Dokument 8:90 S (2018-2019)
- Representantforslag frå stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes om
strakstiltak mot farlege vogntog på norske vegar
Eg syner til Transport-
og kommunikasjonskomiteens brev 13. mars 2019 om vurdering av representantforslag
8:90 S. Det fremjast totalt fire forslag som vurderast nedanfor
ut frå fastsett nummerering. Departementet har innhenta innspel
frå Arbeids- og sosialdepartementet til forslag nr. 4.
Innleiing:
I forslaget tek
representanten opp utfordringar som regjeringa har fokus på, og
kor det allereie er satt inn ei rekkje tiltak og ytterlegare tiltak
er planlagde. Eg er svært oppteken av at vi skal både unngå ulukker
og fastkøyrte tunge køyretøy som hindrar framkome for andre trafikantar.
Regjeringa sitt
mål er at det ikkje skal førekome ulukker med drepne eller hardt
skadde i vegtrafikken. Det har dessverre vore svært alvorlege hendingar
med tunge køyretøy også denne vinteren, noko som sjølvsagd er både
uakseptabelt, og djupt tragisk for dei det rammer. Tungbilulukker
skaper òg utryggleik generelt hos trafikantane.
Eg vil likevel nytte
høvet til å peike på at vi over tid ser at tiltaka som er sett inn
gir resultat ved betre tryggleik på vegane våre. Statistikken syner
at talet på ulukker der tunge køyretøy er innblanda, har gått ned med
heile 65 prosent frå 2012 til 2017 - frå 241 til 105 ulukker. Til
samanlikning var over 4 600 personbiler innblanda i ulukker med
personskade i 2017. Det er òg svært ulike og samansette årsakar
til tungbilulukkane. Som eksempel nemner eg at tunge køyretøy var
"utløysande" faktor i 25 prosent av dødsulukkene i 2017 der slike
køyretøy var innblanda, altså i 7 av 28 ulukker. Det er både norske
og utanlandske køyretøy og førarar i desse ulukkene, noko som er
særleg viktig å ha med seg i vurderinga av kor kontrollinnsatsen
skal settast inn.
Representanten tek
også opp utfordringar knytt til arbeidslivskriminalitet i vegtransportsektoren.
Eg vil understreke at regjeringa ønskjer å fremje gode og seriøse
arbeidsforhold. Vi har i 2019 lagt fram ein revidert strategi mot
arbeidslivskriminalitet, der vegtransportsektoren er eit av dei
særlege innsatsområda.
Forslag nr. 1:
Stortinget ber regjeringen innføre
nødvendig døgnkontinuerlig kontroll av vogntog på grenseoverganger
i Norge, uten at det går på bekostning av innenlands kontroller.
God og
effektiv kontroll av tunge køyretøy som trafikkerer vegane våre
er svært viktig. Særleg av omsyn til trafikktryggleiken, men òg
for å sikre lik konkurranse i transportbransjen og framkjømda generelt
på vegnettet. Kontroll er naudsynt både på grensene og på vegane inne
i landet, men vi må velje rett nivå på kontrollinnsatsen ut frå
risiko og kva som gir best samfunnsmessig nytte.
Talet på lastebilar
som trafikkerer norske veger er høgt - både på grenseovergangane
og på vegane elles. Vi har nær 80 grenseovergangar med svært ulik
trafikkmengde. I tillegg kjem ferjeanløpa. Det er svært varierande
trafikk på grenseovergangane. Frå Svinesund, der ein stad mellom
1 500-2 500 tunge køyretøy passerar dagleg, og langt over 100 lastebilar
i timen på dagtid, til grensepunkt med tilnærma null tungbiltrafikk.
Å kontrollere alle tunge køyretøy på alle grenseovergangane er ikkje
praktisk mogleg. Ein einskild kontroll av eit køyretøy og ein sjåfør
kan ta mellom 15 min og ein heil dag, avhengig av kva type feil
og manglar som blir oppdaga. Å stoppe alle tunge køyretøy på grensa
er ikkje god utnytting av ressursane sett opp mot formålet med kontrollaktiviteten;
dei som bryt regelverket skal stansast, medan dei som har alt i
orden ikkje skal bli unødig forsinka. Då må ein velje kva slags
køyretøy og sjåførar det er viktigast å kontrollere og kva slags
kontrollstader som gir størst effekt. Ved å basere kontrollaktiviteten
på risiko, blir til dømes kontrollane av vinterutrusting gjennomførde
på stader kor det ofte er problem med framkome grunna til dømes
skiftande føre. Dei som erfaringsvis ikkje har alt i orden blir
da plukka ut, mellom anna ved bruk av Vegvesenets digitale kontrollsystem.
Dette bidreg også
til at bilar som går i grensekryssande trafikk kan silast ut, i
motsett fall vil ein fort bruke kapasitet på å kontrollere det same
kjøretøyet gjentekne gongar i løpet av ei veke eller månad, framfor
å bruke kapasiteten på tiltak som gir betre gevinst for trafikksikringsarbeidet.
For å kartleggje
nytta og konsekvensane av å stoppe og kontrollera alle tunge køyretøy,
gjennomførte vegvesenet nyleg to storkontrollar som eg var med på
- ein på grenseovergangen ved Ørje, og ein i Lærdal, kor trafikk over
fjellovergangane Hemsedal og Filefjell er omfatta. Vegvesenet stoppa
om lag 1 850 køyretøy totalt, og 177 køyretøy fekk bruksforbod.
Erfaringane er at slike totalkontrollar er svært krevjande å gjennomføre
reint praktisk; dei krev store ressursar, og dei fører med seg store utfordringar
for å sikre framkome og trafikktryggleik for andre trafikantar .
Slike storkontrollar
gjer likevel eit viktig signal til transportbransjen, og vil difor
også bli gjennomførd vidare framover. Men opp mot effektiv bruk
av offentlege ressursar, gir risikobasert kontroll på vegnettet
langt betre nytte. Samstundes unngår ein i større grad forsøk på å
unndra seg kontroll, slik stortingsrepresentanten syner til, og
at dei som følgjer regelverket òg blir stoppa ofte.
Dei to kontrollane
sett opp mot kvarandre viste at storskala innsats på grensa ikkje
gjer resultat som kan forsvare ressursbruken. Talet på feil og bruksforbod
var høgare på kontrollen i Lærdal enn på grensa, der om lag 93 prosent
av dei kontrollerte køyretøya var utanlandske. Det er og eit faktum
at ulukkene og fastkøyringane ikkje skjer på grensa, men på vegane
inne i landet. Føreforholda på grensa seier òg lite om kva sjåføren
vil møte på vegen dei neste døgna.
Kontrollen i Lærdal
ga eit illustrerande døme på behovet for kontrollaktivitet inne
i landet; eit vogntog som ble stoppa på Ørje og pålagd å skifte
dekk på næraste verkstad før vidare køyring på snø/is, blei dagen
etter stoppa også i Lærdal med same feil. Køyretøyet fikk då bruksforbod
og sjåføren måtte skifte dekk på staden.
Vi er alle samde
om at farlege vogntog skal bort frå norske veger og at vegvesenets
kontrollverksemd er eit av dei viktigaste verkemidlane vi har. Denne
ressursen må innrettast effektivt og nyttast der det er størst behov. Risikobasert
kontroll gjer størst effekt og størst samfunnsnytte. Eg vil difor
arbeide for å styrkje denne tilnærminga. For å styrkje kontrollverksemda
også på grensa har eg langt større tru på innføring av andre tiltak
enn døgnkontinuerlig kontroll, som auka bruk av digitale løysingar
for å få eit betre bilete av dei køyretøya som passerer, utan å
måtte stanse alle. Dette vil bidra til meir effektiv kontroll, med
auka mogeligheiter for å ta dei køyretøya som ikkje tilfredsstiller
gjeldande regelverk.
Statens vegvesen
er allereie i gang med å sjå på vidareutvikling av slike løysingar.
Forslag nr. 2:
Stortinget ber regjeringen, med
henvisning til artikkel 10 i EU-forordningen 1072/2009, ESA, om
straks å innføre midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor
veibasert godstransport i Norge.
Norge
har vore ein del av den indre marknaden på transportområdet sidan
EØS-avtalen vert sett i kraft. Dette betyr at når det gjeld regelverk,
og til ein viss grad òg kontroll, er det dei same reglane som gjeld
for alle transportverksemder innan EU/EØS. For marknadstilgang innan
godstransport på veg gjeld reglane i forordning (EU) 1072/2009.
Forordninga gir transportørar som er etablert i EU/EØS eit visst
høve til å køyre kabotasje.
Artikkel 10 i forordninga
opnar for at eit EØS-land, ved alvorlege forstyrringar i den nasjonale
transportmarknaden som følgje av kabotasje, kan be Kommisjonen/ESA
om å få gjennomføre konkrete vernetiltak i heile landet eller i
eit særskilt område innan dette landet. Kommisjonen/ESA skal, etter
å ha undersøkt saka, vedta vernetiltak som dei meiner er nødvendige.
Tiltaka kan bli gjeve med verknad for 6 månader, med høve for forlenging
ein gong. Vernetiltak som følgje av kabotasje kan berre iverksetjast
i tilfelle av alvorlege forstyrringar på den nasjonale marknaden
som tilseier at tilbodet av tenester overstig etterspørselen. Overskotet
av tilbod samanlikna med etterspørsel må medføre ein trussel mot
den finansielle stabiliteten og overlevinga for ein monaleg mengd
nasjonale transportørar.
I følgje opplysningar
frå SSB utgjorde kabotasjekøyring i Norge 3,2% i 2017. Dette er
ein auke samanlikna med tal frå tidlegare år. I 2014-2016 følgjer
det av tal frå SSB at kabotasjeandelen av innanlands transport var
2,2 - 2,3%. I 2013 var talla 3,0%.Tala er framleis relative lave, og
visar at det ikkje er grunnlag for å tru at det norske marknaden
er alvorleg forstyrra på grunn av kabotasje. Eg meiner at tala ikkje
gir grunnlag for å undersøkje og iverksetje eventuelle vernetiltak
etter forordninga. Regjeringa følgjer likevel nøye med på utviklinga
i vegtransportsektoren . Sidan transportnæringa i stor grad er blitt
internasjonalisert er det viktig at vi innanfor vegtransportsektoren
samarbeider tett med nabolanda og EU/EØS-land om regelverksutvikling
og handheving, slik at vi utviklar eit regelverk som sikrar at næringa
er velfungerande og har høg grad av seriøsitet.
Eg legg også til
at eit forbod mot kabotasjekjøyring vil medføre ei monaleg auke
av antal tungbilar på norske vegar for å dekke næringslivets og
folks transportbehov. Dette vil kunne bidra til auka framfor redusert
risiko på vegane.
Forslag nr. 3:
Stortinget ber regjeringen gjennomgå
og fremme forslag om forbedringer før ordningen med kabotasje etter regelverket
må gjeninnføres.
Regjeringa
arbeider for at dei nye reglane som EU-kommisjonen har foreslått
om kabotasje, utsending av arbeidstakarar m.v, den såkalla "mobilitetspakka",
skal redusere høva for misbruk og svindel knytte til sosiale rettar
og trafikktryggleik. Enkelte forslag i pakka er omstridde - også
i EU-systemet. Her vil eg særleg vise til forslag som handlar om
å liberalisere kabotasjereglane. Når det gjeld kabotasje slår Granavolderklæringa
fast at regjeringa vil arbeide aktivt mot liberalisering av kabotasjeregelverket,
samt at vi skal sørgje for ryddige konkurranseforhold innan transportnæringa.
Så langt ser det ut til at det ligg an til ei innstramming i kabotasjeregelverket,
men mobilitetspakka er til behandling i EU-systemet og det er framleis
uklart om det blir oppnådd semje mellom Rådet og Parlamentet.
Samferdselsdepartementet
følgjer og opp arbeidet med mobilitetspakka via Road Alliance, som
er ei samanslutning av vesteuropeiske EU-land (Austerrike, Belgia,
Danmark, Frankrike, Tyskland, Hellas, Italia, Luxembourg , Sverige
og Sveits). Medlemslanda i alliansen er blant anna uroleg for misbruk
og svindel knytt til regelverka for sosiale rettar, trafikktryggleik
og arbeid innanfor det europeiske godstransportmarknaden på veg.
Medverknaden i Road Alliance er ein viktig informasjons- og påverknadskanal.
Tanken er at denne alliansen kan stå saman om felles posisjonar
på forslaga i pakken, inn mot den vidare behandlinga i EUsystemet, og
dermed få større gjennomslagskraft.
Forslag nr. 4:
Stortinget ber regjeringen gjennomgå
straffe-/sanksjonsrammene for yrkestransportsektoren og vurdere
om det er strengt nok, og komme tilbake til Stortinget med saken.
Regjeringa
er oppteken av å styrke trafikktryggleiken og å redusere arbeidslivskriminalitet
i samferdselssektoren. I 2019 blei den reviderte strategien mot arbeidslivskriminalitet
lagt fram, der eit av tiltaka er å styrke tilsyns- og kontrollverksemda
på vegtransportområdet.
Dette skal sikrast
gjennom mellom anna meir effektive reaksjonar og eit tettare samarbeid
mellom Statens vegvesen og andre kontroll- og tilsynsetatar. I 2018
blei det sett i verk handlingsplanar som skal sikre auka samhandling
mellom vegvesenet, politiet, Arbeidstilsynet, Tolletaten og Skatteetaten
i kontrollen på vegtrafikkområdet. Vi har òg starta et arbeid for
å vidareutvikle samarbeidet mellom Statens vegvesen og a-krimsentra.
Eit ytterlegare
døme på auka samhandling er at Statens vegvesens kontrollørar skal
kunne innhente dokumentasjon etter allmenngjøringsbestemmingane
på vegne av Arbeidstilsynet. Dette vil effektivisere kontrollen
av at sjåførane får rett løn.
Av omsyn til både
trafikktryggleik og framkome er det svært viktig at reglane på vegtransportområdet
er strenge nok, og at dei vert handheva. Reaksjonane ved brot må
gje faktisk åtferdsendring hos dei som ikkje følgjer krava.
Denne regjeringa
har allereie styrkt retten til å halde attende køyretøy som ikkje
fyller krav i vegtrafikklovgjevinga, og innført heimel for at hjullås
kan nyttast til å halde køyretøya fysisk attende. I lys av dei alvorlege
hendingane med tunge køyretøy i vinter har eg bedt Vegdirektoratet
om å skjerpe krava til vinterdekk framfor neste vintersesong, og
å skjerpe reaksjonane ved manglar i påbode vinterutrusting . Det
inneber at det vil bli føreslått auka gebyrsats for brot på krava
til dekk og kjetting.
Det er òg viktig
at kontrollørane førar ein streng kontrollpraksis. Eg har difor
nyleg oppmoda vegvesenet om å praktisera eit strengt skjøn ved kontrollane
og at moglegheita til å krevje pålegg av kjettingar eller bruksforbod
etter vegtrafikkloven § 36, nyttast aktivt av omsyn til trafikktryggleiken.
Vi har og sett i verk eit arbeid for å effektivisere sanksjonsmoglegheitene
ved andre brot på vegtrafikklovgjevinga, mellom anna brot på bestemmingane
om køyre- og kviletid og overlast.
I yrkestransportlova
§ 41 går det fram at den som med forsett eller aktløyse bryt lova
kan straffast med bot. Dette gjeld og brot på kabotasjereglane.
I tillegg slår § 15 i straffelova fast at medverknad til brot på
reglar og er straffbart . Den som forsettleg eller uaktsamt bryt plikter
pålagt i føresegnene kan straffeforfølgjast etter dei einskilde
regelverka. Det er påtalemakta som må ta ut tiltale for brot på
regelverket.
I 2013 var det nedsett
ei arbeidsgruppe som skulle sjå på ulike sider ved kabotasje. Både
representantar for vegtransportnæringa og relevante offentlege myndigheiter
var representert. I mars 2014 leverte arbeidsgruppa ein rapport
om mellom anna straffe- og sanksjonsrammene for kabotasje. På bakgrunn
av rapporten er det sett i verk eit regelarbeid i yrkestransportlova
som skal sikre at køyretøya kan haldast tilbake ved brot på denne
lova, tilsvarande som etter vegtrafikklova.
Eg vil elles syne
til at strafferammene for brot på arbeidsmiljølova og allmenngjøringslova
blei skjerpa i 2015. Desse gjeld generelt uavhengig av næring/bransje, og
det finnast ikkje særskilde sanksjonar for enkeltnæringar.