1.8 Hvem kan opplysninger utleveres til
Proposisjonens kapittel
8 behandler spørsmålet om hvem opplysninger kan utleveres til. Det
fremgår av personopplysningsforskriften § 4-3 første ledd at kredittopplysninger
bare kan gis mottakere med «saklig behov» for opplysningene i sin
virksomhet. Det er ikke sagt noe nærmere om hva som anses som saklig
behov. Praksis tilsier likevel at opplysningene normalt skal benyttes
til å foreta en vurdering av om den registrerte har nødvendig betalingsevne
og -vilje i forbindelse med kredittgivning.
Det saklige behovet
for opplysninger må vurderes både generelt for de virksomhetene
som gis elektronisk tilgang til å søke i kredittopplysningsforetakenes
registre, og konkret for hver enkelt forespørsel om opplysninger.
Det er klarlagt gjennom Datatilsynets og Personvernnemndas praksis
at selv om en virksomhet som sådan kan ha saklig behov for kredittopplysninger
på generelt grunnlag, vil det kunne oppstå konkrete situasjoner
der uthenting av opplysninger ikke var saklig.
Det er departementets
vurdering at det med grunnlag i personvernforordningen artikkel
6 nr. 3 jf. nr. 1 bokstav e og artikkel 5 er adgang til å fastsette
nærmere regler i nasjonal rett om utlevering av kredittopplysninger.
Slike regler anses nødvendige for å tilpasse anvendelsen av forordningen
på dette konkrete området og ivareta de registrertes behov for konfidensialitet.
Departementet peker
på at det har vært en utvikling i praksis over tid med hensyn til
hva som anses som saklig behov for kredittopplysninger. Uttalelser
i Personvernnemndas vedtak kan tyde på at Datatilsynet har lagt
til grunn en strengere tolkning av begrepet de senere årene enn
det som var tenkt da begrepet første gang ble introdusert i personregisterloven
(1978). Samtidig har tilgangen til, og ønske om tilgang til, personopplysninger
økt enormt de senere årene. Grunnlaget for å ta beslutninger i dag
er i de fleste sammenhenger et helt annet og bedre enn i 1978.
Departementet finner
ikke at det isolert sett er grunn til å gå bort fra dette begrepet.
Krav om saklig behov er godt innarbeidet i kredittopplysningssammenheng.
Forutsatt at begrepet anvendes i sammenheng med og i lys av lovens
definisjon av kredittopplysningsvirksomhet, mener departementet
det bør videreføres. Lovens hovedregel vil derfor fremdeles være
at kredittopplysninger bare kan utleveres til mottakere som har saklig
behov, se lovforslaget § 14 første ledd.
Departementet peker
på at gode kredittvurderinger kan ha stor betydning for både kreditor
og skyldner. For kreditor er det av stor viktighet at skyldner kan
betjene de økonomiske forpliktelsene vedkommende påtar seg, slik
at kreditor unngår tap. For skyldner kan det også ha betydning at
kreditor foretar en god kredittvurdering og eventuelt fraråder eller
nekter skyldner en kreditt vedkommende trolig ikke vil kunne betjene.
Når betalingsproblemer er oppstått, er det viktig for inkassoforetakene
å ha tilgang til oppdatert informasjon om skyldners økonomiske situasjon
for å kunne drive effektiv håndtering av krav. Et godt kredittopplysningsregelverk skal
legge til rette for at disse hensynene kan ivaretas.
Departementet mener
at ved å tolke kravet om saklig behov for kredittopplysninger slik
at det omfatter mer enn rene kredittsituasjoner, vil man få det
nødvendige handlingsrommet til å benytte kredittopplysningene blant
annet ved administrasjon av offentlige tilskuddsordninger, som nettopp
var ett av de bruksområdene høringsnotatet la til grunn at det kunne
være hensiktsmessig å lovhjemle. Departementet vurderer derfor at
det ikke er behov for en egen lovbestemmelse som åpner for utlevering
av kredittopplysninger med hjemmel i lov, slik det var foreslått
i høringsutkastet. Vurderingskriteriet vil i alle sammenhenger være
om mottaker har saklig behov for opplysninger for å vurdere den registrertes
kredittevne.
Departementet viser
videre til at et særspørsmål gjelder for utlevering av kredittopplysninger
til tredjestater eller internasjonale organisasjoner.
Personvernforordningens
generelle regler gjelder for behandling av kredittopplysninger om
fysiske personer med mindre det i særlovgivningen er bestemt noe annet.
Departementet mener det derfor verken er nødvendig eller hensiktsmessig
med en egen bestemmelse i loven som eksplisitt viser til personvernforordningens regler
om overføring av personopplysninger til tredjestater. En slik særbestemmelse
om utlevering av opplysninger til tredjestater vil dessuten kunne
skape uklarheter om gyldigheten av de øvrige generelle reglene i personvernforordningen
og personopplysningsloven som kredittopplysningsloven ikke henviser
til.
Et annet spørsmål
er om det bør fastsettes grenser for adgangen til å utlevere kredittopplysninger
om juridiske personer til mottakere i tredjestater. Uten særskilt regulering
vil utlevering av opplysninger om juridiske personer ikke begrenses
av reglene i personvernforordningen kapittel 5. Departementet kan
i utgangspunktet ikke se at det foreligger behov for slik begrensning.
Det er ingen andre høringsinstanser enn Datatilsynet som har tatt
til orde for at reglene om overføring av kredittopplysninger til
tredjestater bør være like for opplysninger om fysiske og juridiske
personer.
Det er imidlertid,
som alltid ved utlevering av kredittopplysninger om juridiske personer,
en klar forutsetning for utlevering til mottakere i tredjeland at
det kan godtgjøres at mottaker har et saklig behov for opplysningene
i sin virksomhet.
Basert på det ovenstående
konkluderer departementet med at det ikke er behov for særskilte
regler om utlevering av kredittopplysninger til mottakere i land utenfor
EU-/EØS-området.