Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal og Morten Wold, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Grunde
Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius,
viser til representantforslaget fra stortingsrepresentant Hulda Holtvedt
om å redusere kropps- og skjønnhetspress blant unge.
Komiteen merker seg at forslagsstiller
peker på at psykiske plager er et folkehelseproblem, også blant
unge. Komiteen deler
forslagsstillers bekymring og støtter at det er ønskelig med tiltak
for å redusere press og stress som unge opplever i hverdagen knyttet
til kropp og utseende. Komiteen merker
seg at den årlige, nasjonale Ungdata-undersøkelsen viser at ungdom
rapporterer mer om psykiske plager enn før, og at forskning viser
at sammenhengen mellom kroppspress og dårlig psykisk helse er godt
dokumentert.
Komiteen viser til at Stortinget
i juni 2018 vedtok en rekke anmodningsvedtak for å motvirke kroppspress
blant barn og unge, vedtak 839 og 849–853, se Dokument 8:187 S (2017–2018)
Representantforslag om kroppspress og reklameindustrien, jf. Innst.
334 S (2017–2018) og Dokument 8:174 S (2017–2018) Representantforslag
om et mer regulert marked for kosmetiske injeksjoner, jf. Innst.
348 S (2017–2018). Vedtakene er følgende:
«Vedtak 839
Stortinget ber regjeringen
foreta en gjennomgang av og fremme forslag om regulering av tilbud
og bruk av kosmetiske injeksjoner. Aldersbegrensninger, krav til behandlere
og lokaliteter må være del av denne. Videre må sanksjonsmuligheter
tydeliggjøres. Forbud mot markedsføring av kosmetiske injeksjoner
og mot bestilling og bruk i private hjem bør være del av beslutningsgrunnlaget
som fremlegges for Stortinget.
Vedtak 849
Stortinget ber regjeringen
inkludere tiltak som motvirker kroppspress, samt andre tiltak som
fremmer positivt selvbilde og selvfølelse, i opptrappingsplanen for
barn og unges psykiske helse.
Vedtak 850
Stortinget ber regjeringen
sikre et forsterket tilsyn med usunn reklame som retter seg mot
barn og unge, særlig reklame som promoterer urealistiske skjønnhetsidealer
og bidrar til kroppspress.
Vedtak 851
Stortinget ber regjeringen
utrede innstramming i reguleringen av kommersiell markedsføring
av kosmetisk kirurgi, særlig reklame som bidrar til usunt kroppsideal
og som også når barn og unge.
Vedtak 852
Stortinget ber regjeringen
foreslå endring av markedsføringsloven i bestemmelsen om god markedsføringsskikk,
markedsføringsloven § 2, som presiserer at annonsør skal sørge for
at reklamen ikke viser et urealistisk eller usunt skjønnhetsideal,
blant annet ved merking av reklame som gjennom retusjering endrer kroppsfasongen
til mennesker i reklamen.
Vedtak 853
Stortinget ber regjeringen
foreslå endring av markedsføringsloven § 21, som regulerer god markedsføringsskikk
overfor barn, for å hindre reklame rettet mot barn generelt, og
motvirke kroppspress mot unge spesielt.»
Komiteen viser til brev av
30. april 2019 fra statsråd Ropstad, hvor det redegjøres for regjeringens
oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at å motvirke kroppspress blant barn og unge er en viktig
målsetning for regjeringen. I Granavolden-plattformen slås det fast
at regjeringen vil gjennomføre tiltak for å motvirke usunt kroppspress
og fremme positivt selvbilde og selvfølelse hos barn og unge, kroppspress
blant barn og unge er således for alvor satt på dagsordenen. Forskning
viser at barn og unge føler på et stort press i hverdagen, knyttet til
å prestere på skolen og til kropp og utseende. Dette presset kan
igjen virke inn på barn og unges psykiske helse.
Flertallet viser til at noen
av forslagene i representantforslaget med fordel kunne vært unnlatt
fremmet, da tilsvarende forslag allerede er vedtatt.
Flertallet viser til at regjeringen
er godt i gang med å følge opp anmodningsvedtakene. Det arbeides blant
annet med forslag til endringer i markedsføringsloven for å innføre
krav om merking av retusjert reklame, og regelverket for markedsføring
av kosmetisk kirurgi gjennomgås. I 2018 tok regjeringen også initiativ til
å utarbeide etiske retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier.
På oppdrag fra regjeringen har Medietilsynet, i samarbeid med Forbrukertilsynet,
utarbeidet en skisse til etiske retningslinjer som skal gjelde for
påvirkere, deres nettverk og annonsører. Påvirkerbransjen arbeider
for tiden med å ferdigstille retningslinjene og å etablere et fagutvalg
som skal håndheve retningslinjene. Målsetningen er at påvirkerbransjen
skal ta et større ansvar for den påvirkningen de har på barn og
unge i sosiale medier.
Flertallet ønsker å vise til
at regjeringen allerede har gjennomført forslag 4 fra forslagsstiller,
da Forbrukertilsynet i januar 2018 fikk sterkere virkemidler til
å slå ned på ulovlig markedsføring etter markedsføringsloven. De
nye reglene gir blant annet Forbrukertilsynet vedtakskompetanse
i alle saker. I tillegg kan tilsynet ilegge gebyr i flere saker
enn tidligere. Dette gjør at Forbrukertilsynet raskt og effektivt
kan gripe inn mot ulovlig markedsføring. Dette gjelder også markedsføringslovens
regler rettet mot barn og unge som forslagsstilleren viser til i
forslag 4.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til representantforslagets forslag
2 og vil peke på at markedsføring av ikke-kosmetisk industri kan
få svært uheldige og utilsiktede konsekvenser for enkeltpersoner
og fremstå som et positivt samfunnsideal for barn og unge, og som
øker kroppspress og et usunt, uheldig og urealistisk kroppsideal.
Det er viktig at nødvendig kosmetisk medisinsk behandling ikke rammes
av begrensninger i en eventuell forskrift, at personer som trenger
slik behandling må få den nødvendige informasjon og kunnskap som
er nødvendig, og at medisinsk personell må ha tilstrekkelig informasjon
om tilgjengelige produkter og behandlingsmåter. Disse medlemmer mener likevel
det er viktig at dette ikke-medisinske markedet reguleres på en
bedre måte enn i dag og foreslår:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå forskrift om markedsføring av ikke-medisinske
kosmetiske inngrep med formål om å innføre et forbud mot kosmetisk
kirurgi som ikke er en del av medisinsk behandling.»
Disse medlemmer støtter
representantforslagets forslag 4 om å gi Forbrukertilsynet mandat
til å slå hardere ned på brudd på markedsføringsloven kapittel 4
om særlig beskyttelse av barn, og oppfatter dette som en presisering
av anmodningsvedtak fra tidligere behandlinger i Stortinget, jf.
de ovennevnte sakene.
Disse medlemmer støtter intensjonen
i representantforslagets forslag 8, men viser til svaret fra statsråden,
som peker på utfordringene knyttet til forslaget. Som alternativ
til forslag 8 fremmer disse
medlemmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for strengere håndheving av regler for markedsføring
rettet mot barn under 18 år og vurdere forbud mot reklame rettet
mot denne aldersgruppen.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig med forslagsstilleren
i at det trengs langt sterkere politiske virkemidler for å sikre
at alle barn og unge får friheten til å være seg selv. Dette medlem viser
til at kroppspresset mot unge er utbredt, og at det kan være skadelig
for den psykiske helsen. Dette medlem mener det er forkastelig
at reklameindustrien tjener penger på unges dårlige selvbilde når
de bombarderer unge med reklame som bygger opp urealistiske skjønnhetsidealer. Dette medlem støtter
i hovedsak forslaget og viser til Sosialistisk Venstreparti sitt
eget Representantforslag 187 S (2017–2018), der følgende forslag
ble fremmet:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til en nasjonal handlingsplan
mot kroppspress, som inkluderer en vurdering av barn og unges sårbarhet
for reklamepåvirkning, gjennomgang av markedsføringslovens vern
av barn og unge, felles retningslinjer for kommersielle aktører
i sosiale medier og tiltak som regulerer reklame- og mediebransjen.
Stortinget
ber regjeringen foreslå endring av markedsføringsloven i bestemmelsen
om god markedsføringsskikk, markedsføringsloven § 2, som presiserer
at annonsør skal sørge for at reklamen ikke viser et urealistisk
eller usunt skjønnhetsideal, blant annet gjennom merking av reklame
som gjennom retusjering endrer kroppsfasongen til mennesker i reklamen.
Stortinget
ber regjeringen foreslå endring av markedsføringsloven § 21, som
regulerer god markedsføringsskikk overfor barn, for å hindre reklame
rettet mot barn generelt, og motvirke kroppspress mot unge spesielt.
Stortinget
ber regjeringen foreslå de nødvendige lovendringer for å forby kommersiell
markedsføring av kosmetisk kirurgi og utrede hvordan kommersiell
markedsføring av helseskadelige slankeprodukter kan forbys.
Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med sak om tiltak for å begrense reklame
i det offentlige rom, gjennom for eksempel å opprette reklamefrie
soner i nær omkrets av skoler.
Stortinget
ber regjeringen styrke håndhevingen av markedsføringslovens kapittel
4 om særlig beskyttelse av barn, blant annet ved å gi Forbrukertilsynet
mandat til å slå hardere ned på skadelig reklame rettet mot barn og
unge.»
Dette medlem viser videre til
at Sosialistisk Venstreparti fikk en rekke gjennomslag i behandlingen
av dette forslaget, jf. Innst. 334 S (2017–2018), og viser til vedtakene
849–853, som er gjengitt foran i innstillingen.
Dette medlem forutsetter at
regjeringen snarest følger opp vedtakene, og understreker videre
at enkelte forslag i Dokument 8:94 S (2018–2019) allerede er ivaretatt
i de vedtak som Stortinget gjorde i forbindelse med Sosialistisk
Venstreparti sitt representantforslag i 2018.