1.2.3 Drøftinger med organisasjonene
Tallgrunnlaget for
beregning av lønnsveksten som benyttes ved regulering av grunnbeløpet
og pensjoner, skal gjennomgås og drøftes med pensjonistenes, de funksjonshemmedes
og arbeidstakernes organisasjoner før samlet lønnsvekst fastsettes.
Dette følger av forskrift 6. mai 2011 nr. 465 om beregning av lønnsveksten som
skal benyttes ved regulering av grunnbeløpet og alderspensjon i
folketrygden § 4.
Drøftingsordningen
er ytterligere formalisert i avtale av 28. november 2014 mellom
regjeringen og pensjonistenes, de funksjonshemmedes og arbeidstakernes organisasjoner
om regulering av folketrygdens grunnbeløp og pensjoner.
Formålet med drøftingene
er å sikre en felles forståelse mellom partene om forutsetningene
som skal legges til grunn for reguleringen. Partene skal også vurdere om
det foreligger særlige forhold som har påvirket lønnsutviklingen
for enkeltgrupper, og om effekten av dette skal holdes utenfor ved
fastsettingen av lønnsveksten.
Etter at tallgrunnlaget
er drøftet med organisasjonene, fastsetter Kongen, med hjemmel i
folketrygdloven §§ 1-4, 4-4, 19-14 og 20-18, reguleringsfaktorer
og satser for minste pensjonsnivå.
I drøftingsmøtene,
som ledes av arbeids- og sosialministeren, deltar:
-
Pensjonistforbundet
(SAKO-samarbeidet),
-
Seniorsaken,
-
Forsvarets seniorforbund,
-
Landsforbundet for
offentlige pensjonister,
-
Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon,
-
Samarbeidsforumet
av Funksjonshemmedes organisasjoner, Landsorganisasjonen i Norge
(LO),
-
Unio,
-
Yrkesorganisasjonens
Sentralforbund (YS)
-
Akademikerne.
I tillegg
er Finansdepartementet representert.
I forkant av drøftingsmøtene
ble det 25. april 2019 avholdt møte mellom organisasjonene og Arbeids-
og sosialdepartementet hvor rapporten «Grunnlaget for inntektsoppgjørene
2019» fra Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene
ble gjennomgått.
Drøftingsmøtene ble
gjennomført 20. og 21. mai 2019. Det ble slått fast at anslaget
for lønnsvekst i 2019 i revidert nasjonalbudsjett er 3,2 pst. Det
ble også konstatert at faktisk lønnsvekst for 2018 er beregnet til
2,8 pst., og at faktisk lønnsvekst for 2017 fortsatt er beregnet
til 2,3 pst., slik at det hverken foreligger avvik ett eller to
år tilbake i tid.
Det ble fra regjeringens
side lagt til grunn at det ikke forelå «særlige forhold» som skulle
hensyntas ved beregningen av lønnsveksten.
Organisasjonene krevde
at regjeringen legger frem trygdeoppgjøret til reell behandling
i Stortinget før sommeren. LO, Unio og FFO hadde en felles protokolltilførsel,
og Forsvarets seniorforbund og Senior Norge hadde en felles protokolltilførsel.
For øvrig hadde LOP og Akademikerne protokolltilførsler. Organisasjonene uttrykte
misnøye med at regjeringen ikke imøtekom kravet om å legge om reguleringen.
Pensjonistforbundet
og Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner avsto fra
å undertegne protokollen.
Det vises til meldingens
kapittel 3 der faktorer som påvirker pensjonistenes realinntektsutvikling
og kjøpekraft er nærmere omtalt, herunder
Når det
gjelder inntektsutviklingen blant den eldre befolkningen, er dette
redegjort for i meldingens kapittel 4.