Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til Innst. 3 S (2019–2020) og Innst. 9 S (2019–2020), der
de aktuelle budsjettkapitlene som ligger til grunn for bevilgningsforslaget
på kap. 2800, er behandlet (jf. tabell 8.2 over). Stortinget fattet vedtak
om bevilgning på disse budsjettkapitlene ved behandlingen av Innst.
3 S (2019–2020) 13. desember 2019 og Innst. 9 S (2019–2020) 4. desember
2019. Vedtakene var i tråd med regjeringens forslag. På denne bakgrunn
slutter flertallet seg
til regjeringens forslag til bevilgning under kap. 2800 post 50.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å avskaffe leterefusjonsordningen,
øke CO2-avgiften på sokkelen til
2 000 kroner per tonn CO2,
fjerne ordningen med friinntekt samt følgeendringer som en konsekvens
av forslaget om å øke selskapsskatten til 23 pst. samtidig som samlet
skatteprosent til petroleumssektoren holdes på samme nivå. Disse
forslagene har til sammen en påløpt effekt på 11,6 mrd. kroner og
en bokført effekt i 2020 på 3,3 mrd. kroner. Dette medlem viser derfor
til at det i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett
foreslås å øke kap. 2800 post 50 med 3,3 mrd. kroner i forhold til
regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett hvor det det foreslås å avvikle leterefusjonsordningen
og fjerne subsidiene knyttet til raske avskrivninger, investeringsfradraget
i særskatten og rentetillegget i fremføringsrenten. Bokført effekt
i 2020 er over 7 mrd. kroner. Videre foreslår Miljøpartiet De Grønne
å doble CO2-avgiften på
sokkelen og introdusere en ny avgift på produsert vann. Dette medlem viser
derfor til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor kap.
2800 post 50 foreslås økt med 22,4 mrd. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
er foreslått å øke CO2-avgiften
på sokkelen, senke friinntekten samt fjerne leterefusjonsordningen. Dette medlem mener
at dagens petroleumsskattesystem gir for høye insentiver til ytterligere
investeringer i sektoren. Dette medlem viser til Rødts
alternative statsbudsjett, der det foreslås å trappe ned investeringer
i nye leteprosjekter etter olje og gass, og mener dette må skje
parallelt med aktiv næringspolitikk og industribygging som sikrer
kompetansen og arbeidsplassene fra sektoren. Overføringene fra oljefondet
økes med 0,7 pst. sammenlignet med regjeringens forslag, noe som
ved en inkurie ikke ble korrekt omtalt i Innst. 2 S (2019–2020). Dette medlem viser videre
til Rødts forslag i Dokument 8:103 S (2018–2019) om at en andel
av oljeformuen settes av til et grønt industrifond som gjør strategiske
investeringer i hjemlig industriproduksjon, og et grønt infrastrukturfond
for å bidra til det enorme behovet for investeringer i klimavennlig
infrastruktur i tiårene framover.