Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Roger Magne Osen og Runar
Sjåstad, fra Høyre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund
og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og
Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, viser til
representantforslag om tiltak for renere luft i byer og tettsteder
fra stortingsrepresentant Une Bastholm.
Komiteen viser til at Norge
har som nasjonalt miljømål å sikre trygg luft. Selv om luftkvaliteten
i Norge sett under ett er blitt noe bedre de siste årene, sliter fremdeles
flere byer og tettsteder med sterkt forurenset luft flere dager
i året. Dårlig luft har direkte konsekvenser for befolkningen. Barn,
gravide, eldre og personer med underliggende sykdommer (astma, hjerte-
karsykdommer, diabetes og luftveislidelser) er spesielt sårbare for
luftforurensning. Komiteen viser
til at det er godt dokumentert at luftforurensning bidrar til død
og tapte friske leveår, også i Norge.
Komiteen viser til at veitrafikk
som regel er en av de viktigste kildene til svevestøv gjennom slitasje
på asfalt, dekk og bremser. Biler med forbrenningsmotor, og spesielt
dieselbiler, slipper ut helseskadelige partikler samt nitrogenoksider
og nitrogendioksider (NOx). Dette innebærer at gode virkemidler
for å hindre luftforurensning er blant annet klare bilrestriksjoner,
lavere hastighet og utbygging av kollektivtransport, gang og sykkelveier.
Komiteen viser til at for svevestøv
er også vedfyring og langtransportert luftforurensning betydelige forurensningskilder.
Også bygg- og anleggsvirksomhet kan bidra til dårlig luftkvalitet.
Komiteen viser til at flere
kommuner har innført ulike virkemidler for å redusere luftforurensning,
slik som miljøfartsgrenser, restriksjoner på biltrafikk, nullutslippssoner
og begrensning på vedfyring, som har effekt. Komiteen mener det likevel
er behov for sterkere nasjonale grep for å sikre en ren luft for
alle innbyggerne.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er
svært opptatt av luftkvaliteten i Norges byer og tettsteder. Disse medlemmer viser
til at det de siste årene er gjort betydelige grep for å bedre luftkvaliteten
i byer og tettsteder. Tall fra Miljødirektoratet viser at utslipp
fra klimagasser i veitrafikken går ned i alle de største byene i
landet, og at luftkvaliteten er bedre enn på mange år. Disse medlemmer viser
også til at takket være en historisk satsing på kollektivsatsingen siden
2013, har antall reisende med kollektivtrafikk økt med 21,38 pst.,
noe som har stor innvirkning på forbedring av luftkvalitet i byene.
Videre viser disse
medlemmer til at staten ved Miljødirektoratet i dag har flere
verktøy for å påvirke arbeidet med lokal forurensning i kommunene,
og har allerede mulighet til å gi sanksjoner til de kommuner som
ikke følger opp vedtak etter forurensningsforskriften om lokal luftkvalitet. Kommunene
har også mulighet for å søke om støtte til tiltak, som disse medlemmer mener
er et godt og velfungerende belønningssystem til kommunene.
Disse medlemmer viser til komiteens
besøk hos Meteorologisk institutt torsdag 17. oktober 2019, hvor
vi blant annet fikk orientering om at luftkvalitetsinformasjon inkluderes
i yr.no i løpet av få måneder. For publikum er dette et stort framskritt,
som viser at offentlig sektor i samarbeid med pasient- og brukerorganisasjoner
utvikler nye tjenester og vet å utnytte politiske bevilgninger etter
intensjonene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, ser problemstillingene representantforslaget
reiser og er enige i at god luftkvalitet i byer og tettsteder er
viktig, både av klimamessige, men også folkehelsemessige årsaker. Flertallet er
imidlertid usikre på om denne typen liste er beste verktøy for å
nå målet, videre om den er å anse for uttømmende, og at det kan
være tiltak og virkemidler som forslagsstiller ikke har vurdert
som kan være hensiktsmessige og/eller bedre. Flertallet deler ikke tanken
om et prinsipp der staten gjennomgående skal bestemme fartsgrensene
i kommuner med tettbebygde strøk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er likevel enige i at
det forslagsstiller peker på knyttet til ulike grenseverdier hjemlet
i ulike mål og regelverk, kan være problematisk. I svarbrev av 14. mai
2019 til komiteen viser statsråd Ola Elvestuen til at på bakgrunn
av anbefalinger i rapporten «Grenseverdier og nasjonale mål», utarbeidet
av Miljødirektoratet, Vegdirektoratet, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet,
ble grenseverdiene for både PM10 og PM2,5 skjerpet med virkning
fra 1. januar 2016. For å ta høyde for teknologiske fremskritt og/eller ny
kunnskap om tiltak og helseeffekter anbefalte etatene i nevnte rapport
at det på et senere tidspunkt ble gjennomført en oppdatering av
potensialet for å skjerpe grenseverdiene ytterligere. Etter dette
er det fra Klima- og miljødepartementet gitt et oppdrag på tvers
av flere departementer om følgende:
«oppdatere kunnskapsgrunnlaget
for hvilke grenseverdier for svevestøv som bør gjelde fra 2020,
herunder vurdering av samfunnsøkonomisk nytte og gjennomførbarheten
av utslippsreduksjoner»
og
«foreslå eventuelle
nødvendige endringer i grenseverdiene for svevestøv fra og med 2020».
Disse medlemmer mener at det
på bakgrunn av dette beskrevne og igangsatte arbeidet, samt det
forslagsstiller peker på hva gjelder behov for harmonisering av
grenseverdier, bør legges frem en sak for Stortinget som beskriver
status på området, og som angir hvordan forurensningsforskriften,
Folkehelseinstituttets anbefalinger og nasjonale miljøråd skal samordnes
og harmoniseres på best mulig måte, med mål om at luftkvaliteten
i byer og tettsteder reguleres ut fra et helhetlig regelverk og
system for grenseverdier.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak som beskriver
status for regulering av luftkvalitet i byer og tettsteder, og som
angir konkret hvordan forurensningsforskriften, Folkehelseinstituttets
anbefalinger og nasjonale miljøråd kan samordnes og harmoniseres
slik at luftkvaliteten i byer og tettsteder reguleres ut fra et
helhetlig regelverk og system for grenseverdier.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser til svarbrev
14. mai 2019 fra statsråd Ola Elvestuen, der det framgår at grenseverdien
for årsmiddel av NOx samsvarer
med det nasjonale miljømålet, og tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at Norge har som nasjonalt miljømål å sikre
trygg luft. Flere norske storbyer har lenge slitt med helsefarlig
luft, noe som førte til at Norge i 2015 ble dømt av EFTA-domstolen
for ulovlig høy luftforurensning.
Disse medlemmer viser til brev
til energi- og miljøkomiteen fra statsråd Ola Elvestuen, datert
14. mai 2019, der statsråden argumenterer for at det ikke er formålstjenlig
å utarbeide en nasjonal plan for arbeidet med å redusere svevestøv
nå. Disse medlemmer vil i
den forbindelse understreke at det nasjonale miljømålet om å sikre
trygg luft, som statsråden selv er ansvarlig for, ennå ikke er oppfylt
– og at det neppe vil bli oppfylt uten ny politikk.
Disse medlemmer mener at å
sikre ren luft er blant de viktigste nasjonale miljøsakene i Norge,
og at temaet fortjener mer oppmerksomhet enn det får i dag. Det
er bakgrunnen for at disse
medlemmer ønsker en nasjonal plan mot svevestøv og kraftigere
virkemidler for bedre luftkvalitet. I og med at statsråden ikke
ser behov for en slik plan, forventer disse medlemmer at regjeringen
enten erkjenner at miljømålet om å sikre ren luft ikke nås med regjeringens
politikk, eller at arbeidet trappes kraftig opp sammenlignet med
dagens nivå.
Disse medlemmer viser til at
flere byer etterspør kraftigere virkemidler for å få bukt med forurenset luft.
Uten nye tiltak vil det nasjonale målet for svevestøv av typen PM10
sannsynligvis bli overskredet i årene som kommer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at lokal luftkvalitet er regulert gjennom forurensningsforskriften.
Grenseverdiene for svevestøv i forskriften er imidlertid høyere
enn Folkehelseinstituttets anbefalinger, og høyere enn i nasjonalt
miljømål 4.4 om å sikre trygg luft. Disse medlemmer ser ingen god
grunn til at grenseverdiene i forurensningsforskriften skal ligge
høyere enn grenseverdiene fastsatt i nasjonalt miljømål 4.4.
Disse medlemmer er enig med
komiteens medlemmer fra Senterpartiet i at regjeringen må sikre bedre
samordning mellom juridiske grenseverdier, nasjonale miljømål og
Folkehelseinstituttets anbefalinger, men mener forslaget som fremmes
av de nevnte medlemmene, er for lite handlingsorientert. Disse medlemmer mener
vi allerede vet nok til å justere ned de juridiske grenseverdiene
for PM10 og PM2,5, og ser ikke behov for en ytterligere utredning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til at veitrafikk er en av de viktigste kildene
til svevestøv gjennom slitasje på asfalt, dekk og bremser. Biler
med forbrenningsmotor, og spesielt dieselbiler, slipper ut helseskadelige
partikler samt nitrogenoksider og nitrogendioksider (NOx).
For svevestøv er også vedfyring og langtransportert luftforurensning
betydelige forurensningskilder. Også bygg- og anleggsvirksomhet
kan bidra til dårlig luftkvalitet.
Disse medlemmer viser til at
mange kommuner, blant andre Oslo, har innført politikk som gjør
at luften blir renere ved at biltrafikken går ned, og ved at stadig
flere går, sykler og reiser kollektivt. Kommunene etterlyser imidlertid
økt innsats fra statens side. Disse medlemmer mener at byer
og tettsteder i Norge trenger en nasjonal plan med kraftigere virkemidler
mot svevestøv, samt bedre harmonisering mellom nasjonale miljømål
og juridisk rammeverk, for å sikre innbyggerne god luftkvalitet
gjennom hele året.
Disse medlemmer viser til
det gjeldende nullvekstmålet om at persontransportveksten i byområdene
skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange. Disse medlemmer viser til
regjeringens bompengeavtale, og at regjeringen tar sikte på å fastsette
et videreutviklet nullvekstmål innen utgangen av 2019. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at det gjeldende nullvekstmålet ikke vannes ut,
og kommer derfor til å be regjeringen utrede hvordan prinsippet
om at all vekst i persontransport skal tas av kollektivtransport,
sykkel og gange kan gjøres juridisk forpliktende.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en nasjonal plan med kraftigere
virkemidler mot svevestøv, og bedre harmonisering mellom nasjonale
miljømål og juridisk rammeverk, for å sikre at det nasjonale målet
for svevestøv av typen PM10 ikke blir overskredet i årene som kommer.»
«Stortinget
ber regjeringen rapportere årlig til Stortinget om det samlede arbeidet
for å forbedre luftkvaliteten i byer og tettsteder, herunder måloppnåelse
og behovet for nye virkemidler.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen senke grenseverdiene for svevestøv i forurensningsforskriften
fra dagens nivå, slik at de samsvarer med nasjonale miljømål:
-
a. Årsgrenseverdien
for PM10 reduseres til 20 µg/m3.
-
b. Årsgrenseverdien
for PM2,5 reduseres til 8 µg/m3.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre sanksjoner for kommuner
som overskrider grenseverdiene for luftkvalitet i forurensningsforskriften.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre et belønningssystem
for kommuner som iverksetter tiltak som forbedrer luftkvaliteten.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre et krav om at alle offentlige
bygg- og anleggsplasser skal være utslippsfrie.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at vedfyring, spesielt i gamle ovner, er en viktig årsak til
dårlig luftkvalitet i byer og tettsteder. På landsbasis er det fremdeles
i bruk omtrent en million ikke-rentbrennende ovner. Det bidrar vesentlig
til redusert luftkvalitet mange steder, og det trengs flere virkemidler
for å forsere overgangen til rentbrennende ovner.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en nasjonal støtteordning for
privatpersoner i områder med luftforurensningsproblemer som vil
skifte ut sine gamle vedovner med nye, rentbrennende ovner. Ordningen
bør prioritere lavinntektshusstander.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å gi kommuner hjemmel til å innføre
restriksjoner på vedfyring på sterkt forurensede dager. Restriksjonene
må kunne skille mellom rentbrennende og ikke-rentbrennende vedovner
samt ivareta sosiale hensyn slik at lavinntektshusstander
skjermes.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
reduserte normalfartsgrenser i byene vil være et viktig virkemiddel
for å redusere forurensning fra veitrafikk og sikre bedre byluft.
Lavere fartsgrense reduserer dekkslitasje, støy og utslipp fra biler.
Lavere hastighet
i byer og tettsteder anbefales også av Helsedirektoratet for å gjøre
det tryggere og sikrere å ferdes som gående eller syklende.
Disse medlemmer mener også
at gjeninnføringen av miljøfartsgrensen på deler av hovedveinettet
har vært svært vellykket, og at dette tiltaket bør vurderes i større
utstrekning i og rundt norske byer og tettsteder.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å redusere normalfartsgrensen
i tettbygde strøk fra dagens 50 km/t til 40 km/t, og til 30 km/t
i byområder med blandet trafikk og rundt skoler og barnehager.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med konkrete
forslag om å bruke miljøfartsgrenser i større utstrekning i og rundt
norske byer og tettsteder, for å oppnå samfunnsgevinster i form
av bedre helse og redusert drivstofforbruk, svevestøv og eksosutslipp
samt endringer i kø, støy og ulykker.»
Disse medlemmer viser
til at luftforurensningen i byer og tettsteder ofte er verst langs
hovedveiene, og at økt beplantning langs riksveier kan absorbere
svevestøv og dermed forbedre luftkvaliteten. Beplantning kan dessuten
bidra til å dempe støy.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en plan for økt beplantning langs riksveier
i og rundt store norske byer, med formål om å redusere luftforurensning
og støy fra veitrafikk.»