Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Runar Sjåstad
og Tove-Lise Torve, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm,
viser til behovet for å erstatte fossil energi med fornybar energi
på bred basis for å begrense global oppvarming. Produksjonen av fornybare
energibærere øker kraftig, noe som presser prisene for produksjon
og utbygging av denne typen teknologi og energi ned, over hele verden.
I våre nærområder bygges det blant annet ut havvind i stor skala.
Komiteen viser til at prosjekter
som høster energi fra vind til havs, de siste ti årene har vokst
i størrelse og kapasitet, mens kostnadene har falt etter hvert som
turbinprodusenter og leverandørindustri har lært og tatt i bruk
ny teknologi. Komiteen viser
til at norsk flytende havvind kan ha potensial for å bli et svært
viktig bidrag for å dekke energibehovet og for å nå krevende klimamål.
Komiteen mener at havvind kan
bli viktig for norsk næringsutvikling og det grønne skiftet. Komiteen viser
til norsk næringslivs solide kompetanse på marine konstruksjoner
fra olje- og gassindustrien, og ellers omfattende maritim og marin
industri som kan bidra i utviklingen av en ny eksportnæring og gi
Norge en ledende rolle innenfor flytende havvind.
Komiteen merker seg blant annet
at Equinors Hywind Scotland-prosjekt er et eksempel på satsing fra norsk
næringsliv der man har et testanlegg med fem turbiner på 6 megawatt
hver.
Komiteen merker seg videre
uttalelser fra organisasjonen Wind Europe i E24 10. januar 2018,
der de understreker at ved å fokusere på flytende havvind kan Norge
bidra til jobber, industri og eksport.
Komiteen merker seg også at
norsk leverandørindustri ønsker at Norge skal gå foran innen vindkraft.
Rederiforbundet, Norsk Industri og fornybarorganisasjonen Norwea
har tatt sentrale initiativ til en norsk storsatsing på havvind,
og mener at et statlig mål om at Norges leverandørindustri skal
ta 10 pst. av det globale havvindmarkedet innen 2030 er «både realistisk
og ambisiøst».
Komiteen viser til at det ved
tidligere behandlinger i Stortinget har vært bred enighet om at
norsk satsing på havvind er ønskelig både av hensyn til næringsutvikling
og ikke minst fordi havvind har betydelig potensial for å bidra
til utslippskutt gjennom hel- eller delelektrifisering av sokkelen. Komiteen viser
til at havvindteknologi allerede er Norges største fornybareksport.
Komiteen merker seg at statsråd
Kjell-Børge Freiberg i brev av 8. mai 2019 (vedlagt innstillingen)
om internasjonalt samarbeid og en forvaltningsplan for havvind skriver:
«Den politiske erklæringen
fra 2016 fastsatte et arbeidsprogram til og med sommeren 2019. Flere
land har signalisert at de ønsker å videreføre samarbeidet, basert
på en ny politisk erklæring. Departementet vil ta stilling til videre
norsk deltakelse i samarbeidet når den nye politiske erklæringen
foreligger.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til Prop. 1 S (2017–2018) som omhandler en strategi for flytende
vindkraft. Denne gir en framstilling av regjeringens mål og aktiviteter
for å bygge opp under posisjonen norske selskaper har tatt i dette markedet. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen nå jobber med å åpne ett til to områder
for fornybar energiproduksjon til havs, og at det er forventet at
høringsdokument til åpning av områder og forskrift om fornybar energiproduksjon
til havs sendes ut før sommeren 2019. Disse medlemmer vil fremheve
at en satsing på flytende havvind i første rekke handler om å ta
en posisjon for å bli en industriell aktør og bygge kompetanse i
hele verdikjeden. Disse
medlemmer ser behov for og nytten av å videreføre et tett samarbeid
med landene rundt Nordsjøen for å sikre Norges strategiske posisjon
som industriell aktør på området.
Disse medlemmer mener at det
er viktig å ha ambisjoner for potensialet som flytende havvind representerer,
men ser at det blir krevende å tallfeste omsetning i 2050 på vegne
av aktørene i markedet. Videre peker disse medlemmer på at regjeringens
politikk allerede legger til rette for utslippsreduksjoner i olje-
og gassindustrien, og at også flytende havvind er et alternativ
der det ligger til rette for dette. Enova har virkemidler tilgjengelig
for slike tiltak.
Disse medlemmer understreker
at spesielt flytende havvind kan bli et nytt industrieventyr for
Norge, bygd på kompetansen som vi har opparbeidet gjennom olje-
og gassindustrien vår. Det er derfor det legges til rette for utvikling
på området ved å følge opp Energi21-strategien gjennom bevilgninger
til Norges forskningsråds ENERGIX-program, der også flytende havvindkonsepter
kan søke. Videre legges det til rette for testing gjennom Katapult-ordningen
som får statlig støtte. Uttesting av piloter i stor skala kan støttes
av Enova eller Innovasjon Norge. Disse medlemmer merker seg
at også utenlandske aktører finner det interessant å få testet sine
konsept og piloter på norske testsentre og katapulter, og vi registrerer
at Norge allerede er godt anerkjent for arbeidet som gjøres innen
flytende havvind både innen FoU-apparatet og i næringslivet.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget allerede har behandlet et nesten likelydende forslag
i Stortinget tidligere, i Dokument 8:182 S (2017–2018), etter initiativ
av de ikke-sosialistiske partiene på Stortinget, inkludert representant
Per Espen Stoknes. Der vedtok stortingsflertallet at det skal utarbeides
en detaljert forskrift for åpning og tildeling av konsesjoner for
havvind på norsk sokkel. Disse medlemmer viser videre
til interpellasjonen til representanten Westgaard-Halle 28. mai
2019 hvor statsråd Freiberg understreket at dette arbeidet er i
sluttfasen, og vil bli lagt ut på høring før sommeren 2019, i tillegg
til åpning av ett til to områder for flytende havvind. Disse medlemmer ønsker ikke
å stemme for forslag det allerede er igangsatt prosesser på, da
det gir et feilaktig inntrykk av situasjonen på havvindfeltet.
Komiteen viser
til at Norge allerede er en global havvindaktør, og derfor er godt
posisjonert til å ta en verdensledende rolle, særlig innenfor flytende
havvind. Denne satsingen er bygd på dagens industrikompetanse innenfor
olje og gass, samt maritim næring. Det er først og fremst tilgang
på maritim kompetanse og teknologi, kombinert med gode naturgitte
forhold, som gir videre vekstmuligheter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at vår evne til utvikling av vindkraft langt fra land er særlig interessant.
Begrenset tilgang på egnede arealer og tiltagende arealkonflikter
mot fiskeri og skipsfart legger allerede press på fremtidige utbygginger
av vindkraft til havs i grunne havområder.
Havvind lenger fra
land derimot, har et enormt ressurspotensial. Anslag viser at omkring
80 pst. av alle vindressurser til havs befinner seg i havområder
med mer enn 60 m dybde, der bunnfaste installasjoner kan være umulig
eller vanskelig å realisere på kommersiell basis.
Komiteen viser
videre til at bransjens aktører selv har analysert hvordan vekstmulighetene
kan realiseres. Norwegian Energy Partners har, i samarbeid med Norges
Rederiforbund, Norsk Industri og Eksportkreditt, laget rapporten
«Norwegian supply chain opportunities in offshore wind», som ser
på mulighetene for norske leverandører i det europeiske havvindmarkedet.
Rapporten viser at de mest lovende forretningsområdene er kategorisert
i følgende segmenter: prosjektledelse, undervannskabler, offshore-strukturer for
transformatorstasjon, turbinfundament, installasjonsutstyr og støttetjenester,
vedlikehold og inspeksjon og til sist fartøy og utstyr.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at industriens egen ambisjon
er å utvikle havvind på markedsbaserte betingelser, men for å modne
og kommersialisere teknologien etterspørres en tydelig politisk
strategi med tilpassede virkemidler for demonstrasjon og risikoavlastning.
Norge har svært gode muligheter til å kunne bli en stor aktør i
et fornybarmarked. Det er verdt å merke seg at Rederiforbundet,
som representerer maritim næring, påpeker i sitt høringsbrev at
det er behov for en nasjonal strategi for havvind, og at hovedelementene
bør være kostnadsreduksjon gjennom oppbygging av en effektiv verdikjede
og reduserte installasjons- og servicekostnader.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
videre til at våre konkrete forslag bør legges inn i en slik nasjonal
strategi.
Ut fra
dette ønsker komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, å fremme et nytt forslag i
denne saken:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en nasjonal strategi for havvind, med
konkrete tiltak.»
Videre
ønsker komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti å
kommentere noen av svarene fra olje- og energiministeren i saken.
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen ikke ønsker å komme med noen nye grep for denne satsingen
ut over tidligere informasjon om at det i løpet av våren skal åpnes
for ett eller to nye områder.
Statsråden viser
til utfordringer rundt investeringsnivået og kostnader til nye prosjekter,
men viser ikke til noen form for nye finansielle løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at det også kommer fram i svar fra statsråden knyttet til forslag
4 i representantforslaget at regjeringen ikke har noen konkrete
målsettinger og heller ikke vil følge forslagsstillernes ambisiøse
forslag. Disse
medlemmer viser til at havvindnæringen i Storbritannia bl.a.
har forpliktet seg til å bygge en sterkere britisk leverandørkjede,
med nasjonalt innhold i leveransene på 60 pst. innen 2030. Disse medlemmer mener
dette er et eksempel til etterfølgelse, og etterlyser en lignende
forpliktelse i Norge.
Disse medlemmer viser til at
det i regjeringens svar knyttet til forslag 5 i representantforslaget
henvises til støtte fra NOX-fondet
og Enova, men at det ikke er noen konkrete nye retningslinjer til
Enova på hva som forventes av slik støtte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen ikke støtter forslaget om at det er Statnett
som bør ha ansvaret for å utvikle og drifte et fremtidig offshorestrømnett
i Nordsjøen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen åpne flere områder for vindproduksjon til havs,
slik at Norge kan bli en stor produsent av flytende havvind med
konkurransedyktige aktører i hele verdikjeden.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til et Nordsjø-samarbeid for utvikling
av en langsiktig forvaltningsplan for havvind, med tanke på eksport
til Europa.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at norsk sokkel har en kapasitet på 3
GW innen 2030.»
«Stortinget
ber regjeringen sette et mål om at Norge skal ha en 10 pst. markedsandel
av den globale omsetningen i havvindmarkedet, og en omsetning på
50 mrd. kroner innen 2030, og tilrettelegge for dette.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for utslippsreduksjoner i olje-
og gassindustrien ved at elektrisitetsproduksjon med gassturbiner
offshore kan erstattes av havvind.»
«Stortinget
ber regjeringen gi Statnett ansvar for å utvikle og drifte et fremtidig
offshorestrømnett i Nordsjøen.»
«Stortinget
ber regjeringen tilrettelegge for et norsk marked for ny maritim
energiteknologi, herunder offshorevindkraft, med testsentre og energiparker
til havs.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne støtter intensjonen i forslaget om at Norges sterke
posisjon innenfor olje og gass og maritim og marin industri er et
sterkt utgangspunkt for at Norge kan ta en lederrolle på flytende havvind. Disse medlemmer peker
på at petroleumsindustrien står for 28 pst. av de samlede klimagassutslippene
i Norge. En elektrifisering av denne aktiviteten vil derfor være
viktig for å nå Norges klimamål. Disse medlemmer mener det
er nærliggende å peke på flytende havvind som en kilde for denne
elektrifiseringen.
Komiteen understreker
at heller ikke havvind er uten konflikter, og at det må stilles
strenge krav før konsesjoner gis slik at hensynet til livet på og
i havet, samt de marine økosystemer, ivaretas.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener samtidig det er verdt å merke seg
at et nøkternt anslag fra energianalytikere mener at Norge vil ha en
forventet produksjonsvekst på 24 TWH/år innen 2040, for 2050 er
de samme anslagene økt til 29 TWH/år. Samtidig er forbruksveksten
i 2050 anslått til å tilsvare 19 TWH/år, mens det som skal til for
full dekarbonisering er 30 TWH/år. Disse medlemmer peker på at Norge
ligger godt an til å nå sine mål med den energiproduksjon som er
utbygd og den som er under bygging eller allerede konsesjonsgitt.
Disse medlemmer peker også
på at prisen på fornybar energi har gått kraftig nedover de siste
ti årene, og at utbyggingen av sol og vind skjer i rekordfart. Norge må
derfor før kraftutbygging vurdere hvem som er potensiell kjøper,
og hva markedet er villig til å betale. Disse medlemmer peker på at
vindkraft til havs består av to typer, bunnfast og flytende. De
beste bunnfaste havvindprosjektene i Europa i dag koster i dag nær det
dobbelte av hva et landbasert vindkraftanlegg koster.
Disse medlemmer understreker
at flytende havvind er uprøvd teknologi, og kostnadene usikre, men
anslag fra Statkraft antyder at det vil være minst seks ganger så
dyrt som de bunnfaste anleggene. Disse medlemmer peker på at
det er store arealer i Europa som er egnet for bunnfast havvind,
og at disse trolig vil bygges ut før flytende havvind. Disse medlemmer understreker
at dette også må tas i betraktning.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at FNs klimapanel i sin rapport «Global Warming of 1.5 °C» fastslår
at man må bygge ut fornybar energi i et tempo verden aldri har sett
maken til hvis den globale oppvarmingen ikke skal overstige 1,5
°C sammenlignet med førindustriell tid. Disse medlemmer mener Norge
må iverksette en storstilt satsing på havvind for å bidra til å
nå målet, og støtter forslagene og intensjonen fra forslagsstillerne.
Disse medlemmer etterlyser
imidlertid enda større ambisjoner for norsk havvindindustri. Disse medlemmer mener
Norge må bli helt fossilfritt så raskt som mulig, samtidig som vi
bidrar til raskere omstilling i Europas energiforbruk gjennom eksport
av fornybar kraft og utvikling av ny teknologi. En slik satsing vil
skape et stort antall nye arbeidsplasser for utviklere, kraftindustri
og leverandørindustri – arbeidsplasser for fremtiden basert på kompetansen
vi har i oljesektoren.
Disse medlemmer viser til
at selv om Norge i dag er en netto eksportør av fornybar kraft,
er Norge en av verdens aller største eksportører av fossil energi.
Selv om strømproduksjonen i hovedsak er fornybar, er Norge dessuten
fremdeles en storforbruker av fossil energi, blant annet i industri-
og transportsektoren.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener Norge bør doble den fornybare
kraftproduksjonen innen 2030, og at hovedsatsingen skal være vindkraft
til havs. En slik satsing kan gi tusenvis av nye arbeidsplasser,
og vil sannsynligvis føre til mindre naturinngrep enn vindkraftutbygging
på land.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne understreker at det ved utbygging av havvind må settes
særskilt søkelys på å ivareta miljøet og naturmangfoldet i havet.
Fiskebestander, trekkruter for sjøpattedyr og sjøfugler samt andre
miljøhensyn må ivaretas, og vindmølleparker må ses i sammenheng
med verneområder for fisk.
Disse medlemmer vil understreke
at havvind kan deles inn i to forskjellige teknologier: bunnfast
havvind og flytende havvind. Førstnevnte teknologi er vesentlig
mer moden enn sistnevnte, og kan bygges ut i stor skala. En storsatsing
på havvind, både bunnfast og flytende, kan bli et nytt norsk industrieventyr
som vil bidra til utslippskutt både nasjonalt og internasjonalt.
Disse medlemmer mener også
at Norge bør oppskalere satsingen på annen fornybar teknologi, som for
eksempel solceller, geotermisk energi og bølgekraft.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i statsbudsjettet for 2020 komme med forslag til
en storstilt satsing på vindkraft til havs på norsk sokkel, med
mål om minst 100 TWh årlig produksjon innen 2030.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i statsbudsjettet for 2020 komme med forslag til
en satsing på kraftproduksjon basert på solceller og annen fornybar
teknologi, som for eksempel geotermisk energi og bølgekraft, med mål
om 15 TWh total produksjon innen 2030.»