6.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at SPU
og SPN begge har en klar, finansiell målsetting, men at innenfor
den overordnede finansielle målsettingen skal fondene forvaltes ansvarlig.
Finansdepartementets mandater for SPU og SPN viser til standarder
og prinsipper for ansvarlig forvaltningsvirksomhet, og Norges Bank
og Folketrygdfondet legger slike standarder og prinsipper til grunn
for sitt arbeid med ansvarlig forvaltning. For SPU skal også Etikkrådet
vurdere om fondets investeringer i enkelte selskaper er i strid
med de etiske retningslinjene til SPU, og gi anbefaling om observasjon
og utelukkelse av selskaper til Norges Bank.
Komiteen viser til at Stortinget
i forbindelse med behandlingen av fjorårets melding vedtok et anmodningsvedtak
om å vurdere om dagens kriterier for utelukkelse av kullselskaper
er tilstrekkelige med tanke på å ekskludere selskaper med «betydelig
kullrelatert virksomhet».
Komiteen viser til at det
i 2016 ble det innført et atferdsbasert klimakriterium i de etiske
retningslinjene for SPU. Norges Bank har bedt departementet om en nærmere
avklaring av praktiseringen av kriteriet, som følge av kriteriet
ikke gir en særskilt presis angivelse av hva slags atferd som skal
gi grunnlag for en beslutning om utelukkelse.
Komiteen viser til at departementet
legger opp til at for at et selskap skal vurderes for observasjon
eller utelukkelse under klimakriteriet, må det ha store absolutte
utslipp, både aggregert og fra den typen produksjon som vurderes.
Selskapet må også ha vesentlig høyere utslippsintensitet enn selskaper
det er naturlig å sammenligne med. Departementet legger opp til,
på samme måte som for de øvrige adferdsbaserte kriteriene, at fremoverskuende
vurderinger skal være vesentlig under klimakriteriet. Formålet er
å vurdere risikoen for at den uakseptable atferden vil vedvare.
Et sentralt moment vil være om det foreligger konkrete og troverdige planer
for hvordan utslippsintensiteten skal reduseres til et akseptabelt
nivå innen rimelig tid. Departementet vurderer at det må legges
til grunn at selskaper som opererer innenfor et stramt og troverdig
klimarammeverk, som eksempelvis EUs kvotesystem, tar hensyn til
utslippskostnaden, i likhet med andre kostnader, i sine investerings-
og produksjonsplaner, og at deres utslipp i seg selv sies å innebære
en uakseptabel atferd.
Komiteen har merket seg at
regjeringen har satt ned et utvalg som skal gjennomgå de etiske
retningslinjene for SPU. Utvalget har fått i mandat blant annet
å vurdere innholdet i de eksisterende etiske kriteriene i retningslinjene
og om disse bør endres, herunder om enkelte kriterier bør tas ut
eller nye tas inn. Komiteen legger
til grunn at utvalget i den forbindelse vurderer om dagens kriterier
er egnet til å ivareta etiske forhold knyttet til cannabis.
Komiteen viser til sin merknad
til fondsmeldingen for 2018, jf. Innst. 370 S (2017–2018):
«Komiteen viser
til at det også skal vurderes uttrekk eller observasjon basert på
atferd som grove brudd på menneskerettigheter eller alvorlig miljøskade.
Når SPUs referanseindeks utvides til å omfatte land hvor det er
grunn bekymring for menneskerettighetssituasjonen generelt, er det
viktig at retningslinjene for observasjon og uttrekk gjennomgås
og operasjonaliseres slik at de er tilstrekkelig robuste i forhold
til utfordringene i disse markedene».
Komiteen har merket seg at
utvalget som skal gjennomgå de etiske retningslinjene, har fått
i mandat å vurdere etiske hensyn knyttet til fondets investeringer
i enkeltland med lovgiving og regelverk som bryter med anerkjente
internasjonale konvensjoner og standarder, samt hvordan disse kan
håndteres, herunder om dagens retningslinjer er egnet ved investeringer
i slike land. Komiteen legger
til grunn at utvalget i sine vurderinger vektlegger hensynet til
at retningslinjene skal fange opp slike utfordringer, og at de kan
praktiseres på en god måte.
Komiteen viser til at regjeringen
vil høste erfaringer med hvordan treffsikkerheten av å ta oppstrømsselskaper
ut av SPU for å redusere oljeprisrisiko fungerer, og ber departementet
vurdere eventuelle justeringer eller supplerende kriterier dersom
dette skulle vise seg nødvendig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt, støtter departementets vurderinger og slutter
seg til departementets premisser for praktisering av klimakriteriet.
Flertallet viser til at departementet
har innhentet vurderinger fra Norges Bank om arbeidet med kullkriteriet,
og at Norges Bank vurderer at dersom kriteriets relative terskler
på 30 pst. som andel av inntekter eller virksomhet senkes, vil utfordringene
med informasjonsinnhenting og transaksjonskostnader øke fordi et større
antall selskaper da vil kunne gå ut av eller inn i fondet. Flertallet viser
til at rundt 75 pst. av samlet kullvirksomhet så langt er utelukket
eller satt til observasjon, og at hoveddelen av gjenværende kullvirksomhet
er i et fåtall selskaper som kan anses å ha omfattende kullrelatert
virksomhet i absolutt forstand.
Flertallet er enig med departementet
i at kriteriets relative terskler ikke bør endres, men at disse
bør suppleres med absolutte terskler for kullutvinning og kullkraftkapasitet.
Departementet legger opp til at tersklene settes til henholdsvis
20 mill. tonn og 10 000 MW, og flertallet slutter seg til
dette.
Flertallet viser til at departementet
vil følge opp hvordan de absolutte tersklene i kullkriteriet fungerer, og
i lys av dette vurdere eventuelle reduksjoner i disse terskelverdiene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til at samtidig med framleggelsen
av Meld. St. 20 (2018–2019) presenterte regjeringen et nytt utvalg
som skal gjennomgå de etiske retningslinjene for oljefondet. Disse medlemmer mener
utvalgets sammensetning og mandat i all hovedsak er godt og ivaretar
mange av de utfordringene som Stortinget i forbindelse med Innst.
370 S (2017–2018) og Etikkrådet har pekt på.
Disse medlemmer er positive
til at utvalget skal vurdere om de etiske retningslinjene, og operasjonaliseringen
av dem, er robuste nok når fondet for fullt går inn i land der menneskerettighetssituasjonen
er bekymringsfull.
Disse medlemmer forutsetter
at mandatet for utvalget ikke ekskluderer en vurdering av hvordan
Norges Bank håndterer menneskerettslige utfordringer i sine investeringsbeslutninger,
herunder om NBIMs risikoanalyser gir et robust nok grunnlag for
investeringer, spesielt i land med mangel på åpenhet og grove brudd på
menneskerettighetene. Disse
medlemmer forutsetter også at utvalget har mandat til å vurdere
andre modeller for å håndtere etiske utfordringer enn observasjon
og uttrekk, inkludert å foreta etiske risikovurderinger før investeringer
finner sted.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt viser til at oljefondet er investert i selskaper
med næringsvirksomhet på det okkuperte palestinske området, dette
inkluderer selskaper som andre pensjonsfond har utelukket, og selskaper
som finansierer utvidelse av de folkerettsstridige bosetningene
på Vestbredden. Disse
medlemmer er opptatt av at oljefondet skal utvise spesielt høy
aktsomhet i konfliktområder i tråd med internasjonale retningslinjer
for næringsliv og menneskerettigheter.
Disse medlemmer mener selskaper
og næringsliv må respektere menneskerettigheter i konfliktområder,
og at oljefondet har et særlig ansvar under FNs veiledende prinsipper
for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og OECDs retningslinjer
for multinasjonale selskaper for å utvise spesielt høy aktsomhet
i konfliktområder for å unngå å bli involvert i krenkelser av menneskerettigheter,
bl.a. med aktsomhetsvurderinger av alle porteføljeselskaper med
virksomhet i et konfliktområde. SPU har også et ansvar for å kommunisere hvilke
handlinger som er foretatt for å bruke sin innflytelse overfor porteføljeselskaper
i konfliktområder.
Disse medlemmer mener det
er behov for at oljefondet vurderer om det er situasjoner hvor det
er umulig eller urealistisk for fondet å bruke sin innflytelse overfor
porteføljeselskaper for å redusere negativ påvirkning, for eksempel
i situasjoner hvor porteføljeselskaper medvirker til brudd på folkeretten.
Disse medlemmer viser til
at internasjonale standarder for bærekraftig forvaltning utvikler
seg, og at forvaltningen av oljefondet må utvikle seg i tråd med dette.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til strategi
for styrking av menneskerettighetene i fondets ansvarlige forvaltning
med særlig fokus på investeringer i konfliktområder, herunder okkuperte
områder. Strategien bør være forankret i FNs veiledende prinsipper
for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og OECDs retningslinjer
for multinasjonale selskaper.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det i Innst. 370 S (2017–2018)
ble bedt om en utredning av grunnlaget for å trekke Statens pensjonsfond
utland ut av pengespillselskaper med sikte på en vurdering i forbindelse
med den årlige forvaltningsmeldingen om fondet.
Disse medlemmer viser til
utredningen i denne meldingen, hvor regjeringen konkluderer med
at det ikke etableres etiske retningslinjer for observasjon og utelukkelse
av spillselskaper fra SPU.
Disse medlemmer er uenig i
dette og viser til at det var et flertall i Stortinget som anmodet
regjeringen om å utrede et grunnlag for å trekke SPU ut av spillselskaper
med virksomhet som var ulovlig i Norge. Disse medlemmer vil derfor
fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at det etableres et produktkriterium i retningslinjene
om observasjon og utelukkelse av spillselskaper som driver virksomhet som
er ulovlig i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser
til svar fra finansministeren på skriftlig spørsmål fra representanten
Kaski, Dokument 15:844 (2018–2019), 5. februar 2019. I svaret står
det:
«Statens Pensjonsfond
Utland har flere investeringer i selskaper som produserer våpen.
Våpen defineres her etter de retningslinjer som gjelder for eksport
av norsk forsvarsmateriell., Liste 1, A-materiell. Det hersker imidlertid
usikkerhet om hvor mange selskap dette dreier seg om, hvilke selskap
dette er og hvor stor avkastningen er av disse investeringene.»
Disse medlemmer understreker
at vi ikke kjenner nøyaktig til hvor mange våpenproduserende selskaper
oljefondet er investert i. En rapport utgitt av Redd Barna, Framtiden
i våre hender, Changemaker og Norsk Folkehjelp våren 2019 konkluderer
etter en større gjennomgang med at fondet kan være investert i mellom 100
og 150 sluttprodusenter av våpen og våpensystemer, og rundt 250
selskaper som produserer nøkkelkomponenter til våpen.
Disse medlemmer mener det
er alvorlig at vi vet så lite om oljefondets investeringer i våpenindustrien
og om bruken av våpnene.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en gjennomgang av oljefondets investeringer
i våpenselskaper, både sluttprodusenter av våpen og våpensystemer
samt produsenter av nøkkelkomponenter til våpen, i forbindelse med
neste års forvaltningsmelding.»
Disse medlemmer viser
til at for å lykkes med å nå klimamålene i Paris-avtalen, må vi
fase ut bruken av fossil energi, og særlig kull, som har høyest
CO2-utslipp. Disse medlemmer mener
innføringen av det kullbaserte uttrekkskriteriet i de etiske retningslinjene
var et nødvendig og riktig grep. I begrunnelsen for finanskomiteens
innstilling i 2015 viste komiteen til at det er «etiske aspekter
tilknyttet virksomheten til en del kullselskaper». Når de nye retningslinjene
nå har fått virke en stund, er det nødvendig å foreta justeringer
av forskriften slik at den oppfyller Stortingets intensjon.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen nå foreslår å endre kullkriteriene og sette absolutte
terskler for kullutvinning og kullkraftkapasitet. Dette er i tråd med
forslag fremmet av Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt i Innst. 370 S (2017–2018).
Disse medlemmer mener imidlertid
regjeringens forslag til innstramming i kullkriteriet ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer viser
til at oljefondet fortsatt vil være investert i selskaper som bygger
eller planlegger å bygge nye kullkraftverk, også i land hvor det
i dag ikke er noen kullkraftverk.
Disse medlemmer mener investeringer
i ny kullkraft er betydelige feilinvesteringer som både vil gjøre
det vanskeligere å nå omforente klimamål samt innebærer økonomisk
risiko. Ifølge IPCCs rapport fra 2018 må klimagassutslippene fra
kullkraft reduseres med 78 pst. innen 2030 for å nå 1,5-gradersmålet.
Likevel øker antallet kullkraftverk i verden. Siden undertegnelsen
av Parisavtalen i 2015 har verdens kullkraft vokst med 105 GW, som
er tilsvarende alle kullkraftverkene i Tyskland og Russland. Ifølge
organisasjonen Urgewald er det planlagt ytterlige investeringer
i kullkraft tilsvarende 670 GW. Hvis disse planene realiseres, når
vi ikke målene i Parisavtalen.
Disse medlemmer viser til
at oljefondet i dag har investeringer for 14 mrd. norske kroner
i 19 selskaper som planlegger å bygge nye kullkraftverk i 21 land. Til
sammen vil disse investeringene utgjøre kullkraft tilsvarende hele
Tysklands kullkraftproduksjon. Disse medlemmer viser til
at dette er selskaper som oljefondet fortsatt vil være investert
i selv med regjeringens foreslåtte innstramming av kullkriteriet.
Selskaper med en
mindre andel investeringer i kull bør også få et klart signal om
at disse må fases ut. Disse medlemmer viser
til Storebrand, som fra 2018 har senket sitt tak for selskapers
kullandel til 25 pst., før dette skal senkes til 20 pst. i 2020,
15 pst. i 2022 og 10 pst. i 2024. Innen 2026 vil selskapet være
helt ute av kull. Disse
medlemmer mener dette bør være en modell for oljefondet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag om et tillegg i kullkriteriet
som omfatter selskaper som bygger eller planlegger å bygge nye kullkraftverk.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake i forbindelse med neste års forvaltningsmelding
med forslag til en endelig utfasingsdato for alle kullinvesteringer.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Stortinget vedtok det adferdsbaserte klimakriteriet i de
etiske retningslinjene i 2015, og at regjeringen i denne stortingsmeldingen
foreslår en tydeliggjøring av hvordan klimakriteriet skal tolkes
og operasjonaliseres. Disse
medlemmer viser til at Etikkrådet siden 2015 har kommet med
flere tilrådinger basert på klimakriteriet, men Norges Bank har
så langt ikke fulgt opp disse anbefalingene om uttrekk.
Disse medlemmer viser til
at Etikkrådet skriver i brev til Norges Bank 2. februar 2018:
«Det er vanskelig
for Etikkrådet å legge til grunn at selskaper med høye utslipp og
høy utslippsintensitet i noen reguleringsregimer, er akseptable,
mens identiske selskaper med store utslipp i andre reguleringsregimer er
uakseptable. Det ligger i vårt mandat at vi skal identifisere selskap
med en grovt uetisk adferd, altså at grunnlaget for en utelukkelse
kan lastes for sin atferd. Vi mener det er en risiko for at en beveger
seg bort fra dette grunnprinsippet i slike tilfeller».
Disse medlemmer deler Etikkrådets
vurderinger om at det er krevende å skulle sammenlikne og vurdere
selskap utenfor og innenfor klimarammeverk ulikt. Disse medlemmer mener det
er vesentlig å forstå at tiltak i eksisterende klimarammeverk, som
EUs kvotesystem, ikke er tilstrekkelig for å nå målene satt i Parisavtalen.
Disse medlemmer mener det
primære vurderingskriteriet må være selskapers utslipp av klimagasser,
uavhengig av tilhørende klimarammeverk.
Disse medlemmer viser til
at det i løpet av det siste året har vært en økt debatt rundt menneskerettighetskriteriet
i det etiske rammeverket for oljefondet. Disse medlemmer viser her
til at blant annet Etikkrådet har pekt på at håndheving av menneskerettighetskriteriet
gir flere utfordringer, og at dette er særlig utfordrende når oljefondet
skal øke investeringene i nye markeder, som Saudi-Arabia og Kina. Disse medlemmer viser
her til at det siste året har oljefondets investeringer i det saudiske
telekomselskapet STC og den kinesiske produsenten av overvåkningsutstyr
Hikvision fått oppmerksomhet i mediene, og sakene illustrerer etter disse medlemmers mening
utfordringer med operasjonalisering av menneskerettighetskriteriet. Disse medlemmer viser
til at Finansdepartementet i november 2018 valgte å fryse utvidelsen
av oljefondets investeringsunivers inntil videre.
Disse medlemmer vil peke på
at blant annet informasjon om selskapers brudd på menneskerettighetene
i de mest problematiske markedene ikke er tilgjengelig fordi ytringsfrihet,
frie medier og sivilsamfunn er kneblet eller forbudt. Disse medlemmer viser
også til at Etikkrådet mener det er utfordrende å faktisk gjennomføre
undersøkelser i disse markedene, at det er en risiko for at vestlige
og lokale selskaper forskjellsbehandles, og at det ikke nødvendigvis
er slik at velfungerende finansmarkeder innebærer at det også er
en velfungerende rettsstat som ivaretar borgeres rettigheter. Disse medlemmer vil
understreke at Etikkrådet har stilt spørsmål ved om de er i stand
til å utøve den funksjonen de skal ivareta, nemlig å identifisere
selskaper som er ansvarlig for grove brudd på menneskerettighetene.