Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg,
Marianne Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Hans Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, viser til at meldinga gjer greie for omfanget
av eksporten av våpen, ammunisjon og anna militært materiell i 2018.
Det handlar om kva varer, tenester og teknologi knytt til desse
varene som blei eksportert, til kva mottakarland og verdien av eksporten.
Meldinga gjer også greie for norsk eksportkontrollpolitikk, gjeldande
regelverk samt Utanriksdepartementet si handsaming av søknader om
eksport av forsvarsmateriell, teknologi og tenester til militære
føremål. Det vert også i meldinga informert om det internasjonale
samarbeidet om eksportkontroll og ikkje-spreiing.
Komiteen ser positivt på arbeidet
som er gjort dei seinare åra for å sikre størst mogleg innsyn i
eksport av forsvarsmateriell frå Noreg. Komiteen meiner at auka innsyn
og informasjon har medverka til ein meir open sektor og ein breiare
samfunnsdebatt om forsvarsmaterielleksporten.
Komiteen ser det difor som
positivt at Noreg si rapportering innanfor ramma av FN-avtala om
handel med våpen og militært materiell (ATT) også i år vil bli gjort
offentleg, og at eit engelsk samandrag av stortingsmeldinga vil
medverke til større openheit om våpeneksport også internasjonalt.
Komiteen vil peike på at eit
strengt regelverk, open informasjon om eksporten og brei debatt
gjennom stortingsmeldinga medverkar til transparens og sikrar legitimiteten
til norsk eksport av forsvarsmateriell.
Komiteen understrekar at eksportkontrollen skal
sikre at forsvarsmateriell som blir utført frå Noreg, berre skal
gå til mottakarar og mottakarland som er innanfor Utanriksdepartementet
sine retningsliner for handsaming av lisenssøknader. Komiteen viser
her til at hovudprinsippet i denne samanhengen er Stortinget sine
vedtak av 1959 og 1997. Komiteen merkar
seg at retningslinene seinast blei oppdaterte i mai 2019 for ytterlegare
å gjere tydeleg omsynet til ATT sin artikkel 7.
Komiteen vil peike på at forsvarsindustrien
sine kontraktar ofte går over mange år. Ulik fordeling av leveransar
kan gjere at eksportverdien varierer frå år til år. I 2018 har dette
ført til sterk vekst i eksporten til USA, medan eksporten til Oman
har falt mykje.
Komiteen noterer seg at den
samla verdien av eksport av forsvarsmateriell frå Noreg i 2018 var
om lag 5,8 mrd. kroner, av dette utgjorde forsvarsrelaterte varer
i underkant av 4,8 mrd. kroner. Komiteen merkar seg at av dette
utgjorde eksporten av A-materiell (i hovudsak våpen og ammunisjon)
i overkant av 3,9 mrd. kroner og B-materiell (anna militært materiell)
om lag 870 mill. kroner.
Komiteen merkar seg at verdien
av forsvarsrelaterte tenesteytingar, reparasjonar, produksjonsrettar
og formidling til utanlandske mottakarar i 2018 utgjorde i underkant
av 517 mill. kroner. Komiteen viser
vidare til at eksporten av fleirbruksvarer (sivile varer omtala
på UDs liste II) til militære mottakar, i 2018 vart auka med 22
pst. i høve til 2017.
Komiteen merkar seg at dei
største mottakarane av forsvarsmateriell frå Noreg er NATO-landa,
samt Sverige og Finland. I 2018 gjekk 78 pst. av Noreg sin eksport av
A-materiell til NATO-landa, samt Finland og Sverige, medan 62 pst.
av eksportert B-materiell gjekk til dei same landa. Komiteen merkar
seg at det blei gitt 11 avslag på lisenssøknader for varer omfatta
av liste I og liste II til militært sluttbruk.
Komiteen ser det som særs viktig
for norsk beredskap at Noreg har ein eigen forsvarsindustri. Komiteen vil
også understreke at produksjon og eksport av forsvarsmateriell står
for ei stor verdiskaping i Noreg og medverkar til forsking og utvikling
av teknologi som også kan brukast sivilt. Komiteen viser til at mange
av bedriftene er lokalisert i dei same områda, men at det finst
underleverandørar i nær alle fylka. For desse bedriftene er produksjon
av forsvarsmateriell avgjerande for næringsutvikling og arbeidsplassar
lokalt.
Komiteen vil peike på viktigheita
av at norsk forsvarsindustri kan drive eksportverksemd basert på
føreseielege og langsiktige rammevilkår.
Komiteen meiner samstundes
det er viktig at Noreg praktiserer eit strengt eksportkontrollregelverk.
Våpen og ammunisjon skal ikkje seljast til land der det er krig
eller krig truar, eller til land der det er påvist alvorlege brot
på menneskerettane. Komiteen meiner
det er viktig å ha felles internasjonale reglar om sal av våpen og
teknologi. Komiteen stør
regjeringa sitt arbeid i relevante fora for å fremje høge internasjonale
kontrollstandardar når det gjeld eksport av forsvarsmateriell.
Komiteen merkar seg at regjeringa
ynskjer å vidareføre den strenge føre-var-lina. Dette førte mellom anna
til stans i lisensiering av B-materiell og fleirbruksvarer for militær
bruk til Saudi-Arabia i november 2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
tilhengere av at Norge skal ha en egen forsvarsindustri – av beredskapshensyn
for vårt eget forsvar, for viktige arbeidsplasser og eksportinntekter og
for å kunne utnytte forsvarsindustriens teknologiutvikling i andre
bransjer. Samtidig skal Norge ha et meget strengt regelverk for
eksport av forsvarsmateriell. Våpen skal ikke selges til land hvor
det er krig eller krig truer, eller til land hvor det er påvist
alvorlige brudd på menneskerettighetene.
Disse medlemmer viser til den
svært alvorlige humanitære situasjonen i Jemen. En Saudi-Arabia-ledet koalisjon
av gulfstater – med De forente arabiske emirater som nest største
militære bidragsyter – har siden mars 2015 vært militært involvert
i konflikten i Jemen. Et ekspertpanel opprettet i henhold til FNs
sikkerhetsråds resolusjon 2140 (2014) har siden 2016 framlagt årlige
rapporter der det framkommer sterk bekymring for de humanitære konsekvensene
av konflikten i Jemen og for brudd på humanitærretten. I tillegg
er det i 2019 kommet fram informasjon om at De forente arabiske emirater
har viderelevert militært materiell til grupper som opererer i Jemen.
Regjeringen tillot dessverre eksport til landene militært involvert
i Jemen også etter de første alvorlige rapportene fra FN-ekspertpanelet
opprettet i henhold til Sikkerhetsrådets resolusjon 2140 (2014).
I løpet av 2016 og 2017 ble det eksportert våpen og ammunisjon til
en verdi av 163 mill. kroner til De forente arabiske emirater. Etter
flere år med en uforutsigbar og skiftende praksis ble eksport av
A-materiell til De forente arabiske emirater stanset 3. januar 2018.
Utenriksdepartementet offentliggjorde 9. november 2018 en suspensjon
av alle eksportlisenser til Saudi-Arabia. Likevel ble det i 2017
eksportert forsvarsmateriell (B-materiell) til Saudi-Arabia til
en verdi av 41 mill. kroner. Etter disse medlemmers vurdering
tilsier den vedvarende alvorlige situasjonen i Jemen at terskelen
bør være svært lav for å avslå lisenssøknader til land militært
involvert i Jemen.
Disse medlemmer viser til regjeringens
tilsvar til det skriftlige innspillet fra Norges institusjon for menneskerettigheter
(NIM), Stortingets eget organ for å ivareta og beskytte menneskerettighetene,
fremmet i november 2018 i forbindelse med stortingsbehandlingen
av den forrige eksportmeldingen, Meld. St. 19 (2017–2018). NIM stilte
bl.a. spørsmål om hvorvidt Utenriksdepartementets praktisering av
Stortingets 1959-vedtak utgjør en feilaktig innsnevring av rekkevidden
av FNs våpenhandelsavtale (ATT) artikkel 7 og prinsippet om at all
forsvarseksport må vurderes i lys av mulige konsekvenser for fred
og sikkerhet, risiko for brudd på internasjonale menneskerettigheter,
internasjonal humanitærrett, internasjonale regler om terrorisme
og regler om transnasjonal organisert kriminalitet. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen slutter seg til NIMs presisering om at ATT gjelder
for alle kriger og konflikter, og at regjeringen anser seg bundet
av både 1959-vedtaket og ATT som særlige avslagsgrunnlag.
Disse medlemmer legger til
grunn at Stortingets kontroll av Utenriksdepartementets utstedelse
av eksportlisenser for forsvarsmateriell ikke kan foregå i sanntid,
men for at systemet skal fungere etter hensikten, kan det heller
ikke bli for lang avstand i tid mellom beslutningene om utstedelse
av eksportlisenser og Stortingets kontroll gjennom behandlingen
av de årlige stortingsmeldingene. Stortinget har ved flere anledninger
gjennom anmodningsvedtak bedt regjeringen om å legge fram de årlige
eksportkontrollmeldingene senest i løpet av andre kvartal etter
at eksportåret er gjennomført. Disse medlemmer merket seg at eksportkontrollmeldingen
for 2018 ble framlagt 7. juni 2019. Disse medlemmer legger til
grunn at det i denne omgang ikke skulle være nødvendig å fremme
forslag om et eget anmodningsvedtak, men vil likevel uttrykke en
klar forventning om at også eksportmeldingen for 2019 legges fram
innen utgangen av andre kvartal 2020.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Norge ikke skal eksportere forsvarsmateriell dersom det er en åpenbar
fare for at utstyret kan bli brukt til intern undertrykking. Disse medlemmer viser
videre til den økte eksporten til blant annet Saudi-Arabia siste
år. Disse medlemmer viser
til at sikkerhetsapparatet i Saudi-Arabia er instrumentelt i omfattende
trakassering, fengsling og tortur av menneskerettighetsforkjempere,
systematisk diskriminering av kvinner og minoriteter og hundrevis
av henrettelser hvert år. Militæret og sikkerhetsapparatet er knyttet
tett sammen, og ethvert bidrag til å styrke militæret styrker regimets evne
til å begå menneskerettighetsbrudd. Disse medlemmer mener dette
viser at regelverket tolkes for svakt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse all eksport av norsk militært materiell til
stater der militæret og det øvrige sikkerhetsapparatet er instrumentelle
i systematiske og alvorlige menneskerettighetsbrudd.»
«Stortinget
ber regjeringen tolke kriterie 2 i UDs retningslinjer for eksportkontroll
vedrørende menneskerettighetssituasjonen i mottakerland strengere
enn i dag, og sikre at Norge ikke eksporterer militært utstyr til regimer
som er ansvarlige for utstrakte menneskerettighetsbrudd.»
Dette medlem merker
seg at norsk juridisk teori og rettspraksis tilsier at det ikke
er av direkte rettslig betydning for forvaltningens kompetanse om
ATT-artiklene kun inngår i Utenriksdepartementets retningslinjer, eller
om de også kommer til uttrykk i lov eller forskrift. Samtidig vil dette medlem understreke
at det å inkludere den internasjonale våpenhandelsavtalens bestemmelser
i nasjonal lovgivning kan ha en viktig signaleffekt overfor andre
land med et svakere embetsverk enn vi har i Norge.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak som sikrer
at ATT artikkel 6 og 7 inkluderes i lov eller forskrift.»
Dette medlem påpeker
at sluttbrukererklæring skal sikre at norske strategiske varer ikke
havner på avveie. For at en sluttbrukererklæring skal oppfylle formålet,
er det essensielt at eksporten kontrolleres også i etterkant av
at eksporten har funnet sted. Dette medlem påpeker at kontrollmekanismene
for håndheving og etterlevelse av sluttbrukererklæring bør styrkes,
og viser til et notat fra Stortingets utredningsseksjon datert 12. februar
2016, som konkluderer:
«[...] Norge ser
ut til å ha et betydelig større spillerom enn det vi hittil har
brukt når det gjelder å utforme krav til våpenkontroll, sluttbrukererklæringer og
kontrollregimer. Slik vi tolker det vil det også gjelde de kravene
vi setter til eksport av forsvarsmateriell til andre land innenfor
NATO-alliansen.»
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at krav om sluttbrukerdokumentasjon blir praksis
ved all eksport av forsvarsmateriell, også til NATO-land og nære
allierte.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å utvikle kontrollmekanismer
som muliggjør håndheving av sluttbrukererklæring.»
Dette medlem påpeker
at det er behov for økt åpenhet om og innsyn i begrunnelser for
innvilgelser av søknader om eksportlisens, samt at disse begrunnelsene
må knyttes til kriterier som legges til grunn for norsk eksportkontroll.
Dette er en nødvendig forutsetning for å kunne etterprøve vurderingene
på en hensiktsmessig måte. Dette medlem viser til praksisen
i Nederland, der tilslag på eksportlisenser over en viss sum, unntatt til
de nærmeste allierte, rapporteres til parlamentet i et offentlig
brev med detaljer om vurderingen av kriterier opp mot søknaden innen
to uker fra søknaden er innvilget.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen offentliggjøre begrunnelser for avslag på og innvilgelser
av lisenssøknader til land utenfor NATO.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke åpenheten i norsk eksportkontroll, og utrede
muligheten for å innføre en lignende praksis som den i Nederland,
der parlamentet informeres offentlig om tilslag på eksportlisenser
over en viss sum med detaljer om vurderingen av kriterier opp mot
søknaden, unntatt til de nærmeste allierte, innen to uker fra søknaden
er innvilget.»
Dette medlem viser
til den pågående konflikten i Jemen og den humanitære krisen som
følger av den. Dette
medlem viser også til rapporten fra september 2019 fra FNs
ekspertgruppe for Jemen som dokumenterer grove og systematiske brudd
på menneskerettighetene og humanitærretten, og at disse kan innebære
krigsforbrytelser. Dette
medlem mener de beslutningene som er fattet rundt det å stanse
deler av eksporten til Emiratene og Saudi-Arabia, er riktige og
viktige. Samtidig mener dette medlem at økningen i
eksporten til disse landene rimer dårlig med det regjeringen kaller
en «føre-var»-holdning og en «særlig årvåkenhet» for å eksportere
B-materiell til de nevnte landene. Dette medlem vil også understreke
viktigheten av offentlighet rundt disse spørsmålene.
På dette grunnlag
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse all eksport av norsk militært materiell og
flerbruksvarer til landene som deltar i intervensjonen i Jemen.»
«Stortinget
ber regjeringen granske eksporten som er funnet sted siden intervensjonen
i Jemen startet, for å sikre at norsk materiell ikke er brukt i
Jemen-krigen.»
«Stortinget
ber regjeringen holde Stortinget orientert ved endringer i eksportpraksis
til landene som deltar i koalisjonen som intervenerer i Jemen.»
Dette medlem viser
til Tyrkias intervensjon i kurdiske områder i Nord-Syria. Dette medlem mener
det er positivt at regjeringen har fordømt krigshandlingene, stanset
inngåelse av nye lisenser og varslet en gjennomgang av alle eksisterende
lisenser. Dette medlem mener
videre at et tydelig politisk signal overfor Tyrkia ville være å
stanse all eksport inntil krigshandlingene opphører.
Dette medlem fremmer på dette
grunnlag følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse all eksport av norske våpen og forsvarsmateriell
til Tyrkia inntil krigshandlingene mot kurdiske områder i Nord-Syria
opphører.»