Gode miljøløsninger i nytt regjeringskvartal
Komiteen mener det er viktig
at regjeringskvartalet planlegges med ambisiøse miljømål, samtidig
som miljøløsningene som velges, skal gi en samfunnsøkonomisk lønnsom,
kostnadseffektiv og bærekraftig ressursbruk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen i meldingen beskriver ambisiøse mål for klimagassutslipp,
energi og innovasjon. Disse medlemmer legger
til grunn at disse ambisjonene følges, og mener det derfor er uhensiktsmessig
å stille ytterligere absolutte krav i forbindelse med denne stortingsbehandlingen.
Komiteen viser
til Dokument 8:103 S (2017–2018) og Innst. 274 S (2017–2018), hvor
det ble pekt på at regjeringskvartalets utforming skal være basert
på kvalitet, varighet og nøkternhet. Samtidig ble det understreket
at det nye regjeringskvartalet må bygges på en måte som ivaretar
grunnleggende behov for sikkerhet. De høye klimamålene omfatter
at det skal velges miljøvennlige og varige løsninger. Dette innebærer
at det skal foretas et bærekraftige materialvalg, herunder at materialene
skal bidra til å redusere utgifter til forvaltning, drift, vedlikehold
og utvikling. Komiteen er positive
til at det skal legges særskilt vekt på klima- og miljøfotavtrykket
til materialene som benyttes i byggingen av regjeringskvartalet.
Det må settes høye og konkrete miljø- og klimamål for bygging av
nytt regjeringskvartal, og målene må omfatte alle deler av byggeprosessen.
I beregningene skal både råvareuttak, produksjon, transport og byggefase
trekkes inn. Statsbyggs miljøprogram sier at alle prosjekter de
er ansvarlige for, skal bygges som passivhuskonsept, og at energiløsningene
skal kunne utvikles mot nullenergikonsept.
Komiteen viser til at komiteen
i Innst. 274 S (2017–2018) støttet at blant annet trevirke skal
være et viktig element i det nye regjeringskvartalet. Det forutsettes
brukt der det er sikkerhetsmessig egnet, gir miljøgevinster og er
konkurransedyktig på pris og kvalitet. Ved siden av å gjøre regjeringskvartalet
til et eksempel på god norsk byggeskikk vil en offentlig investering
i den størrelsesorden som regjeringskvartalet representerer, bidra
til å utvikle ny teknologi og nye produkter i en viktig næring for
Norge. Komiteen viser
i denne sammenheng til Innst. 274 S (2017–2018), der følgende vedtak
ble enstemmig vedtatt i Stortinget:
«Stortinget ber
regjeringen legge opp til at regjeringskvartalet skal stå som et
eksempel på god norsk byggeskikk og arkitektur, og at tre skal være
et viktig element i det nye regjeringskvartalet.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til egne forslag om mer bruk av tre i nytt
regjeringskvartal. Dette
medlem viser til det enstemmige vedtaket og at meldingen i
for liten grad følger opp dette.
Komiteen mener
Stortingets målsettinger om at bygging av regjeringskvartalet skal
bidra til innovasjon og utvikling hos norske leverandører og bli
et ledende eksempel på reduksjon av skadelig miljøpåvirkning og fremme
av klimavennlige løsninger i offentlig byggevirksomhet, er gode.
Et livsløpsperspektiv med særskilt vekt på klima- og miljøfotavtrykket
vil kunne bidra til klimagassreduksjon i nytt regjeringskvartal. Komiteen mener
Stortingets vedtak om at regjeringskvartalet skal stå som et eksempel
på god norsk byggeskikk og arkitektur, og at tre skal være et viktig
element i det nye regjeringskvartalet, er et sentralt aspekt i arbeidet
med bygging av nytt regjeringskvartal.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at innen 2030 skal Norge ha halvert klimagassutslippene.
Regjeringskvartalet skal være ferdig i 2028. Regjeringen har ikke
vist at de ser på dette enorme prosjektet som en mulighet til å
sette de krav til standard for klimavennlig anlegg, bygg og drift
som må til for å nå klimamålene. Stortingsmeldingen gir ingen anvisning
på hvilke konkrete utslippskrav som skal settes, eller hva det skal
måles opp mot, men kun vage formuleringer om at utslippene skal
være så lave som mulig sammenlignet med et hittil ukjent referanseprosjekt.
Flertallet viser til meldingen
under kapitlet om miljøløsninger, der det står:
«I forprosjektet
vil det bli redegjort for hva det innebærer, og det vil bli lagt
frem forslag til tallfesting av mål for klimagassreduksjoner i prosjektet.»
Under siste kapittel
om fremdrift står følgende:
«Prosjekt nytt regjeringskvartal
er nå i den siste delen av forprosjektfasen. Før prosjektet kan
legges frem for Stortinget må det gjennomgå en kvalitetssikring.»
Hvis regjeringen
nå er i siste del av forprosjektfasen og jobber med kvalitetssikring
av kostnadstall, er det oppsiktsvekkende at den ikke har nok underlag
til å komme med tallfestede mål på utslipp i meldingen.
Flertallet forutsetter at
klimaregnskap både for anleggs-, drifts- og rivingsfasen må legges
fram, slik at det blir mulig å ta stilling til om det tilfredsstiller
nødvendige krav.
Flertallet mener Stortinget
må kreve dette framlagt før forprosjektet er ferdig, fordi hvert
nye skritt som tas i prosjektet, gjør det vanskeligere å endre.
Flertallet påpeker at regjeringen
viser til at den ønsker at prosjektet skal BREEAM-sertifiseres,
men at den forutsetter at vedtatte miljømål tilfredsstiller nivået som
kreves i BREEAM Excellent.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener Stortinget må kreve at
prosjektet skal oppfylle BREEAM.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem for Stortinget klimabudsjett og utslippsmål
for anleggs-, drifts- og rivningsfasen før forprosjektet for nytt
regjeringskvartal er ferdig.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at prosjektet nytt regjeringskvartal skal
oppfylle BREEAM Excellents krav til sertifisering.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener videre
at det nye regjeringskvartalet må bli et forbildeprosjekt hva angår
energibruk og energiproduksjon. Det er i dag bygget to såkalte Powerhouse
i Norge, ett i Trondheim og ett på Kjørbo. Begge har lavt energiforbruk
og egen energiproduksjon. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme med forslag til hvordan det nye regjeringskvartalet
skal bli et forbildeprosjekt for større bygg, både med tanke på
materialvalg, energibruk og energiproduksjon.»