Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari-Anne Opsal, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne
Synnes og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Carl
I. Hagen og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit Arnstad
og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona
Fagerås, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget. Kunnskaps-
og integreringsminister Jan Tore Sanner har uttalt seg om forslaget
i brev av 9. mai 2019. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen har avholdt åpen høring
i saken 16. mai 2019.
Komiteen mener noe av det viktigste
for å lykkes i dagens samfunn er kompetanse. Arbeidslivet er i stadig endring,
og internasjonalisering og teknologiske nyvinninger gjør at kompetansebehovet
endrer seg. Når kravene til kompetanse øker, blir arbeidsmarkedet
blant annet stadig trangere for dem uten fullført videregående opplæring.
Komiteen viser til NHOs kompetansebarometer, der
seks av ti bedrifter forteller at de mangler riktig kompetanse.
Undersøkelser fra en rekke bransjer viser videre at arbeidstakere
etterspør muligheten til å få kompetansepåfyll, særlig innen digital
kompetanse. Komiteen merket
seg at det var bred enighet i arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiverorganisasjonene
i komiteens høring om å etablere et bedre system for etter- og videreutdanning.
På bakgrunn av dette mener komiteen at behovet for kompetansepåfyll
både er relevant for ufaglærte, de i arbeid, de utenfor arbeid og
de med både kort og lang utdanning. Komiteen mener en kompetansereform
må ta innover seg nettopp dette.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev, hvor han viser til at regjeringen har varslet at den vil
legge frem en stortingsmelding om kompetansereform i 2020.
Komiteen ønsker en kompetansereform
velkommen og mener kompetansereform må sikre at flere får tilgang
til korte, fleksible og relevante etter- og videreutdanningstilbud.
Det er også viktig å sørge for at flere ufaglærte som står i arbeid,
får anledning til å fullføre videregående opplæring eller fagopplæring.
Komiteen understreker at utviklingen
av en kompetansereform må bygge på arbeidslivets behov for kompetanse.
Hovedavtalen peker på at både den enkelte medarbeider og arbeidsgiver
må ta ansvar for å utvikle kompetansen som trengs. Komiteen mener det er viktig
at tiltakene i en kompetansereform bygger på et samarbeid mellom
partene, og ikke undergraver partsdialogen på den enkelte arbeidsplass.
En kompetansereform bør være et spleiselag mellom partene i arbeidslivet
og staten.
Komiteen mener at i årene fremover
må utdanningssystemet bygges og utvikles til å tilby kompetanse til
flere, og systemet må tilpasses for et liv med læring. Mye av nøkkelen
til at Norge har lykkes, ligger i god utnytting av naturressursene
som grunnlag for arbeid, verdiskapning og bosetting. Måten samfunnet
er organisert på, med små forskjeller, et godt samarbeid på arbeidsplassene
og en god økonomisk politikk, har bidratt til høy produktivitet
i næringslivet. Arbeidskraft er Norges viktigste ressurs, og det
er avgjørende for både vekst og produktivitet at Norge framover
evner å sikre høy sysselsetting og gi den enkelte arbeidstaker bedre muligheter
til å oppgradere arbeidskraften gjennom kompetansepåfyll og livslang
læring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er glade for at regjeringen har revitalisert kompetansepolitikken
og er i full gang med å lage kompetansereformen «Lære hele livet».
Den teknologiske utviklingen fører til at mange arbeidsoppgaver
i arbeidslivet er i endring, samtidig som det blir færre jobber
som krever liten eller ingen formell kompetanse. Flertallet mener at regjeringens
kompetansereform må sikre at ingen skal gå ut på dato, og at flere
skal kunne stå i jobb lenger, og ser frem til at reformen legges frem
våren 2020.
Flertallet vil understreke
at regjeringen allerede har gjennomført mange tiltak de siste årene
for å sikre at flere arbeidstakere får mulighet til kompetansepåfyll,
i tett samarbeid med partene i arbeidslivet. I 2017 ble regjeringen,
partene i arbeidslivet, VOFO og Sametinget enige om Norges første
nasjonale kompetansepolitiske strategi 2017–2021. Regjeringen har
i 2019 satt i gang to ulike bransjeprogram, ett for bygg- og anleggsbransjen og
ett for den kommunale helse- og omsorgssektoren, og flertallet ønsker
å bygge videre på erfaringene fra disse programmene. Flertallet mener
det er viktig å sikre flere korte og fleksible tilbud som kan kombineres med
jobb, og der arbeidslivet og utdanningsinstitusjonene samarbeider
tett. Et eksempel på dette er utviklingen av fleksible videreutdanningstilbud
innen digital kompetanse, som Stortinget bevilget 37 mill. kroner
til i 2019. Flertallet mener
regjeringens kompetansereform må sikre et bedre samsvar mellom tilbud
og etterspørsel i utdanningssystemet i årene fremover, og at tilbudene
bør være lett tilgjengelig.
Flertallet viser til at regjeringen
har gjennomført en rekke tiltak som løfter de med lavest formell
utdanning de siste fem årene, blant annet satsingen på Kompetanseplussordningen,
forsøk med modulstrukturert forberedende voksenopplæring, forsøk
med modulstrukturerte læreplaner i flere lærefag i videregående opplæring
og innføring av ordningen «fagbrev på jobb.» For å opprettholde
limet i samfunnet; høy tillit, små forskjeller og aktiv deltakelse
og medborgerskap, er det viktig å gi flere voksne mulighet til å
fullføre videregående opplæring. Flertallet er glad for at regjeringen fremhever
denne gruppen særskilt og ønsker å vurdere bedre ordninger for de
som har videregående opplæring fra før, men som kan ha behov for
et nytt fagbrev.
Flertallet mener regjeringens
kompetansereform bør være et spleiselag mellom staten, arbeidsgivere
og arbeidstakere. Både arbeidsgiver og arbeidstaker har et ansvar
for å investere i kompetanse, men det er ofte en forutsetning at
det finnes relevante tilbud i det formelle og uformelle utdanningssystemet. Flertallet er
enig med regjeringen i at staten bør bidra med støtte dersom enkeltpersoner
eller arbeidsgivere investerer mindre i kompetanse enn det som er
nødvendig i et samfunnsperspektiv.
Flertallet mener det er bra
at statsråden understreker rollen fylkeskommunene har som en regional kompetansepolitisk
aktør, og slår fast at den regionale dimensjonen skal ha en fremtredende
plass i regjeringens kompetansereform. Skal man sikre at flere kan lære
hele livet, må fylkeskommunene ta et større ansvar for å kartlegge
og utvikle kompetansen i sine regionale arbeidsmarkeder, i tett
samarbeid med arbeidsgivere, arbeidstakere og utdanningsinstitusjoner.
Flertallet vil ha en kompetansereform
som omfatter hele arbeidslivet, og er glade for at flere av forslagene
i dette representantforslaget støtter opp under den retningen regjeringen
har staket ut. Flertallet ser frem
til regjeringens varslede kompetansereform «Lære hele livet» og
mener det er mer hensiktsmessig å se alle tiltak i en større sammenheng
og behandle dem grundig som en del av en stortingsmelding.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at en kompetansereform er nødvendig i møte med rask teknologisk
utvikling som er i ferd med å fundamentalt endre arbeids- og samfunnslivet
slik vi i dag kjenner det. Viktige drivkrefter er digitalisering
og automatisering. Det er vanskelig å overskue konsekvensene av
teknologisk utvikling og ny kunnskap, men i en helt annen grad enn
tidligere vil det bli nødvendig å fornye kompetanse gjennom yrkeskarrieren,
og disse medlemmer mener
dette må innebære en langt sterkere satsing på kunnskap og kompetanseheving
som også gir bedre rettigheter for den enkelte arbeidstaker til
å eie sin egen kompetanse. I fremtidens arbeidsliv vil de fleste
bytte arbeidsoppgaver og kanskje også yrke flere ganger enn noen
gang før. Økt absorbsjon av ny teknologi i norsk arbeids- og næringsliv
kan gi bedre konkurranseevne for norsk industri og norske bedrifter,
men vil også stille nye og større krav til Norge som samfunn, og
til virksomheter og bedrifter. Det trengs derfor et taktskifte og
en mye kraftigere innsats for å sørge for at arbeidstakerne har kompetansen
de trenger. Et slikt løft må gjøres i fellesskap, og kan ikke overlates
til den enkelte eller til markedet.
Et land med arbeid
og bosetting i alle regioner er fundamentet for et sterkt fellesskap
og felles identitet, og dette betinger også en mer omfattende satsing
på kompetanse over hele landet.
Disse medlemmer understreker
at like muligheter til livslang læring er avgjørende for å hindre
sosial ulikhet, fremme trygghet for arbeid og samfunnsdeltakelse,
og sikre at samfunnet skal få dekket sine kompetansebehov. Når utdanningen
ikke holder tritt med teknologien, fører det til ulikhet. Arbeidstakere
uten kompetanse sorteres ut av arbeidsmarkedet, og høy ledighet og
systematisk skjevfordeling undergraver samfunnet. Tilrettelegging
for livslang læring for alle er viktig for at ny teknologi bidrar
til økt velferd og ny vekst, og ikke skyver større grupper ut av
arbeidslivet. Arbeiderpartiets og Senterpartiets mål med kompetansereformen
er utdanning til alle, at Norge utvikler kunnskap og kompetanse
på alle utdanningsnivå og tilpasser den til virksomhetenes og samfunnets
endringsbehov, og disse forslagene bygger et rammeverk for en slik
reform.
Disse medlemmer mener det på
denne bakgrunn er behov for en bred kompetansereform, i tett samarbeid
med partene i arbeidslivet og med aktuelle læresteder. Det trengs
en gjennomgående satsing på langsiktig læring og på kompetanseutvikling
som er relevant for arbeidsmarked og samfunnsliv. Kompetansereformen
skal sikre både arbeids- og næringslivet og den enkelte arbeidstaker
oppdatert kunnskap og kompetanse for et langt arbeidsliv i stadig
utvikling. Nasjonale kompetansebehov ligger til grunn, men satsingene tilpasses
behovene rundt om i landet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har jobbet
med en kompetansereform for arbeidslivet over flere år. Formålet
med reformen som legges fram i forslaget, er tredelt: Å få flere
mennesker i arbeid, flere til å forbli i arbeid, og bedre resultater
i arbeidslivet.
Disse medlemmer ser kompetanse
som grunnlaget for vekst og velferd over hele landet og viser til
at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett for 2019 allerede
følger opp dette perspektivet med en kompetansesatsing på rundt
1,2 mrd. kroner ut over regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at dagens arbeidsliv
er i konstant endring, og for å være oppdatert trengs det påfyll
av kunnskap og kompetanse gjennom hele yrkeslivet. Det er derfor
etter dette medlems syn
viktig at alle gis muligheten til å utvikle sine evner gjennom hele
livet. Det er bra for den enkelte og gir samfunnet mer kvalifisert
arbeidskraft. På denne bakgrunn vil dette medlem vise til at Sosialistisk
Venstreparti i sitt arbeidsprogram foreslår å innføre en rett til
etterutdanning for alle arbeidstakere i Norge. Gjennom en etter-
og videreutdanningsreform skal alle arbeidstakere få rettigheter
til betalt permisjon for å ta etter- og videreutdanning. Dette forutsetter
at det settes av midler i lønnsoppgjørene til finansiering av reformen.
Videre vil Sosialistisk Venstreparti etablere en livsoppholdsytelse tilpasset
voksne i utdanning, som sikrer at ingen må ta opp lån for å fullføre
grunnskole eller videregående skole, og sikre voksenopplæringstilbud
som kan kombineres med omsorgsforpliktelser og deltidsjobb/vikarjobb. Dessuten
vil dette medlem understreke
viktigheten av å styrke fagutdanningen og kvalifiseringsprogrammet i
kommunene. Sosialistisk Venstreparti vil legge til rette for at
voksne skal få et bedre utdanningstilbud med sikte på fagbrev, og
jobbe for at tiltakene i kvalifiseringsprogrammet forbedres og blir
mer individuelt tilpasset, slik at det blir en reell inngangsdør
til arbeidslivet. Dette medlem vil
videre vise til at Norge er et land som er rikt på naturressurser
og kunnskap. Disse fortrinnene kan brukes til å skape nye, bærekraftige
arbeidsplasser og til å utvikle ny klimavennlig teknologi. De beste
erfaringene fra norsk olje- og industripolitikk og -historie viser
at Norge kan utvikle nye arbeidsplasser og verdier som kommer alle
til gode. Klimavennlig industri har i mange år vært et konkurransefortrinn,
og dette fortrinnet vil bli stadig viktigere. Dette medlem mener at Norge
ikke lenger kan basere seg på olje- og gassinntektene alene, men
må omstille seg på det grønne skriftet. Arbeidslivet vil endres
som følge av dette, og vil ha behov for tilgang til ny og annen
kompetanse.