Komiteen merker
seg at mange høringsinstanser støtter forslaget, mens noen er kritiske.
I proposisjonen understrekes det fra departementets side at det
skal gjøres individuelle vurderinger i den enkelte sak om hva som
ligger i «mer virkningsfull».
Komiteen viser til at det foreslås
at utgifter til helsehjelp som de regionale helseforetakene gjennom systemet
for nye metoder har besluttet å ikke innføre i spesialisthelsetjenesten
i Norge, ikke dekkes ved utenlandsbehandling. Komiteen merker seg at høringsinstansene
er delt i synet på dette forslaget. De som støtter forslaget, mener
at dette vil bidra til klarhet om hvilke behandlingstilbud som omfattes
av det offentlige tilbudet, og at dette oppveier ulempene ved å
innføre en slik begrensning.
Komiteen viser til at det foreslås
en justering i bestemmelsene om fristbrudd i pasient- og brukerrettighetsloven
og i prioriteringsforskriften, slik at det ikke lenger vises til
«tjenesteyter utenfor riket». Kun to høringsinstanser uttalte seg,
og de var delte i sitt syn. Komiteen merker seg at ingen
pasienter har siden 2013 mottatt behandling i utlandet som følge
av denne ordningen, og at henvisning til «tjenesteyter utenfor riket» i
bestemmelsen om fristbrudd ifølge departementet således er overflødig.
Komiteen viser til at lovendringene
ikke vurderes å gi vesentlige administrative eller økonomiske konsekvenser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener det er positivt at regelverket om helsehjelp i utlandet blir
mer oversiktlig og tydeliggjøres.
Flertallet mener at internasjonalt
samarbeid om pasientbehandling er viktig, spesielt for et lite land
som Norge. På enkelte områder har Norge små fagmiljøer. For noen
pasientgrupper med sjeldne sykdommer vil derfor muligheten til å
velge mellom flere behandlingstilbud enn de som er i Norge, være
av stor betydning. En presisering av at retten til helsehjelp i
utlandet også skal gjelde i tilfeller der det er dokumentert mer
virkningsfullt, vil gi disse pasientene et bedre helsetilbud.
Flertallet viser til at tjenester
som systemet for nye metoder i spesialisthelsetjenesten har avslått
å innføre, ikke skal omfattes av retten til å kreve dekning av utgiftene
til helsehjelp i utlandet. Flertallet mener dette er transparent
og rettferdig for pasientene og bidrar til likebehandling og forutsigbarhet.
Flertallet viser til skriftlig
spørsmål fra Kari Kjønaas Kjos, Dokument nr. 15:286 (2019–2020),
om ESAs kritikk av Norges implementering av EØS-regelverket knyttet
til behandling i utlandet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at det var et veldig knapt flertall på Stortinget, bestående
av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, som stod bak vedtaket om
å innlemme pasientrettighetsdirektivet slik regjeringen Solberg
foreslo. Disse
medlemmer viser til følgende flertallsmerknad i Innst. 99
S (2014–2015):
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener målet for den norske
helsetjenesten bør være at det gis et best mulig tilbud i Norge slik
at det ikke er behov for å finansiere sykehusbehandling i andre
EØS-land. Det virker heller ikke hensiktsmessig uten avtale å gi
kommersielle sykehus i EU en større rett til å få dekket behandlingen
av norske pasienter enn tilsvarende sykehus i Norge.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at partiet Venstre den gang skiftet syn i saken fra innstillingen
ble avgitt av helse- og omsorgskomiteen, til saken ble behandlet
i Stortinget. Dette
medlem viser til følgende merknad fra Senterpartiet i Innst.
99 S (2014–2015):
«Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener målsettingene som ligger til grunn for direktiv
2011/24/EU om anvendelse av pasientrettigheter ved helsetjenester over
landegrensene, på et grunnleggende sett utfordrer nasjonalstatenes
myndighet over helsevesenet, og at denne myndigheten svekkes til
fordel for harmonisering av lovgivning og praksis. Direktivet fastsetter
at pasienter har rett til å motta helsehjelp i alle land som omfattes
av EUs indre marked. Pasienten har rett til refusjon opp til hva
behandlingen koster i pasientens hjemland. Pasientrettighetsdirektivet
er resultat av en lang prosess i EU systemet der driverne ikke har
vært folkene eller nasjonene, men hensynet til målet om fri bevegelse
av (helse)tjenester i det indre markedet. Dette medlem viser til
at i forhandlingene var EUs medlemsland bekymret for de svekkede
mulighetene direktivet gav for planlegging, kostnadskontroll og
prioritering i eget helsevesen.
(…) Dette medlem
viser til at ESAs signaler i denne konkrete saken og erfaringen
med håndhevelsen av EØS-avtalen over år ikke gir grunn til å tro
at EU over tid vil akseptere forhåndsgodkjenningsordninger som i praksis
legger relativt store begrensninger i omfanget av utveksling av
helsetjenester, altså selve formålet med direktivet (…).»
Dette medlem merker seg at
bakgrunnen for den foreslåtte endringen i pasient- og brukerrettighetsloven
er at Norge er blitt kritisert av ESA, som er EFTAs overvåkingsorgan
for EØS, for at deler av pasient- og brukerrettighetsloven og prioriteringsforskriften
ikke samsvarer med EØS-reglene. Igjen forsøker regjeringen å gjøre
tilpassinger i egen helselovgivning, ikke for å styrke pasientrettighetene
i Norge, men for å tilpasse disse til EØS og pasientrettighetsdirektivet.
Selv om regjeringen i proposisjonen skriver at de vurderer at dagens
regelverk oppfyller forpliktelsene etter EØS-avtalen, foreslås altså
endringer. Dette
medlem mener at argumentasjonen er lite troverdig, og at lovendringene
ikke er noen garanti for at ESA ikke vil kreve nye endringer i nasjonalt
lovverk i nær framtid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
minne om at selv om det er slått fast at medlemslandene selv kan
bestemme hvem som skal motta helsetjenester, hvilke ytelser som
skal gis, og på hvilke vilkår de skal ytes, må denne kompetansen
utøves i overensstemmelse med EU-traktatens/EØS-avtalens regler.
Regjeringen skriver følgende i proposisjonen:
«(...) Dette innebærer
blant annet at det i norsk rett ikke må etableres eller opprettholdes
restriksjoner i tjenestefriheten (fri bevegelighet for tjenester)
uten at restriksjonen er begrunnet i tvingende allmenne hensyn.»
Disse medlemmer mener at dette
viser konsekvensen av innføring av pasientrettighetsdirektivet, som
er flyt av pasientbehandling over landegrenser, på bekostning av
nasjonal helsepolitikk og prioriteringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er enig i at
det er positivt at regelverket om helsehjelp i utlandet blir mer
oversiktlig og tydeliggjøres, og at en presisering av at retten
til helsehjelp i utlandet også skal gjelde i tilfeller der det er
dokumentert mer virkningsfullt og vil gi et bedre helsetilbud for
pasientene.
Disse medlemmer støtter i
utgangspunktet at helsehjelp som systemet for nye metoder i spesialisthelsetjenesten
har besluttet å ikke innføre, ikke skal omfattes av retten til helsehjelp
i utlandet. Disse
medlemmer registrerer imidlertid at det er reist tvil om de
EØS-rettslige vurderingene knyttet til dette forslaget, i høringsinnspill
fra Legeforeningen, Advokatforeningen og Blodkreftforeningen, som
mener at det er risiko for at koblingen til systemet for nye metoder
vil innskrenke retten som pasienter har til å velge «tilsvarende
behandling» i EØS-land etter dagens forskrift om stønad til helsetjenester
i EØS (pasientsikkerhetsdirektivet). Departementets vurderinger
av disse innvendingene retter seg mot de potensielt usosiale aspektene
av at ikke forslaget vedtas. Selv om disse medlemmer er prinsipielt
enig i departementets konklusjon, er det etter disse medlemmers syn ikke
foretatt en selvstendig EØS-rettslig vurdering av forslaget, og disse medlemmer mener
at dette bør gjøres før Stortinget kan vedta lovendringen.
Disse medlemmer mener derfor
det bør gjøres en grundigere vurdering av de EØS-rettslige konsekvensene
av lovendringen enn det som foreligger i Prop. 80 L (2018–2019).
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Prop.
80 L (2018–2019) sendes tilbake til regjeringen, som gjennomfører
en EØS-rettslig vurdering av konsekvensene av forslagene i proposisjonen,
og deretter kommer tilbake til Stortinget med et nytt lovforslag.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til forslaget om at helsehjelp som
systemet for nye metoder i spesialisthelsetjenesten har besluttet
å ikke innføre, ikke skal omfattes av retten til helsehjelp i utlandet. Dette medlem merker
seg at flere høringsinstanser mener at koblingen til systemet for
nye metoder vil innskrenke retten som pasienter har til å velge
tilsvarende behandling i EØS-land etter dagens forskrift om stønad
til helsetjenester i EØS (pasientrettighetsdirektivet). Dette medlem mener
det er grunn til å stille spørsmål ved om lovfesting av systemet
for nye metoder m.m. (Prop. 55 L (2018–2019)) vil bli akseptert
av EU-systemet som argument for å legge begrensninger på omfanget
av utveksling av helsetjenester.
Dette medlem støtter ikke
forslagene i proposisjonen om endringer i pasient- og brukerrettighetsloven
om reglene for dekning av utgifter til helsehjelp i utlandet. Dette medlem viser
til at Senterpartiet ikke støttet Prop. 135 S (2013–2014), jf. Innst.
99 S (2014-2015) om samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
nr. 153/2014 av 9. juli 2014, om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
2011/24/EU om anvendelse av pasientrettigheter ved helsetjenester
over landegrensene. Ut fra dette ser ikke dette medlem hensikten med
å støtte endringer i et lovverk og en EØS-tilpasning som dette medlem er
og har vært imot.