Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett, hvor disse
medlemmer foreslår å redusere statens bruk av innkjøpte konsulenttjenester.
Dette vil i praksis bli fordelt på en rekke kapitler i statsbudsjettet, men
er i Arbeiderpartiets budsjettforslag synliggjort gjennom en reduksjon
på kap. 2309 post 1 med 1 746 160 000 kroner. Disse medlemmer mener oppgavene
i staten i større grad bør løses med egne ansatte som sikrer kompetanse
i egen organisasjon, og mener det er et klart potensial for dette
i statlige virksomheter.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2020, der det foreslås å redusere konsulentbruken i staten med
862 mill. kroner, hvorav 722 mill. kroner under kap. 2309 post 1,
samt å fryse lønningene til ledere som tjener mer enn 15 G i staten,
noe som gir en provenyeffekt på 4,1 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å iverksette en reform for
å kutte i konsulentbruk i staten. Innsparingene fra denne reformen
vil i praksis bli fordelt på mange kapitler i statsbudsjettet, men
er i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett synliggjort
som en reduksjon på kap. 2309 post 1. Dette medlem viser til at
det i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett foreslås
å redusere posten med 1 150 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å sette av 500 mill.
kroner til å styrke etatenes arbeid med økonomisk kriminalitet og
svart arbeid. Midlene forutsettes allokert til Nav, Skatteetaten,
Tolletaten, Brønnøysundregistrene, Etikkrådet for oljefondet og
påtalemyndighetene.
Videre er dette medlem ikke
enig i regjeringens ostehøvelkutt. Kutt i offentlig sektor bør komme
etter nøye vurdering av en etats eller enhets arbeidsoppgaver og
dens ressurser for å løse disse.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative budsjett, hvor det legges inn igjen 1 mrd. kroner
for å kompensere for regjeringens ostehøvelkutt. Midlene allokeres
dit det er størst behov.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett der hele
regjeringens ABE-kutt for 2020 foreslås reversert for å unngå nedbygging
av offentlige tjenester og forvaltning, slik som sykehus, arbeidsformidling,
domstoler, kriminalomsorg og miljøforvaltning. Reverseringen er
lagt inn direkte på mange av postene der beløpene er oppgitt eksplisitt
i budsjettdokumentene. Den resterende differansen opp til den oppgitte
totalsummen på 1,7 mrd. kroner er ført som en økt bevilgning under
kap. 2309. Dette
medlem mener på den annen side at det finnes et tydelig potensial
for besparelser i offentlig sektor når det kommer til lederlønninger
som vokser i utakt med lønnsveksten for folk flest, og gjennom å
kutte i unødvendig høy konsulentbruk.
Dette medlem viser til Rødts
alternative budsjett, der det foreslås et kutt på 300 mill. kroner
plassert på kap. 2309.