Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Mari Holm Lønseth, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til representantforslaget.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget innen utgangen av 2019
med forslag om økonomiske incentiver til å bygge i tre.
Komiteen har fått ett skriftlig
innspill til behandling av saken.
Komiteen viser til Kommunal-
og moderniseringsdepartementets brev datert den 14. mai 2019. I brevet
viser statsråd Mæland til at regjeringen tidligere i 2019 har utgitt
en strategi for økt forsikrings-, utviklings- og innovasjonsaktivitet
i skog- og trenæringen, «Skog- og trenæringa – ein drivar for grøn
omstilling». Statsråden viser videre til at Statsbygg har igangsatt
et samarbeid med leverandørindustrien for å utvikle produkter og
anvendelsesområder for bruk av tre samt andre lavutslippsmaterialer
i forbindelse med statlige byggeprosjekt. Det vises til at regjeringen
utreder ulike barrierer og ulike tiltak for å fremme bruken av miljøvennlige
byggematerialer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at bygg- og anleggssektoren står for 40 pst. av materialforbruket
i Norge, og det offentlige står for mer enn 40 pst. av innkjøpene
i et byggemarked på over 1 000 mrd. kroner. Ifølge Asplan Viak er
det totale klimafotavtrykket til den norske bygg- og anleggssektoren
9,5 millioner tonn CO2 årlig.
Stadig mer energieffektive bygg gjør at materialbruk står for den
største delen av utslippene – totalt like mye som alle utslipp fra
privatbiler. Asplan Viak hevder at:
«(…) trebyggeri kan
halvere klimagassutslippene fra materialbruk uten økte kostnader.»
Den norske skogen
kan levere en betydelig del av dette bidraget. Den gjennomsnittlige
substitusjonseffekten ved å bruke tre fremfor andre materialer (stål,
sement og betong) tilsvarer en CO2-besparelse
på 1,6 tonn CO2-ekvivalenter
per m3 trelast for norske
forhold. Ved å øke hogst innenfor bærekraftige rammer og bruke mer tre
til å erstatte bruk av andre byggematerialer, kan en redusere CO2-utslippene med 1–1,5 millioner
tonn CO2-ekvivalenter årlig.
Flertallet viser videre til
at skogindustrien er en viktig del av norsk næringsliv, at næringen
har stort utviklingspotensial og kan bidra betydelig til å kutte
klimagassutslipp. Flertallet vil
derfor øke bruken av tre som byggemateriale. Flertallet viser til at dersom man
lykkes med å utvikle et stort marked for mer klimavennlige bygg
tidlig, øker sjansen for at norske bedrifter og kompetansemiljø
klarer å opparbeide seg gode posisjoner i et internasjonalt marked.
For å oppnå dette må det føres en aktiv politikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter på denne
bakgrunn forslagsstillernes intensjon, men vil også legge til rette
for andre klimavennlige materialer i tillegg til tre.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget innen utgangen av 2019
med forslag til økonomiske incentiver for bruk av klimavennlige
materialer som tre i større byggeprosjekter.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at bygg- og anleggssektoren står for en stor andel av de globale
klimagassutslippene. Disse
medlemmer er enige i at innovasjon i byggenæringen, herunder
materialvalg, vil kunne bidra til å få klimagassutslippene ned. Disse medlemmer mener
tre har mange positive egenskaper som byggematerialer, og regjeringen
har varslet at den vil stimulere til økt bruk av tre som byggemateriale.
Blant annet har regjeringen i 2017 fremmet en egen stortingsmelding
om en konkurransedyktig skog- og trenæring, jf. Meld. St. 6 (2016–2017),
og så sent som i mars 2019 la regjeringen frem en strategi for økt
forsknings-, utviklings- og innovasjonsaktivitet i skog- og trenæringen,
samt en strategi for å stimulere etterspørselen etter grønne, trebaserte produkt.
Disse strategiene sees i sammenheng og er fremmet i samme helhetlige
dokument, «Skog- og trenæringa – ein drivar for grøn omstilling». Disse medlemmer merker
seg at forslagsstillerne ikke henviser til noen av disse strategiene
i sitt forslag.
Disse medlemmer deler ambisjonen
om at Norge bør ha en samlet næringskjede for trenæringen i Norge,
ved at mest mulig av norsk skogråstoff blir videreforedlet i Norge,
der dette er lønnsomt. Samtidig må vi legge til rette for eksport
av varer, og disse
medlemmer viser i den sammenheng til viktigheten av EØS-avtalen
for eksportadgang for norske varer.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens strategi for økt etterspørsel legger til rette for
en langt mer helhetlig stimulering av etterspørselssiden enn det
representantforslaget foreslår. Disse medlemmer har større
tro på denne innfallsvinkelen, fremfor å etablere rene subsidieordninger
for utbygging av store bygg i tre. Problemet med å etablere subsidier
til materialer er at en skaper en kunstig lønnsomhet, der materialet
velges uten en helhetlig vurdering. Disse medlemmer mener at dersom
tre skal bli lønnsomt i stor skala, må det skje gjennom andre virkemidler
enn subsidier til bruk.
Videre viser disse medlemmer til
at det i senere tid er bygget en rekke større bygninger, blant annet
i Brumunddal, i Bergen og i Oslo, samt at mange flere er under planlegging.
I tillegg har flere bruer over motorveier blitt bygget i tre. Disse medlemmer merker seg
at alle disse kom til uten de økonomiske subsidiene som forslagsstillerne
etterlyser. Disse
medlemmer mener likevel det er behov for å gjøre mer for å
stimulere etterspørselen etter trebaserte produkter, og viser til at
regjeringens strategi retter seg mot fem innsatsområder:
Disse medlemmer vil
vise til at også andre byggematerialer enn tre har gode klimaegenskaper. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen vil sette i gang et arbeid for å se hva som er barrierer
for økt bruk av lavutslippsmaterialer. Regjeringen vil utrede ulike
tiltak som skal fremme bruken av miljøvennlige byggematerialer. Disse medlemmer ser
positivt på dette arbeidet.
Disse medlemmer merker seg
videre at Statsbygg har fått i oppgave å samarbeide med leverandørindustrien
om utvikling av produkter og anvendelsesområder for bruk av tre
og andre lavutslippsmaterialer i forbindelse med statlige byggeprosjekter.
Samtidig vil disse
medlemmer understreke at det er en rekke forhold som skal
ivaretas i forbindelse med valg av byggemateriale, blant annet miljøpåvirkning,
konstruksjon- og brannsikkerhet, inneklima, bestandighet, kostnad
og sikkerhet.
Disse medlemmer understreker
at det ikke er Stortingets oppgave å fastsette hvilke byggematerialer som
skal benyttes i det enkelte prosjekt, men heller legge til rette
for innovasjon og nye, mer klimavennlige løsninger innenfor lønnsomme
rammer.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at i arbeidet for omstilling til
et grønt, fornybart og bærekraftig samfunn spiller skogen en nøkkelrolle.
Økt bruk og bedre ressursutnyttelse av våre skogressurser er helt
avgjørende i klimapolitikken.
Disse medlemmer viser til at
skognæringen trenger gode rammevilkår. Senterpartiet vil fortsette med
utbygging og forbedring av infrastruktur for tømmertransport. Det
omfatter både store samferdselsprosjekter på vei og jernbane og
fortsatt innsats for å fjerne flaskehalser på skogsbilveier. Senterpartiet
har foreslått å opprette et statlig grønt investeringsselskap for
å sikre investeringer i selskaper som tar en ledende rolle i utvikling
av ny teknologi og nye løsninger basert på grønt karbon.
Disse medlemmer viser til at
skogen må prioriteres på flere måter. Staten og det offentlige må
bruke tre i egne bygg og konstruksjoner, f.eks. i store samferdselsprosjekter
og offentlige bygg, i tillegg til å stimulere det private til økt
bruk av tre. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til forslag og merknader
i Innst. 274 S (2017–2018) ved behandling av Dokument 8:103 S (2017–2018).
Komiteen viser
til at økt bruk av skog og trevirke er vesentlig for å bygge opp
en sterk fastlandsindustri og sikre norsk økonomi framover. Det
er også en stor grunn til at det blir viktig å sikre en helhetlig
verdikjede i Norge og at verdiskapingen skjer og blir i Norge –
helt fra plante til ferdig foredlet produkt.
Komiteen vil understreke at
klima- og miljøpolitikken er sektorovergripende og avhengig av tiltak
og virkemidler på et bredt spekter av områder i samfunnet. Komiteen ser
at dersom en skal oppnå forbedringer og lykkes i målene om utslippskutt,
må klimapolitikken ses i en større sammenheng. Dette innebærer en
helhetlig tilnærming til igangsetting og gjennomføring av politiske
satsinger, prioriteringer og planer på nær sagt alle områder.
Komiteen viser til at økt bruk
av skogressursene er helt avgjørende i klimapolitikken. Komiteen viser videre
til at aktivt skogbruk kan øke opptaket av karbon i skogen, og at
biomassen som utvinnes, kan bli til fornybare materialer, energi
og en rekke andre klimanøytrale produkter.
Komiteen viser til regjeringens
strategi «Skog- og trenæringa – ein drivar for grøn omstilling».
Der står det blant annet at bedre dokumentasjon av egenskaper og miljøfortrinn
ved trebaserte produkt er sentralt for å gi gode fremstillinger
av gevinstene ved økt trebruk. Det kan være med og skape større
tillit til produktene og bidra til å stimulere byggebransjen til
nyskapning og bruk av tre som byggemateriale.
Komiteen viser til at strategien
peker på at myndighetene kan bidra med tiltak for kompetanseheving og
informasjonsspredning. I tillegg kan myndighetene fremme etterspørselen
etter fornybare biobaserte produkt gjennom aktiv stimulering av
markedene. Dette kan være tiltak for å øke lønnsomheten og dermed
redusere markedsrisikoen, slik at næringslivet dreier investeringene
i ønsket retning.
Komiteen mener det er viktig
at offentlig virkemiddelbruk støtter opp om næringas arbeid med
standardisering og industrialisering. Standardisering bidrar blant
annet til å øke nøyaktigheten ved bruk av prefabrikkerte moduler
og byggeelement, og til å fjerne feilkilder i produksjon og på byggeplass.
Gode standarder og høy grad av industrialisering gir redusert byggetid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at ved å bruke tre som
materiale vil karbonet fortsatt lagres i bygget. Hogsten forutsetter
nyplanting – nye trær vil sørge for å ta opp enda mer karbon fra
atmosfæren. Bygg i tre kan dermed gi en lavere klimapåvirkning,
både på grunn av karbonlagring og fordi de kan brukes som erstatning
for mer klimabelastende materialer.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det bør sørges
for økt bruk av blant annet massivtre ved å innføre ordninger som
gir økonomiske incentiver og reduserer risiko. Dette kan gjøres
i form av tilskudd knyttet til bruk av tre både i nybygg, ved rehabilitering
og utbygging av eksisterende bygg.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget innen utgangen av 2019
med forslag til økonomiske incentiver for bruk av tre i større byggeprosjekter.»
«Stortinget
ber regjeringen følge opp strategien Skog- og trenæringa – ein drivar
for grøn omstilling, herunder sørge for bedre dokumentasjon av egenskaper
og miljøfortrinn ved trebaserte produkter.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å sette krav om redusert klimabelastning
fra byggematerialer i kommende byggteknisk forskrift.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette krav om redusert klimabelastning fra byggematerialer
i kommende byggteknisk forskrift.»
Dette medlem viser
til at Norge må skape flere hundre tusen nye arbeidsplasser til
erstatning for de som i dag er i oljenæringen, samtidig som vi skal
kutte 60 prosent av klimagassutslippene innen 2030. Disse nye arbeidsplassene
må være fornybare, klima- og miljøvennlige og gi inntekter. Skal
potensialet for næring, arbeidsplasser og inntekter utløses, trengs
en stor statlig satsing og nye virkemidler – ellers havner arbeidsplassene
i utlandet basert på våre råvarer. Det haster, for mange aktører
i utlandet ser potensialet.
Dette medlem mener det er
nødvendig med en kraftig satsing – med skatteendringer, forskningsmidler, kompetanseutvikling
og utdanning, og ikke minst statlig risikoavlastning for den industrien
og de næringsaktørene som skal være med på det grønne skiftet. Oljenæringa
har fått milliarder i risikoavlastning i mange år. Det må avsluttes,
og den statlige risikoavlastningen må vris over til fornybare og
miljøvennlige næringssatsinger. Det er også nødvendig å vri skattesystemet
fra å favorisere eiendom, petroleum og finans, til å favorisere ny,
grønn industri, bl.a. basert på tre og bærekraftig skogbruk. Det
er ansvarlig klimapolitikk og god næringspolitikk, og det vil gi
arbeidsplasser i Norge.
Dette medlem mener det må
bli slutt på snakk om næringsnøytralitet og uprioriterte skatteletter
som ikke er målrettet mot å få til den livsnødvendige omstillingen. Dette medlem viser
til at ingen større endringer i norsk økonomi har skjedd uten større
politiske grep og aktiv politisk styring av industrialiseringen.
Slik var det med utviklingen av velferdsstaten i etterkrigstiden
og utviklingen av norsk oljeindustri, og slik er det nødvendig når
Norge skal kutte klimagassutslipp og skape bærekraftige arbeidsplasser
og næringer vi kan leve av framover.