«Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til følgende anmodningsvedtak fra 2016–2017-sesjonen,
som skapte mye debatt i forbindelse med komiteens behandling av
statsbudsjettet for 2019:
-
Vedtak nr. 750
(2016–2017): ‘Stortinget ber regjeringen undersøke om de nylige
løfter fra bensinbransjen og positive uttalelser fra de største
bensinstasjonskjedene kan videreutvikles til en bransjeavtale eller
liknende, om at alt salg av biodrivstoff skal være palmeoljefritt
og ha høyere klimaeffekt enn EUs minstekrav.’
-
Vedtak nr. 751
(2016–2017): ‘Stortinget ber regjeringen vurdere handlingsrommet
for ulike virkemidler, herunder avgifter og regelverk, for å fremme bruk
av avansert bærekraftig biodrivstoff, og komme tilbake til Stortinget
i egnet form.’
-
Vedtak nr. 753
(2016–2017): ‘Stortinget ber regjeringen gjennom forskrift til lov
om offentlige anskaffelser stille krav om at det ikke skal benyttes biodrivstoff
basert på palmeolje eller biprodukter av palmeolje. Forskriftsendringen
skal tre i kraft så snart som mulig.’
Regjeringen
anser anmodningsvedtakene som fulgt opp, jf. Innst. 9 S (2018–2019).
Flertallet merker
seg at regjeringen vurderer at anmodningsvedtak nr. 750 ikke lar
seg følge opp. Flertallet mener regjeringen tolker regelverket svært
strengt når de mener de ikke har hjemmel til å undersøke om løfter
og uttalelser fra bransjen kan videreutvikles til en bransjeavtale.
Flertallet mener dette øker behovet for at regjeringen følger opp
vedtak nr. 751 og nr. 753 fra 2. juni 2017.
Flertallet vil
minne om at palmeolje var det mest brukte biodrivstoffråstoffet
i veitrafikken i 2017, at omsetningen var på 317 millioner liter,
og at også i 2016 var palmeoljebruken betydelig. Dette er bakgrunnen
for at vedtak nr. 751 ble gjort 2. juni 2017. Flertallet viser til at
palmeolje er et produkt med høy avskogingsrisiko og per i dag en
viktig driver for avskoging i Sørøst-Asia.
På denne bakgrunn
mener flertallet at det haster å få på plass virkemidler for å sikre
at avansert bærekraftig biodrivstoff vinner konkurransen over biodrivstoff
med høy avskogingsrisiko og dårlig klimanytte.
Flertallet vil
minne om at siden vedtak nr. 751 ble gjort, er det ikke kommet forslag
fra regjeringen om nye virkemidler som kan endre situasjonen.
Flertallet merker
seg at regjeringen har lagt ned mye arbeid i å legge frem innvendinger
mot forslag Stortinget tar initiativ til, og som kan løse problemet.
Nå trengs det forsterket innsats fra regjeringen for å finne og
faktisk foreslå virkemidler som lar seg gjennomføre. Flertallet
anser ikke anmodningsvedtaket som fulgt opp og imøteser videre oppfølging.
Flertallet merker
seg at regjeringen vil komme tilbake med andre virkemidler for å
begrense palmeolje på et senere tidspunkt, samt at de avventer EUs
arbeid med å avgrense bruken av palmeolje. Flertallet viser videre
til at regjeringen er bekymret for at aktører med økonomiske interesser
i palmeolje skal reagere negativt på anmodningsvedtak nr. 753. Regjeringen
mener det er tvil om Norge har lov til å stille krav om at det ikke skal
benyttes biodrivstoff basert på palmeolje eller biprodukter av palmeolje
i offentlige anskaffelser.
I den juridiske
rapporten som advokatfirmaet Thommessen laget på oppdrag fra regjeringen,
står imidlertid følgende:
‘Utredningens konklusjon
er at et palmeoljeforbud vil kunne være lovlig etter EØS-avtalen,
WTOs regelverk om offentlige anskaffelser og de relevante handelsavtalene
til EFTA og investeringsavtalene til Norge, så lenge staten kan
dokumentere med en tilstrekkelig tyngde at produksjon av biodrivstoff
basert på palmeolje fører til større klimagassutslipp enn andre
typer biodrivstoff.’
Flertallet forstår
det slik at man har lov å forby det offentlige å kjøpe inn palmeolje,
så lenge man kan dokumentere at dette fører til større klimagassutslipp enn
andre typer biodrivstoff. Den siste tiden har det kommet en rekke
rapporter som gir et vitenskapelig grunnlag for å vise at palmeolje
gir høyere utslipp enn andre biodrivstoff. Flertallet vil tro dette
er bakgrunnen for at EU også ønsker å fase ut palmeoljen på noe
lengre sikt.
Flertallet merker
seg at regjeringen tviler på at et forbud i offentlige anskaffelser
vil være effektivt for å redusere bruken av palmeolje, og at tiltaket
har usikker klimaeffekt. Regjeringen argumenterer for at et forbud bare
vil føre til at andre aktører enn det offentlige kjøper palmeolje
isteden. På tross av dette har altså regjeringen tenkt at Direktoratet
for forvaltning og IKT skal utarbeide faglige råd om hvordan offentlige
etater kan unngå kjøp av palmeoljebasert biodrivstoff og annet drivstoff
med høy avskogingsrisiko.
Flertallet vil
vise til at et forbud mot palmeolje i offentlige innkjøp er gjennomførbart
og i tråd med Stortingets ønsker om redusert bruk av palmeolje.
Flertallet viser videre til at flere kommuner allerede har tilsvarende
krav i sine innkjøp.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
viser til at det på grunn av våre internasjonale forpliktelser gjennom
EØS og WTO-avtalene, ikke er rom for å ta initiativ til en bransjeavtale.
Disse medlemmer viser til regjeringens omtale, hvor det fremkommer
at det pågår et arbeid med å kartlegge tilgangen på avansert biodrivstoff,
med siktemål om å øke delkravet til slikt biodrivstoff.
Disse medlemmer
viser til at regjeringen vil frem mot 2020-budsjettet arbeide videre
med spørsmålet om å innføre veibruksavgift på biodrivstoff utenfor
omsetningskravet. Det vises også til at regjeringen mener det er
tvil omkring lovligheten av å innføre forbud. Disse medlemmer anser
anmodningsvedtakene som fulgt opp.»