Innledning
og bakgrunn
EØS-komiteen vedtok
ved beslutning nr. 79/2019 av 29. mars 2019 å endre EØS-avtalens
vedlegg IX ved å innlemme
-
Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2013/36/EU av 26. juni 2013 om adgang til å utøve
virksomhet som kredittinstitusjon og om tilsyn med kredittinstitusjoner
og verdipapirforetak, om endring av direktiv 2002/87/EF og om oppheving
av direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF (det fjerde kapitalkravsdirektivet, CRD
IV),
-
Europaparlaments-
og rådsforordning 575/2013 av 26. juni 2013 om tilsynskrav for kredittinstitusjoner og
verdipapirforetak og om endring av forordning 648/2012/EU (kapitalkravsforordningen,
CRR), og
-
Europaparlaments-
og rådsforordning 2017/2395/EU av 12. desember 2017 om endring av
forordning 575/2013/EU angående overgangsordninger for å redusere
virkningen av innføringen av IFRS 9 på kapitalgrunnlaget og for
behandlingen av store eksponeringer mot visse offentlige myndigheter
og foretak, som er denominert i en av medlemsstatenes nasjonale
valutaer.
Fristen
for å ha nasjonale regler som gjennomfører direktivet i medlemsstatene,
var 31. desember 2013. Forordningen trådte i kraft i EU 1. januar
2014.
EØS-komiteen vedtok
også ved beslutning nr. 78/2019 av 29. mars 2019 å endre EØS-avtalens
vedlegg IX ved å innlemme
-
Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2014/65/EU av 15. mai 2014 om markeder for finansielle
instrumenter (MiFID II),
-
Europaparlaments-
og rådsforordning 600/2014/EU av 15. mai 2014 om markeder for finansielle instrumenter
(MiFIR),
-
Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2016/1034/EU av 23. juni 2016 om endring av direktiv
2014/65/EU om markeder for finansielle instrumenter, og
-
Europaparlaments-
og rådsforordning 2016/1033/EU av 23. juni 2016 om endring av forordning
600/2014/EU om markeder for finansielle instrumenter, forordning
596/2014/EU om markedsmisbruk og forordning 909/2014/EU om forbedring
av verdipapiroppgjør i Den europeiske union og om verdipapirsentraler.
Fristen
for å ha nasjonale regler som gjennomfører direktivet i medlemsstatene,
ble ved direktiv 2016/1034 av 23. juni 2016 satt til 3. januar 2018.
Forordningen trådte, etter parallell utsettelse ved forordning 2016/1033
av 23. juni 2016, i kraft i EU 3. januar 2018.
Bank- og verdipapirregelverket
som nå tas inn i EØS-avtalen, er omfattende. CRD IV, CRR, MiFID
II, MiFIR og det utfyllende regelverket fastsatt av Kommisjonen
er allerede så langt som mulig gjennomført i norsk rett. Stortinget
vedtok i juni 2013, på bakgrunn av Prop. 96 L (2012–2013), lovregler
om nye kapitalkrav for banker og andre kredittinstitusjoner. Reglene
trådte i kraft 1. juli 2013. I april 2015 vedtok Stortinget finansforetaksloven,
jf. Prop. 125 L (2013–2014). Finansforetaksloven trådte i kraft
1. januar 2016. Disse lovvedtakene gjennomfører, sammen med utfyllende
forskrifter, store deler av CRD IV og det materielle innholdet i
CRR. Stortinget vedtok videre i juni 2018, på bakgrunn av Prop.
77 L (2017–2018), endringer i verdipapirhandelloven som gjennomfører
MiFID II og MiFIR. Endringene, med unntak av § 8-1 om inkorporasjon
av MiFIR, trådte i kraft 1. januar 2019.
Selv om reglene i
norsk rett i hovedsak er i samsvar med EØS-forpliktelsene som følger
av de nevnte EØS-komitébeslutningene, vil det etter innlemmelse
av CRD IV og CRR i EØS-avtalen kunne være behov for enkelte tekniske
endringer av gjeldende lovregler. Finansdepartementet tar sikte
på å komme tilbake til dette i en Prop. L. MiFIR inneholder to bestemmelser
som legger myndighet til henholdsvis EUs finanstilsynsmyndighet
for verdipapirmarkedet, ESMA, og til EUs finanstilsynsmyndighet
for bankmarkedet, EBA, til å forby eller begrense markedsføring
og salg av visse finansielle instrumenter, strukturerte innskudd
og visse typer finansiell aktivitet eller praksis, jf. MiFIR artikkel
41 og 42. Videre kan ESMA etter MiFIR artikkel 45 innhente informasjon om
derivatkontrakter, og i visse tilfelle treffe bindende vedtak om
reduksjon eller avslutning av posisjoner i råvarederivatmarkedet
og begrensninger i adgangen til å inngå råvarederivatkontrakter.
Stortinget ga 13. juni 2016, på bakgrunn av forslag i Prop. 100
S (2015–2016), samtykke med mer enn 3/4 flertall, jf. Grunnloven § 115,
til overføring av myndighet til EFTAs overvåkingsorgan ved fremtidig
innlemmelse av MiFIR i EØS-avtalen etter de utkastene til EØS-tilpasninger
til MiFIR artikkel 40, 41 og 45 som ble lagt frem i Prop. 100 S.
I samsvar med det som ble opplyst i Prop. 100 S (2015–2016) kapittel
10.7.3.5, bes det om Stortingets samtykke til godkjennelse av den
endelige EØS-komitébeslutningen om innlemmelse av MiFIR i EØS-avtalen
i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.
EØS-komiteens beslutning
nr. 79/2019 og nr. 78/2019 29. mars 2019 ble, på bakgrunn av dette,
tatt med forbehold om Stortingets samtykke, jf. EØS-avtalen artikkel
103. Det bes bare om Stortingets samtykke til direktiv 2013/36/EU
(CRD IV) og forordning 575/2013/EU (CRR), og direktiv 2014/65/EU
(MiFID II) og forordning 600/2014/EU (MiFIR), da de øvrige rettsaktene
ikke vurderes å kreve Stortingets samtykke i medhold av Grunnloven
§ 26 annet ledd. Følgelig er heller ikke disse trykket i Prop. S.
EØS-komiteens to
beslutninger og de to hoveddirektivene, CRD IV og MiFID II, og de
to hovedforordningene, CRR og MiFIR, alle i uoffisiell norsk oversettelse, følger
som trykte vedlegg til proposisjonen.
Det vises til proposisjonen
for nærmere redegjørelse.