vedtak til lov
om endringer i referanserenteloven
mv.
(gjennomføring av referanseverdiforordningen)
I
I lov 29. juni 2007
nr. 75 om verdipapirhandel gjøres følgende endringer:
§ 2-4 syvende og åttende
ledd skal lyde:
(7) Med derivater
menes finansielle instrumenter som nevnt i første ledd nr. 3 og § 2-2 første
ledd nr. 4 til 10.
(8) Med varederivater
menes finansielle instrumenter som nevnt i første ledd nr. 3 som er knyttet
til en vare eller underliggende instrument som nevnt i § 2-2 første ledd
nr. 10, eller finansielle instrumenter som nevnt i § 2-2 første
ledd nr. 5, 6, 7 og 10.
§ 3-1 første ledd skal lyde:
(1) EØS-avtalen vedlegg
IX forordning (EU) nr. 596/2014 (markedsmisbruksforordningen), som endret ved forordning (EU)
2016/1011 om referanseverdier, gjelder som lov med de
tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og
avtalen for øvrig.
§ 19-11 åttende ledd tredje
punktum skal lyde:
Dersom dom som nevnt
i første punktum avsies etter at vinning er inndratt, og den ansvarlige
ikke har midler til å dekke kravet, skal den inndratte vinningen tilbakeføres
til skadelidte i den grad det er nødvendig for å betale det beløpet
som er fastsatt i dommen.
II
I lov 4. desember
2015 nr. 95 om fastsettelse av referanserenter gjøres følgende endringer:
Lovens tittel
skal lyde:
Lov om fastsettelse av finansielle
referanseverdier (referanseverdiloven)
§§ 1 til 13 skal lyde slik:
§ 1
Referanseverdiforordningen
(1) EØS-avtalen vedlegg
IX forordning (EU) 2016/1011 (om indekser brukt som referanseverdier
i finansielle instrumenter og finansielle kontrakter eller for å måle
resultatet i investeringsfond (referanseverdiforordningen)) gjelder
som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll
1 til avtalen og avtalen for øvrig.
(2) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her og i forskrift
gjøre endringer i, herunder fastsette unntak fra, bestemmelsene
gjennomført i første ledd til gjennomføring av Norges forpliktelser
etter EØS-avtalen. Departementet kan også av hensyn til å etablere
et helhetlig system for referanseverdier fastsette forskrifter som
gir nærmere regler om referanseverdier tilknyttet klimagassutslipp
og publisering av informasjon om referanseverdiers betydning for bærekraftsmål.
Forskriften kan også forlenge tiden administratorer og bidragsytere
kan gis pålegg som nevnt i referanseverdiforordningen artikkel 21
og artikkel 23.
(3) Når det i loven
her vises til referanseverdiforordningen, menes forordningen slik
den til enhver tid er gjennomført og endret etter første eller annet
ledd.
(4) Departementet
kan i forskrift gi regler om referanseverdier, administratorer av
referanseverdier, fastsettelse av referanseverdier, bidragsytere
til referanseverdier og publisering av referanseverdier dersom dette er
nødvendig av hensyn til finansiell stabilitet og sikre og velfungerende
markeder.
§ 2
Tillatelse til eller godkjenning av administratorer
Finanstilsynet gir
tillatelse til eller godkjenner registrering av administratorer
av referanseverdier etter referanseverdiforordningen. Finanstilsynet
kan trekke tilbake eller suspendere en tillatelse eller godkjenning
etter artikkel 35 i referanseverdiforordningen.
§ 3
Tilsyn mv.
(1) Finanstilsynet
er nasjonal tilsynsmyndighet etter referanseverdiforordningen og
fører tilsyn med overholdelse av bestemmelser gitt i eller i medhold
av denne loven.
(2) Bidragsytere
til en referanseverdi omfattet av referanseverdiforordningen kan
pålegges opplysningsplikt og retting etter bestemmelsene i finanstilsynsloven
for så vidt gjelder deres virksomhet omfattet av loven her.
§ 4
Særskilt opplysningsplikt for bidragsytere til en varereferanseverdi
Finanstilsynet kan
kreve at bidragsytere til referanseverdier som nevnt i
referanseverdiforordningens artikkel 3 nr. 1 punkt 23 utleverer
opplysningene i standardisert format, og kan kreve utlevert transaksjonsrapportering.
I tillegg kan Finanstilsynet kreve direkte tilgang til handelssystemene.
§ 5
Opplysningsplikt for enhver ved mistanke om overtredelse
(1) Dersom Finanstilsynet
har mistanke om overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold
av denne loven, kan enhver pålegges å gi de opplysninger Finanstilsynet
krever, herunder stille til muntlig forklaring.
(2) Opplysningsplikten
i første ledd gjelder uten hinder av taushetsplikt, med unntak av
opplysninger som vedkommende ville vært forhindret fra å gi i en straffesak.
Opplysningsplikten gjelder uansett uten hinder av:
-
a) lovbestemt taushetsplikt
som ellers påhviler skattemyndigheter og myndigheter som har til
oppgave å overvåke offentlig regulering av ervervsvirksomhet,
-
b) taushetsplikt
etter folkeregisterloven,
-
c) taushetsplikt
etter valutaregisterloven,
-
d) taushetsplikt
som nevnt i ekomloven § 2-9 for så vidt gjelder opplysninger om
avtalebasert hemmelig telefonnummer eller andre abonnementsopplysninger
og elektronisk kommunikasjonsadresse.
(3) Opplysningene
kan kreves gitt skriftlig eller muntlig innen en fastsatt frist
og kan nedtegnes eller lagres som lydopptak. Den som innkalles
til muntlig forklaring, har rett til å la seg bistå av advokat.
(4) Første til tredje
ledd gjelder selv om det er besluttet bevissikring etter § 6, og
gis tilsvarende anvendelse der Finanstilsynet anmodes av annen stats
myndighet som fører tilsyn som nevnt i finanstilsynsloven, om å
innhente opplysninger på bakgrunn av mistanke om tilsvarende overtredelse
av vedkommende stats lovgivning.
(5) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere regler om innholdet av opplysningsplikten,
herunder bestemmelser om unntak fra taushetsplikt, i hvilket format
opplysningene skal gis og Finanstilsynets behandling av opplysninger
som innhentes.
§ 6
Bevissikring
(1) For å søke etter
bevis kan Finanstilsynet når det er rimelig grunn til å anta at
bestemmelser i eller fastsatt i medhold av denne loven er overtrådt,
eller det er nødvendig for å oppfylle Norges avtaleforpliktelser
overfor annen stat, kreve
-
a) å få adgang til
lokaler, eiendommer og andre oppbevaringssteder hvor det kan finnes
bevis for overtredelse,
-
b) å få adgang til
bolig dersom det er særlig grunn til å anta at bevis oppbevares
der,
-
c) å ta med ting,
herunder kopi av dokumenter og annen informasjon og teknisk lagret
informasjon som kan ha betydning som bevis for nærmere granskning,
og å forsegle forretningslokaler, bøker, forretningspapirer eller
teknisk lagringsmedium så lenge undersøkelsen varer og dette anses
nødvendig.
(2) Begjæring om
adgang til bevissikring fremsettes av Finanstilsynet for tingretten
på det sted hvor det mest praktisk kan skje. Retten treffer sin
avgjørelse ved beslutning før bevissikringen settes i verk. Den
begjæringen retter seg mot, skal ikke varsles om begjæringen eller
beslutningen. Anke over beslutningen har ikke oppsettende virkning.
Straffeprosessloven §§ 117 til 120, § 200, § 201 første ledd, §§ 204,
207, 208, 209 og 213 og kapittel 26 og forvaltningsloven § 15 annet
og tredje ledd gjelder så langt de passer.
(3) Finanstilsynet
kan kreve bistand av politiet for å iverksette beslutning om bevissikring.
(4) Dersom det ikke
er tid til å avvente rettens beslutning, kan Finanstilsynet kreve
at politiet avstenger områder der bevisene kan være, inntil rettens
beslutning foreligger.
(5) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere regler om bevissikring og behandling
av overskuddsinformasjon.
§ 7
Pålegg om retting
Dersom Finanstilsynet
har grunn til å anta at noen handler i strid med bestemmelser gitt
i eller i medhold av denne loven, eller vedtak fattet med hjemmel
i loven, kan Finanstilsynet pålegge vedkommende å rette forholdet.
§ 8
Pålegg om publisering
Finanstilsynet kan
gi administrator eller andre som har publisert en referanseverdi,
pålegg om å publisere en rettelse til referanseverdien.
§ 9
Tvangsmulkt
Ved pålegg etter
§§ 7 og 8 kan Finanstilsynet fastsette en tvangsmulkt som løper
for hver dag som går etter utløpet av fristen som er satt for oppfyllelse
av pålegget, inntil pålegget er oppfylt.
§ 10
Forbud mot å ha ledelsesfunksjon
(1) Dersom styremedlemmer,
andre tillitsvalgte, oppdragstakere eller ansatte i foretak med
tillatelse eller godkjenning av registrering etter denne loven har
overtrådt eller medvirket til overtredelse av bestemmelser gitt
i eller i medhold av loven her, kan Finanstilsynet fatte vedtak
om at vedkommende ikke kan inneha ledelsesfunksjon i administrator
som nevnt i § 2 eller bidragsytere under tilsyn, dersom overtredelsen
eller medvirkningen til denne medfører at vedkommende må anses uskikket
til å inneha slik ledelsesfunksjon.
(2) Departementet
kan fastsette utfyllende forskrifter til bestemmelsen her.
§ 11
Administrativ inndragning
(1) Finanstilsynet
kan helt eller delvis inndra vinning som er oppnådd ved overtredelse
av bestemmelsene nevnt i referanseverdiforordningen artikkel 42
nr. 1 eller forskrifter gitt til utfylling av disse bestemmelsene.
(2) Inndragningen
foretas overfor den som vinningen er tilfalt, også når den som vinningen
tilfaller, er en annen enn lovovertrederen.
(3) Når størrelsen
på vinningen ikke kan godtgjøres, fastsettes beløpet skjønnsmessig.
(4) Dersom vinningen
er tilfalt et selskap som inngår i et konsern, hefter selskapets
morselskap og morselskapet i det konsern selskapet er en del av,
subsidiært for beløpet.
(5) Beslutning om
administrativ inndragning etter paragrafen her anses ikke som enkeltvedtak
etter forvaltningsloven. Forvaltningsloven kapittel IV og V kommer
til anvendelse.
(6) Det skal gis
en frist for vedtakelse av beslutningen om administrativ inndragning
på inntil to måneder.
(7) Dersom beslutningen
om administrativ inndragning ikke vedtas, kan Finanstilsynet innen
tre måneder etter utløpet av vedtaksfristen reise sak mot vedkommende
i den rettskrets der vedkommende kan saksøkes. Saken følger tvistelovens
bestemmelser. Megling i forliksrådet er ikke nødvendig.
(8) Det skal gjøres
fradrag i kravet om administrativ inndragning for beløp som den
ansvarlige ved dom blir pålagt å betale tilbake til den skadelidte.
Det samme gjelder hvis vedkommende på forhånd har foretatt slik tilbakebetaling
og godtgjør at tilbakebetaling har funnet sted. Dersom dom som nevnt
i første punktum avsies etter at vinning er inndratt, og den ansvarlige
ikke har midler til å dekke kravet, skal den inndratte vinningen tilbakeføres
til skadelidte i den grad det er nødvendig for å betale beløpet
som er fastsatt i dommen.
(9) Adgangen for
Finanstilsynet til å treffe beslutning om administrativ inndragning
foreldes ti år etter at overtredelsen er opphørt. Fristen avbrytes
ved at Finanstilsynet gir forhåndsvarsel eller treffer beslutning om
administrativ inndragning.
(10) Vedtatt administrativ
inndragning er tvangsgrunnlag for utlegg.
(11) Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om administrativ
inndragning etter bestemmelsene her.
§ 12
Overtredelsesgebyr
(1) Finanstilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av bestemmelser som
nevnt i referanseverdiforordningen artikkel 42 nr. 1 eller forskrifter
gitt til utfylling av disse bestemmelsene. Det samme gjelder ved
overtredelse av pålegg om å innrette seg etter bestemmelser som
nevnt i første punktum eller ved brudd på plikter som følger av
enkeltvedtak gitt med hjemmel i disse bestemmelsene. Overtredelsesgebyr kan
også ilegges ved manglende etterlevelse av pålegg om opplysningsplikt
gitt i medhold av §§ 4 eller 5 eller finanstilsynsloven, og ved
brudd på vilkår i tillatelse eller godkjenning etter § 2.
(2) Fysiske personer
kan ilegges overtredelsesgebyr bare for forsettlige eller uaktsomme
overtredelser. Forvaltningsloven § 46 første ledd gjelder for foretak.
(3) For juridiske
personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 10 millioner kroner,
eller opptil 10 prosent av den samlede årsomsetningen etter siste
godkjente årsregnskap. For et morselskap eller et datterselskap
av et morselskap som skal utarbeide konsernregnskap etter direktiv
2013/34/EU, skal den relevante samlede omsetningen være den samlede
årsomsetningen, eller tilsvarende inntekt etter relevante regnskapsdirektiver,
etter siste godkjente konsernregnskap. For overtredelse av referanseverdiforordningens
artikkel 11 nr. 1 bokstav d eller artikkel 11 nr. 4 er grensene
henholdsvis 2,5 millioner kroner og 2 prosent av samlet årsomsetning.
(4) For fysiske
personer kan det fastsettes overtredelsesgebyr på inntil 5 millioner kroner.
For overtredelse av referanseverdiforordningens artikkel 11 nr.
1 bokstav d eller artikkel 11 nr. 4 er grensen 1 million kroner.
(5) Overtredelsesgebyret
kan fastsettes til tre ganger oppnådd fortjeneste eller unngått
tap som følge av overtredelsen, selv om dette gir høyere gebyr enn
utmålingen etter tredje og fjerde ledd.
(6) Adgangen til
å ilegge overtredelsesgebyr foreldes fem år etter at overtredelsen
er opphørt. Fristen avbrytes ved at Finanstilsynet gir forhåndsvarsel
eller fatter vedtak om overtredelsesgebyr.
(7) Departementet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om kvalifisert skyldkrav
for å ilegge overtredelsesgebyr. Departementet kan i forskrift gi
nærmere regler om renter ved forsinket betaling av overtredelsesgebyr.
§ 13
Momenter ved ileggelse av overtredelsesgebyr
Ved avgjørelsen
av om overtredelsesgebyr skal ilegges og ved utmåling av gebyr kan
det blant annet tas hensyn til
-
a) overtredelsens
grovhet og varighet
-
b) graden av skyld
hos overtrederen
-
c) overtrederens
finansielle styrke, særlig samlet omsetning eller årsinntekt og
eiendeler
-
d) oppnådd fortjeneste
eller unngått tap
-
e) tap påført tredjeperson
som følge av overtredelsen
-
f) vilje til å samarbeide
med myndighetene
-
g) tidligere overtredelser
Nåværende § 7
blir ny § 14.
III
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Departementet kan fastsette overgangsregler.