Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, merker seg at volumutviklingen
på brevpost utvikler seg i en retning der det om få år ikke vil være
særlig brevpost for Posten å omdele. Norske husholdninger mottok
i 2017 i gjennomsnitt 3,9 brev i uken, og bedrifter mottok i snitt
13,2 brev i uken. Når det gjelder småpakker omdelt som brevpost,
mottok norske husholdninger i gjennomsnitt kun 7 pakker i 2017.
Selv om tallene for postsending av småpakker viser en økende tendens
nå, mener regjeringen at dette ikke kan oppveie for det samlede
fallet i brevmengden.
Komiteen merker seg videre
at regjeringen mener at reduksjonen i postmengden må føre til en
endring i antallet omdelingsdager, og at det ikke lenger er økonomisk
forsvarlig å omdele post fem dager i uken til alle husstandene.
Regjeringen legger imidlertid opp til at Posten skal levere brevpost
til postboks fem dager i uken, som i dag.
Komiteen peker på avisenes
viktige rolle i vårt åpne demokrati, hvor offentlig utveksling av
det frie ord er helt avgjørende. På samme måte fyller avisene en
viktig funksjon for å fremme det norske språket i en tid hvor global
påvirkning gjør seg stadig mer gjeldende. God språkrøkt følger naturlig
av språkbruk, og avisene bidrar sterkt til bevissthet og diskusjon
om vårt eget språk.
Komiteen mener derfor at de
foreslåtte endringene i postloven i realiteten handler om konsekvenser
for avisene, og at det er nødvendig med avbøtende tiltak for å dempe
negative virkninger.
Komiteen merker seg at også
regjeringen uttrykker bekymring for hvordan lokalaviser og nasjonale abonnementsaviser
vil rammes av den foreslåtte lovendringen. Det er 1 400 postnummer
der Posten helt eller delvis er alene om å omdele aviser på hverdager.
Derfor er det foreslått en overgangsordning med tre dagers omdeling
av aviser i tre år fra lovens ikrafttredelse som vil gi disse avisene
ytterligere tid til omstilling og digitalisering. Videre foreslår
regjeringen en økning i mediestøtten i en overgangsperiode for å
bidra til avisenes digitaliseringsprosess, samt noe tilskudd til
å heve innbyggernes digitale kompetanse.
Når det gjelder andre
konsekvenser, for eksempel for postsending av biologiske preparater,
medisiner og forhåndsstemmer ved valg, mener regjeringen det allerede
er opprettet, eller er under opprettelse, alternative løsninger
som tilfredsstiller behovene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg at både Posten Norge AS
og de ansattes fagorganisasjon Postkom legger vekt på at det må
legges inn nok tid til å gjennomføre selve omstillingen. Bedriften
og dens ansatte har de siste tiårene vist seg svært dyktige til
å gjennomføre krevende omstillingsprosesser, og har flere ganger
gjort omfattende tilpassinger til nye krav og tidsmessige endringer
i virksomheten. En avgjørende faktor for vellykket omstilling er
tid til å gjennomføre den på en ordentlig måte. Postkom hevder at
en vellykket omstilling kan gjennomføres innen en tidsramme på 18
måneder.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at postmengden har falt med 65 pst. siden årtusenskiftet. Posten
estimerer en ny nedgang på nær 60 pst. fra 2018–2025. Samtidig viser
tall fra SSB at kommunikasjonsvanene til innbyggerne digitaliseres.
Det stiller nye krav til hvordan vi håndterer gode og fremtidsrettede
posttjenester i hele landet, og hvordan vi sikrer effektiv bruk
av samfunnets ressurser, slik formålsparagrafen i postloven presiserer. Dette flertallet registrerer
at disse samfunnsendringene har ført til at inntektene til Posten har
gått kraftig ned, mens kostnadene for å levere post i stor grad
ligger fast. Videreføring av dagens ordning med postomdeling fem
dager i uka vil koste staten minst én milliard kroner i 2025. Dette flertallet ser at
som følge av samfunnets reduserte bruk av posttjenester bør nivået
på leveringsplikten endres til omdeling annenhver hverdag.
Dette flertallet viser videre
til at Posten de siste årene har gjennomført store omstillinger
for å effektivisere driften og tilpasse tilbudet til markedsutviklingen. Likevel
oppgir Posten at de nå er i en svært krevende situasjon som følge
av innbyggernes raske og endrede kommunikasjonsvaner. Selv med omdeling
annehver hverdag fra 1. juli neste år oppgir Posten at de vil gå
med store underskudd i 2020. Dette flertallet erkjenner at
videre omstilling vil være nødvendig. Dette flertallet vil i den
sammenheng også legge til at Postens egen fagforening mener at endringene
er riktige og høyst nødvendige. I høring i Stortinget 12. mars 2019 utfordret
de transport- og kommunikasjonskomiteen til å akseptere det faktum
at brevvolumet har falt betydelig de siste årene.
Dette flertallet erkjenner
at omlegging til postomdeling annenhver hverdag vil berøre spesielt
lokalavisene. I områder der det er langt mellom postkassene og enda
lenger mellom avisabonnentene, sammenholdt med at mange lokalaviser
ikke utgir aviser hver dag, finner ikke avisene det lønnsomt å opprette eget
avisbudnett. Aviseksemplarene som skal fordeles, sendes derfor med
Posten. I dag distribueres 85 pst. av abonnementspapiravisene gjennom
egne avisbudnett, mens 15 pst. av papireksemplarene distribueres
av Posten. Dette
flertallet er tilfreds med at regjeringen foreslår en kompensasjonsordning
for disse, der det kjøpes avisomdeling tre faste dager i uken, det
vil si tirsdag, torsdag og lørdag, i tre år fra loven trer i kraft.
Dette flertallet er godt fornøyde
med at regjeringen har økt innsatsen til bredbåndutbyggingen i denne
perioden, og at regjeringen foreslår å forsterke denne innsatsen
ytterligere med 50 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett, fra
opprinnelig beløp på 200 mill. kroner for inneværende år.
Dette flertallet legger til
grunn at regjeringen også vil øke mediestøtten over Kulturdepartementets budsjett
med 10 mill. kroner for å bidra til digitalisering av avisene.
Dette flertallet mener at departementet
bør gis fleksibilitet til å kunne vurdere andre løsninger for hvordan
distribusjonen foregår, enn forslaget om avisomdeling tirsdag, torsdag
og lørdag, slik det fremkommer av lovforslaget. Dette flertallet vil understreke at
en slik vurdering kan gjøres av regjeringen dersom Mediebedriftenes
Landsforening og Landslaget for lokalaviser i fellesskap presenterer
en alternativ løsning innenfor de økonomiske rammene som fremgår
av forslaget. Et slikt forslag må også kunne realiseres innenfor de
tidslinjene som legges til grunn i forslaget. Dersom et slikt forslag
ikke fremlegges, legger dette
flertallet til grunn at dette organiseres i tråd med lovforslaget.
Dette flertallet merker seg
at regjeringen har fått fart på utbyggingen av bredbånd i hele landet. Nesten
alle husstander har i dag mulighet til å få bredbånd med en hastighet
som er god nok til å lese aviser, bruke e-post og offentlige portaler. Dette flertallet merker
seg at i 2019 utgjør bredbåndstilskuddet om lag 200 mill. kroner,
og at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett foreslår en ytterligere
styrking av tilskuddet med 50 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at om lag 15 pst. av avisene
blir omdelt av Posten AS. Når dager med ombæring blir redusert med
50 pst., vil den offentlige dialogen og den politiske bevisstheten
hos innbyggerne bli utfordret. Avisenes organisasjoner, Landslaget
for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL), uttrykker
uro for framtidig distribusjon av aviser. Disse medlemmer viser til at
regjeringens forslag om framtidig avisdistribusjon tre faste dager
i uken kommer disse delvis i møte, men det er ikke tilstrekkelig
til å dekke behovet for aviser som kommer ut hver dag. Meningsbærende
nasjonale abonnementsaviser som kommer ut hver dag, sier de vil
svekke sin stilling i forhold til løssalgsaviser. Disse medlemmer mener imidlertid
at digitaliseringen vil overta en del av distribusjonen av avisene
i grisgrendte strøk. Men da er vi avhengige av at bredbåndsutbyggingen
har et høyere tempo i de mest kostbare områdene enn i dag, slik
at bredbånd blir tilgjengelig for alle husstander innen ombæringen
endres. Dette prioriterer ikke denne regjeringen høyt nok. Arbeiderpartiet
har i sine alternative budsjetter satt av 500 mill. kroner til dette
formålet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at postombæring på hverdager, mandag til
fredag, videreføres, fram til alle husstander har tilstrekkelig
bredbåndstilgang.»
«Stortinget
ber regjeringen om å utarbeide, og legge fram for Stortinget, en
tidsplan for når alle husstander kan ha tilstrekkelig bredbåndstilgang.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
reduksjon i antall omdelingsdager vil få særlig store konsekvenser
for enkelte grupper. Disse
medlemmer mener at antall dager med postombæring må opprettholdes
som i dag. Høringsinnspill fra laboranter og laboratorier uttrykker
bekymring for at omleggingen kan medføre økt fremsendingstid for
biologisk materiale fra legekontorer, sykehjem og enkeltpersoner
og frem til laboratoriene. Også Bondelaget uttrykker bekymring for
at transport av biologisk materiale ikke kommer raskt nok fram.
Postutlevering i postbokser vil fortsatt skje fem dager i uken,
men det krever altså kjøp av postboks og reise hit for å hente posten. Disse medlemmer viser
til at Posten omdeler om lag 15 pst. av eksemplarene for aviser
i abonnement. Halvparten av disse vil ikke bli utlevert til abonnentene
på rett dag dersom utleveringen skjer annenhver dag. Disse medlemmer mener
at Postens hovedoppgave er å sikre at brukere over hele landet skal
få tilgang til gode og fremtidsrettede posttjenester. Posttjenester
er en viktig del av samfunnets infrastruktur, som er avgjørende
for å sikre bosetting og gode rammevilkår for næringsliv over hele
landet. Disse medlemmer mener at
folk skal ha tilgang til like tjenester, uansett hvor de bor. Det
betyr blant annet likeverdige posttjenester over hele landet. Disse medlemmer viser
til at da A-post og B-post ble slått sammen, ble tilbudet til folk
i distriktene svekket. Fristen er doblet ved at Posten nå har to
dager å levere post, istedenfor én dag da A-post enda fantes. For
å sende post over natten, slik det var mulig å gjøre med A-post
tidligere, må det betales for en ekspressløsning som er langt dyrere
enn vanlig post. I tillegg er det mange områder hvor ekspress ikke
kommer fram dagen etter.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen videreføre dagens ombæringsfrekvens, med levering
fem dager i uka. Dette må gjøres for å ivareta de samfunnsmessige
behov som dekkes over hele landet gjennom dagens ordning, og som
oppfyller krav om et landsdekkende formidlingstilbud til god kvalitet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
situasjonen Posten Norge AS nå befinner seg i, delvis er et resultat
av den feilslåtte privatiseringspolitikken som fulgte av postdirektivet
fra EU, som disse
medlemmer var sterke motstandere av da det ble innført. Det har
ført til en konkurransesituasjon som ikke gir et bedre tilbud for
kundene, men sviktende inntjening for Posten Norge AS.
Gitt situasjonen
Posten Norge AS befinner seg i, mener disse medlemmer likevel at
det er feilslått politikk å redusere antall postombæringsdager på
nåværende tidspunkt.
Disse medlemmer viser til at
Posten er et fungerende nasjonalt distribusjonsnett. Det er flere
andre EU-land, inkludert Sverige, som fortsatt har fem dagers ombæring
i uka. Svært få land har gått ned til 2,5 dager eller mindre slik
Norge nå ønsker.
Disse medlemmer understreker
at det vil ha alvorlige økonomiske konsekvenser for særlig regionsavisene
og meningsbærende aviser om antall postombæringsdager kuttes. I
15 pst. av Norge er det Posten som deler ut aviser. Regjeringen
foreslår at det etableres en anbudsordning som skal gå med aviser
tre dager i uka. Det vil bety at mange mister muligheten til å få
dagsaviser til sine hjem. Mediebedriftenes Landsforening har beregnet
at 200 000 lesere mister sitt daglige avistilbud. Papiraviser utgjør
fortsatt over 70 pst. av inntektene til alle aviser i Norge, til
tross for økende digitalisering. Det er særlig meningsbærende aviser,
i tillegg til regionaviser, som blir rammet.
Disse medlemmer viser til at
lokalt næringsliv som er avhengig av å få levert post hver dag,
mister denne muligheten. Det gjør det mer krevende å opprettholde
næringsliv i distriktene hvor budtjenester er mindre tilgjengelig
eller dyrere.
Samtidig som antall
brev går drastisk ned, understreker disse medlemmer at behovet
for andre tjenester levert på døren går motsatt vei. Det taler for
å bruke distribusjonsnettet til Posten på nye måter, heller enn
å bygge det ned. Disse
medlemmer viser til Dokument 8:69 S (2018–2019), jf. Innst.
233 S (2018–2019), hvor disse
medlemmer fremmet forslag om å nettopp se på muligheten for
økt inntjening til Posten gjennom å åpne for nye tjenester. Disse medlemmer registrerer
at flertallet stemte mot et forslag om å nedsette et offentlig utvalg
for å se på disse mulighetene. Disse medlemmer mener imidlertid
at regjeringen nå bør stanse kuttet i antall ombæringsdager og i
samarbeid med Posten se på mulighetene for økt inntjening som kan
bidra til å finansiere fem dagers ombæring.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i samarbeid med Posten Norge AS, kartlegge mulighetene
for tilleggsinntekter til posten ved å åpne for nye tjenester i
tillegg til tradisjonell postombæring. Regjeringen skal komme tilbake
til Stortinget før sommeren 2020 med oppdaterte beregninger for
hvor mye det vil koste i årene fremover å opprettholde ombæringen.»
Disse medlemmer viser
til at hovedårsaken til at Posten Norge AS selv støtter en slik
nedskalering, er at de skal drive etter forretningsmessige prinsipper.
Dette er fordi de er kategorisert som et såkalt kategori 3 -selskap,
der statens formål med eierskapet først og fremst er forretningsmessig. Disse medlemmer mener imidlertid
at dette bør endres. Posten skal først og fremst gå med posten,
ikke med overskudd.
I dag er Posten
Norge AS klassifisert i kategori 3, som et selskap med forretningspolitiske
mål og andre samfunnsmessige begrunnelser for statlig eierskap enn
forankring av hovedkontor i Norge.
Posten bør klassifiseres
som et selskap i kategori 4, det vil si selskap med sektorpolitiske
mål. Det innebærer ikke at selskapet ikke skal drives så effektivt
som mulig, men at utgangspunktet er at de sektorpolitiske målene
til posten skal nås. Som regjeringen skriver:
«Statens mål med
eierskapet i selskaper i kategori 4 har hovedsakelig sektorpolitiske
formål. Som eier vektlegger staten at de sektorpolitiske målene
nås mest mulig effektivt.»
Disse medlemmer viser til
at staten i dag eier en rekke selskaper som defineres som sektorpolitiske. Noen
eksempler er Vinmonopolet, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS,
Gassco AS, Statskog og Norfund. Også selskap innen samferdsel som
Nye Veier og Bane NOR er kategori 4-selskap.
Det er, slik disse medlemmer ser
det, åpenbart at Posten ivaretar viktige sektorpolitiske behov.
Det er et landsdekkende distribusjonsnett som både helsetjenester,
lokalt næringsliv og aviser er helt avhengige av. De har en viktig
distriktspolitisk og kulturpolitisk rolle. Dette bør være det definerende
for Posten, og så bør disse målene nås så billig og effektivt som
mulig.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak som omklassifiserer
Posten Norge AS til et kategori fire-selskap, det vil si som et
selskap som skal oppnå sektorpolitiske mål, og ikke kun forretningsmessige.
Eierskapet skal begrunnes med målet om å sikre et landsdekkende
posttilbud hver ukedag.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at dersom stortingsflertallet går inn for redusert ombæring
slik det foreslås, bør kompensasjonsordningen som regjeringen legger
opp til, justeres etter gode innspill fra flere aktører. Regjeringens
forslag til avbøtende tiltak er anslått å ha en årlig ekstrakostnad
på 170 mill. kroner. Ved å kjøpe distribusjon som går motsatt av
Postens distribusjonsstruktur, vil man ved en kostnadsøkning på
25 pst. (42,5 mill. kroner) kunne opprettholde full distribusjon
i områder uten budombæring.
Disse medlemmer merker seg
at flere mediebedrifter peker på at foreslåtte kompensasjonstiltak
er en dårlig løsning for alle landets dagsaviser, og vil kun gi avislevering
seks av tolv dager.
Disse medlemmer vil derfor
be om at et alternativt forslag i tråd med henstillingen fra MBL
og flere enkeltaviser, og som sikrer mulighet til avislevering elleve
av tolv dager til hele landet, vurderes i stedet.
Avisen Klassekampen
skriver bl.a. i sitt høringsinnspill:
«Med regjeringens
forslag vil både Posten og privat aktør gå side om side på tirsdager
og torsdager annenhver uke. Det er dårlig klimapolitikk og dårlig
bruk av statlige midler. Vi vil heller foreslå at man lyser ut et anbud
på variable dager de dagene Posten ikke distribuerer. Om anbudet
forutsetter samme fleksibilitet som Posten, kan den private anbudsvinneren,
i samarbeid med Posten, stå for distribusjon fem dager, i stedet
for tre, for nesten samme kostnad».
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge opp til at Posten og anbudsvinnerne i kompensasjonsordningen
som foreslås, samordnes og utfyller hverandre slik at ressursene
utnyttes på beste måte i henhold til høringsinnspillet fra Mediebedriftenes
Landsforening og flere andre aktører, slik at man lyser ut et anbud
på variable dager de dagene Posten ikke skal distribuere.»