Skattegrunnlag
Komiteen viser til at utviklingen
med kompliserte selskapsstrukturer og nye måter for et selskap eller
individ å ha kontroll over andre selskaper på, gjør det vanskeligere
for skattemyndighetene enn før å sikre at selskapene skattlegges
riktig. Dette fører igjen til at bedrifter ikke konkurrerer på like
vilkår.
Komiteen viser til at dagens
selskapsskatt videre forutsetter at inntekter skal skattlegges der
produksjonen eller verdiene blir skapt. I en økonomi hvor stadig mer
av verdiene ikke er materielle, men digitale og grenseoverskridende,
mener komiteen det
må oppdatert lovgivning til for å definere hvordan verdiene skal
beregnes for skattlegging. Mangel på omforente internasjonale avtaler
gjør det også lettere for store multinasjonale selskaper å registrere
sine ulike inntekter i stater med lav selskapsbeskatning.
Komiteen registrerer at det
har vært stor utvikling i arbeidet for å sikre skatteinngangen fra
multinasjonale selskaper de siste årene. Flere land i og utenfor Europa
har vedtatt eller arbeider med forslag til egne nasjonale regler.
Dette gjelder Frankrike, Storbritannia, Spania, Italia og Tsjekkia,
men også Sør-Korea, Israel og India. Også i Tyskland og Danmark
arbeides det med slike forslag.
Komiteen viser videre til arbeidet
som er gjort av EU-kommisjonen, og som nå pågår i OECD, gjennom OECD/G20
Inclusive Framework on BEPS, for å utvikle bedre internasjonale
rammeverk for beskatning. Komiteen viser til at OECD
9. oktober i år la frem et forslag i prosessen knyttet til Pilar 1
hvor det jobbes for å finne en internasjonal løsning knyttet til
skattlegging av dagens digitaliserte økonomi. Finansdepartementet
viser til at forslaget som nå foreligger fra OECD-sekretariatet,
innebærer at det arbeides videre med ett forslag som bygger på fellestrekkene
i tre tidligere forslag og at det konsentrerer seg om forbrukerrettede
virksomheter. Forslaget omfatter ikke utvinningsindustriene. Komiteen viser
til at dette innebærer at naturressurser derfor vil fortsette å
skattlegges der de utvinnes og ikke i sluttleddet av en verdikjede. Komiteen tar
til etterretning at målet om å legge frem en rapport med forslag
til omforente løsninger for G20 i 2020 ligger fast. Komiteen vil
understreke viktigheten av dette arbeidet. Samtidig ser komiteen at
arbeidet med å utvikle felles internasjonale reguleringer kan ta
lang tid, blant annet fordi konsensusprinsippet i OECD krever full
enighet mellom landene, og selve implementeringen også vil ta tid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, viser til at rentebegrensningsregelen og hjemmehørendebegrepet
er strammet inn for å motvirke tilpasninger, og at det er innført
land-for-land-rapportering til skattemyndighetene for store multinasjonale
foretak. Flertallet viser
videre til at det er innført en unntaksregel som innebærer at utbytte
fra utenlandske selskap ikke er skattefritt etter fritaksmetoden
hvis det utdelende selskap har fått fradrag for utbyttet, og det
er vedtatt lovfesting av omgåelsesregelen.
Flertallet mener likevel det
gjenstår flere viktige utfordringer knyttet til de internasjonale
skattereglene. I OECDs BEPS-rapport om skatt i den digitale økonomien
ble det fremhevet at digitalisering av økonomien forsterker utfordringene
med beskatning av multinasjonale selskap. Det ble videre erkjent
at digitaliseringen reiser bredere utfordringer enn problemer med
overskuddsflytting. Flertallet viser
til at dette særlig gjelder tilknytningen mellom verdiskapingen
som gir opphav til skattbar inntekt og skattejurisdiksjon, utnyttelse
av data i slik verdiskaping, og hvordan ulike typer av inntekt skal
klassifiseres for skatteformål.
Flertallet viser til at OECD
i februar sendte ut et høringsnotat med flere forslag for å møte
skattemessige utfordringer i den digitale økonomien. Det ble videre avholdt
en offentlig konsultasjon. Basert på høringsnotatet og den offentlige
konsultasjonen er det utarbeidet et arbeidsprogram for det videre
arbeidet. Målet for arbeidet er å komme frem til en konsensusbasert,
stabil og langsiktig internasjonal skatteløsning som fjerner behovet
stadig flere land ser for å innføre egne kortsiktige tiltak for
å sikre seg skatteinntekter fra digital verdiskaping. Flertallet viser
til at OECD i oktober d.å. kom med et forslag til nye regler som
skal legge til rette for videre forhandlinger i forumet Inclusive
Framework (IF), som omfatter 134 land, om en langsiktig internasjonal løsning
for beskatning av digitale selskaper.
Flertallet viser til at reglene
i forslaget fra OECD gjelder skattemessig tilknytning til markeder
uten fysisk tilstedeværelse, og om omfordeling av rett til å skattlegge
deler av store flernasjonale selskapers inntekt. Forslaget vil få
særlig betydning for markedsføring og salg direkte mot forbrukere. Flertallet mener OECD
med dette forslaget bringer arbeidet mot en bred internasjonal konsensusløsning
et langt steg videre. Flertallet understreker
at det er viktig at Norge fortsetter å bidra inn i arbeidet i OECD.
Flertallet mener at lovfesting
av omgåelsesregelen, som Stortinget nylig har vedtatt, er et fornuftig
tiltak mot uønsket skatteplanlegging og overskuddsflytting.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det under regjeringen Solberg er gjennomført mange
viktige tiltak for å motvirke overskuddsflytting og uthuling av
skattegrunnlaget.
Dette flertallet støtter intensjonen
bak forslaget, men dette
flertallet mener at skattlegging av internasjonale selskaper
utgjør en internasjonal utfordring som krever internasjonale løsninger. Dette flertallet mener
derfor Norge bør fortsette med å støtte opp under det internasjonale
arbeidet med å finne felles internasjonale løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt har merket seg at flere av landene i OECD
har betydelige inntekter knyttet til det å være et lavskatteland.
Dette kan gjøre det krevende å oppnå enighet. Også land som er hovedbase
for store digitale selskaper, motsetter seg ofte internasjonale
reguleringer som har til hensikt å fordele inntektene bedre mellom
landene hvor verdiene skapes. Det er derfor ikke sikkert at EU eller
OECD vil komme til enighet de nærmeste årene på en måte som både
er rettferdig og i Norges interesse.
Disse medlemmer vil understreke
at det er store fordeler med internasjonale rammeverk for skattlegging
av grenseoverskridende næringsaktivitet. Når flere andre land, herunder
viktige handelspartnere for Norge, nå fornyer sine nasjonale skatteregler
for å definere hvordan de skal skattlegge nye forretningsmodeller,
setter det imidlertid diskusjonen om det samme her i Norge i nytt
lys.
Disse medlemmer registrerer
at teknologisk utvikling, som digitalisering, gjør det mulig for
selskaper å organisere virksomheten sin og inntjeningsmodeller på
stadig nye måter, og at denne utviklingen går svært raskt. Multinasjonale
selskaper med digitale inntjeningsplattformer er bare ett av flere
eksempler på forretningsmodeller som i dag skattlegges lavt i Norge.
Dette gjør det naturlig med en gjennomgang av dagens skattesystem
og hvilke tilpasninger som kan sikre en bedre og mer rettferdig
skatteinngang, i tilknytning til og i påvente av flere internasjonale
rammeverk.
Disse medlemmer mener også
at det er et selvstendig behov for å samle kunnskap om hvordan de rammeverkene
som i dag diskuteres i OECD og EU, vil påvirke norske interesser
og våre verdier, og hva slags skattemodeller Norge bør jobbe for.
Disse medlemmer mener at en
utredning med mandat til å anbefale tilpasninger og endringer i
det norske skattesystemet for å hindre svikt i skattegrunnlag som
følge av nye selskapsformer og nye inntjeningsmodeller, vil kunne
se på flere av dagens utviklingstrekk samtidig.
Disse medlemmer mener det
er en fordel om en slik utredning følger tett med på arbeidet i
OECD og EU, og henter erfaringer fra andre land som har tilpasset og
innført nye, nasjonale skatteregler på området. Slik har Norge en
mulighet til å vurdere justeringer av norske skatteregler og harmonere
disse på en best mulig måte med en eventuell internasjonal enighet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen – i påvente av et internasjonalt rammeverk i OECD
– utrede alternativer til tilpasninger og endringer i det norske
skattesystemet som skal ha til hensikt å hindre svikt i skatteinngang
til Norge, som følge av nye selskapsstrukturer og forretningsmodeller
som i liten grad fanges opp med dagens skatteregler.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser
til egne merknader om lovfesting av omgåelsesregelen i Innst. 24
L (2019–2020) under punkt 2.2 «Rettsforholdet knyttet til Rt. 2014
s. 227».