Hjemmel
for behandling av personopplysninger i Nasjonalt tolkeregister
Departementet opprettholder
forslaget i høringsnotatet med noen justeringer. Departementet foreslår
i proposisjonen å lovfeste en hjemmel for behandling av personopplysninger
i Nasjonalt tolkeregister i introduksjonsloven, i påvente av behandlingen
av forslag til tolkelov.
Behandling av personopplysninger
i Nasjonalt tolkeregister er etter departementets vurdering nødvendig for
å utføre en oppgave i allmennhetens interesse, jf. personvernforordningen
artikkel 6 nr. 1 bokstav e. Tilgang på kvalifiserte tolker er sentralt
for at personer som ikke behersker norsk kan få oppfylt sine rettigheter og
forpliktelser. For å behandle personopplysninger etter artikkel
6 nr. 1 bokstav e kreves det et supplerende rettsgrunnlag i nasjonal
rett, jf. artikkel 6 nr. 3. Departementet foreslår en lovhjemmel
som supplerende rettsgrunnlag, se forslag til introduksjonsloven
§ 25 c første ledd. Det er tatt inn i bestemmelsen at registeret
skal bidra til økt bruk av kvalifisert tolk i offentlig sektor.
IMDi skal forvalte registeret.
Departementet viser
til at alle høringsinstansene som kommenterte spørsmålet var enige
i at hjemmelen for behandling av personopplysninger i registeret
bør være lov, ikke samtykke. Nasjonalt tolkeregister bidrar til
at offentlige myndigheter raskt kan skaffe seg oversikt over kvalifiserte
tolker og forenkler tilgangen på kvalifiserte tolker i offentlig
sektor. Gjennom lovregulering kommer det tydelig fram for tolkene
hvilke opplysninger som behandles og for tolkebestillere hvilke
opplysninger registeret har. Det er også nødvendig med lovregulering
for å kunne innhente opplysninger fra Folkeregisteret og utlendingsmyndighetenes
registre.
Departementet foreslår
at det kan behandles opplysninger om etnisk opprinnelse når det
er nødvendig for formålet med registeret, se forslag til § 25 c
annet ledd første og andre punktum.
Departementet foreslår
å tydeliggjøre i lovbestemmelsen at opplysninger fra registeret
kan gjøres tilgjengelig for offentligheten, se forslag til § 25
c annet ledd siste punktum. Flere høringsinstanser kommenterte at det
var uklart hvordan opplysningene skulle gjøres tilgjengelig for
tolkebestillere. Dagens tolkeregister er tilgjengelig på Internett
gjennom tolkeportalen. Det nye registeret skal også være et innsynsregister
over kvalifiserte tolker. Registeret vil bli en integrert del av
IMDis nettsider. I prinsippet vil alle kunne se de fleste opplysningene
som inngår i registeret.
Noen opplysninger,
for eksempel personnummer og oppholdsstatus, vil inngå i registeret
uten å bli offentliggjort. I den grad slike opplysninger er nødvendige, bør
opplysningene innhentes direkte fra tolken eller gjennom andre mekanismer
hos tolkebestilleren.
I høringen ble det
etterspurt en mulighet for tegnspråktolker til å bli oppført i registeret.
Departementet bemerker til dette at det er dagens nasjonale tolkeregister
som skal fornyes. Dette registeret omfatter kun talespråktolker.
Departementet foreslår
at avgjørelser om oppføring i registeret regnes som enkeltvedtak.
Oppføring i registeret kan ha betydning for tolkenes tilgang til
tolkeoppdrag, og vedtaket om oppføring eller utestengelse kan dermed
påvirke inntektsgrunnlaget for den enkelte tolk. Det er presisert
at departementet er klageinstans.
Noen høringsinstanser
har påpekt at behandlingsgrunnlaget for tolkenes behandling av personopplysninger
er uklart. Departementet bemerker at tolkebestillere må forsikre
seg om at de har tilstrekkelig behandlingsgrunnlag for seg selv
og tolken for sin egen virksomhet.
Flere høringsinstanser
savner en omtale av personvernforordningens rettighetsbestemmelser
og en vurdering av eventuelle behov for spesifikke unntak etter personvernforordningen
artikkel 23. Etter departementets vurdering, jf. omtale i proposisjonens
pkt. 4.4, er det ikke behov for spesifikke unntak etter personvernforordningen
artikkel 23.
IMDi har fremhevet
at det i fremtiden kan være ønskelig å innhente opplysninger og
utveksle relevante data med andre offentlige virksomheter, relatert
til elektronisk datautveksling. Det vises til behov for et lovgrunnlag
for automatisering for å kunne etablere gode og brukerorienterte
tjenestekjeder. Departementet vil vurdere dette innspillet i det
videre arbeidet med tolkeloven.
Departementet opprettholder
forslaget om en forskriftshjemmel, se forslag til § 25 c fjerde
ledd. Det kan blant annet gis forskrift om formelle krav for oppføring i
Nasjonalt tolkeregister, og hvilke språklige og tolkefaglige ferdigheter
som kreves for å være oppført i registeret. Departementet kan videre
gi forskrift om tolkers opplysningsplikt og om hvilke opplysninger
som kan inngå i Nasjonalt tolkeregister. Det fremgår også at departementet
kan gi forskrift om advarsel og utestengelse fra Nasjonalt tolkeregister.