2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eigil Knutsen, Gaute Børstad Skjervø og Hadia
Tajik, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian
Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og lederen
Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Solfrid Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Sigbjørn Toskedal, viser til Prop. 116 L (2018–2019), hvor
det fremmes forslag til endringer i folketrygdloven, som en oppfølging
av Prop. 114 S (2018–2019) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2019.
Komiteen viser til at det foreslås
å åpne for at Arbeids- og velferdsetaten – i saker der foreldre
har nattevåk eller behov for å være i beredskap for barnet – ikke graderer
pleiepengeytelsen, eller graderer den i mindre grad enn omfanget
av tilsyn barnet får fra andre, skulle tilsi. Komiteen støtter dette, og
mener det vil gi økt trygghet og fleksibilitet i hverdagen for foreldre
i disse situasjonene.
Komiteen peker videre på at
det foreslås å øke kompensasjonsgraden for sykepenger til selvstendig næringsdrivende,
fra 75 pst. til 80 pst., og at dette skal gjelde fra 1. oktober
2019.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringen systematisk har bedret vilkårene for selvstendig
næringsdrivende de siste seks årene. Forenkling, avbyråkratisering
og bedring av sosiale rettigheter er ledd i å gjøre det enklere og
tryggere å skape en arbeidsplass for seg selv og andre. Flertallet understreker
behovet for at det satses på jobbskaping i en tid der arbeidslivet
skal omstilles i grønnere retning. Norge har behov for nye idéer
og skaperkraft, og å kunne omsette dem til næring.
Flertallet støtter at kompensasjonsgraden
for sykepenger igjen skal heves, denne gangen fra 75 til 80 pst. Dette
er et ytterligere løft fra 2017, hvor graden var 65 pst. Flertallet vil
peke på at regjeringen også tidligere har styrket selvstendig næringsdrivendes
rettigheter til pensjonssparing og arbeidsavklaringspenger, redusert skatt
på arbeidende kapital og fått på plass en gunstigere opsjonsbeskatning
for gründerbedrifter. Sammen med bedre muligheter for kapitaltilgang
gjennom flere såkornfond og et presåkornfond og økt støtte til innovasjonsprogrammer
i Innovasjon Norge legges det godt til rette for bedrifter i oppstarts-
og vekstfasen. Reduksjon i selskapsskatten og etableringen av Kapitalfunn,
som gir personlige skatteytere fradrag for investering i oppstartsselskaper,
er også eksempler på dette.
Flertallet ser frem til regjeringens
fortsatte satsing på selvstendig næringsdrivende, som skissert i regjeringsplattformen
fra Granavolden, blant annet ved å gjennomgå alle rammevilkår og
ordninger for gründere og selvstendig næringsdrivende.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er på høy tid at pleiepengeordningen blir innrettet på en rettferdig måte
som gjør at foreldre til svært alvorlig syke barn ikke blir ført
ut i fattigdom når de likevel ikke kan arbeide.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av en velfungerende pleiepengeordning som gir trygghet
til familier i en svært utrygg situasjon. Familier med alvorlig
syke barn som ikke har mulighet til å jobbe, kan heller ikke miste
inntekt og falle ut i fattigdom. Disse medlemmer er derfor lettet
over at den urettferdige praksisen med dagens graderingsregler opphører.
Disse medlemmer viser til at
det er bra endringene i graderingsreglene endelig behandles i Stortinget.
Likevel er det alvorlig at flere familier har måttet vente helt
frem til sommeren 2019 for å få rettferdige pleiepenger. Disse medlemmer viser
til at Stortinget behandlet en rekke forslag om å endre graderingsreglene
allerede i desember 2018. I forbindelse med Stortingets behandling
av Prop. 112 L (2018–2019), jf. Innst. 93 L (2018–2019), ble forslag
om lovendring av de urettferdige graderingsreglene nedstemt. Da
fremmet Sosialistisk Venstreparti, Arbeiderpartiet og Senterpartiet
flere forslag som ville ført til en raskere endring enn det vi nå
har endt med. Resultatet er at familier har måttet leve med graderte
pleiepenger et halvt år til. Disse medlemmer mener disse
familiene bør bli kompensert for at regjeringen valgte å vente med
lovendringen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen kompensere familier som fått kutt i pleiepengene
våren 2019 fordi regjeringen ikke har rettet opp i graderingsreglene.
Kompensasjonen må vurderes for hver mottaker og utmåles ut ifra de
nye graderingsreglene.»
Disse medlemmer er
bekymret over at de nye graderingsreglene vil kunne slå urettferdig
ut dersom spesialisthelsetjenestens syn og vurderinger ikke blir tillagt
tilstrekkelig vekt i vurderingen av barnets- og familiens behov.
Derfor er det viktig at reglene er tilstrekkelig klare på at slike
konkrete vurderinger må gjøres av spesialisthelsetjenesten, som
kjenner barnets tilstand og behovet for foreldres nærvær. Disse medlemmer mener
det er flere elementer i regjeringens forslag som gir grunn til
usikkerhet rundt forvaltningen av de nye reglene.
I proposisjonen skriver
departementet på side 2:
«Departementet forslår
derfor en lovendring som åpner for at Arbeids- og velferdsetaten
i situasjoner der foreldre har nattevåk eller behov for å være i
beredskap for barnet, ikke graderer ytelsen, eller graderer i mindre grad
enn omfanget av tilsyn barnet får fra andre skulle tilsi.»
Disse medlemmer viser til at
det er viktig at foreldrenes faktiske behov for å være i beredskap
tas høyde for i innretningen av graderingsreglene. Foreldre med svært
alvorlig syke barn som konstant må være i beredskap, vil ha behov
for fulle pleiepenger fremfor gradering. Disse medlemmer vil understreke
at gradert ytelse når foreldre likevel ikke kan jobbe, skaper fattigdom
og usikkerhet for mennesker som allerede er i en svært vanskelig
situasjon.
Videre står det i
proposisjonen på side 3:
«Ved vurdering av
om ytelsen ikke skal graderes som følge av behov for beredskap,
må det legges vekt på sannsynligheten for at akutte kriser oppstår
og hvor alvorlige disse vil være.»
Disse medlemmer viser til
at slike medisinskfaglige vurderinger om sannsynlighet for akutte
situasjoner hos det enkelte barn må gjøres av helsepersonell som
kjenner barnet og barnets tilstand.
Disse medlemmer viser til
følgende avsnitt på side 3 i proposisjonen:
«Ved vurdering av
om ytelsen ikke skal graderes som følge av behov for beredskap,
må det legges vekt på sannsynligheten for at akutte kriser oppstår
og hvor alvorlige disse vil være. Det kan også legges vekt på omsorgspersonens
mulighet til å forlate arbeidsplassen når en krise oppstår, sett
hen til typen arbeid og avstanden fra arbeidsplass til der barnet
oppholder seg. To personer med det samme behov for å være i beredskap,
vil ikke nødvendigvis ha lik reduksjon i arbeidsmulighet.»
Disse medlemmer viser til
at vurderingene om den konkrete arbeidsplass opp mot barnets tilstand
og behov vil være svært krevende. Disse medlemmer viser til
at mottakere av pleiepenger ofte er i en svært alvorlig situasjon
der barnet er så sykt at det er konstant fare for akutte situasjoner.
Retorikken i proposisjonen viser flere steder manglende forståelse
for denne helt spesielle situasjonen. Det å sikre familiene økonomisk er
helt nødvendig, og disse
medlemmer understreker at det heller bør legges opp til rause
regler enn regler som risikerer å ramme noen hardt.
Disse medlemmer mener et bærende
element i pleiepengeordningen må være at foreldre til alvorlig syke
barn som ikke kan arbeide på grunn av barnets tilstand, må få fulle
pleiepenger. Andre hensyn som tidligere har vært fremført av regjeringen
i behandlingen av saker om pleiepenger, som arbeidslinjen, kan ikke
vektlegges i tilfellene der foreldre må stå utenfor arbeid for å være
med sitt syke barn.
Disse medlemmer mener derfor
det er viktig at forvaltningen av reglene blir evaluert og vurdert
etter at de har fungert en stund, slik at uheldige utslag av reglene
oppdages. På denne måten kan reglene justeres slik at ingen flere
taper inntekt når de likevel ikke kan arbeide.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå hvordan graderingsreglene fungerer og
komme tilbake til Stortinget med sak om dette innen 1. februar 2020.»
Disse medlemmer vil
også vise til at Stortingets flertallsvedtak 129 og 130, som ble
fattet i forbindelse med behandlingen av Innst. 93 L (2018–2019),
ikke er fulgt opp av regjeringen. Vedtakene omhandler en egen ordning
for de som ikke har opptjent rettigheter til pleiepenger (vedtak
129), og at regjeringen skal sørge for at pleiepengeordningen er
godt kjent i helsevesenet (vedtak 130). Disse medlemmer mener disse
vedtakene snarlig må følges opp og legges frem for Stortinget.