2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra
Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til at dagens
regulering av alderspensjon ble innført i 2011, som en del av pensjonsreformen.
Til grunn for årlig justering ligger forventet lønnsvekst for reguleringsåret, justert
for eventuelle avvik mellom forventet og faktisk lønnsvekst siste
to år. Tallene gjennomgås og drøftes med pensjonistenes, de funksjonshemmedes
og arbeidstakernes organisasjoner før samlet lønnsvekst fastsettes.
Alderspensjon under utbetaling reguleres med lønnsveksten fratrukket
0,75 pst. Andre pensjoner som offentlig tjenestepensjon, privat
og offentlig AFP reguleres tilsvarende. Satsene for minste pensjonsnivå og
garantipensjon reguleres med lønnsvekst, deretter justert for effekten
av levealdersjusteringen. Uføretrygd reguleres med lønnsveksten.
Komiteen viser til at realveksten
i pensjoner var positiv i perioden 2010–2014, men har vært negativ
i 2015–2018 da også realveksten i lønninger var svak eller negativ.
I 2019 ligger det an til en svak realvekst i alderspensjoner, og
at veksten tar seg ytterligere opp i 2020. Med anslagene for 2019
og 2020 er den gjennomsnittlige realveksten i alderspensjon 0,4
pst. i perioden 2010–2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
peker på at reglene for regulering av pensjon har ligget uendret
siden de ble innført i 2011, som en del av et bredt forlik i Stortinget
gjennom innføring av pensjonsreformen, og følgelig vært praktisert likt
under flere regjeringer.
En sammenlikning
av dagens regulering og en alternativ reguleringsmodell, der gjennomsnittet
av lønns- og prisvekst legges til grunn, vil forutsette at en ser
på hele perioden, fra innføring i 2011 og frem til i dag.
Flertallet peker på at dersom
en sammenlikner de to reguleringsmodellene for perioden 2011–2019,
er det klart at dagens modell i perioden 2011–2015 ga en høyere
vekst i alderspensjon enn en gjennomsnittsberegning ville gjort,
men noe lavere i perioden 2016–2019 enn om de var regulert med en
gjennomsnittsberegning.
Flertallet mener det vesentlige
er å sikre alderspensjonistene en utvikling som gir vekst i kjøpekraften,
uavhengig av reguleringsmodell i årlige oppgjør. Reguleringen for
pensjonistene er etter flertallets oppfatning
kun en del av pensjonistenes samlede økonomi. Flertallet peker på at regjeringen
Solberg blant annet har senket skattenivået, noe som har kommet pensjonistene
til gode. Regjeringen har videre redusert avkortning mellom gifte
og samboende pensjonister, fra 15 til 10 pst., som har gitt en vekst
på om lag 8 000 kroner for et par, og minste pensjonsnivå er økt
med til sammen 12 000 kroner, ut over de årlige reguleringene i trygdeoppgjøret.
Flertallet merker seg at når
en sammenlikner inntekt etter skatt for utvalgte grupper i perioden
2007–2017, ser en at befolkningen over 62 år har hatt en sterkere
økning i kjøpekraft enn den yngre befolkningen. Den eldre delen
av befolkningen har i løpet av perioden stort sett hatt en realvekst
på mellom 21 og 26 pst., mens den yngre delen stort sett har hatt
en realvekst på 12–17 pst. Dels skyldes det økt arbeidsdeltakelse,
men også økt pensjonsopptjening. I tillegg har reguleringen av pensjonene
økt mer enn prisveksten i perioden.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at Pensjonistforbundet og Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes
organisasjoner har latt være å undertegne protokollen for trygdeoppgjøret
2019. Det vises videre til protokolltilførsel fra de to organisasjonene, der
de viser til at Stortingets løfter om regulering av pensjoner med
gjennomsnitt av lønns- og prisutvikling heller ikke for 2019 er
oppfylt, og at utsiktene for 2019 kun er en realøkning i pensjonene
på 0,1 pst., etter fire år med negativ realvekst. Disse medlemmer viser til sine
merknader og forslag i forbindelse med Stortingets behandling av
Meld. St. 5 (2018–2019) Regulering av pensjoner i 2018 og pensjonisters
inntektsforhold, jf. Innst. 95 S (2018–2019).
Disse medlemmer viser til sammenligninger
i Meld. St. 4 (2019–2020) av inntekt etter skatt mellom utvalgte
grupper i befolkningen over og under 62 år og viser til tidligere
beregninger fra Finansdepartementet der det tydelig fremgår at regjeringens
skattekutt har gitt størst fordel for dem med de høyeste inntektene, også
blant pensjonistene, jf. Dokument nr. 15:193 (2017–2018).
Disse medlemmer viser til svar
på budsjettspørsmål nr. 1001 fra Arbeiderpartiet til Statsbudsjettet for
2020, der Finansdepartementet har beregnet at en regulering av pensjonene
med gjennomsnittet av pris- og lønnsvekst i perioden 2014–2019 ville
ha gitt en regulering i denne perioden på 16,3 pst., mens den faktiske pensjonsreguleringen
i denne perioden var 12,2 pst. En gjennomsnittlig alderspensjon
i 2013 utgjorde 209 324 kroner. Regulering med gjennomsnittet av
pris- og lønnsvekst i perioden 2014–2019 (med 16,3 pst.) i stedet for
faktisk regulering (12,2 pst.) ville ha gitt en årlig pensjon i
2019 som var 8 422 kroner høyere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser videre til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett
for 2020, der Arbeiderpartiet foreslår å avvikle skattefordelen
på opptil 9 000 kroner til dem som har råd til å spare til egen
pensjon og i stedet bruke 259 mill. kroner til å øke pensjonen til
enslige minstepensjonister med 4 000 kroner pr. år, med virkning
fra 1. mai 2020. Sammen med Arbeiderpartiets forslag om fremtidig
regulering av pensjonene med faktisk gjennomsnitt av lønn og pris,
for å hindre at pensjonister går i minus når andre går i pluss,
og forslaget om pensjon fra første krone i obligatorisk tjenestepensjon,
vil forslaget om økt minstepensjon i stedet for en subsidiering
av privat pensjonssparing føre til en omfordeling til fordel for
de pensjonistene som har minst.
Disse medlemmer viser også
til sine merknader og forslag ved Stortingets behandling av Representantforslag
233 S (2017–2018) om å gi trygdeoppgjøret fullverdig behandling
i Stortinget, for å vise eldre den respekten de fortjener, jf. Innst.
98 S (2018–2019).
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til sine merknader og forslag i forbindelse
med Stortingets behandling av Meld. St. 5 (2018–2019), jf. Innst.
95 S (2018–2019). Hovedpoengene var å få gjeninnført praksisen med
at trygdeoppgjørene legges frem som egen sak for Stortinget, og
at reguleringsprinsippene for løpende pensjoner endres fra lønnsutvikling
fratrukket 0,75 pst. til faktisk gjennomsnitt av lønns- og prisutvikling. Dette medlem vil
videre vise til sine merknader og forslag i Innst. 98 S (2018–2019),
jf. Representantforslag 233 S (2017–2018), herunder forslaget om
å gi organisasjonene som deltar i trygdeoppgjøret, forhandlingsrett.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil prinsipielt understreke
at personer som mottar alderspensjon og uføretrygd, har samme rett
og behov for realinntektsutvikling som yrkesaktive. For å sikre
målsettingen om økonomisk jevnbyrdighet mellom grupper mener disse medlemmer Stortinget
ved de årlige behandlingene av trygdeoppgjøret bør si sin mening
om den økonomiske utviklingen det kommende året for både grunnbeløpet
og minstepensjon.
Disse medlemmer viser til
at trygdeoppgjøret med tilhørende protokoller tidligere ble fremlagt
for Stortinget som egen sak på våren. Dette skjedde frem til og
med 2015. Derved ble forutsetningene bak og konsekvensene av trygdeoppgjøret
synliggjort i forbindelse med at Stortinget bevilget de nødvendige
beløp for å dekke utgiftene i trygdeoppgjøret. Stortinget ble samtidig
informert om utviklingen i alderspensjonistenes kjøpekraft over
tid. Slik fikk Stortinget mulighet til å foreta en selvstendig og
fullverdig vurdering av det som hadde skjedd i forhandlingene mellom
staten og organisasjonene, som forberedelse til Stortingets vedtak
om tilleggsbevilgninger. Dette skjedde i samme tidsrom som de andre
lønns- og inntektsoppgjørene ble debattert og vedtatt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fra og med 2020 legge trygdeoppgjøret frem som egen
sak i Stortinget i vårsesjonen etter trygdedrøftingene, samtidig
som tidligere budsjettpraksis gjeninnføres, der kostnadene var samlet
under posten tilfeldige utgifter.»
«Stortinget
ber regjeringen så snart som mulig legge frem sak om endring av
reguleringsprinsippene for løpende pensjoner fra lønnsutvikling
fratrukket 0,75 pst. til faktisk gjennomsnitt av lønn og pris.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvilke muligheter for omprioriteringer som
finnes innenfor de rammene drøftingsretten i trygdeoppgjøret setter.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet var
eneste parti som stemte mot pensjonsreformen, og med det en årlig underregulering
av pensjonene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
stemte mot pensjonsreformen våren 2005.
Dette medlem mener
det er et demokratisk problem at nesten en million mennesker står
uten mulighet til å forhandle om egen inntekt. Dette medlem mener forhandlingsrett
for organisasjonene som deltar i trygdeoppgjøret, vil øke kunnskapen
om sammenhenger og prioriteringer før Stortingets vedtak ved de
årlige trygdeoppgjørene.
Dette medlem viser videre
til at det uavhengig av ramme for trygdeoppgjøret vil være viktig
å sikre en fordelingsprofil som sikrer dem med dårligst økonomi. Organisasjonene
sitter med viktig kunnskap og kompetanse om hvordan endringer slår
ut for ulike grupper, og innføring av reell forhandlingsrett vil
derfor kunne være viktig bidrag til å styrke den sosiale profilen
i trygdeoppgjørene dersom organisasjonene prioriterer det slik.
Dette medlem viser til rapporten
«Økonomi og levekår for lavinntektsgrupper 2019» fra SSB som viser at
det er blant personer med nedsatt arbeidsevne, enslige og par med
barn under 18 år og uføretrygdede at andelene med lavinntekt har
økt mest mellom 2014 og 2017. Dette medlem vil vise til
at regjeringen har gjennomført betydelige endringer i velferdsytelser
de siste årene. Dette
medlem er bekymret over at mange med varige trygdeytelser
over lang tid vil være i hushold med vedvarende lavinntekt.
Dette medlem viser til sine
merknader og forslag i forbindelse med Stortingets behandling av
Representantforslag 233 S (2017–2018) fra representantene Audun
Lysbakken, Arne Nævra, Kari Elisabeth Kaski, Karin Andersen og Solfrid
Lerbrekk om å gi trygdeoppgjøret fullverdig behandling i Stortinget,
jf. Innst. 98 S (2018–2019).
Dette medlem registrerer at
oversikten i Meld. St. 4 (2019–2020), tabell 3.2, kun viser beregnet
årlig vekst i pensjon for utvalgte husholdningstyper. Når det gjelder
uføreytelser, viser den kun utviklingen for enslig ufør og uføre
ektepar, begge minsteytelser. Dette medlem vil minne om
at trygdeoppgjøret ikke bare handler om alderspensjon, men er også
et oppgjør for alle dem som mottar trygdeytelser beregnet etter
folketrygdens grunnbeløp. Det ville være naturlig at beregnet årlig
vekst hadde blitt presentert for Stortinget også for andre husholdstyper
med uføretrygd som blant annet «ung ufør».
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å sikre at organisasjonene
som deltar i trygdeoppgjøret, får forhandlingsrett i 2020.»
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
prinsipielt at ved regulering av pensjoner og pensjonistenes inntektsforhold
må man se på både generelle tillegg og på størrelsen på minstepensjon
for å sikre de samfunnsmessige forhold – trygghet for inntekt –
som pensjonene skal fylle. Det må altså være både en G-regulering
og en pott til å styrke minstepensjonistene. I årets tilfelle vil
dette etter dette
medlems mening innebære at 0,1 prosentpoeng, som er forskjellen mellom
regjeringens forslag og gjennomsnittet av lønns- og prisveksten,
brukes til å øke minstepensjonene for enslige alderspensjonister
fra samme tidspunkt som G-reguleringen slår inn.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i trygdeoppgjøret for 2020 legge til rette for at
forskjellen mellom regjeringens regulering av alderspensjon og et
gjennomsnitt av lønns- og prisveksten settes av til å øke nivået
på minstepensjon.»