Tilbudet
i kommunene og samarbeid med spesialisthelsetjenesten
Komiteen viser til barselretningslinjen
fra 2014, hvor det går tydelig frem at den kommunale helse- og omsorgstjenesten
og spesialisthelsetjenesten har et felles ansvar for organiseringen
av et sammenhengende og helhetlig tilbud i svangerskaps-, fødsels-
og barselomsorgen. Der fremgår det også at spesialisthelsetjenesten ikke
skal bygge ned sitt tilbud før kommunene har utviklet et godt nok
tilbud for oppfølging av mor og barn.
Komiteen viser til at en velfungerende
følgetjeneste er viktig for tryggheten til de fødende, og ser positivt
på at helseregionene i 2019 fikk i oppdrag å kartlegge følgetjenesten,
med frist for rapportering i mars 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det fortsatt er behov for flere jordmødre i kommunene. Flertallet viser
til at jordmorkapasiteten i kommunene er bygget opp over flere år,
og at det har vært en nær dobling av antall jordmorårsverk fra 2013
til 2017. I 2013 var det 279 jordmorårsverk i kommunene, mens det
innen utgangen av 2019 vil være om lag 540. Flertallet mener dette er
en svært positiv utvikling. Flertallet viser til at veksten
i antall årsverk fortsetter også i 2018.
Flertallet viser til at regjeringen
gjeninnførte lovkravet om jordmorkompetanse i kommunene fra 1. januar
2018. Tall fra SSB viser at 98,8 pst. av alle kommuner har tilgjengelig
jordmorkompetanse gjennom blant annet tilsatt jordmor, interkommunalt
samarbeid eller samarbeid med spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er positivt at det er blitt flere jordmødre i kommunene de siste
årene, men vil påpeke at økningen ikke er i samsvar med behovet
og det økte ansvaret som kommunene har fått. Anslag fra Jordmorforeningen
i 2018 viste at det på landsbasis mangler mellom 600–700 jordmorårsverk
dersom kommunene skal ha en forsvarlig hjemmebasert barselomsorg
og oppfylle retningslinjene for både svangerskapsomsorgen og barselomsorgen.
Disse medlemmer mener at alle
kvinner skal ha tilgang til et fødetilbud av høy kvalitet uavhengig
av hvor i landet de bor. For å sikre trygg fødselsomsorg i et land
med ulik geografi, avstander og værforhold, er det viktig med en
helhetlig tjeneste gjennom både svangerskap, fødsel og i barselomsorgen.
I tillegg til fødeavdelinger og fødestuer med både nok kapasitet
og kompetent personale, er det behov for en styrking av jordmortjenesten
i kommunene. Kvinner med mer enn 90 minutters reisevei til sykehuset
har krav på følgetjeneste, men denne tjenesten fungerer ikke etter
intensjonen i mange av landets kommuner. De prehospitale tjenestene
er avgjørende for at kvinner ved behov kommer raskt til riktig fødeinstitusjon.
Tilgang på nok og kompetent personale legger grunnlaget for trygge
og gode fødselsopplevelser. Det er viktig for disse medlemmer at fødeavdelingene
bemannes på en slik måte at man kan gi god fødselsomsorg når det
er flere fødende samtidig. Særlig ved de store fødeavdelingene meldes
det om for høyt arbeidspress, noe som har resultert i at kvinner ifølge
Den norske jordmorforening har endt opp med å føde hjemme fordi
de har blitt bedt om å holde igjen hjemme for lenge.
Disse medlemmer støtter forslaget
om å ikke legge ned eksisterende fødeavdelinger, fordi det er en berettiget
frykt flere steder i landet for at fødetilbud legges ned før fullgode
alternativ er på plass. Derfor støttet disse medlemmer i 2018 også
forslag i Innst. 280 S (2017–2018), som også flertallet i Stortinget
stilte seg bak, om å sikre en trygg og fremtidsrettet fødselsomsorg ved
å sikre dagens fødeinstitusjoner (vedtak 750).
Disse medlemmer mener det
viktigste i fødetilbudet er at kvinner skal føde trygt. Disse medlemmer mener
dagens struktur på fødetilbudet er god, og står ved de kvalitetskravene
som ble innført under den rød-grønne regjeringen. Disse medlemmer vil understreke
at det må være kvalitet og ikke økonomi som styrer fødetilbudet
i Norge.
Disse medlemmer mener nærhet
og tilgjengelighet er et viktig aspekt når man vurderer kvaliteten ved
fødetilbudet, men at momenter som lav risiko for feilbehandling
og erfarne fagfolk også må veie tungt. Norge må fortsette å ha et
differensiert og desentralisert fødetilbud som passer vår geografi.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre et grunnleggende prinsipp for fødselsomsorgen
om at familier må sikres et nært og tilgjengelig fødetilbud av høy
kvalitet, uavhengig av bosted, og sikre at helseforetakene styrer etter
dette.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvorvidt forsterket fødestue, som omtalt
i St.meld. nr. 12 (2008–2009) En gledelig begivenhet, i større grad
kan benyttes enn i dag.»
Disse medlemmer mener
at fødselsomsorgen er særlig lite egnet for innsatsstyrt finansiering,
da eksempelvis god bemanning som kan hindre komplikasjoner, må tas
av rammebudsjettet, mens komplikasjoner gir økt utbetaling.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en sak om å rammefinansiere fødselsomsorgen,
slik at kvalitet blir premiert og at en sikrer forsvarlig bemanning
som et akuttilbud.»
Disse medlemmer merker
seg at det nå er opptil de regionale helseforetakene å videreføre
innsatsstyrt finansiering ned til hvert enkelt helseforetak, og
at det er helseforetakene som bestemmer hvorvidt hvert enkelt sykehus
og/eller fødeavdeling skal rammefinansieres eller også finansieres
ved innsatsstyrt finansiering. Disse medlemmer viser til
at da innsatsstyrt finansiering ble innført, var det ikke ment å
fungere helt ned på sykehus- og avdelingsnivå. Disse medlemmer vil påpeke
at regjeringen helt enkelt kan sikre rammefinansiering av fødeavdelinger
og kvinneklinikker ved å ta dette opp som styringssignal i oppdragsdokument
til de regionale helseforetakene for 2020.
Disse medlemmer er bekymret
for at innsatsstyrt finansiering av sykehusene, hvor hvert inngrep
utløser en gitt takst, kan gå på bekostning av en riktig bemanning
av fødeavdelingene. I denne modellen utløses det midler hvis man
behandler komplikasjoner ved fødsler, mens høyere bemanning i utgangspunktet
er en ren utgiftspost.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti flere ganger de siste
årene har fremmet forslag i Stortinget om å rammefinansiere fødselsomsorgen,
jf. Dokument 8:118 S (2016–2017), Innst. 462 S (2016–2017), og Dokument 8:2
S (2015–2016), Innst. 197 S (2015–2016), og har fått støtte fra
Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at VGs gjennomgang av følgetjenesten viste at antall kommuner
med en reisetid på over to timer til nærmeste fødeavdeling har økt
fra 5 pst. i 2012 til 18 pst. i dag. Samtidig mangler 77 kommuner
følgetjeneste fra foretaket. Særlig er dette en utfordring i de
nordligste fylkene. Disse
medlemmer mener at dette ikke er akseptabelt.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart sikre at gravide som har rett på følgetjeneste,
får det, gjennom å sørge for at helseforetakene har nødvendige avtaler med
jordmødre på plass, og utvide adgangen til å betale etter takst.»
Disse medlemmer viser
til at følgetjenesten, ifølge Jordmorforbundet i Norsk Sykepleierforbund
og Den norske jordmorforening, flere steder svekkes som følge av
at finansieringen av tjenesten ble endret i oktober 2018.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser i den
anledning til Dokument 8:4 S (2019–2020) om å be regjeringen fremme
lovforslag om å gi helseforetakene en plikt til å sikre jordmorberedskap
og tilby følgetjeneste til alle fødende som har mer enn 60 minutters
reisevei fra bosted til fødested.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det er en stor utfordring i overføringen fra spesialisthelsetjenesten
til kommunehelsetjenesten. I Meld. St. 11 (2018–2019) Kvalitet og pasientsikkerhet
2017 blir det slått fast at det i fødselsomsorgen er en
særlig utfordring i overgangen fra spesialisthelsetjenesten til
kommunehelsetjenesten. Tilsvarende observasjon blir gjort i rapporten
Helseatlas for fødselshjelp 2015–2017, der man blant annet kan lese
følgende i forordet:
«Selv om det mange
steder er bygd ut et godt tilbud er det for stor variasjon, både
i bruk av kommunale tjenester og spesialisthelsetjenester. Dette
kan tyde på manglende avklaring av ansvar mellom spesialisthelsetjenesten
og kommunalt nivå. Kanskje er det behov for at helseforetakene og
kommunene går sammen og retter et kritisk blikk mot organiseringen
og prioriteringen av barselomsorgen.»
Disse medlemmer viser til
at flere aktører under komiteens høring påpekte at man er langt
fra å oppfylle retningslinjene for barselomsorg, og at det er store variasjoner
i tilbudet til helt ferske familier. Disse medlemmer er derfor
bekymret for at helseforetakene likevel planlegger nye sykehus under
forutsetning om at barselomsorgen er god nok til å ta imot nybakte mødre
enda tidligere.
Disse medlemmer viser til
at det er langt fram til kommunene har nødvendig jordmordekning.
En av årsakene til det er at kommunene ikke ansetter jordmødre,
eller utlyser små stillinger. Mens det ikke koster kommunene noe
når innbyggerne benytter seg av fastlege som får statlige refusjoner,
betales jordmor over kommunens budsjetter. Dette er en medvirkende
årsak til at mange ikke får oppfølging av jordmor i svangerskapet,
til tross for at det er bedre for den gravide og mindre kostbart
for samfunnet. Disse
medlemmer hadde forventet at en vedtatt gjennomgang av finansieringsordning
for kommunejordmødre var klar til behandling i forslag til statsbudsjett
for 2020. Disse
medlemmer merker seg også at det er behov for full gjennomgang
av takster som gjelder for samarbeid og koordinering av tjenester
mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. Disse medlemmer forventer
at arbeidsgruppen som er satt ned, også kommer med konkrete forslag
til et forbedret takstsystem, og at dette legges fram for Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i sammenheng med arbeidsgruppen som ser på finansiering
av fødselsomsorg, komme tilbake til Stortinget med et
forslag om en finansieringsordning for kommunejordmødre som sikrer
at kommunene ikke taper penger på å bruke kommunejordmor i stedet
for fastlege i oppfølging av gravide.»