Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 79
L (2018–2019) Endringer i veglova mv. (overføring av fylkesveiadministrasjon)
som handler om endringer i veisektoren fordi fylkeskommunene skal
overta alle oppgavene med utredning, planlegging, bygging, forvaltning,
drift og vedlikehold av fylkesveiene. Endringen skal skje fra 1. januar
2020 og gir behov for endringer i lover og forskrifter for å gi
fylkeskommunene lovhjemler og rammevilkår for å kunne utføre fylkesveiadministrasjonen
selv. Det foreslås egne overgangsbestemmelser i endringsloven som
skal gjelde ved overføringen av fylkesveiadministrasjon fra Statens
vegvesen til fylkeskommunene. Dette er en bestemmelse om overføring av
ansatte i Statens vegvesen, en bestemmelse om kontraktsposisjoner
og en bestemmelse om overføring av arkiverte dokumenter. Departementet
legger til grunn at overføringen av fylkesveiadministrasjonen vil kunne
medføre betydelige omstillingskostnader. Oppgaver knyttet til sikkerhet
og beredskap og ansvar for Nasjonal vegdatabank (NVDB) og vegtrafikksentralene
(VTS) skal videreføres som nasjonale oppgaver organisert som en
del av Statens vegvesen.
Komiteen legger til grunn at
Statens vegvesen skal gjennomføre en omorganisering som innebærer
en divisjonalisering. Det foreslås endringer i loven som fjerner
den lovfestede organiseringen av Statens vegvesen i regioner under
en regionvegsjef.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at ved behandling av Prop. 84 S (2016–2017) Ny inndeling av regionalt
forvaltingsnivå, jf. Innst. 385 S (2016–2017), gjorde Stortinget
anmodningsvedtak om at regional veiadministrasjon skal overføres
til regionalt folkevalgt nivå. Flertallet har merket seg at
en samlet kommunal- og forvaltningskomité sto bak vedtaket om overføring.
Flertallet vil peke på at hoveddelen
av de statlige veiene ble overført til fylkeskommunene i 2010, men
at det den gang ble lagt til grunn sams vegadministrasjon. Flyttingen
av veiadministrasjonen fra Statens vegvesen til de nye fylkene innebærer
således en reell desentralisering av statlig makt. Flertallet viser til at dette
også vil innebære en mer helhetlig forvaltning av fylkesveinettet.
Flertallet vil også vise til
at gjennom regionreformen, vil en større del av fylkesveinettet
få samme eier. Dette vil også dra i retning av en mer enhetlig forvaltning
av fylkesveinettet.
Flertallet vil vise til at
endring i oppgavefordeling også vil føre til omfordeling av ressurser,
både menneskelige, økonomiske og tekniske. Det vil være avgjørende
at fylkene får overført ressurser fra Statens vegvesen som står
i forhold til oppgavefordelingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til kommuneproposisjonen for 2020 som ble lagt fram 14. mai 2019,
hvor regjeringen varsler en maksimal realvekst på 100 mill. kroner,
og i verste fall en reell reduksjon i fylkeskommunenes inntekter
på 200 mill. kroner. Samtidig slår regjeringen fast at når det gjelder
en av de største oppgaveoverføringene fra staten til fylkeskommunene,
administrasjonen av fylkesveiene, skal fylkeskommunene kun få penger
for de ansatte som faktisk flytter over fra Statens vegvesen til fylkeskommunene,
ikke for de årsverkene som i dag står for denne administrasjonen
hos Statens vegvesen.
Dette kan medføre
en betydelig underfinansiering av reformen, og er etter disse medlemmers oppfatning
ikke i tråd med prinsippene for overføring av oppgaver mellom forvaltningsnivåene,
Videre viser disse medlemmer til
at det i proposisjonen heter at Samferdselsdepartementet vil komme
med forslag til overføring av midler i statsbudsjettet for neste
år, «gitt at overføringen kan skje fra 2020».
Disse medlemmer mener dette
medfører en betydelig uheldig usikkerhet både for fylkeskommunene
og berørte ansatte at dato for overføring ennå ikke er fastsatt.
Videre viser disse medlemmer til
oppdragsbrev fra Samferdselsdepartementet til Statens vegvesen datert
20. oktober 2018, og påfølgende utredning fra regioner til divisjoner.
Disse medlemmer etterlyser
en grundig debatt om hvilke konsekvenser det har å omorganisere
en vesentlig samfunnsfunksjon som Statens vegvesen, og mener at
det er uheldig at dette skjer kun med en lovendring i Stortinget.
Både faglige begrunnelser og økonomiske konsekvenser mangler. Disse medlemmer viser
videre til Prop. 110 S (2018–2019) Nokre saker om veg, jernbane
og post, pkt. 2.6 og 2.7, og de siste utredninger om organisering
av Statens vegvesen, og vil komme tilbake med konkrete forslag i
innstilling til Prop. 110 S (2018–2019).
Disse medlemmer mener saken
ut over lovendringen og overføring av de oppgaver Stortinget har vedtatt,
må gjennomgås grundig med faglige, økonomiske og distriktspolitiske
konsekvenser.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til høringsinnspillene fra fylkeskommunene
og KS, der de påpeker at overføringen av økonomiske ressurser til
fylkeskommunene i 2020 må ta utgangspunkt i hva som faktisk er benyttet
til sams vegadministrasjon totalt i Statens vegvesen, ikke bare
til antallet stillinger som blir overført. Disse medlemmer viser til at overføringen
av fylkesveiadministrasjonen vil medføre betydelige omstillingskostnader,
og at de foreløpige beregningene av disse kostnadene er svært usikre
og ufullstendige. Disse
medlemmer mener at omstillingskostnadene samlet må gjenspeiles
i Kommunal- og moderniseringsdepartementets arbeid med inntektssystemet
og øvrige budsjettopplegg for fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
viktigheten av å styrke fylkeskommunene med nye oppgaver.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at også overføring av
vegadministrasjon til fylkene kan være en god idé som gjør at de politiske
beslutningene flyttes nærmere dem det gjelder. Samtidig må dette medlem erkjenne
at saken som er lagt frem av regjeringen og utredningene som ligger
til grunn for det, har alvorlige mangler.
Dette medlem viser til at Statens
vegvesens egen utredning er svært kritisk til å overføre sams vegadministrasjon
til fylkene på nåværende tidspunkt. Også NTL og Tekna har kommet
med kritiske høringsuttalelser. Dette medlem merker seg at
det er flere grunner til kritikken:
Dette medlem er svært bekymret
for at arbeidet med trafikksikkerhet vil bli svekket dersom sams
vegadministrasjon opphører. At Statens vegvesen ivaretar administrasjon
av både riks- og fylkesvegnettet, myndighetsutøvelse på trafikant-
og kjøretøyområdet og har et nasjonalt pådriveransvar for trafikksikkerhet,
er én forklaring på Norges gode utvikling mot nullvisjonen.
Videre mener dette medlem det
er særlig problematisk at kompetansemiljøer innen intelligente transportsystemer
(ITS) vil bli skadelidende. Det er et problem da utviklingen innen
ITS gir økende behov for samordning av vegtrafikkforvaltningen/trafikkstyringen
og deler av vegforvalteransvaret.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
også bekymret over at det er høyst uklart hvordan overgangen blir
for de berørte ansatte. Det er uklart hvor mange ansatte som skal
overføres og hvilket regelverk som skal gjelde. Det skaper uforsvarlig
og unødvendig usikkerhet for de ansatte i en omstillingsfase.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at kostnadene ved
overføringen er også altfor dårlig utredet, slik dette medlem ser det. En ekstern
utredning fra Menon Economics konkluderte med at det var sannsynlig
at en overføring ble mer kostbart, samtidig som kvaliteten i oppgaveløsningen kan
bli vesentlig redusert. Den eksterne utredningen har avdekket et
potensial for vesentlig økte samfunnsøkonomiske kostnader.
Det er svært tvilsomt
at alle fylkeskommunene vil inneha all den kompetansen som i dag
er i Statens vegvesen, samtidig som Statens vegvesen skal ivareta
fagmiljøet som de har for å administrere riksvegene. Dette medlem er
bekymret, i likhet med utredningen fra Statens vegvesen, for at
ett resultat blir en betydelig økning av privat konsulentbruk, som
fylkeskommunene kjøper inn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det pr. i dag er stor usikkerhet rundt nivået på omstillingskostnadene,
og at det er behov for et klarere skille mellom engangs-/overgangskostnader
og varig økte kostnader. Omstillingskostnader vil sannsynligvis
påløpe i flere år fremover. Disse medlemmer mener det er
vesentlig at omstillingskostnader følges nøye opp, og det må sikres
at det tas høyde for disse kostnadene i statsbudsjettet, ikke bare
for i år, men også kommende år.
Disse medlemmer vil påpeke
at fylkene må få tilstrekkelig med ressurser for å kunne forvalte,
vedlikeholde og drifte veiene slik at det er mulig å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
og samtidig ivareta veikapitalen.
Til sist mener disse medlemmer det
er inkonsekvent når fylkeskommunene overføres myndighet til å administrere
fylkesveiene med hjemmel i veglova, men samtidig ikke har samme
myndighet som stat og kommune for å faktisk gjøre konkret veiadministrasjon
med hjemmel i vegtrafikkloven. For eksempel viser disse medlemmer til at trafikkregulerende
skilt og fartsgrenser fortsatt ikke er overført til fylkeskommunen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Statens vegvesen
konkluderer med at en overføring av sams vegadministrasjon til fylkene
«kan gi dårligere
kvalitet på etatens arbeid med trafikksikkerhet, FOU, utvikling
av vegfaget i Norge og utvikling av vegnormaler. Dette kan også
gi dårligere vilkår for bransje-samarbeid, arbeid mot arbeidslivskriminalitet
og arbeidsulykker. Utviklingen innen intelligente transportsystemer
(ITS) gir økende behov for samordning av trafikkstyring og vegeieransvaret.»
Dette medlem utelukker ikke
at det kan være en god idé å gi ansvaret for fylkesveier til fylkene,
men understreker at det er altfor dårlig utredet, og for mange potensielle
økonomiske og kvalitetsmessige kostnader til at det er mulig å støtte
på nåværende tidspunkt. Dette medlem mener regjeringen
ikke bør avvikle sams vegadministrasjon før disse utfordringene
er tilfredsstillende besvart.
Samtidig understreker dette medlem behovet for
å bedre samarbeidet og styrke fylkeskommunens rolle i veiadministrasjonen
sammenlignet med dagens situasjon
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme et forslag som sørger for at organisering
av sams vegadministrasjon videreføres i en slik form at fylkeskommunene
er sikret bedre verktøy enn tidligere for å utnytte kompetansen
i Statens vegvesen. Dette forutsetter at det blir klarere rapporteringslinjer
og bedre samhandling mellom fag og politikk på regionalt folkevalgt
nivå slik at også fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle i større
grad enn tidligere kan ivaretas.»
Dersom
sams vegadministrasjon allikevel opphører, og vegadministrasjon
overføres fylkene, er det avgjørende at de kritiske punktene over
svares ut. På bakgrunn av dette fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen pålegge Statens vegvesen å samarbeide med fylkeskommunene
om administrasjonen av fylkesveiene for å nyttiggjøre seg best mulig
av eksisterende kompetanse i Statens vegvesen.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at overføringene av ansatte fra Statens vegvesen
til fylkene reguleres i henhold til arbeidsmiljøloven § 16 gjennom
en egen omstillingslov. Dette må også gjelde for ansatte som ikke
i vesentlig grad ser sine oppgaver overført, men som allikevel blir
tilbudt andre oppgaver.»
«Stortinget
ber regjeringen avklare hvordan en situasjon hvor flere
mener å gjenkjenne sine oppgaver til samme stilling, skal håndteres.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at fylkeskommunen får full myndighet og råderett
over egen veg som vegeier dersom fylkeskommunene får ansvaret
for fylkesvegene, inkludert myndighet etter vegtrafikkloven, som
blant annet hjemler vedtaksmyndighet på trafikkregulerende skilt.»