5.5.6 Bestemmelser om taletid og replikkordskifter (§§ 51–53)
I bestemmelsene
i §§ 51–53 er det gitt regler om taletid og replikkordskifter. Som
det fremgår av redegjørelsen ovenfor, er myndighet til å fatte beslutninger
om fordeling av taletid og replikkordskifter i dag i praksis delt
mellom forsamlingen og presidenten. Også i de tilfellene hvor forretningsordenen
benytter formuleringer som «kan Stortinget vedta» eller «dersom
Stortinget ikke vedtar noe annet», praktiseres dette som om myndigheten
er lagt til forsamlingen.
Presidenten vil
normalt før debattene starter, ha gjennomført konsultasjoner med
den aktuelle fagkomiteen om opplegg for fordeling av taletid og
replikkordskifter, slik at eventuelle uenigheter i utgangspunktet skal
være avklart før debattens oppstart. I praksis vil så å si alltid
presidentens forslag bli lagt til grunn for gjennomføring av debatten.
Flertallet foreslår derfor
at presidenten i kraft av å være møteleder på generelt grunnlag
gis myndighet til å treffe alle beslutninger som gjelder fordeling
av taletid og replikker under debatter i Stortinget.
Flertallet foreslår på denne
bakgrunn følgende endringer:
«§ 51 første
ledd første punktum skal lyde:
Ved innledningen
av en debatt kan presidenten vedta
å begrense varigheten av debatten og fordele taletiden mellom gruppene.
Et slikt vedtak medfører at den enkelte taler kan gis kortere eller
lengre taletid enn det som er fastsatt i § 52.
§ 51 tredje ledd
bokstav e skal lyde:
§ 52 første ledd
fjerde punktum skal lyde:
Presidenten kan vedta lengre
taletid.
§ 52 andre ledd
skal lyde:
Presidenten kan selv, eller
etter skriftlig forslag fra minst ti representanter, vedta kortere
taletid, som ikke må settes under tre minutter. Presidenten kan gjøre unntak
for saksordførere, ledere i partigruppene og regjeringsmedlemmer.
§ 53 første ledd
første punktum skal lyde:
Det
skal åpnes adgang til replikkordskifte, som ordnes av presidenten,
dersom ikke presidenten vedtar noe annet.»
En særlig
problemstilling gjelder § 51 siste ledd. Det følger av bestemmelsen
at Stortinget kan vedta at debatten skal avsluttes før alle inntegnede
talere har hatt ordet, såkalt «clôture». Denne bestemmelsen har
antakelig ikke vært brukt siden 1950-tallet. Ifølge dagens regler
må et forslag om clôture være fremsatt av presidenten eller ti representanter,
og forslaget må oppnå to tredjedels flertall av de tilstedeværende
for å bli vedtatt. Det skal da holdes avstemning, etter at én taler har
hatt anledning til å tale for og én imot, én gang hver.
En endring av myndighet
fra to tredjedels flertall blant de tilstedeværende til presiderende
president innebærer en stor forskyvning av beslutningsmyndighet.
Også det at bestemmelsen nesten aldri er brukt, taler for at presidenten
bør være meget forsiktig med å ta den i bruk.
Flertallet foreslår at § 51
fjerde ledd gis slik ordlyd:
«Presidenten kan vedta at debatten skal
avsluttes før alle inntegnede talere har hatt ordet («clôture»).
Forslag om dette må være fremsatt av presidenten eller ti representanter
på tilsvarende måte som ved innskrenkning av taletiden. Forslaget avgjøres
av presidenten etter at én taler har hatt anledning til å tale for,
og én imot, én gang hver.»