Kulturdepartementet
foreslår i proposisjonen endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127
om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester (kringkastingsloven).
Lovforslaget følger
opp anmodningsvedtak og forutsetninger lagt av ulike stortingsflertall
i tilknytning til behandlingen av Meld. St. 38 (2014–2015) Open
og opplyst, jf. Innst. 178 S (2015–2016).
Proposisjonens forslag
om å tillate produktplassering i radio har bakgrunn i Stortingets
behandling av Prop. 102 L (2016–2017) Endringer i kringkastingsloven (reklame
og sponsing mv.), jf. Innst. 363 L (2016–2017).
Proposisjonen inneholder
forslag til endringer i kringkastingslovens regler om Kringkastingsrådet.
Departementet foreslår at Kringkastingsrådet videreføres, og at
reglene for oppnevning endres slik at Stortinget oppnevner ti av
rådets fjorten medlemmer. Videre foreslås det at det tas inn en
bestemmelse som skal legge til rette for en mer balansert og representativ
sammensetning av rådet. For å sikre en avgrensning av rådets virksomhet
mot pressens selvdømmeordning foreslås det at nærmere regler fastsettes
i forskrift om at Kringkastingsrådet skal vike i saker som er klaget
inn for Pressens Faglige Utvalg.
Etter kringkastingsloven
§ 6-1 a avgjør Kongen i statsråd om det skal gis tillatelse til
å innlemme nye tjenester i NRKs allmennkringkastingsoppdrag. Departementet
foreslår at vedtakskompetansen for godkjenning av nye NRK-tjenester
overføres fra Kongen i statsråd til Medietilsynet.
I dag stiller kringkastingsloven
§ 2-19 konkrete og relativt detaljerte krav til kringkastere om
å gjøre fjernsynsprogram tilgjengelige for døve og personer med nedsatt
hørsel ved teksting. Kulturdepartementet foreslår i proposisjonen
mer omfattende krav til kringkasterne ved at tilgjengeliggjøringen
utvides til å omfatte nye grupper av personer med nedsatt funksjonsevne gjennom
krav til synstolking, tegnspråktolking og lydtekst. NRK blir dessuten
pålagt å tekste innhold som publiseres på audiovisuelle bestillingstjenester.
Departementet foreslår at kringkastingsloven heretter skal inneholde
en overordnet bestemmelse som slår fast kringkasternes plikt til
å gjøre innhold tilgjengelig for personer med funksjonsnedsettelser,
og at de konkrete kvantitative kravene fastsettes i forskrift.
Endelig omfatter
proposisjonen endringer i § 3-6 i kringkastingsloven som innebærer
at bestemmelsene om produktplassering utvides til å omfatte radio.
Departementet kan
ikke se at det er noen saklig grunn til å forskjellsbehandle radio,
fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester når det gjelder produktplassering,
og legger til grunn at reglene for produktplassering bør være de
samme for radio som for fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester.
Endringen vil innebære
at radioaktører vil kunne tilby realsponsing som involverer premier
med en verdi som overstiger 10 000 kroner.
Forslagene får ikke
vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige. Med unntak av forslaget om å fastsette mer omfattende
forpliktelser om å tilrettelegge for personer med funksjonsnedsettelser
er det ikke grunn til å anta at forslagene vil medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser for private.
Forslaget om å fastsette
mer omfattende forpliktelser til å tilrettelegge for personer med
funksjonsnedsettelser vil kunne påføre tv-kanalene økte kostnader.
Departementet legger likevel til grunn at den ikke-økonomiske verdien
er betydelige og at de foreslåtte endringene er forholdsmessige.