Svar på representantforslag
nr. 129 S (2018-2019) om en bred kompetansereform for arbeidslivet
Jeg viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Martin Henriksen, Jorodd Asphjell,
Torstein Tvedt Solberg, Nina Sandberg, Hadia Tajik, Arild Grande,
Eigil Knutsen, Siri Gåsemyr Staalesen og Jonas Gahr Støre om en
bred kompetansereform for arbeidslivet.
Regjeringen vil
legge frem en melding til Stortinget om Kompetansereformen Lære hele livet våren
2020. Arbeidet med reformen er i full gang, blant annet med en satsing
på 130 mill. kroner i statsbudsjettet for 2019. Dette kommer i tillegg
til blant annet den historiske satsingen på etter- og videreutdanning
for lærere.
Målet med Kompetansereformen
er at ingen skal gå ut på dato og at flere skal kunne stå i jobb
lenger. Den teknologiske utviklingen fører til at mange arbeidsoppgaver
faller bort, og at nye oppgaver som krever annen type kompetanse
kommer til. Samtidig blir det stadig færre jobber som krever liten
eller ingen formell kompetanse. Høyt utdannede opplever også endringer
som krever faglig påfyll. Mer enn noensinne er det behov for en
arbeidsstyrke som har evne til å lære hele livet og omstille seg
i tråd med nye kompetansekrav.
Regjeringen samarbeider
med partene i arbeidslivet om kompetansepolitikken. I 2017 undertegnet
regjeringen, partene i arbeidslivet, VOFO og Sametinget Nasjonal kompetansepolitisk
strategi 2017-2021. Det felles målet i strategien er å bidra
til at enkeltmennesker og virksomheter har en kompetanse som gir
Norge et konkurransedyktig næringsliv, en effektiv og god offentlig sektor,
og gjør at færrest mulig står
utenfor arbeidslivet.
Regjeringen har etablert Kompetansepolitisk råd, som jeg leder,
med representanter for de organisasjonene som har undertegnet strategien. Rådet
har som oppgave å følge opp strategiens mål. Rådet gir også innspill
til innholdet i Kompetansereformen. Tiltakene som er i gang er i
stor grad utviklet i samarbeid med partene i arbeidslivet.
Høsten 2018 reiste
flere medlemmer av regjeringen rundt i landet på en turné for å
få innspill fra representanter fra arbeids- og næringsliv, fagskoler
og universiteter og høyskoler og fylker. En klar tilbakemelding
er at det er behov for korte og fleksible tilbud som kan kombineres
med jobb, og der arbeidslivet og utdanningsinstitusjoner samarbeider
om å utvikle tilbud.
Regjeringen har
opprettet et tilskudd til utvikling av fleksible videreutdanningstilbud.
I 2019 skal det tildeles 37 mill. kroner til prosjekter som skal
utvikle videreutdanningstilbud innenfor digitalisering. Høyskoler,
universiteter eller fagskoler samarbeider med bedrifter og næringsliv
om å utvikle tilbudene. Videreutdanningen skal kunne kombineres
med tilnærmet full jobb, for eksempel gjennom inndeling i moduler,
nettbasert opplæring og/eller samlinger. Satsingen er en styrking
fra 10 mill. kroner som kom i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2018. Kompetanse Norge delte ut støtte til åtte prosjekter i
2018.
Kompetansereformen
må være et spleiselag mellom staten, arbeidsgivere og arbeidstakere.
Regjeringen har satt i gang bransjeprogram som er et samarbeidsprosjekt
med partene i arbeidslivet. Etter innspill fra partene i arbeidslivet
starter vi med bransjeprogram innenfor kommunal omsorg og bygg-
og industri hvor det er store kompetansebehov. Partene i arbeidslivet foreslår
innholdet i bransjeprogrammet. Staten vil betale for å utvikle tilbud
og drifte offentlige tilbud, mens arbeidsgivere setter av arbeidstid
og arbeidstakere investerer noe fritid til å delta i kompetanseutvikling.
Det er satt av 30 mill. kroner til bransjeprogram i 2019. Dette
er et nybrottsarbeid og det er derfor viktig å vurdere hvordan bransjeprogrammene
fungerer før vi ev. utvider til flere bransjer.
En viktig del av
regjeringens Kompetansereform er å bidra til bedre samsvar mellom
det arbeidstakere og virksomheter har behov for av kompetanseutvikling
og tilbudene som finnes i det offentlige utdanningssystemet. Det
er også viktig at de som trenger kompetanseutvikling lett kan finne
frem til tilgjengelige tilbud. Kompetansereformen vil derfor inneholde
flere tiltak som skal bidra til at tilbud og etterspørsel finner
hverandre bedre enn i dag. Regjeringen er bl.a. i gang med å utvikle
en nasjonal digital karriereveiledningstjeneste med informasjon
og en tilknyttet e-veiledning. Bedre tilgang til karriereveiledning
vil bidra til raskere omstilling i arbeidslivet, mindre utstøting
og en bedre utnyttelse av befolkningens kompetanse. Kompetansereformen
vil også inneholde tiltak for å forbedre systemet for realkompetansevurdering.
Kompetansebehovene
og tilgangen på kompetanseutvikling er ikke de samme i hele landet.
Regjeringen vil styrke fylkeskommunenes rolle som regional kompetansepolitisk
aktør, og deres ansvar for å bidra til at regionale arbeidsmarkeder
har tilgang til den kompetansen og den kompetanseutviklingen som
er nødvendig. Den regionale dimensjonen er viktig i regjeringens Kompetansereform.
Læring på arbeidsplassen
er den viktigste kilden til læring for de fleste voksne. Denne kompetanseutviklingen
er i hovedsak den enkelte og virksomhetenes ansvar. Arbeidsgiver
har ansvar for å investere i kompetanse som er nødvendig for virksomhetenes
behov og for å gi ansatte nødvendig opplæring for å kunne utføre
arbeidet på en trygg og sikker måte. Hver enkelt har også et ansvar
for å skaffe seg kunnskap og ferdigheter som det er behov for i
arbeidslivet. Statens rolle er å legge til rette for at det finnes
relevante tilbud i det offentlige utdanningssystemet og at det er
god tilgang på informasjon. Staten har også en rolle i å kompensere
for markedssvikt dersom enkeltpersoner og virksomheter investerer
mindre enn det som er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Regjeringen har
en rekke tiltak som skal løfte de som har lav formell utdanning.
Et eksempel er Kompetansepluss-ordningen som gir ansatte opplæring
i grunnleggende ferdigheter på arbeidsplassen. Regjeringen har doblet
midlene til Kompetansepluss-ordningen fra 2013 til 2019. I 2019
vil det bli tildelt om lag 172 mill. kroner totalt til opplæring
for arbeidstakere som har svake grunnleggende ferdigheter. Regjeringen
har også satt i gang forsøk med modulstrukturert forberedende voksenopplæring
og forsøk med modulstrukturerte læreplaner i flere lærefag i videregående
opplæring. Målet er å utvikle en mer fleksibel og effektiv opplæring
for voksne som trenger grunnskole eller fagbrev. Forsøkene ble startet
opp i 2017, og i 2019 er det satt av 36,3 mill. kroner til en kraftfull
utvidelse av forsøkene. I 2018 fikk også regjeringen innført en
permanent ordning med fagbrev på jobb. Fagbrev på jobb er en ordning
der personer som er i lønnet arbeid kan bli realkompetansevurdert,
få opplæring på arbeidsplassen og ta fagbrev på grunnlag av dette.
Det gir flere mulighet til å ta et fagbrev. I tillegg er regjeringen
i gang med å vurdere bedre ordninger for de som har videregående
opplæring fra før, men som kan ha behov for et nytt fagbrev.
Regjeringen har
satt ned et ekspertutvalg om etter- og videreutdanning med eksperter
fra utdanningsinstitusjoner, nærings- og arbeidsliv og forskere.
Seniorforsker Simen Markussen fra Frischsenteret leder utvalget. Utvalget
har fått som mandat å undersøke hvilke udekkede behov som finnes
for etter- og videreutdanning i dag og i hvilken grad utdanningssystemet
er i stand til å møte arbeidslivets behov for fleksible kompetansetilbud.
Utvalget skal også undersøke om rammebetingelsene for investering
i ny kompetanse er tilstrekkelig gode for bedriftene, og om den
enkelte har gode nok muligheter til å omskolere seg. Utvalget leverer
sin rapport til meg 4. juni 2019. Utvalgets arbeid vil utgjøre et viktig
grunnlag for Kompetansereformen og regjeringen vil vurdere forslagene
i rapporten når den foreligger.
Med Kompetansereformen
vil regjeringen utvikle en politikk for å lære hele livet som omfatter
hele arbeidslivet. Regjeringen har som ambisjon at utdanningssystemet
og ordninger for å lære hele livet skal kunne svare raskt på endringer
i kompetansebehov. Meldingen til Stortinget vil oppsummere status
i Kompetansereformen våren 2020. Det er imidlertid viktig å understreke
at arbeidet med å skape gode betingelser for at alle skal kunne
lære hele livet er et langsiktig prosjekt. Meldingen vil derfor
også trekke opp politikkutviklingen for årene som kommer.