Postmengden har falt
65 pst. siden år 2000. Prognosene frem mot 2025 tilsier en ny nedgang
på nær 60 pst. Dette viser at samfunnets behov for leveringspliktige posttjenester
er betydelig redusert de senere år. Årsaken til utviklingen er overgangen
til digital kommunikasjon. Kostnadene for de leveringspliktige posttjenestene
er i stor grad faste. Med færre sendinger å fordele kostnadene på,
vil statens kjøp av ulønnsomme leveringspliktige tjenester øke dersom
de leveringspliktige tjenestene skal være på samme nivå som i dag.
Det har derfor vært behov for å foreta en vurdering av omfanget av
leveringspliktige tjenester, for å sikre at ressursene staten bruker
på å kjøpe tjenestene, står i forhold til samfunnets reelle behov.
Samferdselsdepartementet er opptatt av å ha et godt tilbud i hele
landet, men det store fallet i etterspørsel gjør at, i tillegg til
distriktshensyn, må vesentlig økte kostnader legges til grunn for
vår vurdering av fremtidig tilbud.
Departementet påpeker
at kostnadene er i ferd med å bli så høye at en må redusere kravene
til de leveringspliktige posttjenestene. Det vil etter departementets vurdering
ikke være effektiv bruk av samfunnets ressurser å opprettholde dagens
servicenivå. Departementet foreslår derfor lovendringer som vil
endre kravene til utleveringsdager i postloven § 7 første ledd nummer
3 fra fem dager i uken til annenhver dag i en toukers syklus, det
vil si tre dager den ene uken og to dager den andre uken. En reduksjon
av antall omdelingsdager til annenhver dag vil medføre at veksten
i statens utgifter knyttet til kjøp av ulønnsomme posttjenester
dempes. I senere år forventes utgiftene å kunne øke, dersom det
ikke gjøres ytterligere tilpasninger i tilbudet.
Utlevering av pakker
og utlevering i postbokser skal imidlertid fortsatt skje fem dager
i uken. Dette vil bidra til at næringslivet og andre som har behov
for fem dagers omdeling, kan leie postboks og fremdeles motta post
daglig. For områder i landet der det ikke er postbokser i tilknytning
til det faste ekspedisjonsstedet, foreslår departementet en hjemmel
som gjør det mulig å pålegge leveringspliktig tilbyder å tilby postbokser også
der. I tilfeller der postboks ikke er en praktisk løsning, åpner
lovforslaget for at det vurderes andre målrettede kompenserende
tiltak.
Lovforslaget medfører
også at kravet til fem dagers innsamling av postsendinger ikke skal
gjelde der innsamling skjer i forbindelse med utlevering til postkassene.
Dette gjelder de røde innleveringskassene som er plassert ute i
postbudrutene. Der vil tømming bare skje i forbindelse med at postbudet
utleverer postsendinger, det vil si annenhver dag. De fleste postsendinger
som innleveres i røde innleveringskasser, innleveres i kasser som
er plassert i tilknytning til et ekspedisjonssted. Disse vil tømmes
daglig også etter omleggingen.
Copenhagen Economics
har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet konsekvensene
av mulige endringer av antall omdelingsdager og bekrefter at det
ikke vil være kommersielt lønnsomt for Posten som leveringspliktig
tilbyder å levere mer enn annenhver dag fra 2018. Copenhagen Economics
mener at de aller fleste brukerne av posttjenester i Norge ikke
er avhengige av omdeling fem dager i uken. Grunnen til dette er
at verken avsendere eller mottakere er avhengige av rask levering
eller levering på gitte ukedager. I høringen mente imidlertid de
fleste høringsinstansene at antall omdelingsdager bør opprettholdes.
Det er likevel mange av dem som ønsker å opprettholde dagens ordning som
også anerkjenner at samfunnets bruk av postnettet er i endring,
og at nivået på leveringsplikten etter hvert bør endres.
Færre omdelingsdager
vil også kunne føre til noen flere utfordringer for forsendelse
fra apotekene. Ved innføring av postdistribusjon annenhver dag vil
leveringstiden øke med én dag for 50 pst. av sendingene som sendes
med Posten. Reseptbelagte medisiner kan imidlertid heller ikke i
dag utleveres i de grønne postkassene på grunn av krav til identifisering.
Reduksjon av antall
omdelingsdager vil etter departementets vurdering kunne påvirke
utdeling av biologiske preparater til laboratorier i den grad disse
opererer med gateadresser, og ikke postboksadresser der det fortsatt
vil være daglig utlevering. Forsendelsene av biologiske preparater
leveres for øvrig ofte etter egne avtaler, blant annet kjøper helseforetakene
per dags dato Bedriftspakke ekspress over natt fra Posten. Resterende utfordringer
kan løses ved at de det gjelder, i samarbeid med posttilbyder avklarer
hvilke enkeltadresser som er spesielt utfordrende, og velger den
mest hensiktsmessige posttjenesten for disse.
Når det gjelder forhåndsstemmer,
antas det at de fleste valgstyrene etter hvert vil få postboksadresser
og dermed daglig omdeling av post. Der dette ikke er mulig, kan
ekspresstjenester løse problemet.
Antall omdelingsdager
vil også berøre eldre og personer med nedsatt funksjonsevne. Utredningen
til Copenhagen Economics estimerer at 30 000 til 35 000 personer
ikke har tilgang til avisbudnett og samtidig ikke er i stand til
å lese avisen på nett. Departementet foreslår derfor en lovhjemmel
som åpner for å iverksette eventuelle kompenserende tiltak for disse
brukerne.
Omleggingen vil samtidig
i større eller mindre grad berøre 173 000 papiravisabonnenter fordelt
på rundt 200 aviser som får sine papiraviser distribuert med Posten,
selv om dette i all hovedsak er personer som har tilgang til alternative
digitale tilbud. En reduksjon av antall omdelingsdager kan derfor
påvirke avisenes økonomi. Hjemmelen for å kunne kjøpe lørdagsdistribusjon av
aviser i abonnement til mottakere uten alternativt distribusjonsnett
på lørdager foreslås videreført og utvidet til å kunne kjøpe distribusjon
også andre dager i særlig berørte områder. Departementet anser det
nødvendig å kjøpe avisdistribusjon i en overgangsperiode. Samtidig
er det viktig at avisbransjen har insentiver til å flytte sine lesere
over på digitale plattformer.
Samferdselsdepartementet
vil derfor foreslå at det samtidig med reduksjon i antall omdelingsdager
i postloven kjøpes avisomdeling tre faste dager i uken, det vil si
tirsdag, torsdag og lørdag, i tre år fra loven trer i kraft. Avisenes
behov for å omstille seg til en situasjon med færre omdelingsdager
gjør at regjeringen tar sikte på å øke mediestøtten over Kulturdepartementets
budsjett med 10 mill. kroner i en overgangsperiode for å bidra til digitalisering.
En økning vil gå inn i ordningen med innovasjons- og utviklingstilskudd
til nyhets- og aktualitetsmedier og innrettes mot digitalisering
og omstilling i aviser som særlig berøres av endringen.