Det følger av Stortingets
forretningsorden (fo.) § 59 første ledd at saker skal tas opp til
avstemning ved slutten av dagens møte, hvis ikke Stortinget vedtar
at én eller flere saker skal tas opp til avstemning på et tidligere tidspunkt.
Denne ordningen ble innført i 1995. Før dette ble hver sak tatt
opp til avstemning umiddelbart etter at presidenten erklærte debatten
for avsluttet.
Mindretallet i den
forrige reglementskomiteen foreslo i Dokument 19 (2016–2017) at
det av hensyn til stortingsrepresentantenes mulighet til å organisere
sin arbeidsdag bør innføres faste tidspunkter for voteringer. Flertallet
mente at nåværende ordning er hensiktsmessig, og at det ikke er
ønskelig å skille debatt og votering ved at votering skjer på en
annen dag enn debatten. Det daværende presidentskapet mente i Innst.
487 S (2016–2017) at det vil være en fordel for Stortingets arbeidsordning
og planleggingen av representantenes arbeidsdag at avstemningene
kan skje på et fastere tidspunkt enn ved møtets slutt, jf. punkt
4.10 i innstillingen.
Det daværende presidentskapet
viste videre til at organiseringen av avstemningene er forskjellig
i ulike land, og at hvilke tidspunkter som kan være best egnet, bør
vurderes nærmere. Følgelig ga det daværende presidentskapet uttrykk
for at det bør foretas en kartlegging av rutinene for avstemning
i andre lands parlamenter, og at det foreslås alternativer til dagens
praksis med avstemning på slutten av møtene. Det daværende presidentskapet
la til grunn at dette ville bli fulgt opp av presidentskapet i inneværende
stortingsperiode.
Presidentskapet har vurdert
alternative modeller for faste voteringstidspunkter og har herunder innhentet
en oversikt over praksis i de øvrige nordiske landene. Praksis ellers
i Norden er gjort rede for i innstillingens punkt 3. I punkt 4 er
det pekt på ulike hensyn ved en slik omlegging, samt presidentskapets
merknader. I punkt 5 er forslagene til endringer i forretningsordenen
presentert nærmere.