Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre,
lederen Kristin Ørmen Johnsen, Vetle Langedahl og Tage Pettersen,
fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André
Øvstegård, fra Venstre, Grunde Almeland, og fra Kristelig Folkeparti,
Jorunn Gleditsch Lossius, viser til at representantforslaget
tar for seg en rekke mål og områder der forslagsstillerne mener
det trengs heving av kvaliteten i barnevernet. Komiteen viser til at representantforslaget
inneholder en rekke forslag innunder fire overskrifter: 1) barn
og foreldre, 2) rettssikkerhet, 3) organisering, samarbeid og virkemiddelapparat,
samt 4) utdanning.
Komiteen understreker hensynet
til barns beste i alle saker som angår barn, og barns rett til beskyttelse
og omsorg som er forankret i barnekonvensjonen, Grunnloven § 104
og barnevernsloven. Videre slår komiteen fast at Norges system
og lovverk for å beskytte barn er blant det beste i verden, og at
dette må forsvares. Likevel merker komiteen seg at det fortsatt
er utfordringer før alle barn får hjelpen de trenger. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne viser til en rekke rapporter som beskriver
utfordringene i barnevernet, inkludert NOU 2016:16 Ny barnevernslov,
om sikring av barnets rett til omsorg og beskyttelse, NOU 2017:12
Svikt og svik av 22. juni 2017 og Riksrevisjonens rapport 3:8 (2017–2018)
om Bufetats bistandsplikt ved akuttplasseringssaker, som også peker
på noen av utfordringene som gjenstår.
Komiteen viser videre til statsråd
Kjell Ingolf Ropstads vurdering av representantforslaget i brev
datert 26. mars 2019, med vurdering av hvert delforslag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til representantforslag 1) Barn og foreldre.
Til forslag 1a) viser flertallet til
at Grunnloven § 104 stiller klare krav til saker som omhandler barn,
og barnets beste skal være et grunnleggende hensyn når det skal
foretas handlinger og fattes avgjørelser på vegne av barn. Hensynet
til å ivareta barnets beste skal også ligge til grunn for barnevernets
virksomhet. Flertallet viser
til at statsråden i forbindelse med sitt arbeid med ny barnelov,
vil vurdere å fremheve dette hensynet i en overordnet bestemmelse
innledningsvis i loven.
Til forslag 1b) viser flertallet til
at rett til medvirkning fra barn i barnevernet har blitt presisert
gjennom endringer i barneloven. Videre viser flertallet til at det gjennom
prosjektet DigiBarnevern utvikles nye digitale løsninger for det
kommunale barnevernet, som vil bidra til å styrke barn og unges
medvirkning. Et nytt digitalt saksbehandlingssystem med et integrert
barnevernsfaglig kvalitetssystem skal gi de ansatte veiledning og
beslutningsstøtte, og bidra til at barn og unges rett til medvirkning
ivaretas og dokumenteres gjennom fasene av en barnevernssak.
Til forslag 1c) peker flertallet på
at ved lovendring som trådte i kraft 1. juli 2018, ble barnevernets plikt
til å samarbeide med barnet og foreldrene presisert. Det fremgår
av loven at barnevernet har plikt til å utøve sin virksomhet med
respekt for, og så langt som mulig i samarbeid med, barnets og barnets
foreldre. Plikten til å samarbeide gjelder for alle typer saker
og på alle stadier av en sak. Flertallet viser også til
at foreldre som er part i en barnevernssak, også har partsrettigheter
etter forvaltningsloven. Dette innebærer blant annet rett til innsyn
i sakens dokumenter, rett til å klage på vedtak, rett til å redegjøre
for sitt syn i saken og andre prosessuelle rettigheter i forbindelse
med fylkesnemndas behandling av en sak. Flertallet viser til at foreldres
partsrettigheter vil bli drøftet i høringsnotatet om ny barnevernslov.
Til forslag 1d)
viser flertallet til
at barnevernstjenesten allerede i dag har et ansvar for å følge
utviklingen til barnet og foreldrene. Barnevernstjenesten skal kort tid
etter omsorgsovertakelsen kontakte foreldrene med tilbud om veiledning
og oppfølging. Ved lovendring som trådte i kraft 1. juli 2018, ble
barnevernstjenestens oppfølgingsansvar tydeliggjort ytterligere
ved at det ble tatt inn i loven at barnevernstjenesten skal legge
til rette for at foreldrene kan få tilbake omsorgen for barnet der hensynet
til barnet ikke taler mot det.
Videre viser flertallet til
at familievernet kan gi hjelp til foreldre som har mistet omsorgen
for barn. Familievernet er en tjeneste med høyt kompetansenivå som
kan hjelpe foreldrene i en vanskelig situasjon med henblikk på foreldrenes
omsorgsferdigheter. At familievernkontorene arbeider uavhengig av
barnevernet, kan også bidra til at de lettere vil kunne etablere
tillitsrelasjoner til foreldre som har mistet omsorgen for barn. Flertallet viser
til at familievernet har blitt kraftig styrket under regjeringen
Solberg.
Til forslag 1e)
viser flertallet til
NOU 2018:18 Trygge rammer for fosterhjem, som nå er på høring. Det regjeringsoppnevnte
utvalget har forslag som kan bedre fosterforeldrenes stilling og
forslag som kan føre til bedre oppfølging og veiledning av fosterforeldre.
Videre viser flertallet til
at regjeringen i budsjettet for 2019 har styrket kommunenes oppfølging
og veiledning til fosterhjem med 25 mill. kroner. Midlene skal benyttes til
å styrke kvaliteten i den veiledningen og støtten som fosterhjemmene
får fra kommunen, samt utvikle faglige verktøy.
Til forslag 1f)
viser flertallet til
at barne- og familieministeren i forbindelse med ny barnevernslov
vil vurdere hvordan behovene for kulturforståelse og hensynene til
språkutfordringer best kan ivaretas i loven. Videre viser flertallet til
at Kunnskapsdepartementet i sitt høringsforslag til lov om offentlige
organers ansvar for bruk av tolk mv. foreslår å lovfeste at offentlige
organer skal bruke tolk når det er nødvendig for å ivareta hensynet
til rettssikkerhet eller for å yte forsvarlig hjelp og tjeneste.
Endelig viser flertallet til
at regjeringen i løpet av 2019 skal etablere et nytt opplæringstilbud
rettet mot barnevernstjenestene samt en ny videreutdanning for ansatte.
Formålet er å fremme større forståelse og sensitivitet i oppfølging
av barn og familier med minoritetsbakgrunn, herunder urfolk og nasjonale
minoriteter. Flertallet viser
også til at regjeringen skal få på plass et opplæringstilbud om
barnevernets arbeid med barn og familier med minoritetsbakgrunn
som er spesielt rettet mot ansatte i statlig fosterhjemstjeneste
og statlige og private institusjoner.
Til forslag 1g)
viser flertallet til
at regjeringen vil utvide retten til ettervern fra 23 til 25 år.
Dette følger av regjeringspartienes samarbeidsavtale, Granavolden-plattformen.
Flertallet viser til representantforslag
2) Rettssikkerhet.
Til forslag 2a)
viser flertallet til
forsøket med samtaleprosess i fem nemnder, og at evalueringen konkluderer
med at samtaleprosess bør bli en permanent ordning i alle fylkesnemnder. Flertallet viser
til at statsråden i arbeidet med ny barnevernslov vurderer om dette
bør bli en varig ordning som kan tilbys i alle fylkesnemnder.
Til forslag 2b)
peker flertallet på
at det allerede pågår et arbeid i departementet for å bedre kvaliteten og
øke tilliten til det sakkyndige arbeidet, både i barnevernssaker
og i foreldretvistsaker, hvor blant annet særdomstolsutvalgets forslag
om at sakkyndige i større grad bør oppnevnes av domstolene, ses
på. Flertallet viser også
til at BLD i 2014 utarbeidet veiledende retningslinjer om bruk av
sakkyndige i barnevernssaker.
Til forslag 2c)
viser flertallet til
statsrådens vurderinger hvor det pekes på at en «second opinion»-vurdering
vil være praktisk umulig å gjennomføre, fordi vedtaket innebærer
at det må gjennomføres straks. Videre peker flertallet på at det i etterkant
av akuttvedtaket følger av dagens lov at vedtaket umiddelbart skal sendes
til fylkesnemnda, og at fylkesnemndas leder snarest, og om mulig
innen 48 timer, skal vurdere godkjenning av vedtaket. Flertallet viser
til at statsråden i arbeidet med ny barnevernslov vurderer tiltak
som kan bidra til at barn og foreldre i akuttsituasjoner blir ivaretatt
på best mulig måte.
Til forslag 2d)
viser flertallet til
reglene i barnevernsloven om adgangen til å kreve ny sak om oppheving
av vedtak om omsorgsovertakelse behandlet av fylkesnemnda (sperrefrist). Flertallet understreker
viktigheten av at barnets behov for ro og stabilitet må veies mot
foreldres rettssikkerhet og muligheten til å reise ny sak om oppheving
av vedtak om omsorgsovertakelse. Videre viser flertallet til at spørsmålet
om sperrefrist vil bli drøftet i høringsnotatet om ny barnevernslov.
Til forslag 2e)
viser flertallet til
at statsråden vil vurdere spørsmålet om åpenhet for pressen i saker
i fylkesnemndene nærmere i forbindelse med arbeidet med ny barnevernslov.
Til forslag 2f)
viser flertallet til
at Bufdir som en del av sine utredninger av krav til kompetanse
i barnevernet, skal vurdere mulige tiltak som gjør at advokater som
prosederer i barnevernssaker, har relevant og oppdatert kompetanse.
Til forslag 2g)
viser til flirtallet at regjeringen foreslår å innføre krav om at
barnevernstjenesten årlig skal rapportere til kommunestyret om tilstanden
i barnevernet i høringsnotatet til ny barnevernslov.
Flertallet viser til representantforslag
3) Organisering, samarbeid og virkemiddelapparat.
Til forslag 3a)
støtter flertallet forslagets
intensjon om at flere kommuner bør etablere lavterskeltiltak og
styrke det tverrfaglige samarbeidet om utsatte barn og familier. Flertallet mener
imidlertid at kommunene selv er i best posisjon til å vurdere hvordan
tjenestetilbudet best kan organiseres, og hvilke tilbud det er behov
for lokalt. Flertallet viser
til at regjeringen vil stimulere til at kommunene etablerer tverrfaglige
tilbud, blant annet gjennom tilskuddsordninger der kommunene kan
søke om midler. Gjennom barnevernsreformen vil det også foretas
endringer i finansieringsordningene i barnevernet slik at kommunene
får større mulighet og sterkere insentiver til å prioritere forebyggende
tilbud.
Til forslag 3b)
viser flertallet til
at barnevernstjenesten i dag har plikt til å samarbeide med offentlige
instanser når dette kan bidra til å løse barnevernets oppgaver etter
loven.
Til forslag 3c)
støtter flertallet statsråden
i at det er viktig at begrepet gir best mulig uttrykk for den faktiske
situasjonen, og viser til at statsråden vil vurdere spørsmålet i
arbeidet med ny barnevernslov.
Til forslag 3d)
viser flertallet til
at hjelpetiltak som hjemmehjelp, støttekontakt og leksehjelp er
regulert av annen lovgivning og ikke ytes av arbeids- og velferdsforvaltningen.
Videre viser flertallet til
at det er utarbeidet retningslinjer for samarbeid mellom barnevernstjenesten
og Nav-kontoret. Formålet med retningslinjene er å bidra til bedre
koordinering og samordning av tjenester overfor barn, unge og familier
som har behov for hjelp fra begge tjenester.
Til forslag 3e)
støtter flertallet statsråden
i at det må tas på alvor at mange i det kommunale barnevernet melder
om kapasitetsutfordringer, og at ansatte opplever arbeidspress.
Videre peker flertallet på
at det er tverrpolitisk enighet om at det er kommunene som skal ha
ansvar for barnevernet, og at dette er viktig fordi det er kommunene
som er nærmest til å se hvilke tiltak som bør prioriteres. Flertallet er
glade for at regjeringen vil legge til rette for at kommunene kan
forvalte sitt ansvar på en god måte. God kommuneøkonomi er avgjørende
for å kunne prioritere barnevernet. Det har regjeringen bidratt
til blant annet ved at det har vært en økning i antall ansatte på
over 23 pst., det vil si 1 149 stillinger fra 2013.
Flertallet viser til representantforslag
4) Utdanning.
Flertallet viser til at regjeringen
er godt i gang med å forbedre grunnutdanningene og sørge for økt kompetanse
i barnevernstjenestene.
Til forslag 4a)
viser flertallet til
at regjeringen er i ferd med å ferdigstille nye retningslinjer for
helse- og sosialutdanningene, hvor samarbeid med, og medvirkning
fra, barn og foreldre med ulik bakgrunn og ulike behov er blant
kompetanseområdene som blir fremhevet. Flertallet viser til at relasjonskompetanse
også er et sentralt tema i etter- og videreutdanningstilbudet, som
er etablert som følge av regjeringens kompetansestrategi for det
kommunale barnevernet.
Til forslag 4b)
og c) viser flertallet til
at Bufdir i sin utredning av kompetansekrav og vurdering av endringer
i utdanningsløpet for arbeid i barnevernet blant annet vurderer
tiltak som både skal styrke kvaliteten på praksisstudier og gi bedre
tilgang til kvalifisert veiledning. Videre viser flertallet til at det også
er etablert en videreutdanning i barnevernsfaglig veiledning for
ansatte i barnevernet.
Til forslag 4d)
viser flertallet til
at det er utarbeidet en felles rammeplan for helse- og sosialutdanningene
der det blant annet fremgår at studentene skal forstå sammenhengen
mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og at de skal kunne
anvende dette i sin tjenesteutøvelse. Videre viser flertallet til at dette kompetanseområdet
også blir konkretisert i de nye retningslinjene for barnevernspedagog-
og sosionomutdanningene.
Til forslag 4e)
viser flertallet til
at regjeringen har sørget for en betydelig økning i tilbudet om
barnevernsfaglige utdanninger, som gir ansatte mulighet til å tilegne
seg kompetanse på mastergradsnivå.
Til forslag 4f)
viser flertallet til
at som en del av Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning
har regjeringen i løpet av perioden 2014–2017 tildelt 754 nye stipendiatstillinger.
Av disse er 403 stipendiatstillinger tildelt universiteter og høyskoler,
hvor en del av disse ble tildelt til helse- og sosialfag. Videre
ble det i budsjettet for 2017 øremerket stipendiatstillinger til
blant annet profesjonsfag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
bemerke at selv om gode intensjoner og mål blir nedskrevet og vedtatt,
viser erfaringer at en ikke alltid lykkes med å omsette disse til
god praksis. Lovverket er tydelig på hvilke rettigheter barn som
er utsatt for omsorgssvikt, har. Til tross for dette finner det sted
svikt i rutiner, manglende eller feil saksbehandling, varierende
grad av kvalitet på barnevernstjenesten, m.m.
Disse medlemmer ser med bekymring
på det som til nå har kommet fram i rapporter og tilsyn med barnevernet.
Et gjennomgående bilde synes å være store variasjoner i kvaliteten
i barneverntjenesten. Det viser seg at mange barn og unge ikke får
et forsvarlig tilbud, omsorg eller oppfølging. I de mest alvorlige
tilfellene har vi vært vitne til at liv har gått tapt fordi man
mislyktes med å ta vare på dem som trengte det mest.
Disse medlemmer viser til
den fyldige fagrapporten «Det å reise vasker øynene» fra Helsetilsynet (2019),
som synliggjorde at barnevernet har behov for å fornye, omstille
og forbedre seg. Funnene i rapporten viser at det er stor grad av
variasjon i om barneverntjenestens arbeid er i tråd med god praksis.
Tilsynet finner at i de fleste saker svinger det mellom både god
praksis og svikt. Ifølge Helsetilsynet er den mest alvorlige svikten at
det i svært mange saker ikke tas i bruk den informasjonen og kompetansen
barnevernstjenestene besitter, til å gjøre en grundig vurdering
av det enkelte barns behov. Disse medlemmer mener funnene
i rapporten er alvorlige, og det må tas grep.
Det er helt avgjørende
for tilliten og legitimiteten i befolkningen at barnevernet holder
et høyt kvalitetsnivå. I så henseende setter forslagsstillerne søkelys
på en viktig problemstilling. Representantene tar opp en rekke forslag
med det formål å heve kvaliteten i barnevernet. Disse medlemmer viser til
statsrådens svarbrev til komiteen, hvor det blant annet vises til
at noen av forslagene allerede er ivaretatt i barnevernsloven, mens andre
forslag er det igangsatt arbeid med.
Disse medlemmer deler intensjonen
til forslagsstillerne, og mener at vi trenger et faglig sterkt og oppdatert
offentlig barnevern med nok ressurser. Barnevernet må involvere
seg og samarbeide mer direkte med barn og foreldre for å finne gode
tiltak og løsninger. Det er også viktig at barna blir hørt i viktige
avgjørelser som gjelder deres liv på kort og lang sikt. Videre er
det viktig med regelmessig barnevernsfaglig veiledning og oppdatering
av både nyansatte og erfarne for kontinuerlig forbedring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til statsrådens vurdering av representantforslaget
i brev til komiteen av 26. mars 2019, der det i hovedsak gis uttrykk
for en positiv og imøtekommende holdning. Det fremgår også at statsråden
langt på vei deler synet både på utfordringsbildet og på mange av
forslagene. Disse
medlemmer er imidlertid bekymret over at det ikke er samsvar
mellom de ønskene regjeringen gir uttrykk for, og den innsats og
oppfølging man kunne forvente i etterkant av innhentet kunnskap,
tilstandsrapporter og medieomtalte hendinger. Barn og unge fortjener
et engasjement fra myndighetene som faktisk øker rettssikkerheten,
bedrer kvaliteten og sikrer en kompetanse og organisering som reelt
reduserer svikt og feil i barnevernet.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Stoltenberg II iverksatte barnevernsløftet, som bl.a.
betydde økt vektlegging av brukermedvirkning, og øremerking av midler
til flere stillinger i det kommunale barnevern. Dette er ikke videreført
av regjeringen Solberg. Disse medlemmer vil understreke
behovet for å gjenetablere ordningen med øremerkede midler til flere
stillinger.
Disse medlemmer er utålmodige
og mener det er behov for at noen tiltak iverksettes raskere enn
det statsrådens svar legger opp til. De mange tilbakemeldingene
og de alvorlige rapportene som viser til svikt og feil i barnevernet,
berører hver dag, hvert år mange barn og unge. Disse har ventet
lenge nok på at det utarbeides tiltak som øker rettssikkerheten,
bedrer kvaliteten og sikrer en organisering og en kompetanse som
i større grad reduserer mulighetene for grov svikt. Kommunene har ansvar
for barnevernet og for å sørge for at tjenesten drives forsvarlig.
Imidlertid er utfordringene så store at det etter disse medlemmers mening er
behov for at man i en periode øremerker statlige opptrappingsmidler
til flere stillinger, og at kommunebudsjettene tar høyde for at
disse oppgavene kan utføres. Videre må medvirkning systematiseres
ved å innføre råd med brukerrepresentanter, for eksempel etter mønster
fra helsetjenesten på kommunalt og institusjonsnivå. Svikten og utfordringene
i barnevernet har vært kjent i mange år, og var bakgrunnen for at
regjeringen Stoltenberg II iverksatte barnevernsløftet i 2010/11.
Denne satsingen opphørte ved regjeringsskiftet. Disse medlemmer mener det
fremdeles er behov for statlig bidrag til å få tilstrekkelig antall
ansatte i tjenesten, og at det er behov for å innføre en bemanningsnorm
der den endelige og praktiske utformingen utarbeides sammen med
brukerorganisasjonene og ansattes organisasjoner.
Disse medlemmer viser til
komiteens høring i saken, og at det i all hovedsak var stor tilslutning
til forslaget. Kvalitetsforbedringene i barnevernet som det er tverrpolitisk
oppslutning om, og som statsråden peker på, er etter disse medlemmers syn
avhengig av at grunnbemanningen økes.
Flere aktører, blant
annet Fellesorganisasjonen (FO), Fagforbundet, samt Ideelt barnevernsforum
(IB) pekte på at regjeringen har tildelt barnevernet flere oppgaver,
og at utviklingen av antall ansatte ikke har tatt høyde for den
tid det tar å gjøre de nye oppgavene. Ideelt barnevernsforum beskrev
barnevernet slik: Underbemannet og underfinansiert. I tillegg ble
det pekt på at mange av de barn og foreldre som i dag får hjelp
av barnevernet, har mer omfattende behov for omsorg og hjelp enn
tidligere, noe som også krever tid og flere ansatte.
Barnevernet har
i dag en kritisk turnover. #heierna-kampanjen mener det er urealistisk
å kunne innfri kvalitetskravene uten å øke bemanningen, og at man
bør undersøke hva som er årsaken til den høye turnoveren i barnevernet,
noe disse medlemmer slutter
seg til. Det kan være flere årsaker til dette, som arbeidsmengde og
mangel på ansatte, trusler og vold, netthets og det å hele tiden
stå i mange viktige moralske og etiske avveiinger der man må fatte
avgjørelser man vet skaper store endringer for barn og foreldre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette en kartlegging av arbeidsmiljøet i barnevernet,
for å finne ut hvorvidt mangel på tid, trusler/vold/netthets o.l.
kan forklare høy turnover. Arbeidet skal gjøres sammen med ansattes
organisasjoner, og resultatet skal fortløpende presenteres for Stortinget
på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener medvirkning må systematiseres ved
for eksempel å innføre råd for brukerrepresentanter, etter mønster
fra helsetjenesten på kommunalt og institusjonsnivå.
Sakkyndigordningen
er et viktig rettssikkerhetstiltak for barna og foreldrene, og disse medlemmer mener
at tilliten vil styrkes dersom det blir større avstand mellom sakkyndige
og barnevernet. Second-opinion vurdering bør omfatte alle hastevedtak.
Dette skal ikke være en ny vurdering av sakens innhold, men en sikring
av at vedtaket og prosessen er juridisk og faglig holdbar og at
hastevedtak er det beste tiltaket.
Disse medlemmer viser til
statsrådens svarbrev av 14. mai 2019 til komiteen om nye oppgaver
og utviklingen i antall bekymringsmeldinger. Det registreres at frem
til 2014 foreslo regjeringen Stoltenberg II totalt 870 øremerkede
nye stillinger. Disse er videreført, men regjeringen Solberg har
ikke foreslått nye stillinger i det kommunale barnevern i tidsrommet
2015–2019. Dette til tross for at oversikten i statsrådens svar
viser at oppgavene vedtatt av Stortinget har økt. Antall bekymringsmeldinger
har også økt betraktelig. Det er bekymringsfullt at ikke regjeringen
følger opp denne utviklingen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en kvalitetsreform for et bedre barnevern,
gjennom å fremme de nødvendige lovforslag og sørge for at følgende
initiativ og endringer settes i verk:
Barn og foreldre
-
a) Barns beste skal
ligge til grunn for alle tiltak og all hjelp gjennom hele kontakten
med barnevernet, og bestemmelsen om dette i barnevernloven må flyttes
fra § 4 til § 1, formålet.
-
b) Brukerperspektiv
fra barna selv og foreldrene skal gjennomsyre praksisen og må inkluderes
i digitale plattformer som utvikles.
-
c) I møtet med familiene
og barna skal barnas foreldre ha en egen, selvstendig stemme og
bli hørt gjennom hele prosessen.
-
d) Foreldre og barns
situasjon skal vurderes felles og hver for seg. Foreldre som blir
fratatt barna, skal ha tilbud om oppfølging etter at vedtak om omsorgsovertakelse
er fattet.
-
e) Fosterforeldres
stilling skal gjennomgås, og oppfølging og veiledning skal forbedres.
-
f) Tjenesten må
ivareta behovene for kulturforståelse og hensynta språkutfordringer
som urfolk, innvandrere og nasjonale minoriteter har.
-
g) Ettervern bør
utvides til 25 år.»
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en kvalitetsreform for et bedre barnevern,
gjennom å fremme de nødvendige lovforslag og sørge for at følgende
initiativ og endringer settes i verk:
Rettssikkerhet
-
a) Alle fylkesnemndene
skal ha tilbud om dialog/samtaler forut for behandling av saken
i fylkesnemnda.
-
b) Sakkyndige skal
få oppdrag gjennom en søknadsbasert ordning i fylkesnemndene.
-
c) Akuttvedtak skal
alltid underlegges en second opinion-vurdering. Vedtaket skal også
alltid sanksjoneres av en ytre instans.
-
d) Ankemulighetene
vedrørende omsorgsovertakelse bør endres, og det må utarbeides klarere
kriterier for hvor ofte en ankesak kan reises. Barns hensyn må ivaretas
bedre enn i dag.
-
e) Det må sikres
åpenhet for pressen i saker i fylkesnemndene.
-
f) Muligheten for
å stille kvalitetskrav til advokater som skal føre barnevernssaker,
må utredes.
-
g) Det politiske
ansvaret for barnevernet skal tydeliggjøres og være klart forankret
gjennom egne, årlige kvalitetsbaserte rapporter til kommunestyrene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en kvalitetsreform for et bedre barnevern,
gjennom å fremme de nødvendige lovforslag og sørge for at følgende
initiativ og endringer settes i verk:
Organisering, samarbeid
og virkemiddelapparat
-
a) Tjenester som
rettes mot barn og unge og deres familier, skal organiseres i samlokaliserte
lavterskeltiltak med tverrfaglig kompetanse. Jordmor, helsesøster,
psykolog, sosionom og barnevernspedagog skal være minimumsbemanning.
Tjenesten kan inkludere andre faggrupper som for eksempel lege,
familieterapeut, pedagog, førskolelærere o.a.
-
b) Formelt, praktisk
samarbeid mellom barnevern, skole og frivillige aktører i kommunen
som arbeider med tiltak for barn og unge, bør lovfestes.
-
c) Begrepet akuttvedtak
bør erstattes med hastevedtak.
-
d) Virkemiddelapparatet
i Nav/sosialtjenesten må utvides, hjemmehjelp, leksestøtte, støttekontakter o.l.
må være tilgjengelig raskt og uten byråkratiske ordninger.
-
e) Veiledende kriterier
for bemanningsnorm i barnevernstjenesten bør utredes.»
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en kvalitetsreform for et bedre barnevern,
gjennom å fremme de nødvendige lovforslag og sørge for at følgende
initiativ og endringer settes i verk:
Utdanning
-
a) Relevante utdanninger
må legge sterkere vekt på relasjonskompetanse og styrket kunnskap
om familierelasjoner og praktisk lavterskel familiearbeid.
-
b) Praksis og sosialfaglig
innhold skal utgjøre en større andel av relevante utdanninger.
-
c) Veiledningskompetansen
må styrkes, intern veiledning må bli en del av praksisen, og veiledningsarbeidet
for fosterhjemsfamilier må bedres.
-
d) Klasseperspektivet
må vektlegges sterkere i utdanningen for å gi studentene en bedre
forståelse av hvordan sosial bakgrunn, levekårsstress i fattige familier
og språkbarrierer påvirker samhandlingen mellom barnevernet og familier.
-
e) Det bør legges
til rette for flere praksisnære karriereløp for barnevernspedagoger,
sosionomer og andre ansatte, og at flere med praktisk erfaring får
muligheten til å ta mastergrad og doktorgrad (PhD-utdanning) og
å ta kunnskapen med seg tilbake i arbeidet i barnevernet.
-
f) Det bør legges
frem en plan for opptrapping av stipendiatstillinger innen sosialt
arbeid og barnevernsutdanninger for å bidra til mer kunnskapsbasert
utvikling av profesjonene.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets merknader og forslag
i tilknytning til representantforslag om barnevernløftet II (Dokument
8:49 S (2018–2019)), Innst. 209 S (2018–2019).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener mange av forslagene i
Dokument 8:84 S (2018–2019) er nødvendige og gode. Likevel er enkelte
av tiltakene i hvert forslag så problematiske at dette medlem ikke kan gi sin
støtte til hver «pakke» med forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Landsforeningen
for Barnevern sin generelle kommentar i sitt høringsinnspill:
«Representantforslaget
tar for seg en rekke forslag hvor representantene selv skriver at
barnets beste skal ligge til grunn for alle endringer. Vi i Landsforeningen for
barnevernsbarn reagerer likevel på noen av forslagene, og ser en
klar tendens til at de styrker foreldrene og de voksnes rettigheter
ovenfor barnas.»
Disse medlemmer mener det
er avgjørende at foreldre og barn hver for seg har en egen og selvstendig stemme
og skal bli hørt gjennom hele prosessen. Barnevernets lojalitet
skal alltid ligge hos barnet, derfor den foreslåtte endringen av
bestemmelsen om barns beste i formålsparagrafen.
Når det gjelder forslag
2c) i representantforslaget, så deler komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet forslagsstillernes intensjon om second opinion-vurdering
av akuttvedtak. Akuttvedtak er svært inngripende og må brukes kun
når det er absolutt nødvendig. Disse medlemmer mener at en
second opinion-vurdering kan bidra til å kvalitetssikre akuttvedtak.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at det vil være hensiktsmessig å utrede
forslaget for å undersøke nærmere i hvilken grad det kan forbedre
tjenesten, styrke rettssikkerheten og ivareta barna på en bedre
måte.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvorvidt second opinion-vurdering av akuttvedtak
kan innføres med det formål å kvalitetssikre akuttvedtak som fattes
av barnevernstjenesten.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at representantforslagets
forslag 2 har flere problematiske sider som gjør at dette medlem ikke
kan støtte hele forslaget. Det er sterk motstand fra flere høringsinstanser,
spesielt fra barna selv:
Forandringsfabrikken
skriver i sitt høringsinnspill:
«..ordning med second
opinion kan gi mulighet til å ta mer hensyn til foreldre fordi avgjørelsen
tas lenger bort fra barnet, noe som gir mindre rettssikkerhet for barn.»
Landsforeningen
for barnevernsbarn skriver i sitt høringsinnspill:
«Vi synes forslaget
fremstår som et uklart forslag, men viktigst av alt: et betenkelig
forslag. Når man mener at det burde være en second opinion så er
det som å legge til grunn at barneverntjenester ikke er i stand
til å kunne gjøre kvalifiserte og gode nok barnevernfaglige vurderinger.
Dersom formålet er å styrke kvaliteten, og tilliten, til arbeidet
barnevernet gjør er vi usikre på om det å legge opp til dette er
veien å gå.»
Dette medlem viser også til
Fellesorganisasjonens høringsinnspill:
«FO deler ønsket
om færrest mulig akuttvedtak, men vi har ingen tro på at en «second
opinion-vurdering» vil løse dette. Vi mener at akuttarbeidet styrkes ved
andre grep med fokus på faglighet og fagutvikling. Eksempelvis har
flere barneverntjenester tatt organisatoriske grep for styrke akuttarbeidet
slik at ansatte får mengdetrening og kompetanseutvikling som understøtter
beslutningene som må tas.»
Dette medlem støtter synet
til barnas organisasjoner og de som organiserer de ansatte i den
kommunale barneverntjenesten om at dette forslaget kan svekke barns
rettsikkerhet, være vanskelig i praksis, og ikke bidra til å redusere
antall akuttvedtak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at en second-opinion-vurdering
ikke innebærer en ny runde med samtaler eller ny vurdering av omsorgsevne,
men vil være en vurdering av saksbehandlingsprosessen. Barn og foreldre
skal ikke gjennom nye møter. Det er en formalitet som skal sikre
at formelle sider ved vedtaket er grundig nok vurdert og redegjort
for. Nærmere utforming av hvordan det skal gjennomføres i praksis,
må skje sammen med berørte organisasjoner i barnevernstjenesten.
Til representantforslagets
forslag 2e) vil komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vise til at
barnevernet og fylkesnemndene er underlagt taushetsplikt, noe som
medfører at mange barnevernssaker som dekkes i media, får en slagside. Disse medlemmer mener
at ved å åpne opp fylkesnemndene for media kan allmennheten få bedre innblikk
i fylkesnemndas behandling av barnevernssaker.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er positiv til forslaget om åpenhet for
pressen i saker i fylkesnemndene, men mener at dette bør utredes
nærmere.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan man på en hensiktsmessig måte skal
gi pressen tilgang til saker i fylkesnemndene for å sikre åpenhet
og innsyn, samtidig som de involverte parters rett til privatliv
ivaretas.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til representantforslagets
forslag 2e), som også møtes med sterk motstand fra barnas representanter.
Økt tilgjengelighet til fylkesnemnda for mediene er en prinsipielt
utfordrende sak, men dette medlem vil
lytte til barnevernsbarnas høringsinnspill.
Dette medlem viser til Forandringsfabrikkens Barnevernproffer,
som skriver i sitt høringsinnspill:
«Oppsummert kunnskap
fra barn sier at åpenhet i nemnda ikke hjelper barn, men kan bidra
til at foreldres beskrivelser og perspektiver ensidig får spalteplass,
det kan også bidra til kamp mellom barnevernet og foreldre.»
Dette medlem vil også vise
til Landsforeningen for barnevernsbarn sitt høringsinnspill:
«Landsforeningen
for barnevernsbarn er skeptiske til at vi skal åpne dørene for pressen
i behandling av barnevernssaker. Hovedgrunnen til at vi er skeptiske
til dette er fordi de private parter, og i særlig grad barna som
er parter i disse sakene, vil kunne finne dette svært belastende.
Svært mange ungdommer forteller om hvor ekstremt belastende det
er i seg selv for dem, å forklare seg, være tilstede og følge med,
med så mange personer tilstede i salen. Det er en integritetskrenkelse
i seg selv å få livet sitt fullstendig utbrodert, også skal pressen
i tillegg være til stedet. Vi ser på ingen måte at dette er greit, og
heller ikke nødvendig. Pressen har i dag rett til å kreve innsyn
i fylkesnemnds- og rettsdokumenter – noe vi mener burde kvalifiseres
til denne åpenheten som er ønsket.»
Dette medlem viser til at
også Fellesorganisasjonen er kritiske i sitt høringsinnspill:
«Åpenhet i barnevernets
arbeid er viktig. Imidlertid er det å være i fylkesnemnda i seg
selv en stor belastning, både for foreldre og barn/ungdom. Dette
må veies opp mot hensynet til åpenhet. Slik vi leser forslaget er
det ikke lagt inn slike forbehold. FO mener at man ikke kan åpne
for pressen i fylkesnemnda uten noen form for konkret vurdering
eller samtykke.»
Dette medlem mener derfor
at løsninger for økt tilgang til fylkesnemndene for mediene må utredes nøye
sammen med både representanter fra mediene, de ansatte, barna og
andre berørte, slik at Stortinget kan vurdere dette. Dette medlem mener
spesielt barnas innsigelser gjør at Stortinget ikke bør gjøre et
generelt vedtak i den form som forslagsstillerne foreslår nå. Dette medlem kan
derfor ikke støtte representantforslagets forslag 2.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener større åpenhet bør tilstrebes, under forutsetning
av at det skjer innenfor gjeldende personvernbestemmelser og selvsagt
under den forutsetning at barn og foreldres stemmer vektlegges i
utformingen av slik praksis. Det vises til uttalelse i Aftenposten 26. mai
2018 fra direktør for fylkesnemndene, Pernille Pettersen Smith,
der hun ønsker mer åpenhet velkommen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser videre til representantforslagets
forslag 3 og 4 om bedre organisering og utdanning, som dette medlem støtter. Dette medlem mener
det er behov for langt sterkere grep enn å kun utrede en bemanningsnorm
for den kommunale barneverntjenesten, og viser til Representantforslag
om barnevernløftet II fra representantene Freddy André Øvstegård,
Karin Andersen og Audun Lysbakken, Dokument 8:49 S (2018–2019),
med forslag om å blant annet innføre en veiledende bemanningsnorm
og ta opp igjen det rød-grønne barnevernløftet med opptrappingsplan for
øremerkede stillinger til det kommunale barnevernet.