Svar på spørsmål til Dok. 8:128
(2018-2019) om lik tilgang til kommunikasjonstjenester i hele landet
Jeg viser til spørsmål
til Dok. 8:128 (2018-2019) om lik tilgang til kommunikasjonstjenester
i hele landet
Spørsmål:
Hvor fremkommer
det at Telenor bare vil stoppe vedlikehold av kobberlinjene til
kunder som har bedre teknologi tilgjengelig, enten via fiber eller
4G-dekning, og at kunder som ikke har noe alternativ til kobberlinje fortsatt
vil få linjen rettet hvis det oppstår feil?
Svar:
Flere uttalelser
fra Telenor bekrefter at det er selskapets intensjon fortsatt å
vedlikeholde kobberlinjen til bredbåndskunder som ikke har et bedre
alternativ tilgjengelig. Jeg viser i denne forbindelse til pressemelding fra
Telenor 10. april 2019, hvor det blant annet står følgende:
"I år vil Telenor stoppe vedlikehold
av kobberlinjene til kunder som har bedre teknologi tilgjengelig,
enten via fiber eller 4G-dekning. Kunder som ikke har noe alternativ
til kobberlinjen ennå, vil få linjen rettet hvis det oppstår feil.
Dette gjelder både de som har telefoni og de som har bredbånd over
kobbernettet."
Jeg viser også til
brev fra Telenor til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet datert 11. april
2019, hvor Telenor blant annet skriver følgende:
"Telenor fortsetter å vedlikeholde
kobbernettverket også etter 1. mai 2019, dersom kunden ikke har
alternativer på 4G-nettverket eller fiber/HFC (hybrid fiber-coaxial)
fra Telenor eller en annen tilbyder av elektroniske kommunikasjonstjenester.
Dette gjelder både bredbånd og telefoni via kobbernettet."
Jeg viser videre
til pressemelding fra Telenor 12. april 2019, hvor det blant annet
står følgende:
"Alle Telenor-kunder som fortsatt
er koblet til kobbernettet, enten det er offentlige virksomheter,
bedrifter eller folk flest, vil derfor få tilgang til ny og raskere
teknologi. Kunder som ikke har noe alternativ til kobberlinjen ennå,
vil likevel få linjen rettet hvis det oppstår feil."