Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn
Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati
og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Jenny Klinge og Emilie Enger
Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, viser til
Prop. 105 L (2018–2019) Endringer i politiloven mv. (bevæpnet patruljering
mellom sårbare objekter), der Justis- og beredskapsdepartementet
foreslår endringer i politiloven § 29. Komiteen merker seg at forslaget innebærer
at departementet gis adgang til å fastsette bestemmelser om tidsubegrenset
bevæpning i et avgrenset område, når det patruljeres mellom sårbare objekter
som oppfyller vilkårene for punktbevæpning. Videre foreslås det
at vilkårene for politiets bruk av skytevåpen fastsettes i loven
i en ny § 6 b, samt en endring i politiloven § 18 som presiserer
et krav til skikkethet for tilsetting i politi- og lensmannsetaten.
Det forslås i tillegg en endring i våpenloven § 1, som gir hjemmel
til å fastsette forskriftsregler om registreringsplikt, merking,
etterkontroll og krav til inn- og utførsel av deaktiverte skytevåpen.
Komiteen merker seg at regjeringen
27. mai 2016 oppnevnte et utvalg som skulle evaluere praksisen med et
ubevæpnet politi og vurdere om den skal endres. Regjeringen fremmet
i Prop. 70 L (2017–2018) forslag om å innføre en hjemmel for at
politiet kan beslutte tidsubegrenset bevæpning ved sårbare objekter
– såkalt punktbevæpning. Forslaget ble vedtatt av Stortinget og
trådte i kraft 1. juli 2019. Komiteen understreker at forslaget som
her er til behandling, ikke er en følge av utvalgets utredning,
men har sammenheng med gjeldende bestemmelse om tidsubegrenset punktbevæpning.
Komiteen viser til at etter
gjeldende ordning for punktbevæpning er det en forutsetning at politipatruljene
ikke er bevæpnet når de flytter seg fra eller til sårbare objekter,
eller mellom sårbare objekter. Det er ressurskrevende å beskytte
sårbare objekter dersom man legger opp til å utplassere politi ved
det enkelte objekt. Komiteen merker
seg at departementet viser til at det fremstår som en bedre ressursutnyttelse
dersom man tillater at bevæpnede patruljer kan bevege seg mellom to
eller flere sårbare objekter, slik at samme patrulje kan brukes
til å patruljere flere sårbare objekter. Komiteen merker seg videre
at departementet understreker at det vil være lite hensiktsmessig
at politiet må avvæpne seg under forflytning mellom de sårbare objektene. Komiteen viser
til at departementet på denne bakgrunn foreslår at det i politiloven
§ 29 annet ledd tilføyes at det i denne sammenheng også kan besluttes
tidsubegrenset bevæpnet patruljering mellom sårbare objekter i et
avgrenset område.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til at Arbeiderpartiet
og Senterpartiet bemerket følgende i komitémerknadene til Prop.
70 L (2017–2018):
«Disse medlemmer
vil understreke at de samlede tillatelsene til å punktbevæpne ikke
må føre til at politiet i realiteten er bevæpnet i større områder,
som hele bydeler. Dette må også vurderes før nye tilatelser til
å punktbevæpne gis. Punktene må ikke bli så mange og så tette at
det i realiteten oppleves som en innføring av generell bevæpning
i enkelte deler av landet.»
Disse medlemmer legger til
grunn at denne forutsetningen for punktbevæpningen fremdeles gjelder selv
om politiloven endres slik det er foreslått i denne proposisjonen.
På denne bakgrunnen støtter disse medlemmer forslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil også vise til at Stortinget vedtok følgende under behandling
av Prop. 70 L (2017–2018):
«Stortinget ber regjeringen
årlig og på egnet måte holde Stortinget orientert om omfanget av
politiets punktbevæpning»
Flertallet kan ikke se at regjeringen
har fulgt vedtaket, og registrerer at det heller ikke står omtalt
under regjeringens 1.8 Oppfølging av anmodningsvedtak på side 37–56
i budsjettproposisjonen for 2020.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil framheve at forslaget om
å gi adgang til permanent bevæpning også når det patruljeres mellom sårbare
objekter, må sees på som en ytterligere utvidelse av politiets bevæpningsfullmakter.
Forslaget legger opp til at politiet, i transport mellom ulike sårbare
objekter, ikke skal behøve å avvæpne seg, men være fullt bevæpnet
i transportfasen. Det klargjøres ikke i forslaget hvor lang transportfasen
mellom ulike sårbare objekter kan være. Teoretisk kan man med dette
få et lengre tidsstrekk og distanse hvor politiet er fullt bevæpnet,
uten at det i transportstrekningen blir definert noe behov for bevæpning.
Forslaget legger kun praktiske argumenter til grunn, som at avvæpning/bevæpning er
dårlig ressursutnyttelse. Departementet argumenterer også med at
forslaget vil gjøre det praktisk mulig for samme patrulje å dekke
flere sårbare objekter.
Dette medlem mener det skal
være sterke begrunnelser for utvidelse av politiets bevæpningsfullmakter. Dette medlem mener
at enhver utvidelse av bevæpningsfullmaktene også må begrunnes prinsipielt, og
i en trussel- eller sårbarhetsvurdering. Forslaget om tidsubegrenset
bevæpning ved sårbare punkter har allerede bidratt til økt bevæpning,
spesielt i Oslo. En utvidelse til å tillate bevæpning i transport
mellom sårbare objekter vil dermed ytterligere utfordre gjeldende
prinsipp om at norsk politi som hovedregel skal være ubevæpnet. Dette medlem henviser
til Bevæpningsutvalgets utredning (NOU 2017:9), hvor anbefalingen
var at man ikke skulle innføre en generell bevæpning av norsk politi.
Utvalget foreslo heller ikke permanent punktbevæpning. Bortsett
fra en begrenset økning i ungdomskriminalitet i Oslo er det ingen
økning i den type kriminalitet hvor bevæpnet politi eventuelt ville vært
relevant. PST opererer heller ikke med økt terrortrussel.
På denne bakgrunn
mener dette medlem at
departementet ikke i tilstrekkelig grad synliggjør behovet for økt
bevæpning av politiet, heller ikke ved sårbare punkter eller ved
å tillate bevæpning mellom sårbare objekter. I tråd med Bevæpningsutvalgets
utredning mener dette
medlem at en permanent bevæpning av politiet ved og mellom
sårbare objekter er en alvorlig samfunnsinngripende endring som
departementet ikke redegjør for nødvendigheten av.
Dette medlem mener videre at
regjeringen må holde fast ved prinsippet gitt i våpeninstruksen
§ 3-2 første ledd bokstav b, hvor bevæpning kan finne sted når det
basert på trusselvurderinger, og tilgjengelig informasjon anses
som nødvendig for å kunne gi personer, objekter og virksomheter
tilstrekkelig beskyttelse. Dette medlem mener dette prinsippet
innebærer at en bevæpning ikke kan være permanent, fordi en informasjon
om en trussel vil være tidsbegrenset.
Dette medlem har støttet såkalt
punktbevæpning, kun som følge av informasjon om trussel eller konkret
sårbarhet. Punktbevæpning skal derfor være avgrenset i tid til trusselen
er under kontroll eller opphører.
På denne bakgrunn
vil dette medlem gå
imot forslaget om tillatelse av bevæpning mellom sårbare objekter,
og vil derfor stemme imot endringen av politiloven § 29.