Finansdepartementet
fremmer i denne proposisjonen forslag til ny lov om offisiell statistikk
og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven). Forslaget bygger blant annet
på statistikklovutvalgets utredning NOU 2018:7 Ny lov om offisiell
statistikk og Statistisk sentralbyrå. Utredningen har vært på høring.
I kapittel 1 redegjøres
det for proposisjonens hovedinnhold. I kapittel 2 gjennomgås bakgrunnen
for lovforslaget og for oppnevningen av statistikklovutvalget.
Kapittel 3 omhandler
forslag til formål med loven og å opprette et flerårig, nasjonalt
program for offisiell statistikk. Programmet vil angi hva som er
offisiell statistikk, og hvilke offentlige myndigheter som er ansvarlige for
de ulike statistikkområdene.
Et nasjonalt program
for offisiell statistikk er et system for å samordne produksjon
og formidling av offisiell statistikk. Dermed kan en også unngå
dobbeltarbeid og redusere oppgavebyrden. Statistisk sentralbyrå
skal, etter samråd med Utvalget for offisiell statistikk, foreslå statistikkprogram
for departementet. Også brukere av statistikk skal involveres i
prosessen, blant annet ved at forslag til program skal sendes på
offentlig høring. Programmet besluttes av Kongen i statsråd. Offisiell
statistikk skal ha høy kvalitet.
Kapittel 4 omhandler
statistisk konfidensialitet, taushetsplikt og informasjonssikkerhet.
Taushetsplikten skal gjelde opplysninger som er samlet inn for offisiell
statistikk. Departementet foreslår å videreføre gjeldende regler
om opphør av taushetsplikt etter henholdsvis 60 år for virksomhetsopplysninger
og 100 år for personopplysninger. Departementet foreslår også å ta
inn en egen bestemmelse om informasjonssikkerhet i ny statistikklov.
Krav til informasjonssikkerhet i statistikkloven må samstemme med
de overordnede kravene i personvernforordningen.
I kapittel 5 redegjøres
det for forslag om at Statistisk sentralbyrå skal kunne pålegge
opplysningsplikt. En hjemmel til å innhente nødvendige opplysninger
er viktig for å kunne utarbeide statistikk av høy kvalitet. Samtidig
må opplysningsplikten rammes inn på en forsvarlig måte. Kapitlet
omhandler dessuten bestemmelser om bruk av opplysninger, meldeplikt
til Statistisk sentralbyrå ved endringer i informasjonssystemer
og adgang for byrået til å ilegge tvangsmulkt.
I kapittel 6 drøftes
tilgang til opplysninger fra Statistisk sentralbyrå. Datamaterialet
som er samlet inn og bearbeidet av Statistisk sentralbyrå for å
frembringe offisiell statistikk, er en verdifull ressurs som bør
utnyttes også til andre statistikk- og analyseformål. Samtidig må blant
annet hensynet til personvern ivaretas på en betryggende måte. Statistisk
sentralbyrå skal kunne gi tilgang til opplysninger når det ikke
medfører uforholdsmessig ulempe for andre interesser. Det foreslås
at det skal kunne gis tilgang til opplysninger til forskningsinstitusjoner
og offentlige myndigheter, men ikke til andre.
I kapittel 7 er Statistisk
sentralbyrås virksomhet drøftet. Kapitlet omhandler Statistisk sentralbyrås
statistikkfaglige uavhengighet og spørsmålet om byrået fortsatt
skal ha et todelt samfunnsoppdrag. Det foreslås at Statistisk sentralbyrå
fortsatt skal ha et todelt samfunnsoppdrag og at styret erstattes
av et råd, i tråd med statistikklovutvalgets forslag.
I kapittel 8 bes
det om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning
om å innlemme i EØS-avtalen forordning (EU) 2015/759 av 26. april 2015
om endring av forordning (EF) 223/2009 om europeisk statistikk.
I kapittel 9 omtales
økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene.
Merknader til de
enkelte bestemmelsene i loven følger i kapittel 10.