Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra
Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk
Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser
til representantforslaget fra Une Bastholm om å styrke dag- og nattogtilbudet
i Norge og mellom Norge og Europa. Forslagsstiller fremmer i alt
ni forslag om å utvikle og styrke dag- og nattogforbindelsene i
Europa og Norge.
Komiteen merker seg at Norske
Tog AS i dag eier 20 sovevogner som alle er tatt i bruk. Det innebærer
at det ikke er mulig å øke nattogtilbudet innad i Norge eller mot
Europa uten at det sikres tilgang på flere nattogvogner. Forslagsstilleren
ber på dette grunnlag regjeringen om å gå til anskaffelse av flere
nattogsett for rutene innad i Norge. Samtidig merker komiteen seg
at forslagsstilleren foreslår å tilpasse dagens nattogsystem ved
å gjøre det enklere å dele kupé og å gi passasjerer mulighet til
å sove ut etter ankomst, som ofte er svært tidlig om morgenen.
Komiteen er opptatt av at dagens
nattogvogner utnyttes i størst mulig grad, og oppfordrer regjeringen til
å se på mulighetene for en økt utnyttelse av dagens nattogvogner.
Komiteen viser til at det fremmes
en rekke forslag om nye ruter, både på dag- og nattog fra Norge
mot Europa. Komiteen understreker
at det er ønskelig med et godt og fleksibelt togtilbud, og er i
utgangspunktet positive til alle initiativ om å utvikle dagens tilbud. Komiteen merker
seg at det har eksistert gjennomgående ruter fra Oslo til København
og Hamburg tidligere, men at passasjerer i dag er avhengig av å
bytte tog i Gøteborg for å komme seg til kontinentet. Samtidig viser komiteen til
at det foregår en styrking av nattogtilbudet i deler av Europa,
blant annet mellom Tyskland, Østerrike og Italia.
Komiteen forutsetter at regjeringen
er i jevnlig dialog med de relevante aktørene for å utforske mulighetene
for dette og andre måter å videreutvikle dagens togtilbud på.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil i likhet
med forslagsstilleren påpeke den gledelige utviklingen vi har hatt
i antall togreisende de siste årene. Det har vært en jevn vekst
i antallet togreiser, og siden 2013 har tallet på passasjerer økt
med mer enn 10 millioner. Flere bruker toget til og fra jobb, og
på fritida.
Flertallet legger til grunn
at dette er et resultat av en gradvis opptrapping av jernbanesatsingen
de siste årene. Det investeres mye i ny infrastruktur i form av skinner
og togmateriell. 100 nye togsett er satt inn i trafikk siden regjeringen
overtok i 2013. Det er også satt et større fokus på vedlikeholdsetterslepet.
Flertallet mener at det er
tre hovedelementer som i særlig grad bidrar til veksten: Økt frekvens,
bedre regularitet og økt kapasitet.
Flertallet legger til grunn
at en av hovedutfordringene fremover er å øke kapasiteten i takt
med etterspørselen. Det må imidlertid være togoperatørenes oppgave
å bestemme togtilbudet innenfor de økonomiske rammene de til enhver
tid disponerer. Til syvende og sist er det et spørsmål om hva markedet
etterspør som vil avgjøre hva operatørene vil tilby. Vy As tilbyr
i dag sovevogn på fire strekninger: Oslo–Trondheim, Oslo–Kristiansand–Stavanger,
Oslo–Bergen og Trondheim–Bodø. Det vil være opp til selskapet å
melde fra om det er flere nattogvogner eller annet materiell selskapet
vil prioritere i tiden fremover.
Flertallet vil videre vise
til at fra og med 15. desember i år overtar Go Ahead AS togdriften
blant annet på Sørlandsbanen. Dette er en av dagens nattogstrekninger.
Sørtoget blir en nyvinning og vil gi Vy AS reell konkurranse også
på kvalitet. Flertallet ser
frem til hvordan det nye selskapet vil videreutvikle tilbudet på
denne strekningen. Selskapet har satt seg høye mål når det gjelder
trafikkvekst, og vant anbudet på sin offensive holdning.
Flertallet har merket seg forslagsstillerens
ønske om å utvikle et nattogtilbud på strekninger som Oslo–Stockholm
og Oslo–Gøteborg–København. Flertallet mener dette vil
være avhengig av en forbedret infrastruktur på disse strekningene.
Dette er spørsmål som må adresseres til rullering av neste Nasjonal
transportplan.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den økte interessen for tog- og jernbanetransport i Europa,
og at på mange strekninger er etterspørselen langt større enn tilbudet.
Blant annet opplevde SJ en langt større interesse enn forutsatt
da de startet opp sitt nye togtilbud mellom Oslo og Stockholm. På
kort sikt mener disse
medlemmer at togtilbudet mellom skandinaviske og europeiske
byer bør økes på dagens linjenett, og på lang sikt må linjenettet utbygges
og utvikles slik at togtilbudet i framtida kan økes betraktelig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ved neste rullering av Nasjonal transportplan om
å legge opp til en økt satsing på togtilbudet mellom Norge og skandinaviske
og europeiske byer.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det er et stort potensial for å utvikle togtilbudet fra Norge mot Europa.
Oslo–Stockholm og Oslo–København er blant Europas mer trafikkerte
flystrekninger, uten et tilstrekkelig konkurransedyktig togtilbud. Disse medlemmer viser
til at togtilbudet i tillegg har blitt dårligere de siste tiårene
mellom Oslo og København. Disse medlemmer ønsker en ny
storsatsing på togtilbud på kontinentet.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om snarest å legge til rette for gjennomgående ekspresstog
mellom Oslo og København, med gode overgangsmuligheter til nattog til
kontinentet, som svenske myndigheter nå arbeider for å få etablert.»
«Stortinget
ber regjeringen om å sikre bedre ruteinformasjons- og billettbestillingsløsninger
for togreiser mellom Norge og Europa.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det etableres nattog mellom Oslo og
Berlin.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at svenske SJs ønsker om flere og raskere
togavganger mellom Stockholm og Oslo, uten økte offentlige tilskudd,
lar seg realisere.»
Disse medlemmer merker
seg videre at det er nødvendig å kjøpe inn flere togsett for å sikre
økt tilbud på nattogstrekninger. Kapasiteten på strekningene på Bergensbanen
og Dovrebanen er allerede sprengt. Disse medlemmer viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det var foreslått
å bevilge 60 mill. kroner til å anskaffe nye sovevogner.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det anskaffes flere sovevogner til de eksisterende
nattogene i Norge. Noen av vognene bør ha en enklere standard med
flere sengeplasser i hver kupé, noe som er gunstig for blant annet
grupper og familier som reiser sammen, og som gjør det lettere for
toget å konkurrere i lavprissegmentet.»
Disse medlemmer understreker
at det er mulig å gjøre utbedringer av nattogtilbudet allerede før
nye sovevogner har blitt anskaffet. Det er mulig å gjøre det lettere
å dele kupé, i tillegg til å ha nattog på lørdager og ha økt fleksibilitet
på når passasjerene må forlate togsettene når de kommer frem.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest sørge for at det blir mulig å kjøpe billett
i delt kupé på nattog i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke nattogtilbudet gjennom så langt som mulig
å tilby at passasjerer kan sove ut før de forlater toget ved ankomst
tidlig på morgenen, og likeledes at passasjerer kan legge seg i
vogner som kobles på toget i løpet av natten.»
«Stortinget
ber regjeringen gjenopprette tilbud om nattog også på lørdager.»