Forslag
4 og 5 om å gjennomgå hele au pair-ordningen for å sikre au pairer
mot utnyttelse og farlige situasjoner, og om å gjennomgå rettighetene
til au pairer i vekslingen mellom familier
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, viser til at au pair-ordningen ble grundig
evaluert av Fafo i 2009. I etterkant av evalueringen (2011) foretok
departementet en gjennomgang av hele ordningen som førte til flere
endringer i regelverk og praksis med sikte på å styrke kulturaspektet
og hindre at au pairer utnyttes som billig arbeidskraft.
Flertallet viser til at det
er behov for en fortløpende vurdering av behovet for endringer av
regelverket for å sikre au pairene mot utnyttelse og farlige situasjoner.
Selv om en rekke tiltak i regelverket og praksis er gjennomført
siden 2011, meldes det fortsatt om vertsfamilier som utnytter ordningen
og utsetter au pairer for utnyttelse og farlige situasjoner.
Flertallet mener det er urovekkende
at aktører på feltet melder om at mange brudd aldri blir rapportert til
utlendingsmyndighetene, av frykt for at forholdet vil få negative
konsekvenser for au pairens muligheter til fortsatt opphold i Norge.
Flertallet viser til svarbrev
fra statsråder der det understrekes at Justis- og beredskapsdepartementet
vil følge med på praksis, og vurdere om det er forhold ved regelverket
eller praksis som bør endres for å sikre au pairene ytterligere.
Flertallet viser til at departementet
jobber med oppfølgingen av to anmodningsvedtak fra Stortinget om
å innføre varig utestengelse fra au pair-ordningen for vertsfamilier
som utnytter au pairer.
Flertallet viser også til
at departementet også har bedt UDI om å se nærmere på informasjonen
som gis utad om bytte av vertsfamilier for å sikre at den er tydelig
for alle aktører, og vurdere om det er behov for justeringer i regelverket.
I den anledning vil det også bli vurdert om det er behov for å innføre
endringer for å styrke rettighetene til au pairene, slik det foreslås
i forslag nr. 5 i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener regelverksendringer og utviklingen
de ti årene som har gått siden Fafo-evalueringen, åpner for at det
er relevant med en ny gjennomgang for å se på hvordan endringene
har fungert, og for å se på nye måter å styrke au pairenes rettigheter
i Norge på. Au pairenes rettigheter i vekslingen mellom familier
bør inngå i vurderingen. På denne bakgrunn støtter disse medlemmer intensjonene
i representantforslagets forslag 4 og 5.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det i dag ikke
stilles krav til at det bor barn i vertsfamilien. Dette medlem mener det må
stilles et krav til at vertsfamilien har hjemmeboende barn. Barna
bør også være unge nok til at au pairen får reelle oppgaver knyttet
til arbeid med barna.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti minner
om at hovedhensikten med au pair-ordningen er kultur- og språkutveksling,
uavhengig av om det er barn i familien eller ikke. Historikken viser
dog at det hovedsakelig er barnefamilier som benytter seg av au pair.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at au pairer i dag
kan ha flere tilsvarende opphold bak seg i andre sammenlignbare
land. Det bør diskuteres hvor mye kulturutvekslingsutbytte au pairene
får av et opphold i Norge etter flere år som au pair i Europa. Ordningen
har per i dag en aldersgrense på 29 år på søknadstidspunktet, og
en lavere aldersgrense bør vurderes.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere en lavere øvre aldersgrense for au pair.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at den øvre aldersgrensen på 29 år sammenfaller med den øvre
aldersgrensen i Europarådsavtalen om au pair. Disse medlemmer mener det
er hensiktsmessig å følge denne øvre aldersgrensen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreslå endringer i lovverket som stiller krav om
at det skal være mindreårige barn, i vertsfamilien.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det ikke er tillatt
for au pairen å ha egne barn og at dette må følges opp fra myndighetenes side.
Dette medlem mener det bør
bli lettere å bytte vertsfamilie. I dag er familiebytte en omfattende
prosess for au pairer fra land utenfor EU, der au pairene selv må betale
nytt gebyr (ca. 5 000 kroner) til UDI, og ta risikoen med et eventuelt
avslag. En slik tilleggskostnad som gebyret er, bidrar til at au
pairer kan vegre seg for å rapportere om lovbrudd, kontraktsbrudd
og manglende kulturutveksling fra familienes side. Dette medlem mener det er
urimelig å legge ansvaret på au pairen dersom vertsfamilien bryter
regelverk og premisser for ordningen. Dette medlem mener derfor
at kravet om gebyret bør fjernes eller pålegges den familien som
har brutt kontrakten. Dette
medlem viser til at det skal være tillatt at au pairen begynner
å jobbe hos den nye familien selv om UDI ikke har ferdigbehandlet
arbeidstillatelsen. Dette vil være langt lettere dersom en har som
forutsetning at familier må screenes på forhånd, enten av en organisasjon
eller av myndighetene.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen enten fjerne kravet om gebyr for å bytte vertsfamilie
eller pålegge gebyret til vertsfamilien som har brutt kontrakten.»
Dette medlem mener
myndighetene bør følge opp au pairene tettere etter ankomst, blant
annet gjennom krav til dokumentert deltagelse på obligatoriske kurs.
Ordningen krever at vertsfamiliene betaler for norskkurs, men det
er ikke obligatorisk at au pairen faktisk deltar. De fleste au pairer
i Norge i dag kommer uten organisasjon, og stiller svakt dersom
de får problemer når de er i Norge. Dette medlem mener det bør
være obligatorisk at au pairen deltar på kurs, enten norskkurs eller
kulturkurs, og at vertsfamilien må fremlegge bekreftelse på at au
pairen faktisk har deltatt på kurset.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag som forplikter vertsfamilien å dokumentere
deltakelse på obligatoriske kurs.»
Dette medlem mener
også at det bør bli lettere å svarteliste vertsfamilier som ikke
følger opp kulturutvekslingsdelen av ordningen. I dag er det kun
svært alvorlige lovbrudd som gir karantene.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stramme inn reglene slik at mislighold fra vertsfamilien
medfører utestengelse fra ordningen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
denne påstanden om at kun svært alvorlige lovbrudd gir karantene
er feil og viser til at det har blitt ilagt karantene når en au
pair blant annet ble nektet adgang til å studere norsk.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at utlendingsloven § 27 b delvis
ivaretar dette i dag. Videre vises det til vedtak 743 og 744 fattet
ved behandling av Representantforslag 54 S (2016–2017). Disse medlemmer forutsetter
at Stortingets vedtak følges opp.