5.2 Nærmere om forslaget til revidert reglement
Presidentskapet foreslår at
reglementet fra 1996 erstattes av et nytt og oppdatert reglement.
Det reviderte forslaget bygger i stor grad videre på reglementet
fra 1996, men med noen endringer:
1. Oppdatering i lys av endringer
i Grunnloven og forretningsordenen
«Stortingets avdelinger»
ble avviklet gjennom grunnlovsendring i 2009, og den utvidede utenriks-
og konstitusjonskomité er nå erstattet av den utvidede utenriks-
og forsvarskomité.
2. Utvidelse av virkeområdet
Det foreslås at
virkeområdet utvides til to nye sakstyper.
For det første foreslås
det presisert at reglementet omfatter stenografiske møtereferater
fra komitéhøringer for lukkede dører, da det i enkelte tilfeller
har oppstått uklarhet om hvem som har formell myndighet til å gi
innsyn i eller avgradere slike referater. Det er i den senere tid
blitt vanligere med lukkede kontrollhøringer, hvor kontroll- og
konstitusjonskomiteen formidles sikkerhetsgradert eller annen taushetsbelagt
informasjon. I åpne kontrollhøringer kan komiteen beslutte at det
tas stenografiske referater, og bestemmelsen har i praksis vært
anvendt analogisk i kontrollhøringer for lukkede dører. Dersom det
holdes et lukket møte i Stortinget i saken, vil også referatet fra
en høring for lukkede dører være omfattet av gjeldende regelverk,
jf. at reglementet da også omfatter alle dokumenter i Stortinget
«utstedt i saken». Det forekommer imidlertid at det også i kontrollsaker
som behandles for åpne dører for Stortinget, har vært gjennomført
en kontrollhøring for lukkede dører, og slike referater faller derfor
utenfor ordlyden i gjeldende reglement. Det foreslås derfor at referater
fra komitéhøringer for lukkede dører nevnes uttrykkelig i reglementet.
For det andre foreslås
det at regelverket utvides til å omfatte de eventuelle dokumenter
fra Europautvalget som utvalget har bestemt at ikke skal offentligjøres.
Ifølge Stortingets forretningsorden § 17 femte ledd skal møter i
Europautvalget holdes for lukkede dører. Referater fra forhandlingene
i utvalget er offentlige når de foreligger, hvis ikke utvalget bestemmer
noe annet. Hovedtyngden av dokumentene fra Europautvalget vil derfor
være offentlige. Men for å sikre at eventuelle referater som ikke
tidligere er offentliggjort, i ettertiden gjennomgås systematisk
med sikte på tilgjengeliggjøring, foreslås reglementet utvidet til
å omfatte slike referater.
3. Innvilgelse av innsyn uten at
dokumenter avgraderes
Det forekommer at
forskere, offentlig oppnevnte utvalg eller andre søker om innsyn
i dokumenter, særlig fra den utvidede utenriks- og forsvarskomité.
F.eks. samtykket presidentskapet – etter tilråding fra utvalget
til å gjennomgå saker behandlet for lukkede dører – i at Afghanistan-utvalget
(NOU 2016:8) og Libya-utvalget (Rapport av 2018 om Evaluering av
norsk deltakelse i Libya-operasjonene i 2011) på nærmere vilkår
ble gitt innsyn i referater fra forhandlinger i utvalget. I flere
tilfeller har det også blitt anmodet om innsyn i referater fra lukkede kontrollhøringer
etter at en sak har vært ferdigbehandlet i Stortinget.
I utgangspunktet
må det legges til grunn at når presidentskapet kan beslutte offentliggjøring,
må det også kunne beslutte «det mindre», dvs. gi begrenset innsyn. For
å tydeliggjøre en slik kompetanse, herunder adgangen til å sette
nærmere vilkår for innsyn, foreslås dette regulert gjennom en egen
bestemmelse, jf. utkastet til reglement § 3. Aktuelle vilkår kan
for eksempel være krav om sikkerhetsklarering og autorisasjon, taushetsplikt
eller manuskriptkontroll i regi av Stortingets administrasjon. På
tilsvarende måte som ved prosedyren for avgradering forutsettes
det at det innhentes uttalelse fra ansvarlig fagdepartement, eventuelt
Statsministerens kontor, før innsyn eventuelt gis.
4. Tidspunktet for når innsyn skal
vurderes
Ifølge gjeldende
regelverk skal referater for lukkede møter i Stortinget vurderes senest etter
30 år, mens protokoller og referater fra den utvidede utenriks-
og forsvarskomité skal vurderes for avgradering først etter 30 år,
uten at forskjellen er nærmere begrunnet. Det foreslås at det innføres
som generell regel at innsyn skal vurderes senest etter 30 år. I
dette ligger at det ikke er noe til hinder for at avgradering kan
vurderes på et tidligere tidspunkt dersom det er åpenbart at tilgjengeliggjøring ikke
vil ha skadefølger. For eksempel kan det etter omstendighetene være
aktuelt å vurdere avgradering ved konkrete henvendelser om innsyn
som nevnt ovenfor.
5. Prosedyrer ved avgradering
Det følger av gjeldende
reglement at det skal innhentes uttalelse om avgraderingsspørsmålet
fra det aktuelle fagdepartementet når en innstilling eller debatt bygger
på et dokument oversendt fra regjeringen. Denne ordningen foreslås
videreført, da det er viktig at utstederen av informasjon gis adgang
til å uttale seg.
En har imidlertid
den senere tid sett eksempler på at også Stortingets kontrollorganer
oversender graderte dokumenter til Stortinget basert på informasjon
fra regjeringen, som igjen danner grunnlag for dokumenter utarbeidet
i Stortinget, herunder innstillinger og møtereferater. Ordlyden
«oversendt fra regjeringen» i gjeldende reglement dekker ikke slike
dokumenter. Dette har særlig vært aktuelt for dokumenter fra Riksrevisjonen,
men problemstillingen kan også oppstå for eksempel i forbindelse
med granskingskommisjoner. Det foreslås uttrykkelig presisert at
det også i slike tilfeller skal innhentes uttalelse fra det aktuelle
fagdepartementet før det kan tas beslutning om avgradering.
6. Utvalget til å gjennomgå saker
behandlet for lukkede dører
Gjeldende ordning
med at presidentskapet ved begynnelsen av hver stortingsperiode
oppnevner et utvalg på tre medlemmer til å gjennomgå saker behandlet
for lukkede dører foreslås tatt inn i reglementet.
Det er praksis at
utenriks- og forsvarskomiteens leder også leder dette utvalget,
og at et medlem av utenriks- og forsvarskomiteen er nestleder. Regjeringen
er representert ved et medlem foreslått av Utenriksdepartementet.
Det foreslås videre
at det fastsettes at Stortingets administrasjon er sekretær for
utvalget. I praksis ivaretas denne oppgaven av stortingsarkivaren.
Det foreslås i tillegg
at presidentskapet gis myndighet til å fastsette utfyllende retningslinjer
for utvalgets arbeid.
Presidentskapet foreslår
på denne bakgrunn følgende utforming av nytt reglement:
«Reglement
for avgradering av dokumenter utstedt i Stortinget
§ 1 Avgradering av dokumenter
utstedt i Stortinget
Følgende dokumenter
utstedt i Stortinget som en del av dets parlamentariske virksomhet,
vurderes for avgradering senest etter 30 år:
-
a) Dagsorden, protokoller
og referater fra møter for lukkede dører i Stortinget med tilhørende
innstillinger og eventuelle andre dokumenter tilhørende saken utstedt
i Stortinget.
-
b) Dagsorden, protokoller
og referater fra forhandlinger i den utvidede utenriks- og forsvarskomité
som er underlagt taushetsplikt.
-
c) Dagsorden, protokoller
og referater fra forhandlinger i Europautvalget som er underlagt
taushetsplikt.
-
d) Stenografiske
referater fra høringer for lukkede dører i komiteene.
Dokumenter som ikke
blir avgradert etter 30 år, revurderes etter 40 år og deretter hvert
10. år.
§ 2 Prosedyre ved avgradering
Presidentskapet
kan ta beslutning om avgradering etter tilråding fra utvalget til
å gjennomgå saker behandlet for lukkede dører.
Når dokumenter utstedt
i Stortinget bygger på et dokument oversendt fra regjeringen eller
en redegjørelse av et medlem av regjeringen, skal det innhentes
uttalelse om avgraderingsspørsmålet fra det aktuelle fagdepartementet,
eventuelt Statsministerens kontor. Tilsvarende gjelder dersom dokumenter
utstedt i Stortinget bygger på et dokument oversendt fra eksternt
organ, kommisjon eller utvalg for Stortinget, som igjen bygger på
informasjon innhentet fra regjeringen.
§ 3 Søknader om innsyn
Presidentskapet
kan etter tilråding fra utvalget til å gjennomgå saker behandlet
for lukkede dører samtykke i at det gis innsyn i dokumenter som
nevnt i § 1, herunder fastsette nærmere vilkår for innsyn.
Ved behandling av
søknader om innsyn gjelder § 2 annet ledd tilsvarende.
§ 4 Utvalget til å gjennomgå
saker behandlet for lukkede dører
Presidentskapet utnevner ved
begynnelsen av hver stortingsperiode et utvalg på tre medlemmer,
hvorav ett medlem foreslått av Utenriksdepartementet, for å gjennomgå
saker behandlet for lukkede dører.
Stortingets administrasjon
er sekretariat for utvalget.
Presidentskapet
kan fastsette utfyllende retningslinjer for utvalgets arbeid.»