11. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding fremmes av komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til proposisjonen og til merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
2309 |
|
Tilfeldige utgifter |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
4 955 000 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
4 955 000 000 |
Inntekter |
||||
5309 |
|
Tilfeldige inntekter |
|
|
|
29 |
Ymse |
300 000 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
300 000 000 |
§ 1 For 2020 kan Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet innhente inntekter ved tildeling av tillatelser. Beløpet betales til statskassen.
§ 2 Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet kan gi forskrift om beregning og betaling av beløpet.
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
41 |
|
Stortinget |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
973 300 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
3 600 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
139 600 000 |
|
|
50 |
Sannhets- og forsoningskommisjonen |
10 000 000 |
|
|
70 |
Tilskudd til partigruppene |
197 000 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek |
1 500 000 |
|
|
73 |
Kontingenter, internasjonale delegasjoner |
15 500 000 |
|
|
74 |
Reisetilskudd til skoler |
5 300 000 |
|
1600 |
|
Finansdepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
401 600 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
84 600 000 |
|
|
70 |
Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet |
13 100 000 |
|
1602 |
|
Finanstilsynet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
419 900 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
24 100 000 |
|
1605 |
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
607 400 000 |
|
|
22 |
Opplæringskontoret OK stat |
6 300 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
16 600 000 |
|
1610 |
|
Tolletaten |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 552 200 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
212 800 000 |
|
1618 |
|
Skatteetaten |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
6 716 700 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
212 500 000 |
|
|
22 |
Større IT-prosjekter, kan overføres |
247 100 000 |
|
|
23 |
Spesielle driftsutgifter, a-ordningen |
94 300 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
110 100 000 |
|
|
70 |
Tilskudd |
5 500 000 |
|
1619 |
|
Skatteklagenemnda |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
71 200 000 |
|
1620 |
|
Statistisk sentralbyrå |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
607 900 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
259 900 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
25 900 000 |
|
1632 |
|
Kompensasjon for merverdiavgift |
|
|
|
61 |
Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning |
27 000 000 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning |
2 280 000 000 |
|
1633 |
|
Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
7 400 000 000 |
|
1650 |
|
Statsgjeld, renter mv. |
|
|
|
89 |
Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
10 015 800 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
59 731 300 000 |
Inntekter |
||||
3041 |
|
Stortinget |
|
|
|
1 |
Salgsinntekter |
6 300 000 |
|
|
3 |
Leieinntekter |
1 100 000 |
|
4600 |
|
Finansdepartementet |
|
|
|
2 |
Diverse refusjoner |
400 000 |
|
4602 |
|
Finanstilsynet |
|
|
|
3 |
Saksbehandlingsgebyr |
12 300 000 |
|
|
86 |
Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv. |
500 000 |
|
4605 |
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring |
|
|
|
1 |
Økonomitjenester |
52 632 000 |
|
|
2 |
Opplæringskontoret OK stat |
9 700 000 |
|
4610 |
|
Tolletaten |
|
|
|
1 |
Særskilt vederlag for tolltjenester |
7 200 000 |
|
|
2 |
Andre inntekter |
2 100 000 |
|
|
4 |
Diverse refusjoner |
1 100 000 |
|
|
5 |
Refusjon fra Avinor AS |
25 200 000 |
|
|
85 |
Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr |
23 000 000 |
|
4618 |
|
Skatteetaten |
|
|
|
1 |
Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr |
89 500 000 |
|
|
3 |
Andre inntekter |
40 900 000 |
|
|
5 |
Gebyr for utleggsforretninger |
50 000 000 |
|
|
7 |
Gebyr for bindende forhåndsuttalelser |
3 500 000 |
|
|
11 |
Gebyr på kredittdeklarasjoner |
3 500 000 |
|
|
85 |
Inngått på tapsførte lån mv. |
250 000 000 |
|
|
86 |
Bøter, inndragninger mv. |
1 400 000 000 |
|
|
87 |
Trafikantsanksjoner |
60 000 000 |
|
|
88 |
Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret |
220 000 000 |
|
|
89 |
Overtredelsesgebyr |
5 000 000 |
|
4620 |
|
Statistisk sentralbyrå |
|
|
|
2 |
Oppdragsinntekter |
265 800 000 |
|
|
85 |
Tvangsmulkt |
15 000 000 |
|
4670 |
|
Den nordiske investeringsbank |
|
|
|
50 |
Tilbakeføring av tapsfondsmidler |
70 237 000 |
|
5351 |
|
Overføring fra Norges Bank |
|
|
|
85 |
Overføring |
13 900 000 000 |
|
5491 |
|
Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift |
|
|
|
30 |
Avskrivninger |
1 585 327 000 |
|
5603 |
|
Renter av statens kapital i statens forretningsdrift |
|
|
|
80 |
Renter av statens faste kapital |
100 808 000 |
|
5605 |
|
Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer |
|
|
|
80 |
Av statskassens foliokonto i Norges Bank |
917 400 000 |
|
|
81 |
Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta |
200 000 |
|
|
82 |
Av innenlandske verdipapirer |
915 300 000 |
|
|
83 |
Av alminnelige fordringer |
25 000 000 |
|
|
84 |
Av driftskreditt til statsbedrifter |
293 700 000 |
|
|
86 |
Renter av lån til andre stater |
100 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
20 352 804 000 |
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2020 kan:
-
1.
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 41, post 1
kap. 3041, post 1
kap. 1600, post 21
kap. 4600, post 2
kap. 1605, post 1
kap. 4605, post 1
kap. 1605, postene 1 og 22
kap. 4605, post 2
kap. 1610, post 1
kap. 4610, postene 1, 4 og 5
kap. 1618, post 1
kap. 4618, post 3
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
-
2. overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer alle merinntektene på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter.
Ubrukte merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med ved utregning av overførbart beløp på posten.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1.
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2020 kan foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1610 |
|
Tolletaten |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
40 mill. kroner |
1618 |
|
Skatteetaten |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
35 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2020 kan inngå avtaler om gjennomføring av de investeringsprosjektene som er omtalt i Prop. 1 S (2019–2020) under kap. 1618 Skatteetaten, post 22 Større IT-prosjekter, innenfor de kostnadsrammene som der er angitt.
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2020 kan gi garantier for:
-
1. grunnkapitalen til Den nordiske investeringsbank innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar som ikke må overstige 1 617 872 455 euro.
-
2. lån fra Den nordiske investeringsbank vedrørende ordningen med prosjektinvesteringslån innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt garantiansvar som ikke må overstige 387 086 761 euro.
-
3. miljølån gjennom Den nordiske investeringsbank innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt garantiansvar som ikke må overstige 57 243 888 euro.
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2020 kan bestemme at det under ordningen med oppfølging av statens krav i konkursbo pådras forpliktelser ut over gitte bevilgninger, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 22,5 mill. kroner. Utbetalinger dekkes av bevilgningen under kap. 1618 Skatteetaten, post 21 Spesielle driftsutgifter.
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2020 i enkeltsaker kan korrigere uoppklarte differanser i regnskapene og feilposteringer i statsregnskapet som gjelder tidligere års regnskaper, ved postering over konto for forskyvninger i balansen i statsregnskapet i det inneværende års regnskap. Fullmakten gjelder inntil 1 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at:
-
1. Statlige virksomheter som blir omfattet av omleggingen av utbetalingsløsningen i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) for overtid, reisetid og timelønn, kan overskride driftsbevilgningen sin tilsvarende engangseffekten av omleggingen.
-
2. Finansdepartementet kan ta hensyn til engangseffekten av omleggingen ved utregning av overført, ubrukt driftsbevilgning til 2021 med utgangspunkt i samlet oversikt fra DFØ.
Stortinget samtykker i at det i 2020 på kap. 41 Stortinget, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan nettoføres som utgiftsreduksjoner refusjoner fra Oslo kommune og andre aktører i henhold til avtalte utgiftsfordelinger i forbindelse med bygge- og sikringsprosjekter.
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2020 kan:
-
1. trekke direkte utgifter i forbindelse med auksjonssalg fra salgsinntektene før det overskytende inntektsføres under kap. 4610 Tolletaten, post 2 Andre inntekter.
-
2. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1610 Tolletaten, post 1 Driftsutgifter, refusjoner av fellesutgifter og liknende der Tolletaten framleier lokaler.
-
3. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1618 Skatteetaten, post 1 Driftsutgifter, refusjoner av fellesutgifter og liknende der Skatteetaten framleier lokaler.
-
4. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1618 Skatteetaten, post 22 Større IT-prosjekter, refusjoner fra andre offentlige institusjoner som etaten utvikler løsninger i samarbeid med.
-
5. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1618 Skatteetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, refusjoner fra andre offentlige institusjoner for investeringer Skatteetaten gjør i samarbeid med disse.
-
6. nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 1 Driftsutgifter, refusjoner av fellesutgifter og liknende der Statistisk sentralbyrå framleier lokaler.
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2020 kan gi Skatteetaten fullmakt til å:
-
1. inntektsføre statens andel av skatteinngangen i statsregnskapet i samme periode som dette blir rapportert fra skatteregnskapet, og mot skatteregnskapets mellomværende med statskassen. Mellomværendet utlignes i påfølgende periode når oppgjøret blir overført fra skatteregnskapet.
-
2. føre uplasserte innbetalinger i merverdiavgiftsregnskapet mot mellomværende med statskassen. Etter at kravene er fastsatt, blir innbetalingene resultatført i statsregnskapet og mellomværendet utlignet.
Vedtak nr. 46, 20. november 2018 oppheves.
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Inntekter |
||||
5611 |
|
Aksjer i Vygruppen AS |
|
|
|
85 |
Utbytte |
185 000 000 |
|
5616 |
|
Kommunalbanken AS |
|
|
|
85 |
Aksjeutbytte |
510 000 000 |
|
5622 |
|
Aksjer i Avinor AS |
|
|
|
85 |
Utbytte |
208 000 000 |
|
5625 |
|
Renter og utbytte fra Innovasjon Norge |
|
|
|
80 |
Renter på lån fra statskassen |
260 000 000 |
|
|
81 |
Rentemargin, innovasjonslåneordningen |
20 000 000 |
|
|
85 |
Utbytte, lavrisikolåneordningen |
75 000 000 |
|
5631 |
|
Aksjer i AS Vinmonopolet |
|
|
|
85 |
Statens overskuddsandel |
66 100 000 |
|
|
86 |
Utbytte |
2 000 |
|
5652 |
|
Statskog SF - renter og utbytte |
|
|
|
85 |
Utbytte |
33 750 000 |
|
5656 |
|
Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning |
|
|
|
85 |
Utbytte |
20 209 700 000 |
|
5680 |
|
Statnett SF |
|
|
|
85 |
Utbytte |
1 135 000 000 |
|
5685 |
|
Aksjer i Equinor ASA |
|
|
|
85 |
Utbytte |
20 350 000 000 |
|
5692 |
|
Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank |
|
|
|
85 |
Utbytte |
84 200 000 |
|
5693 |
|
Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv. |
|
|
|
85 |
Utbytte fra Folketrygdfondet |
900 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
43 137 652 000 |
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
2800 |
|
Statens pensjonsfond utland |
|
|
|
50 |
Overføring til fondet |
244 951 000 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
244 951 000 000 |
Inntekter |
||||
5800 |
|
Statens pensjonsfond utland |
|
|
|
50 |
Overføring fra fondet |
241 084 213 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
241 084 213 000 |
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
100 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
|
90 |
Lån til norske borgere i utlandet |
360 000 |
|
116 |
|
Internasjonale organisasjoner |
|
|
|
90 |
Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB) |
190 000 000 |
|
|
91 |
Kortsiktig overgangslån til Somalia |
3 135 000 000 |
|
162 |
|
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi |
|
|
|
95 |
Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland |
1 365 000 000 |
|
614 |
|
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|
|
|
90 |
Utlån, overslagsbevilgning |
10 300 000 000 |
|
922 |
|
Romvirksomhet |
|
|
|
95 |
Egenkapital Space Norway AS |
72 558 000 |
|
950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
|
90 |
Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS |
455 000 000 |
|
|
91 |
Kapitalinnskudd, Investinor AS |
92 000 000 |
|
2410 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
90 |
Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning |
30 728 717 000 |
|
2412 |
|
Husbanken |
|
|
|
90 |
Nye lån, overslagsbevilgning |
14 810 000 000 |
|
2421 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
|
90 |
Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning |
58 900 000 000 |
|
2429 |
|
Eksportkredittordningen |
|
|
|
90 |
Utlån |
5 000 000 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
125 048 635 000 |
Inntekter |
||||
3100 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
|
90 |
Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet |
318 000 |
|
|
91 |
Tilbakebetaling av kortsiktig overgangslån til Somalia |
3 135 000 000 |
|
3614 |
|
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|
|
|
90 |
Tilbakebetaling av lån |
10 400 000 000 |
|
3732 |
|
Regionale helseforetak |
|
|
|
90 |
Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007 |
632 000 000 |
|
3950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
|
90 |
Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS |
2 800 000 |
|
|
95 |
Tilbakeføring av egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS |
7 000 000 |
|
|
96 |
Salg av aksjer |
25 000 000 |
|
4312 |
|
Avinor AS |
|
|
|
90 |
Avdrag på lån |
444 400 000 |
|
4322 |
|
Svinesundsforbindelsen AS |
|
|
|
90 |
Avdrag på lån |
104 000 000 |
|
5310 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
90 |
Redusert lån og rentegjeld |
11 653 207 000 |
|
|
93 |
Omgjøring av utdanningslån til stipend |
6 211 553 000 |
|
5312 |
|
Husbanken |
|
|
|
90 |
Avdrag |
12 710 000 000 |
|
5325 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
57 800 000 000 |
|
|
91 |
Tilbakeført kapital, såkornfond |
10 000 000 |
|
5329 |
|
Eksportkredittordningen |
|
|
|
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
11 800 000 000 |
|
5341 |
|
Avdrag på utestående fordringer |
|
|
|
95 |
Avdrag på lån til andre stater |
500 000 |
|
5999 |
|
Statslånemidler |
|
|
|
90 |
Lån |
10 112 857 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
125 048 635 000 |
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2020 kan:
-
1. ta opp nye langsiktige innenlandske statslån til et beløp inntil 75 000 mill. kroner.
-
2. ha utestående kortsiktige markedslån til et beløp inntil 100 000 mill. kroner.
-
3. ta imot innskudd i form av kontolån fra statsinstitusjoner og statlige fond og fra institusjoner som kan bli pålagt å plassere likviditet som kontolån til staten.
-
4. inngå rentebytteavtaler og tilsvarende derivatavtaler samt foreta sikkerhetsplasseringer knyttet til slike avtaler.
Kongen kan gi bestemmelser om forlenget prøveordning for budsjettårene 2020–2022 med adgang til å overskride driftsbevilgninger med inntil fem pst. til investeringsformål mot tilsvarende innsparing i løpet av de følgende fem budsjettår.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan:
-
1. overskride bevilgningen under kap. 100 Utenriksdepartementet, post 90 Lån til norske borgere i utlandet, ved behov for bistand fra aktuelle transportselskaper ved evakuering av norske borgere i kriserammede land. Fullmakten gjelder i de tilfeller og på de betingelser som gjelder for denne typen bistand.
-
2. overskride bevilgningen under kap. 116 Internasjonale organisasjoner, post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB) som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser overfor AIIB på USD 22 mill.
-
3. overskride bevilgningen under kap. 116 Internasjonale organisasjoner, post 91 Kortsiktig overgangslån til Somalia innenfor en ramme på 200 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer og eventuelle forsinkelser i utbetalingstidspunkt som fører til en økning av lånebehov.
Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2020 kan utgiftsføre uten bevilgning:
-
1. inntil 350 mill. kroner på kap. 571 Rammetilskudd til kommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd som forskudd på rammetilskudd for 2021 til kommuner.
-
2. inntil 150 mill. kroner på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd som forskudd på rammetilskudd for 2021 til fylkeskommuner.
Stortinget samtykker i at Husbanken i 2020 kan gi tilsagn om lån for 16 mrd. kroner. Lånene vil bli utbetalt i 2020 og senere år.
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2020 kan:
-
1. foreta utbetalinger til Garantiinstituttet for eksportkreditt uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under byggelånsgarantiordningen overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 600 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Garantiinstituttet for eksportkreditt, post 91 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – byggelånsgarantiordning.
-
2. foreta utbetalinger til Garantiinstituttet for eksportkreditt uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under Garantiordning for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge (skipsgarantiordningen) overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 150 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Garantiinstituttet for eksportkreditt, post 92 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – skipsgarantiordning.
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2020 kan:
-
1. overskride bevilgningen under kap. 2429 Eksportkredittordningen, post 90 Utlån, men slik at utlån i 2020 ikke overstiger 35 mrd. kroner.
-
2. overskride bevilgningen under kap. 922 Romvirksomhet, post 95 Egenkapital Space Norway AS innenfor en totalramme på 101 mill. USD.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2020 kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, post 90 Lån til Norpipe Oil AS, inntil 25 mill. kroner til utlån til Norpipe Oil AS.