Representantforslag 80 S (2018-2019)
fra stortingsrepresentantene Solfrid Lerbrekk, Arne Nævra, Karin Andersen,
Sheida Sangtarash, Freddy André Øvstegård, Torgeir Knag Fylkesnes
og Audun Lysbakken i dokument 8:80 S (2018-2019).
I dokument 8:80
S (2018-2019) blir det foreslått å øke maksimal stønadsperiode for
arbeidsavklaringspenger fra tre til fire år og utvide muligheten
for bruk av unntaksbestemmelsene i folketrygdloven § 11-12 annet og
tredje ledd. Det blir videre foreslått konkrete fattigdomsforebyggende
strakstiltak for de som får avslag på videre forlengelse av perioden
med arbeidsavklaringspenger og mister ytelsen. Det foreslås også
å innføre en aktivitetsrett for personer som har behov for tiltak
og oppfølging fra Nav. Videre blir det foreslått å reversere innstrammingene
i folketrygdloven § 11-5, og fjerne den innførte karenstiden i AAP-ordningen.
Til slutt blir det foreslått at konsekvensene av innstrammingene gjennomgås
raskt, og at en kommer tilbake til Stortinget med en helhetlig redegjørelse.
Forslagsstillerne
ønsker å øke maksimal stønadsperiode for arbeidsavklaringspenger
fra tre til fire år og utvide muligheten for bruk av unntaksbestemmelsene
i folketrygdloven § 11-12 annet og tredje ledd. Hovedbildet etter
at ordningen med arbeidsavklaringspenger ble innført i 2010, var
at samlet varighet med arbeidsavklaringspenger (AAP) ikke ble redusert
sammenliknet med de tre tidligere ytelsene (rehabiliteringspenger,
attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad). Erfaringene med
det tidligere regelverket for arbeidsavklaringspenger viste at bestemmelsen
om unntak fra maksimal varighet på fire år ble brukt ofte, til tross
for at det i Ot.prp. nr 4 (2008-2009) ble lagt til grunn at denne
kun skulle brukes unntaksvis ved at det ble påpekt at "det i særlige tilfeller må være
mulig med en begrenset forlengelse av vedtaksperioden".
Videre var det et
potensiale for bedre og mer målrettede stønadsløp gjennom tidligere
igangsetting av arbeidsrettet aktivitet og mer samtidighet i gjennomføring
av arbeidsrettet aktivitet og medisinsk behandling, jf. Prop. 74
L (2016-2017). Fireårsperioden ble ikke brukt godt nok. Av de som
hadde rett til arbeidsavklaringspenger i desember 2016, hadde 19
prosent mottatt ytelsen lenger enn fire år. I Prop. 74 L (2016-2017)
ble det vist til at "praksis kan tyde på at adgangen til å innvilge
unntak fra bestemmelsen om maksimal varighet for arbeidsavklaringspenger
er for liberal". Det kan ha bidratt til at mange ble gående lenge
på arbeidsavklaringspenger uten oppfølging og avklaring. Det er
ikke bra, verken for den enkelte eller for samfunnet.
Det var derfor et
behov for å klargjøre i regelverket hvem som skal få unntak, og
å regulere hvor lenge det kan gis unntak fra hovedregelen om maksimal
varighet. Det var også bakgrunnen for å kutte ned maksimal varighet
til tre år. Jeg mener videre det er viktig at det er en klar grense
for hvor lenge det er mulig å motta en midlertidig inntektssikring,
som arbeidsavklaringspenger skal være.
Forslagsstillerne
viser til at innstrammingene rammer brukere som bl.a har ventetid
på behandling og personer som deltar i opplæringstiltak. Arbeidsavklaringspengene
kan forlenges utover tre år i tilfeller der medlemmet har vært under
langvarig medisinsk utredning før han eller hun har kunnet begynne
med behandling eller arbeidsrettet tiltak. Et eksempel kan være at
mottaker har vært under utredning ett til to år. At utredningen
har tatt lang tid kan også skyldes forhold i helsevesenet, som for
eksempel lange ventetider hos lege eller på sykehus. Vilkåret om
at sykdom, skade eller lyte skal være hovedårsakene til at medlemmets
arbeidsevne ikke er avklart tidligere må være oppfylt i disse tilfellene.
Ventetid på behandling gir ikke rett til forlengelse av arbeidsavklaringspenger.
Manglende oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten er ikke et selvstendig
kriterium for forlengelse, og det var det ikke før regelverksendringen
i 2018 heller.
Stønadsperioden
kan også forlenges for mottakere som deltar på opplæringstiltak,
jf. § 11-12 tredje ledd. For unntaket fra bestemmelsen om maksimal
varighet for deltakere på opplæringstiltak er det tilstrekkelig
at et opplæringstiltak er påbegynt. Begrunnelsen for dette unntaket
er nettopp å motvirke avbrudd i gjennomføringen.
De nye unntaksreglene
krever en grundigere vurdering enn tidligere, og har medført at
saksbehandlingen tar lenger tid. Alle som ved inngangen til 2018
hadde mottatt arbeidsavklaringspenger i fire år eller mer, skulle
i løpet av året få vurdert om de har rett til å få forlenget perioden.
Det gjaldt omtrent 21 000 personer. Arbeids- og velferdsetaten har
i en del saker ikke avklart den videre retten til arbeidsavklaringspenger
eller andre ytelser før vedtaket om arbeidsavklaringspenger har løpt
ut. Dette er svært uheldig, noe både jeg og direktoratet selv har
gitt tydelig uttrykk for. Dette er en ekstraordinær situasjon som
etaten rydder opp i. Arbeids- og velferdsetaten har satt inn ekstra
ressurser for å løse situasjonen så raskt som mulig, slik at brukerne
får tettere oppfølging og raskere avklaring.
Jeg ønsker ikke
å foreslå endringer i varighetsbestemmelsene nå. De nye unntaksreglene
har kun virket i vel ett år. Med hensyn til reduksjonen i maksimal
varighet fra fire til tre år gjelder dette kun for nye tilfeller, og
får først virkning fra 2021.
Det framgår ikke
hvilke strakstiltak forslagstillerne mener det er behov for for
de som får avslag på forlengelse av perioden med arbeidsavklaringspenger
og mister rett til ytelsen. NAV-loven § 14 a gir alle som henvender
seg til et NAV-kontor, og som ønsker eller trenger bistand for å
komme i arbeid, rett til å få vurdert sitt bistandsbehov. Brukere
som har behov for en mer omfattende vurdering av sitt bistandsbehov,
har rett til en arbeidsevnevurdering. Dette gjelder uavhengig av
om man mottar ytelse og uavhengig av hvilken ytelse man eventuelt
mottar. Økonomisk sosialhjelp er samfunnets siste sikkerhetsnett
for alle som ikke har tilstrekkelige midler til å dekke sine levekostnader
gjennom arbeid, egne midler eller gjennom andre økonomiske rettigheter.
Sikkerhetsnettet skal altså fange opp dem som trenger det og er
i vanskelige livssituasjoner. NAV-kontoret skal gjøre individuelle
vurderinger av behovet for hjelp og stønaden skal sikre mottakerne
et forsvarlig livsopphold.
Forslagsstillerne
ønsker å innføre en aktivitetsrett for personer som har behov for
tiltak og oppfølging fra arbeids- og velfersforvaltningen. Mottakere
av arbeidsavklaringspenger har rett på å få jevnlig oppfølging fra Arbeids-
og velferdsetaten. Det ble fra 1.1.2018 gjort flere endringer som
skal legge til rette for bedre oppfølging av mottakere av arbeidsavklaringspenger.
Oppfølgingen er etter regelendringene i større grad tilpasset mottakerens
bistands- og oppfølgingsbehov og knyttet til naturlige stoppunkter
i stønadsløpet. Mottaker skal nå alltid følges opp etter at behandlingen
eller det arbeidsrettede tiltaket er gjennomført. Regelen om at
det skal fastsettes minst ett årlig oppfølgingspunkt er i tillegg
videreført. Jeg ser ikke behovet for å lovfeste en rett til aktivitet
når mottakerne har en lovfestet rett til oppfølging. Oppfølgingen
er førende for de aktiviteter som inngår i aktivitetsplanen som
mottaker kan påvirke innholdet av.
Det blir videre
foreslått å reversere endringene i § 11-5 og fjerne den innførte
karensperioden for mottakere av arbeidsavklaringspenger som har
gått ut maksimal stønadsperiode. I § 11-5 andre ledd ble "interesser og
ønsker" fjernet fra listen av momenter i vurderingen av nedsatt
arbeidsevne. I Prop. 74 L (2016-2017) ble det vist til at disse
momentene kommer inn i to vurderinger i forbindelse med behandling
av arbeidsavklaringspenger. Det første tilfellet er i vurderingen
av nedsatt arbeidsevne, som gjelder inngangen til ordningen. "Interesser
og ønsker" er tatt ut for å spisse vurderingen av nedsatt arbeidsevne
mer mot de helserelaterte årsakene. Dette er også gjort for å lette
saksbehandlingen, samt for å gjøre det enklere for medlemmet å forstå
hvilke elementer det er relevant å legge vekt på i vurderingen av
nedsatt arbeidsevne. Det andre tilfellet er i forbindelse med oppfølgingsarbeidet
hjemlet i NAV-loven § 14a. I oppfølgingsarbeidet mener jeg at det
er viktig å vektlegge interesser og ønsker. I vurderingen av hvilken
arbeidsrettet bistand som skal gis er motivasjon avgjørende for
å oppnå overgang til arbeid. Det har ikke skjedd noen endringer
i regelverket her.
Før regelverksendringene
var det mulig å søke om en ny periode med arbeidsavklaringspenger
umiddelbart etter at den forrige perioden var fullført. Det var
altså ingen karensperiode i regelverket før 1. januar 2018. For
å understreke at AAP er en midlertidig ytelse ble det innført en
karensperiode på 12 måneder før det er mulig å søke AAP på nytt
etter maksimal stønadsperiode. Ved alvorlig sykdom eller skade gjelder
ikke karensperioden på 52 uker. Det påpekes i Prop. 74 L (2016–2017)
at unntaket fra karensperiode forutsettes bare å omfatte personer
med alvorlig sykdom, som visse kreftsykdommer eller alvorlige skader.
Muskel- og skjelettlidelser, lettere psykiske lidelser og ruslidelser
er eksempler på sykdommer som ikke vil gi grunnlag for unntak.
Jeg har tro på at
de justeringene som er gjort i regelverket for arbeidsavklaringspenger
vil føre til raskere avklaringer og økt overgang til arbeid. Jeg
forsikrer forslagsstillerne at vi følger nøye de endringene som
ble innført for et drøyt år siden og virkningene av disse. Det er
for tidlig å si noe om effektene av regelverksendringene – også
om det skulle være utilsiktede konsekvenser av regelverksendringene.
Jeg har derfor ikke nå noen planer om å foreslå endringer i regelverket.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har i sitt tildelingsbrev fått
i oppdrag å igangsette evalueringer av endringene i ordningen.
Jeg kan også orientere
om at departementet har igangsatt dialog med KS der målet er å kartlegge
i hvilken grad endringene i regelverket for arbeidsavklaringspenger
har betydning for kommunenes utgifter til økonomisk stønad, jf.
omtale i Prop. 74 L (2016-2017). Bestemmelsen om maksimal varighet
på tre år vil en først se full effekt av for nye mottakere av arbeidsavklaringspenger
fra 2021. Foreløpige tall for utviklingen i mottakere av økonomisk
sosialhjelp i 2018 ble publisert 15. mars viste en relativt liten
økning i antall sosialhjelpsmottakere i 2018, men veksten var ikke
større enn den har vært de siste par årene før det. Endelige tall
for utviklingen i økonomisk sosialhjelp i 2018 foreligger i juni
2019. Stortinget vil bli orientert på egnet måte når konsekvensene
er kartlagt.