Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til tilrådinger
fra Samferdselsdepartementet i Prop. 69 L (2018–2019) Endringar
i yrkestransportlova (ekspressbuss). Komiteen merker seg at proposisjonen
gjelder endring av yrkestransportloven § 6 som innebærer en liberalisering
av dagens ekspressbusspolitikk.
Komiteen merker seg at det
foreslås å gi hjemmel til at departementet kan fastsette i forskrift
at løyve for persontransport i rute med motorvogn ikke skal behovsprøves
når ruten er over en viss lengde som blir nærmere fastsatt av departementet. Komiteen merker
seg at forslaget innebærer at lengden på ruter som ikke skal behovsprøves,
etter lovframlegget ikke skal settes lavere enn 80 km.
Komiteen merker seg at regjeringen
mener det er fordelaktig med et objektivt kriterium, antall kilometer, som
bestemmer hvorvidt en rute skal behovsprøves, heller enn om en rute
krysser en fylkesgrense, som er dagens regelverk. Komiteen merker seg at samtlige fylkeskommuner
stiller seg kritiske til å innføre en grense på under 100 km for
når løyver skal behovsprøves. Komiteen merker seg også at
et flertall av fylkeskommunene mener dagens ordning bør videreføres,
fordi etableringen av flere kommersielle bussruter vil, etter deres
syn, ha negativ innvirkning på inntjeningen til ruter med offentlige
tilskudd. Komiteen merker
seg at regjeringen ikke støtter denne vurderingen og mener at slike
nye ekspressbusslinjer i liten grad vil ha konkurranseflater mot
lokal kollektivtransport. Komiteen viser til at departementet
også presiserer at det kun er ruter på over 80 km som ikke skal
behovsprøves mot andre lokale ruteopplegg.
Komiteen viser til at det foreslås
en hjemmel for at særskilte former for rutetransport ikke skal behovsprøves,
uavhengig av lengden på ruten. Komiteen merker seg at det
foreslås at departementet skal fastsette hvilke former for rutetransport
det er snakk om. Komiteen merker
seg at det særlig er tenkt på ruter som frakter passasjerer til
og fra flyplasser. Komiteen merker
seg at NHO og et flertall av fylkeskommunene stiller seg positive
til en slik endring, mens Yrkestransportforbundet, Telemark, Hordaland
og Nordland fylkeskommune mener at gjeldende rett med behovsprøving
bør opprettholdes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
brev fra NHO Transport, datert 8. mai 2019. I brevet påpekes det
at det kun er tariffavtalen for turbuss som per i dag er allmenngjort. Flertallet viser
til at allmenngjøringsloven åpner for at tariffavtaler kan allmenngjøres
i alle sektorer når vilkårene for det er til stede. Det er derfor
ikke naturlig at det etableres et parallelt system for allmenngjøring
i yrkestransportloven.
Flertallet viser til at ekspressbusser
og flybusser er et markedsbasert kollektivtilbud uten offentlige
tilskudd. Bussene kjører over lengre strekninger og binder regioner
og byer sammen, enten som eneste fylkeskryssende tilbud i distriktet
eller som et viktig supplement til toget. Dette fleksible og kostnadseffektive
busstilbudet blir i praksis finansiert gjennom billettinntekter
fra de reisende.
Flertallet har merket seg at
utviklinga i det kommersielle bussmarkedet har vært negativ de senere
årene. I 2007 var tallet på ekspressbussreisende omtrent ti millioner,
mot seks millioner i 2016. Årsak til dette er sterk konkurranse
fra andre transportører. Dette har medført færre ruter og dyrere
billetter.
Flertallet legger til grunn
at næringen opplever økt konkurranse både fra et forbedret togtilbud
og fra det regionale kollektivtilbudet, som ikke tillater ekspressbussene
å ta med passasjerer innenfor fylkesgrensen. Dette er et av hovedpunktene
i lovforslaget og i tråd med den endringen som bussnæringen har
bedt om.
Flertallet har merket seg at
fylkeskommunen fortsatt skal være løyvemyndighet for ruter innenfor
fylket, og at Samferdselsdepartementet blir løyvemyndighet for ruter
som krysser fylkesgrensene.
Flertallet har merket seg at
etter iverksettingen av regionreformen vil fylkeskommunen fortsatt
være løyvemyndighet for lokale ruter innenfor fylket. Utvidelsen
av fylkene vil imidlertid føre til at en del ekspressbussruter som
tidligere har vært grensekryssende, vil bli «fylkesinterne» ruter.
De vil derfor kunne falle inn under fylkenes behovsprøvingsregime.
Dette er ikke ønskelig.
Flertallet viser til at en
del fylkeskommuner har vært bekymret for at økt konkurranse fra
ekspressbusser vil kunne føre til dyrere kollektivtransport lokalt. Flertallet mener
imidlertid at lovforslaget tar tilstrekkelig hensyn til dette ved
at departementet fastsetter den nedre grensen for persontransport
i rute som ikke skal behovsprøves. Det fremgår av lovforslaget at denne
ikke kan settes lavere enn 80 km.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at EU-kommisjonen har lagt fram forslag om fri etablering av ekspressbussruter
som er over 100 kilometer i luftlinje. Disse medlemmer registrerer
at den norske regjeringen ønsker å liberalisere regelverket ytterligere ved
at den foreslår fri etableringsrett for ruter over 80 kilometer.
Videre viser disse medlemmer til
at en rekke høringsinstanser har gått imot regjeringens forslag
om å liberalisere regelverket for etablering av ekspressbussruter,
deriblant de aller fleste fylkeskommunene. Også viktige organisasjoner
som Yrkestrafikkforbundet, YS, Transportarbeiderforbundet, LO og
Kollektivtrafikkforeningen er motstandere av dereguleringen. Det
er svært få av høringsinstansene som støtter en deregulering av
regelverket i retning av fri etablering av ekspressbussruter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
ekspressbussrutene spiller en svært viktig rolle i det totale kollektivtilbudet,
men at ekspressbussruter må sees i sammenheng med øvrig statlig
og fylkeskommunalt kollektivtilbudtilbud. Disse medlemmer deler fylkeskommunenes
bekymring over at et mer liberalt regelverk for etablering av ekspressbussruter
vil kunne gå ut over det fylkeskommunale kollektivtilbudet ved at
noen aktører kan komme inn og «skumme fløten» av kollektivmarkedet.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer gå imot
lovforslaget fra regjeringen.
Disse medlemmer forutsetter
at departementet i fastsettelsen av forskrift gir rom for skjønnsvurdering
i spesielle situasjoner hvor konsekvensene for lokal rutetransport
blir uheldige.
Disse medlemmer viser til brev
fra NHO Transport av 8. mai 2019, der det blant annet heter:
«NHO Transport gjorde
i brev av 25.04.19 Samferdselsdepartementet oppmerksom på at følgende
formulering under punkt 4.1.3 på side 9 var feil eller i beste fall misvisende:
‘Når det gjeld høyringsinstansane sine merknader knytt til lønns-
og arbeidsvilkår for sjåfører viser departementet til at Lov om
allmenngjøring av tariffavtale m.v vil gjelde for dette området,
uavhengig av løyvepolitikk for kommersielle ekspressbussruter.’
NHO Transport er
noe overrasket over at departementet ikke allerede har korrigert
gitte anførsel overfor komiteen. Tariffavtalen for bussjåfører,
den såkalte Bussbransjeavtalen, består av to ulike deler, en for
turbuss og en annen for rutebuss. Førstnevnte er allmenngjort. Rute-bussdelen,
som anvendes ved kjøring i henhold til fylkeskommunale kontrakter
og for ekspress-buss, er derimot ikke allmenngjort.»
Og videre:
«NHO Transport påpekte
i sitt høringssvar til departementet at bruk av landsdekkende norsk
tariffavtale burde inngå som et krav for å få rutevognløyve. Det
kreves riktig nok at man skal være etablert i Norge for å få rutevognløyve,
noe som medfører at det såkalte utestasjonerings-direktivet kommer
til anvendelse hvis man engasjerer utenlandske sjåfører. Dette tilsier
at vertslandets lønns- og arbeidsvilkår skal legges til grunn, men det
er ikke entydig at man må benytte gjeldende tariffavtale. Det er
dermed en fare for at utenlandske sjåfører kan tilbys uakseptable
lønns- og arbeidsvilkår, noe som igjen kan gi utenlandske aktører
en stor kostnadsmessig fordel i forhold til norske selskaper.»
Disse medlemmer deler fullt
og helt vurderingene fra NHO Transport på disse punktene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre regelverket slik at bruk av landsdekkende
norsk tariffavtale, gjeldende for bransjen, blir et krav for å få
rutevognløyve.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til flere høringssvar fra fylkeskommunene,
som uttrykker bekymring for at innskrenking av behovsprøving vil
kunne gi et mer fragmentert og usammenhengende rutetilbud. Disse medlemmer viser
til at innskrenking av behovsprøving kan gjøre driften av kollektivtransporten
dyrere for fylkeskommunene. Disse medlemmer viser til Dokument
8:61 S (2018–2019) fra representanter fra Senterpartiet om et bedre og
rimeligere ekspresstilbud i hele landet. Disse medlemmer mener det burde
vært en kompensasjonsordning for sosiale rabatter på ekspressbusser. Disse medlemmer viser
til at merverdiavgiften på kollektivtransport har økt fra 8 pst.
til 12 pst. under dagens regjering. Dette er etter disse medlemmers syn med på
å svekke konkurranseevnen til kollektivtransporten.